برای بیش از ۵۴سال و در جایی که برندهای بزرگی چون جگوار، بامو و کادیلاک آمدهاند و رفتهاند، مرسدس بنز SL همواره پادشاه خودروهای کانورتیبل لوکس بوده است، خودرویی که نام برندش را به تازگی در این سگمنت به نمایش نگذاشته و مدت زمان بسیاری است که مدال افتخار پر زرق و برقی برای مالکش بوده است!
اما در آن سوی میدان یک تازه وارد از برندی کهن، مرسدس را به چالش کشانده است! سرانجام فراری نیز در مقابل تب شدید بازار برای یک خودروی موتور جلو V8 با سقف هاردتاپ سر تعظیم فرود آورد و مدل کالیفرنیا را روانه بازار کرده است. خودرویی که از طرح کلی آخرین نسل مرسدس SL یعنی یک سقف هاردتاپ و یک جعبه دنده اتوماتیک فوق سریع بهره میبرد.
در واقع فراری مدل کالیفرنیای خود را به عنوان برادر ارزان قیمت گرندتورر (GT) های 599GTB و Scaglietti 612 معرفی کرده است تا مدل F430 خود را همچنان به عنوان یکه تازی جدا نگه دارد اما با وجود این کالیفرنیا با قیمت پایهای برابر با ۱۹۷ هزار و ۳۵۰ دلار تنها ۲۲ هزار و ۸۱۰ دلار از مدل کانورتیبل F430 اسپایدر ارزانتر است!
به هر حال با وجود آنکه رقبای بسیاری در این سگمنت وجود دارند، ما به سراغ این دو خودرو رفتیم تا رو در روی یکدیگر رقابتی نفس گیر را شروع کنند، رقابت تازه واردی برای عرض اندام در مقابل اسطورهای قدرتمند!
مرسدس بنز SL63AMG در سال ۲۰۰۹ از یک طراحی دگرگون شده به ویژه در بخش جلو، یک پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 بهینه سازی شده و یک جعبه دنده دو کالچه با تعویضهای فوق سریع (بدون مبدل گشتاوری) بهرهمند شده است البته مدل SL65AMG با قیمت پایهای برابر با ۱۹۸ هزار و ۱۷۵ دلار ممکن است از نظر قیمتی نزدیکتر به کالیفرنیا باشد اما قدرت موتور سرسامآور پیشرانه تویین توربوی V12 آن در مقابل خود، بچه موتور ۴۵۳ اسب بخاری فراری را خواهد دید!
در نتیجه انتخاب مدل SL63 باوجود قیمت بسیار کمتر نسبت به کالیفرنیا با پیشرانهای به قدرت ۵۱۸ اسب بخار بسیار منطقی تر به نظر می رسد. به هر حال بر روی کاغذ دو خودرو پابهپای یکدیگر پیش میروند که البته بعد از سپری کردن دو روز با آنها این مساله همچنان ادامه مییابد و هیچیک از دو خودرو برتری شاخصی بر دیگری ندارد و انتخاب برنده میان آن دو همانند پس دادن کلیدهایشان پس از پایان آزمایش بسیار مشکل بود!
************ مقام دوم: مرسدس بنز SL63 AMG مدل ۲۰۰۹ ************
نسل سابق SL که به طور رسمی در سال ۲۰۰۲ روانه بازار شد به همراه فیس لیفتها و به روز رسانیهایی که در بخشهای مختلف آن انجام شده، همچنان ظاهری تازه و بسیار جذابی را به نمایش می گذارد اما به هر حال بعد از گذشت هفت سال، ظاهر آن با وجود فیس لیفت بسیار جسورانه و مسخ کننده بخش جلو خودرو، اسپویلرها و گلگیرهای عضلانی که تمایز مدلهای AMG را از انواع معمولی آن نمایان می کنند، بسیار آشنا به نظر میرسد.
مرسدس SL63 با قیمت پایهای برابر با ۱۳۸ هزار و ۴۷۵ دلار ارزانترین مدل از بین سریهای مختلف SL شامل SL63 ،SL65 و SLهای Black series است. این مدل که ضعیفترین مدل در بین سه مدل فوق هم است، دارای قدرت موتوری برابر با ۵۱۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۴۶۵ پوندفوت است که همانند تمامی دیگر مدلهای AMG صدای گوشنواز و خشنی را از اگزوزهایش خارج می کند.
