مرسدس C112، سوپراسپرتی موتور وسط با پیشرانهٔ V12، درهای گالوینگ و آئرودینامیک فعال
نام | مرسدس بنز C112 |
معرفی | نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۱ |
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | ۶ لیتری V12 |
قدرت | ۴۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۰ کیلومتر در ساعت |
چرا باید آنرا به یاد داشته باشیم؟
C112 پیشرفتهای تکنولوژیکی زیادی را برای مرسدس بنز به همراه داشت و به همین دلیل کانسپت مهمی است. از سوی دیگر، طراحی فوقالعادهٔ این خودرو به همراه درهای گالوینگ آن بسیار جالبتوجه هستند.
پس از ساخت چهار پروتوتایپ مختلف از مدل C111 در دههٔ ۷۰، حدود بیست سال بعد مرسدس بنز تصمیم به ساخت جایگزینی برای آن گرفت. این سوپراسپرت جدید که C112 نام گرفته بود، در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۱ رسماً رونمایی شد. در این سوپراسپرت نیز بار دیگر از درهای نمادین مرسدس موسوم به گالوینگ استفاده شده بود. این کانسپت اما بهنوعی نسخهٔ جادهای و قانونی خودروی مسابقهای مرسدس-سائوبر C11 محسوب میشد؛ اما همانطور که اشاره شد، C112 به تکنولوژیهای پیشرفتهٔ بسیار زیادی مجهز شده بود که بعدها از آنها در محصولات تولیدی مرسدس بنز استفاده گردید.
C112 اولین محصول مرسدس بود که به سیستم تعلیق فعال مجهز شده بود. این سیستم که «کنترل فعال بدنه» نام گرفته بود، چندین سال بعد به خط تولید مرسدس بنز راه پیدا کرد و برای اولین بار در CL کلاس تولیدی سال ۱۹۹۹ مورداستفاده قرار گرفت. در C112 از تعلیق فعال هوشمندی استفاده شده بود که بر اساس اطلاعات دریافت شده از سنسورها، خود را تنظیم میکرد. برای این کار، هریک از چرخهای خودرو به ترکیبی از فنرها و سروُسیلندرهای هیدرولیکی مجهز شده بودند. در آن زمان مرسدس بنز اعلام کرد که این کانسپت در جادهها سطح بینظیری از پایداری را ارائه میکند. علاوه بر این، C112 به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم مجهز شده بود که پویایی آنرا افزایش میداد.
امروزه آئرودینامیک فعال در سوپراسپرتهای سطح بالا ویژگی غیرمعمولی نیست اما در اوایل دههٔ ۹۰ این ویژگی نایابی بود؛ اما در همان دوران، مرسدس C112 در جلو و عقب به اسپویلرهای کاملاً قابل تنظیم مجهز بود که بهصورت الکترونیکی کنترل میشدند تا ترکیب مطلوبی از ضریب آئرودینامیک پایین و داونفورس بالا ارائه گردد. علاوه بر این، اسپویلر عقب که در هنگام رانندگی معمولی بیحرکت بود، هنگام افزایش سرعت و یا هنگام عبور از پیچها بیرون میآمد. همچنین هنگام توقف از سرعتهای بالا، این اسپویلر بهعنوان ترمز هوایی عمل میکرد. این ویژگی، حدود دوازده سال پس از C112، برای اولین بار در سوپراسپرت تولیدی SLR مکلارن مورداستفاده قرار گرفت. یکی دیگر از افتخارات مهم C112 سیستم کروز کنترل هوشمند آن بود که بعدها در S کلاس W220 سال ۱۹۹۸ مورداستفاده قرار گرفت.
علاوه بر این، C112 از سیستم الکترونیکی پایش باد تایرها هم برخوردار بود که این سیستم هم چند سال بعد برای اولین بار در CL کلاس سال ۱۹۹۹ دیده شد؛ اما علاوه بر ویژگیها و تکنولوژیهای پیشرفته، C112 به پیشرانهٔ قابلتوجهی هم مجهز بود. این موتور یک واحد ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور بود که در میانهٔ خودرو نصب شده بود. با تکیه بر این موتور، C112 میتوانست ظرف تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما با وجود اینکه حتی مرسدس بنز ۷۰۰ سفارش خرید برای C112 دریافت کرده بود، این سوپراسپرت فوقالعاده هرگز به تولید نرسید. البته مرسدس بنز تلاش کرده که با کمک سائوبر راهی برای تولید C112 پیدا کند اما متأسفانه نهایتاً پروژهٔ تولید آن لغو شد.
amir
۱۵ مرداد ۱۳۹۷چرا آرم بنز را اونجا گذاشتن!؟جایی بدتر پیدا نکرده بودن!؟
amir
۱۶ مرداد ۱۳۹۷یعنی چند سال دیگه ما به این سطح از تکنولوژی میرسیم☹
ستار
۱۵ مرداد ۱۳۹۷قبلا هم گفته بودم که چقد لذت میبرم از مطالبی که مربوط به خودروهایی هست که جلوتر از زمان خودشون بودن
آلمانیا و تا حدی آمریکاییها همچین ماشین هایی تولید کردن
mahdy
۱۵ مرداد ۱۳۹۷جای لگوی بنز یه نمه زایس واقعا اما بازم آیردینامیک تو این ماشین موج میزنه مثه مرسدس های دیگه
به جز اون من یه ته چهره هایی خفیف و رقیق مشابه با پروجکت وان توش حس کردم به خصوص از عقب(اما از بغل نه) شما چطور؟
علی
۱۶ مرداد ۱۳۹۷چراغ های جلوش حس بنز بودن نداره!
ADAK
۱۶ مرداد ۱۳۹۷خوده بنز هم فهمید مزخرفه فراموشش کرد
حالا بعضیا از روی تعصب به به و چه چه میکنن …