چرا باید آنرا به یاد داشته باشیم؟
دلایل زیادی وجود دارند مبنی بر اینکه چرا مرسدس بنز اتو ۲۰۰۰ ارزش سپری کردن وقت جهت بررسی را دارد. از سه قوای محرکهٔ نوآورانهٔ آن گرفته تا ضریب آئرودینامیک پایین.
چند ماه پس از معرفی کانسپت کوچک NAFA، مرسدس بنز از کانسپت فوقالعادهٔ اتو ۲۰۰۰ در نمایشگاه فرانکفورت سال ۱۹۸۱ پردهبرداری کرد که با عنوان «مرسدس بنزی برای هزارهٔ جدید» توصیف شده بود. این کانسپت انقلابی که در جهت کاهش مصرف سوخت و افزایش بهرهوری در پی بحران سوخت دههٔ ۷۰ توسعه داده شده بود، بخشی از پروژهٔ Auto 2000 بود که توسط وزارت فدرال تحقیقات و فناوری آلمان در پایان این دهه معرفی شده بود. ایدهٔ اصلی این خودرو، ساخت ماشینی کممصرف بود که با حداکثر وزن ۲۱۵۰ کیلوگرم نهایتاً تا ۱۱ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف کند. روشن است که دستیابی به این هدف بلندپروازانه در مصرف سوخت خصوصاً برای چنین خودروی عظیمالجثهای بسیار سخت بود.
سایر موارد موردنیاز در این خودرو، وجود ظرفیت حمل باری بیش از ۴۰۰ کیلوگرم و کابینی جادار برای حمل چهار نفر بود. اتو ۲۰۰۰ یک خودروی کامبک (Kammback به خودروهایی گفته میشود که سقف آنها با شیبی نهچندان تند به قسمت عقبی ختم میشود و درِ صندوق نیز مانند خودروهای هاچبک به همراه شیشهٔ عقب باز میشود) کاملاً بزرگ بود که مرسدس بنز برای رسیدن به مصرف سوخت پایین در آن به آئرودینامیک بسیار توجه کرده بود بهگونهای که با طراحی صاف و آئرودینامیک، ضریب درگ آن تنها ۰.۲۸ بود.
اما برای رسیدن به آن هدف در مصرف سوخت، کانسپت اتو ۲۰۰۰ به چیزی بیش از یک بدنهٔ صاف و صیقلی نیاز داشت. به همین دلیل مرسدس بنز سه پیشرانهٔ کممصرف مختلف را برای آن پیشنهاد کرده بود. اولین موتور یک واحد ۳.۸ لیتری V8 بنزینی مجهز به فناوری غیرفعالسازی سیلندرها بود که در آن زمان کاملاً تازگی داشت. بدین ترتیب هر زمان که به قدرت کامل موتور نیازی نبود، به جهت صرفهجویی در مصرف سوخت گرانبها، نیمی از سیلندرها بهطور موقت غیرفعال میشدند.
پیشنهاد بعدی یک موتور ۳.۳ لیتری شش سیلندر دیزل با دو توربوشارژر بود. اتو ۲۰۰۰ با این موتور در هنگام حرکت با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و بر اساس روشهای تست مرسدس بنز تنها ۷.۵ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف میکرد؛ اما راهحل سوم و پایانی برای کاهش مصرف سوخت، انقلابیترین آنها بود. این راهحل شامل استفاده از یک موتور توربین گازی میشد که وزن کم و ابعاد جمعوجوری داشت درحالیکه گشتاور مناسبی تولید میکرد. نیروی هر سهٔ این موتورها نیز توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکرد.
اما علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کانسپت اتو ۲۰۰۰ برای اهداف آزمایشی مختلف دیگر مرسدس بنز هم مورداستفاده قرار گرفت مانند آزمایش صندلیهای جلوی جدید با کمربندهای ایمنی درون آنها یا سیستم نصب صندلی کودک در صندلیهای عقب و یا سپرهایی متناسب برای زمان تصادف با عابران پیاده. بدین ترتیب کانسپت مرسدس بنز اتو ۲۰۰۰ در بسیاری از جهات جلوتر از زمان خود بود و هرچند هرگز به خط تولید راه پیدا نکرد اما برخی از دانشهای به دست آمده در طول توسعهٔ آن در مدلهای تولیدی سالهای بعد مورداستفاده قرار گرفت.
منبع: Motor1
سیدعلیرضا
۲۶ اسفند ۱۳۹۵.