این مدل تنها مرسدسی است که با سیستم launch control عرضه می شود. برای شروع حرکت و درک هیجان وصفناپذیر این مرسدس تنها باید سیستم کنترل پایداری را در وضعیت اسپرت قرار دهید، پدال ترمز را تا انتها فشار داده، دسته دنده را با اندک فشاری در جهت عقربههای ساعت به سمت پایین بکشید و حالت دستی را انتخاب کنید و پس از فشار دادن paddle shifter سمت راست از روی فرمان، پدال گاز را تا انتها فشار دهید (!) و وقتی دور موتور به چهار هزار دور در دقیقه رسید، پدال ترمز را رها کنید تا مرسدس همانند موشکی با اندکی هرزگردی چرخهای عقب از جای خودکنده شود.
همچنین تا وقتی پدال گاز را تا انتها فشار دهید، با رسیدن دور موتور به محدوده قرمز، دندهها به صورت اتوماتیک عوض میشوند. نتیجه این از چله رها شدن، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتری برابربا چهار ثانیه و طی مسافت ۴۰۰ متر در عرض ۱۲.۵ ثانیه با بیشترین سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است!
البته با وجود چنین ارقامی مرسدس کمی کندتر از فراری عمل میکند که با وجود نسبت نیرو به وزن بهتر آن دلیل چنین مسالهای را تنها میتوان در تعویضهای طولانیتر آن جست وجو کرد ولی لازم به ذکر است که این SL نسبت به نسل قبلی خود ۰.۴ ثانیه سریعتر شده است. مرسدس برای توقف کامل از سرعت ۱۱۲ کیلومتر درساعت به ۴۸ متر مسافت نیاز دارد که دو متر یشتر از مسافت لازم برای توقف فراری است. دلیل قیمت گران این مرسدس را میتوان در سرعت محدود شده به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت (به جای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت)، دیفرانسیل لغزش محدود، رینگهای آلیاژی فورج کاری شده و سیستم تعلیق اسپرت دانست. البته نباید توانایی تحمل شتاب جانبی ۰.9g آنرا نیز که تقریبا برابر با فراری کالیفرنیا است، از نظر دور داشت!
با نگاه کردن به اعداد و ارقام به دست آمده پیداکردن تفاوتی میان SL63 و کالیفرنیا بسیار مشکل به نظر میرسد. هر دو خودرو از دیدگاه راننده، تعویضهای بسیار سریع و تندوتیزی را در حالت دستی دارند و شاید بزرگترین تفاوت آنها اهرمهای تعویض موجود بر روی فرمان مرسدس و اهرمهای عمودی کالیفرنیا باشد. گشتاور ۶۵ پوندفوتی مرسدس دورگیریهای فوق العاده راحتی در دورهای پایین موتور ایجاد میکند که در نتیجه آن با اندک فشاری به پدال گاز در هر دور موتوری شما با نیرویی چندبرابر فراری به صندلیهای خود فشرده میشوید!
در تعقیب و گریزهای اتوبان و مانورهای تندوتیز، مرسدس SL63AMG با پایداری بسیار مناسب بدون شک شما را به وجد خواهد آورد و با وجود آن که ممکن است در بعضی پیچها و یا دورهای تند سنگینی خودرو را احساس کنید، به دلیل فرمان و سیستم تعلیق خوب، آنرا نادیده خواهید گرفت! در جزییات نیز مرسدس بدون شک نمونه ناب یک خودروی سلطنتی است!
صندلیهای گرم و سرد شونده، با قابلیت ایجاد لایهای از هوای گرم در روزهای سرد از پشت گردن به همراه ارگونومی بینظیر فضای داخل، همگی شاهکاری در هنر به حساب میآیند. در مجموع مرسدس همان خودروی بسیار ویژه در بالای فهرست این سگمنت از خودروها باقی می ماند و دلیل دوم شدن آن تنها کمی ویژه بودن فراری است که باعث میشود تا در اینجا بالای مرسدس قرار گیرد.
