مرسدس بنز پنجاهمین سالگرد تولد خودروی آزمایشی C111/II خود را جشن گرفته است. این خودرو در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۰ بهعنوان بخشی از برنامههای مرسدس برای ساخت یک سوپراسپرت پرچمدار معرفی شد. البته اولین نسخهٔ C111 برای نخستین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۶۹ رونمایی شده و بسیار موردتوجه قرار گرفته بود. مرسدس انواع مختلفی از پیشرانهها را در نسخههای مختلف این کانسپت مورد آزمایش قرار داد درحالیکه دو نسخهٔ اول به پیشرانهٔ وانکل مجهز بودند.
C111/II سوپراسپرتی با بدنهٔ گوهای شکل و درهای گالوینگ بود که با رنگ نمادین نارنجی متالیک رنگآمیزی شده بود. این کانسپت همچنین برای خودرویی دونفره با ترکیب موتور وسط، بسیار کاربردی بود زیرا از صندوق بار بزرگی در عقب برخوردار بود. C111/II همچنین اولین خودروی دنیا محسوب میشد که بهطور کامل توسط کامپیوتر طراحی شده بود. با استفاده از این تکنولوژی، زمان توسعهٔ خودرو به چهار ماه کاهش پیدا کرد. در سینهٔ این سوپراسپرت آلمانی یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار روتورهٔ وانکل قرار گرفته بود که قدرت چشمگیری برابر با ۳۵۰ اسب بخار تولید میکرد.
C111/II به لطف این نیرو ظرف تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. البته بعداً در همان سال ۱۹۷۰ مرسدس این موتور وانکل را با یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 جایگزین کرد زیرا همانطور که گفته شد موتورهای مختلف در کانسپتهای C111 مورد آزمایش قرار میگرفتند.
هرچند از دید مرسدس، این سوپراسپرت صرفاً یک کانسپت آزمایشی بود اما ثروتمندان زیادی حاضر به کشیدن چکهای سفید امضاء برای خرید آن بودند. به همین دلیل، بعداً قرار شد C111 نه بهعنوان یک سوپراسپرت پرچمدار بلکه بهعنوان یک خودروی اسپرت کوچک برای قرار گرفتن در جایگاهی پایینتر از پاگودا تولید شود اما متأسفانه بحران نفتی دههٔ ۷۰ میلادی مانع از این کار شد و C111 هیچگاه رنگ خط تولید را ندید ولی بااینحال یکی از جالبترین کانسپتهای آن زمان محسوب میشود.
مهدی ۹۱۱
۹ فروردین ۱۳۹۹۳۰۰ کیلومتر ۵۰ سال پیش عالیه
امیر
۹ فروردین ۱۳۹۹خودروهای زیادی در اون دوران وحتی قبل تر به این سرعت میرسیدند اما نکته مهم این خودرو وانکل بودنشه و شتابش
GERMANY
۹ فروردین ۱۳۹۹ای جانم مرسدس ببین چی ساخته 50 سال پیش…
JavaDehqaN
۱۳ فروردین ۱۳۹۹۵۰ سال پیش رو خوب اومدی حالا یه سوال ازت دارم . تا حالا فکر کردی ۵۰ سال پیش ما کجای دنیا بودیم و الان کجا؟ میشه تو ۵۰ سال ۵هزار سال پیشرفت کرد میشه تو ۵۰ سال ۱۳۹۹ سال رفت عقب
????
رزیتا
۹ فروردین ۱۳۹۹مدل پنجاه سال پیش مرسدس بنز از سمند امروز خوشکلتره !!!
ممد ژانگولر
۹ فروردین ۱۳۹۹حالا به قدرت شرکت مرسدس بنز ایمان پیدا کردید؟
دوروزه دیگه گندش در میاد که ufo میساخته حالا خواهید دید
Hamidreza
۹ فروردین ۱۳۹۹اگه آرم مرسدس رو از روش برداری اصلا شبیه مرسدس نیست!
اینجاست که مرسدس به همه ثابت میکنه پیشرو در تکنولوژی بودن یعنی چی!
JavaDehqaN
۱۳ فروردین ۱۳۹۹میشه بین C111 مدل1970 و project One مدل 2020 خط طراحی مشترکی دید. احترام به تاریخ رو داشته باش . مرسدس بنز بیشتر از ی برند هستش . ?❤️??????
Khosrow
۹ فروردین ۱۳۹۹سال 1970 – شتاب 4:9 / اواخر دهه 90 بود که سعید اعرابیان یه بیمر جمع کرده بود 5 ثانیه / برگ نمونده بود برای کسی / چه شتاب و چه بیشینه سرعت – مرسدس اگر بخواد میسازه / توجیهی برای این بیشترین ها هنوز پیدا نشده ..
آرین
۹ فروردین ۱۳۹۹اگر به همون اندازه موتورهای پیستونی برای توسعه وانکل هزینه کرده بودن الان بازده بیشتر و مصرف کمتری از پیستونی داشت
morteza
۱۰ فروردین ۱۳۹۹تو ایران نمونه ی وانکل داریم؟؟؟
حسین دهمرد
۱۰ فروردین ۱۳۹۹@morteza
دو تا نسخه حجم پایین واسه پهپاد دارن استفاده میکنن ولی بعید میدونم تو ایران بسازن چون تعداد کمی نیازه و دلیلی نداره بخوان واسه این حجم کم خط تولید راه بندازن. بجز پهپاد که اولویتش وزنشه این موتور به کار دیگه ای نمیاد دمای کارکردش هم بالاست که با ملخ حل میشه .چیزای مهمتری واسه سرمایه گذاری وجود داره. پهپاد نیاز به پاس کردن استاندارد آلایندگی نداره من باشم با یه دوزمانه کاربراتوری سرو ته شو هم میارم تا هم ارزون تموم بشه هم سبک باشه صداش با یه اگزوز درست حل میشه
حسین دهمرد
۱۰ فروردین ۱۳۹۹تا حدودی موافقم ولی بعضی معایب ذاتیه. بزرگترین مشکل وانکل نحوه ی روغنکاریشه اونم چون ذاتش دورانیه روغن باید مستقیما با محفظه احتراق درتماس باشه و مثه موتوری که کمی روغن سوزی داره کار میکنه که راه حلی نداره مگر اینکه نوعی سوخت وجود داشته باشه که خودش قابلیت روانکاری داشته باشه و دود نکنه. یا یه روغنی باشه که تو احتراق و دمای بالای موتور نسوزه و وواکنش شیمیایی نده.
مزدا یک عمره داره روش کار میکنه بازم یه باک روغن بزرگ واسش گذاشته و هر چند صد کیلومتر باید پرش کنی و فعلا راه حلش استفاده از فیلتر تو اگزوز بوده که از آلاینده ها کم کنه و بازم زود به زود باید عوش بشه.
متاسفانه سرمایه گذاری روی درونسوزها داره تموم میشه.موتور برقی معمولی رو یه مهندس معمولی تو یه کارگاه هم میتونه بسازه. فعلا همه هزینه ها داره واسه باتری ها میشه.
محمد
۱۰ فروردین ۱۳۹۹اینجاست ک نشون میده مرسدس رو شعارش وایساده یا بهترین یا هیچ
?
JavaDehqaN
۱۳ فروردین ۱۳۹۹کاش فرصت دیدن موزه مرسدس به ما دیت می داد ، کلا تو جایی گیر افتادیم که نمیتونیم با اینترنت هم بریم حداقل سه بعدی به موزه های دنیا سر بزنیم. چقدر ما بدبخت شدیم . راهمون نمیدن حتی به صورت مجازی.