امروز نگاهی دقیقتر خواهیم داشت به تواناییهای شارژ سریع مرسدس بنز EQS، چیزی که ژرمنها مانور زیادی روی آن دادهاند.
انتظار میرفت که گل سرسبد محصولات مرسدس تواناییهای شارژ برجستهای داشته باشد و پس از بررسی آمار و ارقام ما ناامید نشدیم.
ابتدا بیایید نگاهی داشته باشیم به نمودار حاضر در ویدئو که نشان دهنده قدرت خروجی و وضعیت شارژ در برابر زمان است. ما باید این منحنیها را بهصورت قدرت در برابر حالت شارژ ترکیب کنیم.
ما حدس میزنیم این نمودار متعلق به مدل دارای باتری ۱۰۷.۸ کیلووات ساعتی باشد. مرسدس بنز EQS همچنین با باتری کوچکتر ۹۰ کیلووات ساعتی نیز در دسترس میباشد.
بر اساس آنچه در این نمودار دیده میشود، حداکثر قدرت شارژ این خودرو حدود ۲۰۷ کیلووات است که کمی بیشتر از مشخصات اعلامی میباشد.
در زمانی که میزان قدرت شارژ در برابر وضعیت شارژ (SOC) حدود ۴.۵ درصد باشد قدرت به سرعت افزایش یافته و به حالت حداکثر میرسد و تا بیش از ۲۵ درصد SOC نیز حالت تخت منحنی را حفظ میکند. سپس قدرت کمی کاهش یافته و در ۸۰ درصد SOC به حدود ۱۱۵ کیلووات میرسد که باعث ایجاد منحنی شارژ بسیار خوبی میشود. دادهها پس از رسیدن SOC به ۸۰ تا ۸۱ درصد به پایان میرسند.
مرسدس بنز میگوید شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصدی باتری ۳۱ دقیقه زمان خواهد برد و تنها با شارژ ۱۵ دقیقهای میتوان شعاع حرکتی ۲۸۰ تا ۳۰۰ کیلومتری را به دست آورد.
ما در این نمودار حتی نتایج بهتری را نیز مشاهده کردیم زیرا شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصدی حدود ۲۸ دقیقه زمان برد درحالیکه برای شارژ از ۲۰ تا ۸۰ درصد حدود ۲۵ دقیقه زمان نیاز بود. برای رسیدن از شارژ ۴ به ۸۱ درصدی نیز حدود ۳۱ دقیقه زمان نیاز است.
قدرت متوسط در محدوده بسیار مهم ۲۰ تا ۸۰ درصد SOC برابر با ۱۵۵ کیلووات است که ۷۵ درصد حداکثر ارزش میباشد.
این آمار بسیار خوب هستند اما بهترین نکته به چگونگی پایداری شارژ باتری در کل زمان شارژ مربوط میشود.
حداکثر C-rate حدود ۱.8C است. ما فکر میکنیم مرسدس بنز ترجیح داده باتریها را کاملاً تحتفشار قرار ندهد.
نکته: C-rate به ما چگونگی ارتباط قدرت شارژ با ظرفیت مجموعه باتری را نشان میدهد. برای مثال 1C به معنی قدرت شارژ ۱ ساعتی در زمانی است که میزان قدرت به کیلووات برابر ظرفیت مجموعه باتری به کیلووات ساعت باشد. 2C برای شارژ باتری در نیم ساعت کفایت خواهد کرد.
میزان و سرعت پر شدن باتریها به مصرف انرژی بستگی داشته و مصرف انرژی نیز به موضوع مصرف بستگی دارد.
مرسدس بنز EQS حداکثر شعاع حرکتی ۷۷۰ کیلومتری بر پایه تستهای WLTP دارد که حدس میزنیم این شعاع حرکتی برای نسخه دیفرانسیل عقب EQS باشد. احتمالاً مدل چهار چرخ محرک این خودرو برد کمتری خواهد داشت.
به لطف شعاع حرکتی و راندمان بالا و همچنین تواناییهای شارژ سریع، این خودرو میتواند در هر دقیقه حدود ۲۵ کیلومتر شعاع حرکتی به دست آورد که در مقایسه با بهترینهای بازار آمار بسیار خوبی است.
یکی از جداول منتشر شده برای مصرفکنندگان میتواند مفید باشد اما باید دانست که این تنها یک تخمین از تستی ویژه بوده و درصد خطایی را نیز باید برای آن در نظر گرفت. به همه این موارد باید متغیرهای دیگر همچون شارژ، نسخه خاص از خودرو، روشن بودن تجهیزات و… را اضافه کرد.
مورد بعدی مقایسه مرسدس بنز EQS با برخی خودروهای الکتریکی مطرح است:
- تسلا مدل S پلاد ۲۰۲۱
- هیوندای آیونیک ۵ مدل ۲۰۲۱
- تسلا مدل LR AWD مدل ۲۰۲۱
وقتی بحث مقایسه منحنیهای شارژ میشود ما متوجه میشویم که EQS به اندازه محصولات تسلا یا حتی هیوندای آیونیک ۵ پیک بالایی ندارد اما در کل پایدارتر عمل میکند. در SOC بالا نیز کاهش شدیدی دیده نمیشود.