ای کاش از طراحی داخلی ماشین هم عکس می ذاشتید
الف.ی
۲۶ اسفند ۱۳۹۵چه خوشگله
چه ایرودینامیکی داره.
NOBLE
۲۶ اسفند ۱۳۹۵کاملا درست میگی.
واقعا ایرودینامیکش بی نظیره و خیلی جذاب به نظر میاد
كوروش
۲۶ اسفند ۱۳۹۵توربین گازی توی ماشین :| یعنی تقریبا جزء انقلابی ترین موارد در ماشین باید باشه واجب شد برم دنبالش
در حال حاضر فکر نمی کنم وسیله نقیله زمینی بجز تانک ابرامز و ابر کشنده تکرپیلار از توربین گازی استفاده کنند
پهلوان مک لارن
۲۶ اسفند ۱۳۹۵سلام کوروش جان.
یه ماشین رو از قلم انداختی.
جگوار C-X75
یه هایپر بود که قرار بود از توربین گازی استفاده کنه.(ساخت کمپانی Bladon Jets) قرار بود 2011 یا 2012 تولید کنن که به خاطر مشکلات مالی نتونستن تولید انبوه کنن.
c02 :
89 گرم در کیلومتر و مصرف سوخت هم 3.9 لیتر در هر صد کیلومتر(فکر کنم یک لیتر بیشتر از 918 اسپایدر) اونم برای یه ماشین 880(البته خود سایت جگوار 850 تا گفته) اسب بخار که شتاب زیر 3 ثانیه داشت.واقعا عالیه.
هر چند بعدا گفتن که به جای توربین گازی از یه موتور 1.6 لیتری 4 سیلندرdual-boosted(توربو شارژدار و سوپرشارژدار) با موتورهای الکتریکی استفاده میکنن.
که بازم مشکلات مالی نذاشت تولید بشه.که گفتن از تکنولوژی هاش در خودروهای دیگر جگوار استفاده میشه.
واقعا حیف شد حتما برید کامل مطالعه کنید.امیدوارم بسازن.الان وضع مالیشون خیلی بهتره نصبت به قبل.جگواری که xj220 رو ساخت اگه مشکل مالی نداشت حتما اینم میساخت.
كوروش
۲۶ اسفند ۱۳۹۵بله درسته اولین هم توی دنیا کرایسلر با موتور توربینی هستش
ولی یک مشکلی بنظر من وجود داره موتور توربینی که حتما توی فیلم ها دیدید دور بسیار بسیار بالایی دارند که من فکر کنم کنترلش و ارسالش بسیار مشکل و بعید می دونم همچین گیربکسی داشته باشیم بزرگ ترین مشکل ابرامز هم دقیقا همینه که میله انتقال قدرت رو در مواقع نبرد می بره مشکل بعدی هم حرارت خروجی وحشتناک بالای اونه با این که مثلا موتور هواپیما خودش خیلی داغ نیست ولی خروجی اون شاید ۸۰۰ تا ۱۰۰۰درجه حرارت داشته باشه که بازم توی خودرو سخت خواهد بود و بازم توی تانک ابرامز خنک کننده بزرگی دارد که ورودی هزاران لیتر هوا رو با گاز های خروجی ترکیب و اون رو مهار می کنه
ahmad
۲۷ اسفند ۱۳۹۵البت تانک تی 80 ازقلم انداختی! :)
Mehran
۲۶ اسفند ۱۳۹۵افرین به نگارنده.مطلب خوبی بود.برای اینکه کاملا درک کنید چقدر از زمان خودش جلوتر بوده یه سری به سایت old concept بزنید و کانسپتای هم سن وسالش ببینین.
mohsen.b
۲۶ اسفند ۱۳۹۵بهتر که به تولید انبوه نرسید
NOBLE
۲۶ اسفند ۱۳۹۵آره دنیا ظرفیت همچین اعجوبه ای رو نداشت.
Machine
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ماشاالله به این همه تعصب!
جوک سال:
تولید یک سدان لوکس آلمانی با تکنولوزیهای فراوان منجر به تعطیلی کلیۀ کارخانجات خودروسازی ژاپن و آمریکا شد!!!!!
#ali.m#
۲۷ اسفند ۱۳۹۵D:
اگه امکان تولید انبوه بود ک تولید میشد تو اعجوبه بودنش شکی نیست ولی اینجور کامنت گذاشتن هم خوب نیست.
میتونستی بگی رقیب های دیگش چه المانی چه ژاپنی چه امریکایی.