************ مقام اول: فراری کالیفرنیا مدل ۲۰۰۹ ************
بزرگترین مشکل کالیفرنیا در طراحی نمای عقب آن است، جاییکه به خاطر قرار گرفتن تمامی تجهیزات لازم برای بسته شدن سقف هارد تاپ کمی ارتفاع آن زیاد شده و با وجود آنکه از نمای کناری و یا به اصطلاح Side view ظاهری شکیل و کلاسیک را ایجاد کرده اما با نگاه مستقیم به رخ عقب آن، طراحی این بخش را کمی گنگ و نه چندان دلچسب مییابید.
همچنین علاوه بر چراغهای عقب گرد فرو رفته در بین خطوط بخش عقب بدنه که فرم سادهای را نیز به وجود آوردهاند، لوله های اگزوز نیز همانند لکسوس IS-F تزیینی هستند و با لولههای اگزوزی که در پشت خود پنهان کردهاند هیچ اتصال فیزیکی ندارند اما در هر شهر و روستایی از ایالت باوریا (محل تست این دو خودرو) که از آن عبور میکردیم، عده بسیاری به کالیفرنیا خیره میشدند و هیچ یک از مسایل فوق نمیتوانست مانع این خیرهشدن شود!
پیشرانه ۴.۳ لیتری V8 کالیفرنیا بسیار به پیشرانه فراری F430 شبیه است و تنها تغییرات ابتدایی همچون سیستم تزریق مستقیم سوخت و کاهش محدوده قرمز دور موتور به هشت هزار دور در دقیقه در آن اعمال شده است. در نتیجه این تغییرات قدرت پیشرانه به میزان ۳۰ اسب بخار نسبت به F430 کاهش یافته و برابر با ۴۵۳ اسب بخار شده اما گشتاور به میزان ۱۵ پوند فوت افزایش یافته و به ۳۵۸ پوندفوت رسیده است. کالیفرنیا ۷۵درصد این گشتاور را از دو هزار و ۲۵۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میدهد البته تنها زمانی که از حالت اتوماتیک جعبه دنده استفاده کنید به چنین دور موتورهایی دست خواهید یافت.
در این خودرو تعویض کردن دستی دندهها بسیار منطقیتر و بهتر است و مانع هدر رفتن نیروی موتور میشود. در هنگام تعویض دندهها صدایی شبیه به شلیک شاتگان از اگزوزهای فراری شنیده میشود که با توجه به آن و صدای کلی اگزوزها، صدای SL63 همچون وزوزی بیش به نظر نمیرسد! نکته دیگر نیز ترمزهای سرامیک کربنی آن هستند. این ترمزها هنگامی که سرد باشند عملکرد فوقالعاده پایینی دارند که به خصوص در ترافیکهای شهری بسیار آزاردهنده میشوند.
همانند مرسدس،در فراری نیز سیستم launch control را میتوان با فشار دکمهای از کنسول میانی فعال کرد و تا زمانی که پدال گاز را تا انتها فشار دهید، تعویضها به صورت اتوماتیک انجام میشود. فراری در حرکت از حالت سکون هرزگردی بیشتری نسبت به مرسدس دارد و ۹۶ کیلومتر در ساعت را در ۳.۹ثانیه به دست میآورد. در مسافت ۴۰۰ متری، فراری ۰.۲ ثانیه سریعتر از مرسدس است که این پیشتازی در کسب سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت به ۰.۵ ثانیه میرسد.
همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، اعداد بسیار به هم نزدیک هستند و جایی که فراری برتری خود را نشان میدهد، بدون شک جزییاتی مانند واکنش دقیق پیشرانه به فشار وارده به پدال گاز، شتابهای خطی و بدون وقفه و عملکرد پدال ترمز است که نیروی لازم برای توقف در هر فاصلهای را به بهترین نحو ممکن فراهم میآورد. تعویضهای جعبه دنده نیز تاخیرهای بسیار کمی دارد و حتی فرمان خودرو نیز دقت میلیمتری داشت (هر چند در ابتدا اینگونه به نظر نمیرسد و فرمان بسیار سبکتر از آنچه باید باشد عمل می کند).