مرسدس بنز EQS از نظر قدرت متوسط ۱۵۵ کیلوواتی، تسلا مدل S پلاد را شکست میدهد و فاصله چندانی با هیوندای آیونیک ۵ ندارد. البته صادقانه باید گفت با وجود بزرگترین باتری بین خودروهای مقایسه شده، این عملکرد میتوانست بهتر هم باشد.
شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصدی SOC در ۲۵ دقیقه نتیجه خوبی است. این رقم اندکی بهتر از تسلا مدل S پلاد بوده اما بسیار بیشتر از هیوندای آیونیک ۵ میباشد.
مرسدس در بحث C-rate متمایز از خودروهای یاد شده بوده و این معیار در EQS بهطور قابلتوجهی کمتر از تسلا و هیوندای میباشد.
ما حدس میزنیم ژرمنها بسیار محافظهکار بوده و نخواستهاند باتری را خیلی به محدودیتهای خود نزدیک کنند. همین سیاست را در سایر برندهای لوکس آلمانی هم دیدهایم.
بههرحال آمار برای مرسدس خوب به نظر میرسند و متوسط SOC بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نیز کمی بالاتر از تسلا مدل S پلاد میباشد.
نهایتاً به سرعت پر شدن دوباره باتری میرسیم که مرسدس بنز EQS بسیار قوی عمل کرده است و در برخی موارد پا به پای هیوندای آیونیک ۵ پیش آمده و در برخی موارد حتی بهتر نیز بوده است.
نهایتاً به بحث نتیجهگیری میرسیم. نمودار شارژ سریع DC نشان دهنده آن است که EQS یک رقیب بسیار خوب میباشد.
این خودرو بالاترین پیک شارژ را ندارد اما حداکثر قدرت شارژ آن برای زمان بیشتری در دسترس بوده و بنابراین قدرت بسیار کند کاهش مییابد. این به معنی سطح قدرت متوسط بالا بوده و راننده مجبور نیست برای رسیدن به حداکثر سرعت شارژ اقدام به کاهش ظرفیت باتری کند.
به لطف شعاع حرکتی و راندمان بسیار خوب، EQS دومین خودرو از نظر سرعت پر شدن باتری بوده و یک پله پایینترین از هیوندای آیونیک ۵ قرار میگیرد.
تنها نقطهضعف EQS ظرفیت باتری آن است که میتوانست بهتر باشد. حدس میزنیم مرسدس در آینده این عملکرد را حتی بهتر خواهد کرد.
new RAMIN
۷ مرداد ۱۴۰۰((شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصدی SOC در ۲۵ دقیقه نتیجه خوبی است. این رقم اندکی بهتر از تسلا مدل S پلاد بوده اما بسیار بیشتر از هیوندای آیونیک ۵ میباشد.))اصلا 3سال پیش فکرش رو میکردید فقط نام هیوندای کنار بزرگانی مثل بنز وتسلا باشه؟((نهایتاً به سرعت پر شدن دوباره باتری میرسیم که مرسدس بنز EQS بسیار قوی عمل کرده است و در برخی موارد پا به پای هیوندای آیونیک ۵ پیش آمده و در برخی موارد حتی بهتر نیز بوده است.)) جان؟ امسال چه سالی هست؟؟دارن زمان شارژ بنز رو با هیوندای مقایسه میکنن! /// ((به لطف شعاع حرکتی و راندمان بسیار خوب، EQS دومین خودرو از نظر سرعت پر شدن باتری بوده و یک پله پایینترین از هیوندای آیونیک ۵ قرار میگیرد.)) ؟? جان؟ چشمام درست میبینه؟؟ از لحظ زمان شارژ هیوندای بهتر…😬
واقعا روزی کسی فکر میکرد هیوندای در بحث برقی ها حتی در زمان شارژ…؟
کسی فکر میکرد؟؟؟ /// تاریخ مجدد تکرار خواهد شد. همسایه کره جنوبی داره با سرعتی نور در زمینه هیبریدی و برقی جلو میاد طوری که همین الان هم برخی شون حتی بهتر از تسلا هستن و محصولات خوبی دارند. تاریخ تکرار خواهد شد و این امر گریز ناپذیر هست ولی باز یه عده میان میگن زمین کجه.
راستی مگه تیتر درباره مقایسه شارژ تسلا اس پلاد و eqs نبود؟؟؟ اون وسط آیونیک 5 چی میگه؟؟ احتمالا داره نمایش میده آینده از آن کیست… و یا شاید هم اومده که برخی در سایت پدال بیان بگن زمین کجه.
درضمن نکته مهمی اشاره شد در این مطلب.