بزرگترین رقیب ژاپنی بنز لکسوسه که 70 سال کمتر از بنز فرصت داشته که کانسپت رو کنه.
شما یه سر امار فروش نسل اول ls تو سال 1990 بزن ببین کی وقتی دید دارن بساطشو جمع میکنن دست ب یه به روز رسانی زد.
:)
البته اینجور بحث کردنا اصلا نتیجه ای نداره.
:)
سهيل
۲۷ اسفند ۱۳۹۵انتخاب لکسوس جای بنز جنایته
#ali.m#
۲۷ اسفند ۱۳۹۵این کامنتو میذارم نه برای اینکه شمارو قانع کرده باشم بلکه برای اینکه کسای دیگه ای ک پیام شما رو میخونن منحرف نشن.
اولین خودروی مجهز به توربین گازی رو کرایسلر سال 1963 معرفی کرد که 130 اسب بخار قدرت داشت. و بر خلاف بنز که اصلا تولید نشد.
کرایسلر یه تعداد خیلی کم تولید کرد.
ب زمانش دقت کن 1963 یعنی 18 سال قبل از کانسپت بنز.
و هیچکدوم نه کرایسلر نه بنز به انبوه سازی نرسوندنش. پس اگر این تکنولوژی از تکنولوژی موتور های برقی و هیبریدی الان بهتر و بی عیب تر بود همون رو گسترش میدادن. ( نمیگم کانسپت کم افتخاریه وکار بنز رو پایین نمیارم ولی اینقدرا هم چیز بزرگی نیست که بخواد همه رو ب قول شما ورشکست کنه)
#ali.m#
۲۷ اسفند ۱۳۹۵نه دیگه قرار نشد سفسطه کنی :) وقتی دارم میگم اولین ماشین با توربین رو کرایسلر ساخته دیگه این حرف بدون منبع که”کل توربین کازی به شکل امروزیش کار المان هاست” جایی اینجا نداره. :) هر جور هم بخوای تفسیر کنی چه دوست داشته باشی چه نه بنز تو این کانسپتش اولین نبوده ولی بهترینشو ارایه داده.
که هر چقدر هم بخوای بگی خوب بوده اره توی مصرف سوخت عالی ولی خیلی چیزا رو قربانی مصرف سوخت کرده که بازم میگم اگر واقعا میتونست کل صنعت خودروی امریکا و ژاپن رو داغون کنه :) جاشو نمیداد به خودرو های برقی و هیبریدی.
(حالا دیگه از حوصله خارجه این بحث بعدا سر فرصت اگه خواستی افتخارات ژاپن و امریکا توی بحث خودرو رو برات لیست میکنم تا ببینی چه پیشرفتی از همینا حاصل شده) ؛)
اون دوستمون (سهیل)هم که گفت انتخاب لکسوس به جای بنز جنایته باید بدونه که همون نسل اول ls با وجود عدم پختگیش باعث شد 40 هزار نفر این جنایتو مرتکب بشن. :)
رهگذر
۷ فروردین ۱۳۹۶قیمت مناسب! تبیلغات عالی واقعا موی دماغ بنز شد ولی حالا باز تو هر برسی میبینم که لکسوس سوم بشههم خوشحالی داره .جز یه مورذد که جزو سه تای اوله و یه شرکت امریکایی ان شالله بی طرف انجام میده
sadegh
۲۶ اسفند ۱۳۹۵اصلا نحوه باز شدن کاپوت خودش یه انقلابه!!!!!!!!!
John
۲۶ اسفند ۱۳۹۵اینها کجا ما کجا!!!
Erfan
۲۶ اسفند ۱۳۹۵دوستانی که علاقه به تکنولوژی ها و شگفت آوری های بنز دارن میتونن در مورد
بنز t80 هم مطالعات حیرت آوری داشته باشنhttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_T80
The best or nothing…
mohsen.b
۲۷ اسفند ۱۳۹۵دوستان طراحی این ماشین شبیه ماشین های نعش کشه واقعا اصلا زیبا نیست-یکم واقع گرا باشین انصافا بدریخته
سپهر
۲۷ اسفند ۱۳۹۵منو یاد جی ال اس شوتینگ بریک انداخت
Modern
۲۷ اسفند ۱۳۹۵اینم عکس صفحه کیلومتر ماشین
http://icdn-2.motor1.com/images/mgl/gbl98/s3/1981-mercedes-auto-2000-concept.jpg