در مجموع فراری کمی نرمتر از مرسدس است و سیستم تعلیق آن اسپرتی مرسدس را ندارد. هر چند پایداری آن در سر پیچها بسیار خیرهکننده و خوب است اما سیستم تعلیق آن در مقابل سیستم تعلیق فعال مرسدس کمی ضعیفتر بهنظر میرسد البته شاید بتوان فراری را برای مسافرتهای طولانی بهتر از مرسدس یافت چرا که در مسافتهای طولانی سیستم تعلیق مرسدس ممکن است کمی خشک به نظر برسد.
در داخل فراری لوکس و اعیانی بودن را به نمایش می گذارد که هنر طراحی آن کاخهای مجلل و فوق مدرن امروزی را به چالش می کشاند، هر چند تجهیراتی همچون صندلیهای برقی و کروز کنترل هم در این خودرو به صورت سفارشی نصب خواهند شد! در این میان شاید وجود سیستم ناوبری به صورت استاندارد از نکات بحث برانگیز این خودرو باشد!
از این نکات که بگذریم، در فراری کالیفرنیا چرم دست دوز در سرتاسر کابین به چشم میخورد و رنگ بندی و طراحی بخشهای مختلف کابین خودرو در کنار فرم مدرنی که دارند، یادآور کنسولهای کلاسیک هستند که همین مساله زیبایی آنرا دوچندان کرده است. صندلیهای عقب تنها فضای لازم برای صندلی کودک را دارند و بزرگ سالان نمیتوانند از آنها استفاده کنند.
در خاتمه باید گفت، همیشه مسائلی همچون کسب مقام و منزلت در بین مشتریان و محبوب شدن بسیار پیش و پا افتادهتر از آن بودهاند که فراری بخواهد نگران آنها باشد اما بدون هیچ اغراقی کالیفرنیا، خودرویی برای استفاده روزمره است که لوکس و تشریفاتی بودن آن سر به فلک کشیده و همچنین تواناییهای حرکتی آن نیز مانند هر فراری دیگری بدون بحث است! خودرویی که بدون شک رقیب بسیار سرسختی برای مرسدس SL خواهد بود.
a-x1
۱۰ خرداد ۱۳۹۱just MB 4ever :)
Ali
۱۱ خرداد ۱۳۹۱مقایسه ی دو برند بی مثال و اصیل خودرو خیلی سخته . روح واصالت سلطنتی مرسدس با خون مسابقه ای و با پرستیژ فراری ……
ولی در کل مقایسه ی فراری با هر خودروی دیگه ای اشتباس و کالیفرنیا هم یکی از خودروهاییه که مانند نداره و یه جورایی قابل مقایسه نیست.
hossein
۱۲ خرداد ۱۳۹۱بنز فقط یه برند نیست.بنز یه مفهومه.بنز یعنی همه ی چیزی که یه ماشین میخواد.فقط مرسدس…
خودم
۲۰ خرداد ۱۳۹۱به غیر از این که هندلینگش افتضاحه،آرامش نداره و موتوراشم به شدت ضعیفه :)…تا فراری هست کی به مرسدس نگا می کنه.