((مرسدس بنز EQS حداکثر شعاع حرکتی ۷۷۰ کیلومتری بر پایه تستهای WLTP دارد که حدس میزنیم این شعاع حرکتی برای نسخه دیفرانسیل عقب EQS باشد. احتمالاً مدل چهار چرخ محرک این خودرو برد کمتری خواهد داشت.))
WLTP و nedc زیاد باهم فرق ندارن. ولی جفتشون با EPA کلی اختلاف دارند.قرار بود تایکان با هر بارشارژ بر پایه WLTP حدود 421 کیلومتر بره. اما بر پایه EPA در حالت باتری پلاس 313 تا میره و در حالت عادی 292 کیلومتر!!
شاید eqs میزان پیمایش بر پایه wltp خوب باشه
ولی بر پایه epa اگه تست بشه به نظرم حدود 600 کیلومتر خواهد بود.
البته هنوز تست نشده ولی نکته مهمی بود که بهش اشاره کردم.
akrh78
۷ مرداد ۱۴۰۰اینم از اولین تلاش جدی پدر خودروسازی در بحث الکتریکی
حالا اینا به کنار هیوندا چرا تو همه نمودارا داره بندری میرقصه؟ اصلا این ماشین که هنوز وارد خط تولید نشده
(JONATHAN (TESLA
۷ مرداد ۱۴۰۰سرعت شارژ eqs فقط بعد از 45 درصد سریع تر از پلد هستش
که با توجه به پایین بودن سرعت شارژ در بازه 5 تا 45 دصد
ظرفیت بیشتری برای شارژ باقی مونده و کاملا عادی هستش که در این بازه سرعت بیشتری داشته باشه
دلیلش هم سرعت شارژ پایین در بازه 10 تا 30 درصد هستش که برابر با 200 کیلووات ساعت هست
در مقابل پلد سرعتش در بازه 10 تا 30 درصد 250 کیلووات ساعت هستش
به گونه ای که در بازه 10 تا 40 درصد پلد در هر 7 دقیقه 160 کیلومتر میتونه شارژ بشه
و این عدد برای eqs پایین تر خواهد بود
به عنوان اولین تلاش مرسدس خوب بوده ولی کافی نیست
چون شارژ در soc پایین به مراتب مهم تر از soc بالا هستش
این قضیه و در همه لوازم قابل شارژ مثل تلفن های همراهی که شاژرشون میکنیم قابل درک و مشاهده هستش
RezaRs
۸ مرداد ۱۴۰۰در کل معلومه از ماشین که براش ساختش تلاش خوبی شده
Kf
۷ مرداد ۱۴۰۰چ هیجان انگیز
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۷ مرداد ۱۴۰۰جالب بود،تحلیلش خیلی خوندنی بود،مرسی آقا شاهین👌🙏
R@m!n
۷ مرداد ۱۴۰۰رقابت خیلی جدی تر دنبال میشه و کار تسلا روز ب روز سخت تر میشه. جنرال موتورز و فورد رقبای هم وطن با طراحی های بسیار زیبا تر و اصیل تر در کنار ژرمن های همیشه مدعی تنور این رقابتو بشدت داغ کردن.
تسلا باید برای بقا مثله ۱۰ سال قبل یه تکنولوژی انقلابی معرفی کنه که واقعا دشواره بخصوص که در بحث خودروهای الکتریکی جا برای مانور و شخصی سازی بسیار محدوده و می بینیم برندهای کره ای چقدر راحت خودشونو نزدیک کردن به بزرگان. این الکتریکی سازی برای هر کی نون نداشت برای برندهای نوپا و سطح پایین خیلی خوب بود عملا خیلی از موانع و پیچیدگی های خودروهای درون سوز برداشته شد و الان خیلی راحت می تونن با اضافه کردن دو تا باتری زیر ماشین تو هر کلاسی وارد شن و مدعی باشن.
Silent
۷ مرداد ۱۴۰۰PLAID چه آتیشی به پا گرد امروز توو خط درگ 😎 اعتبار کل صنعت خودرو آلمان نقطه شد جلوش با اوون گیربکس مضحکش! دانش امریکایی همینه دست رو هر چی بزاره بی رقیب می شه.
Silent
۷ مرداد ۱۴۰۰NOKIA هم اصالتی داش یک زمانی 😂 برووکس با پلید خانوادگی ش احتمالا تک تک این اگزوزسازا رو از دم تیغ رد می کنه بزووودی
🇩🇪👑BENZ👑🇩🇪
۸ مرداد ۱۴۰۰میشه انقدر سلایق دیگران رو نکوبونی ما هم بلدیم .
🇩🇪👑BENZ👑🇩🇪
۷ مرداد ۱۴۰۰آفرین به مرسدس ولی باید اشکالات رو حل کنن که کسی نتونه حرفی برا گفتن داشته باشه تسلا هم عملکردش خوبه ولی هیوندای !!!! واقعا آفرین بهش که به این سطح رسیده که با بزرگان سرشاخ بشه .
میثم
۸ مرداد ۱۴۰۰هیوندای نظر منو بیشتر جلب کرد
بدون ادعا خیلی خوب داره پیش میره