آرامان
۳ دی ۱۳۹۱باز که مثل بحث کیزاشی شد
نخود آش
۱۵ مرداد ۱۳۹۲آقای عزیزی که اسمت هست 4 ثانیه افتضاحه . فکر شما هر روز پشت اونتادور و ویرون میشینی که 4 ثانیه برات افتضاح محسوب میشه
SANA
۱۳ خرداد ۱۳۹۱باریک الله نشریه ایران خودرو…. یه تکونی به خودش داد
مثل اینکه دیده هر چقدر بیاد از تحفه های خودش بگه کسی تحویل نمیگیره…
ولی پاراگراف آخرو خوب اومده و باید به این نکته توجه داشت که فراری از اون جهت اهمیت نمیده که محصولاتش در حد نهایت کیفیت هستن و چیزی نداره که مشتری بخواد از اون ایراد بگیره و اگه کسی خوشش نیومد میتونه با پرداخت مبلغ بیشتری یه دونه سفارشیترشو از کارخانه بخواد ولی ایرانخودرو با این آشغالایی که تولید میکنه و انحصاری که آقایون یچههای بالا براش به وجود آوردن!!! هیچ حق انتخاب و یا اعتراضی رو برای مصرف کننده نذاشته
SaeeD
۱۳ خرداد ۱۳۹۱اکثرا در چنین مقایسه هایی خودروهای دیگر تنها به خاطر نام عوام فریب فراری مورد بی مهری قرار می گیرند در حالیکه هیچ کدوم از محصولات فراری به گرد
Mercedes SLR محصول 2004 نمی رسند چه برسه به SL63
خودم
۲۰ خرداد ۱۳۹۱انزو،fxx…اون مرسدسی که شما اسم بردی توسط مک لارن طراحی شده و موتورش سوپرشارژره،یه محصول از مرسدس معرفی کن که با موتور تنفس طبیعی به گرد پای محصولات فراری برسه/مرسدس از قدیم مثل لاک پشت بوده و خواهد بود :)
رضا...فقط بنز
۴ شهریور ۱۳۹۳مث اینکه شما نمیدونی مکلارن خودش مال مرسدسه و زیرمجموعش محسوب میشه…هر چی مکلارن داره یعنی بنز هم داره…
galardo
۱۴ خرداد ۱۳۹۱خوش به حالشون اونایى که این ماشینا رو نگاه میکنن.
محمد سیار
۱۸ خرداد ۱۳۹۱رسیدن به این ماشین ها خیلی دور نیست.خواستن توانستن است.اگر تلاش کنی میتونی یکیشو داشته باشی.
ARYAN
۲۶ خرداد ۱۳۹۱مگه الان ندیدیش ؟ در ضمن gallardo آقای لامبور سوار
پیمان
۱۶ خرداد ۱۳۹۱فراری جلوش دید نداره.
بنز هم خیلی بی کلاسه.
بابا(روآ)رو بچسبید!
آرمین
۱۸ خرداد ۱۳۹۱با سلام خدمت دوستان
مقایسه جالبی بود و ممنون از سایت فوق العادتون اما جدای این مقایسات فکر میکنم کسی نباشه که مثل من اتومبیل مرسدس بنز رو در یک طرف دنیای خودرو و بحث مقایسه بین خودروهای دیگرو در طرف دیگه قرار بده.
در تاکید مجدد صحبتم همین بس که تاریخ تاسیس مرسدس بنز با آغاز پیدایش خودرو و اتومبیل منطبق هستش و این یعنی تا ابد مرسدس بنز!!!
رضا...فقط بنز
۴ شهریور ۱۳۹۳درود بر شرفت داداش
بالاخره یه آدم خیلی منطقی اینجا پیدا کردیم!!!
M.Solhi
۱۹ خرداد ۱۳۹۱سلام
با تشکر از دوستانی که مرسدس رو تایید کردن.
ولی باید این نکته رو متذکر بشم که فراری از کشور ماشینهای سریعه و در مورد تکنولوژی سرعت جزو بهترینهاست.
من خیلی دوست داشتم که این مقایسه بین California و SL63 AMG 2013 انجام میگرفت.
مرسدس یک امپراطوری بلا تسخیر در صنعت خودرو سازی دنیاست.
مهران
۲۱ خرداد ۱۳۹۱سمند داشتین اینقد از این ماشینا تعریف نمیکردین عناصر خود فروخته- تازه جدیدا ایربک هم براش کذاشتن
ARYAN
۲۶ خرداد ۱۳۹۱من که ندیدم ایربک کذاشته باشند. البته شاید ایر بگ براش گذاشته باشند
محمد سیار
۲۸ خرداد ۱۳۹۱تو زیبایی بدنه مرسدس از کالیفرنیا بالا تره اما تو موتور فراری بهتره؛اونم یه کم نه اونقدر که به چشم بیاد.
ولی در کل مرسدس یه چیز دیگه است.
سید علیرضا
۴ تیر ۱۳۹۱مرسدس بنز از یک موتور 5 هزار سی سی حمایت می شود ولی فراری 3 هزار سی سی ولی فراری دتده هاش مثل فرمول 1و سرعت عمل بالا می رود ولی مرسدس از دنده اتماتیک با حساسیت 100 درصد به کار رفته شتاب اولیه ی فراری بیشتر است ولی اگر کمی بگذرد مرسدس دنده معکوسش را تقویت کرده و با قدرت شتاب دومیه بسیار عالی است
Nemigam
۵ تیر ۱۳۹۱凸(¬‿¬)凸 saeed
nima
۲۷ تیر ۱۳۹۱بنز که بیخودی اول نیست!
هم از لحاظ امکانات داخلی و هم امنیت و راحتی بنز سره!
just benz!
EnzO
۱۹ مرداد ۱۳۹۱فراری همیشه بهترینه… .
علی
۲۴ مرداد ۱۳۹۱به نظر بنده 2 ماشین نمره 20 میگیرن از متقاضی و انتخاب هم سلیقه ای است من فراری رو ترجیح میدم
عشق آلمان
۳۰ مرداد ۱۳۹۱آقایونی که میگن فراری مرسدس بنز اولین اتومبیلی بود که بوجود اومد اصلا اولین ماشینو بنز طراحی وساخت فراری کجا بود در جواب دوئستمون که میگه مک لارن فلان کرد بگم آره یه آشغالی رو داد بیرون که هنوزم میلانن ازش تازن مک لارن کجا و بنز کجا بنز امپراطوره مک لارن رعیتم نیست انگار بگب صنعت خودرو سازی ایران و ژاپن باهم مقایسه کنید
parham 15
۳۰ مرداد ۱۳۹۱هرچی فکرکردم دیدم نمیشه نه.اصلا نمیشه گفت کدوم سرتره .
mojtaba
۲۹ شهریور ۱۳۹۱از لحاظ آیرودینامیک.طراحی.موتور و… فراری خیلی خیلی سرتر از بنز هستش.. نمیشه مقایسه کرد. اگه فراری از توربو شارژر و اینتر کولر استفاده کنه میشه جت!!!!!! ماشینایی که از توربو شارژرو اینا استفاده میکنن انگاری دوپینگ کردن…. فراری تنها کمپانی هستش که تو بحران اقتصادی ضرری نداشته… جاودانه باد فراری
رضا...فقط بنز
۴ شهریور ۱۳۹۳تو که میگی توربو دوپینگه پس برو موتورهای تنفس طبیعی پاگانی ها رو نگاه کن
adel
۹ اسفند ۱۳۹۱آخه عقل کل اون موقع که بنز ماشین می ساخت فراری کجا بود شرکت مرسدس بنز بسیار شرکت قدری بوده و هست و همیشه به فکر رفاع حال مشتریاش ماشین طراحی میکنه مرسدس بنز یه ماشین سلطنتی به اسم گرفته ولی فراری چی سلطنتی یا کلاسیک برین پیش یه نفر حرف بزنین که خندشون نگیره خخخخخخخخخ
adel
۹ اسفند ۱۳۹۱در ضمن اون برابوس مکلارن هست که تیونینگ شده نه مرسدس بنز مکلارن قدرت معمولیش هست712اسب تیونینگ شده هست722اسب بخار چشات در بیاد تحقیق کن بعد بگو فلان فلان
ramin
۵ مهر ۱۳۹۲اون موقع که صاحب کارخونه فراری داشت توشکم مامانش شنامیکرد بنز داشت ماشین تولید میکرد.صنعتخودروسازی فقط آلمان
amir.t.
۲۱ آبان ۱۳۹۲از لحاظ قیافه بنز سر تره.اما لحاظ موتوری فراری ی چیز دیگست
sepehr
۲۳ آبان ۱۳۹۲افرادی که میگن بنزبهتره برن دوتاویدوازکورس فراری وبنزببینن بعدبرا مانظربدن اصلاتوفراریو میذاری ور بنز
سعید از بوشهر
۲۷ خرداد ۱۳۹۳Benz for gentleman
bmw
۳۱ مرداد ۱۳۹۳کالیفرنیا بنظرم بهتره