درحالیکه طرح کراساوور کوپه در جهان اتومبیل مفهومی بحثبرانگیز است، اعداد دروغ نمیگویند چراکه کراساوورهای کوپه ثابت کردهاند که خودروهای بسیار محبوبی در سراسر جهان هستند و حالا برند دیگری هم به این بخش پرطرفدار وارد شده است. این آئودی Q8 است یعنی خودرویی که ظاهر آن بههیچوجه غافلگیرکننده نیست زیرا تقریباً با نسخههای کانسپت خود یکسان است. البته وفاداری Q8 به نسخهٔ کانسپت به این معنای تحسینبرانگیز نبودن استایل این کراساوور جدید آلمانی نیست که این موضوع میتواند کار را برای رقبای مستقیم Q8 یعنی بامو X6 و مرسدس بنز GLE کوپه سخت کند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب این سه کراساوور کوپهٔ آلمانی را باهم مقایسه کنیم.
استایل بیرونی
بامو با معرفی نسل نخست X6 در سال ۲۰۰۸ برای اولین بار کلاس کراساوورهای کوپه را بنیان گذاشت که این نشان میدهد چند سال طول کشیده تا آئودی نهایتاً به بامو پاسخ مستقیمی دهد. این خودرو هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که به لطف پروفیل عضلانی، لبهٔ صندوق بزرگ و خطوط خمیدهٔ کمتر، پویاتر از نسل قبلی به نظر میرسد. بهطورکلی بامو X6 خودرویی تهاجمی به نظر میرسد که آمادهٔ حمله است. از سوی دیگر مرسدس بنز هم با GLE کوپه رویهٔ مشابهی را دنبال کرده است و در آنهم خط سقف کاملاً شیبداری دیده میشود که به زیبایی در قسمت عقب، به سمت پایین حرکت کرده است درحالیکه ستون C در GLE شیکتر از X6 به نظر میرسد؛ اما آئودی Q8 شیوهٔ کاملاً متفاوتی را پیش گرفته است چراکه این خودرو بجای یک کراساوور کوپه، بیشتر شبیه به یک استیشن بلندقامت به نظر میرسد و از ستون B به عقب، فرم بسیار متعارفتری نسبت به رقبای هموطن خود دارد. به همین دلیل Q8 را میتوان یک کراساوور معمولی دانست.
البته مطمئناً سقف Q8 شیب کمی دارد اما این شیب کم در سقف نسل جدید فولکسواگن توآرگ هم دیده میشود و سقف این دو کراساوور گروه فولکسواگن بسیار شبیه به هم به نظر میرسد درحالیکه توآرگ کراساوور کوپه نیست؛ اما بااینحال آئودی کراساوور جدید Q8 را بهعنوان رقیب بامو X6 و مرسدس بنز GLE کوپه معرفی کرده و به همین دلیل Q8 را علیرغم استایل متفاوت، باید رقیب این دو کراساوور کوپه دانست. درهرحال ازجملهٔ دیگر ویژگیهای ظاهری قابلتوجه Q8 میتوان به جلوپنجرهٔ هشتضلعی، اسپویلر تهاجمی، گلگیرهای عضلانی و نوار مشکیرنگی در عقب اشاره کرد. بهطورکلی استایل بیرونی Q8 را میتوان اسپرت، مدرن و تا حدودی تهاجمی توصیف کرد که کمتر به یک کراساوور کوپه شباهت دارد.
کابین
داخل Q8 اما برای کسانی که به تکنولوژی علاقهٔ زیادی دارد مکان بسیار خوبی است. در اینجا سازندهٔ آلمانی همانند دیگر محصولات جدید خود، سه نمایشگر بزرگ را ارائه کرده است. دو عدد از این نمایشگرها برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته شدهاند که نمونهٔ بزرگتر ۱۰.۱ اینچی در بالا قرار گرفته و نمونهٔ ۸.۶ اینچی در قسمت پایین برای کنترل سیستم تهویه و سایر تجهیزات رفاهی خودرو قرار گرفته است. در مقابل راننده هم یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی بهعنوان صفحه آمپر کابین مجهزی آئودی تعبیه شده است. در مقایسه، کابین GLE کاملاً قدیمی است بهگونهای که در برابر کابین پر از تکنولوژی Q8 همانند دایناسور به نظر میرسد! البته این موضوع تعجبی ندارد چراکه کابین GLE چیزی بیشتر نسخهٔ بروز شدهٔ کابین مرسدس ML سال ۲۰۱۱ نیست. در همین حال هرچند کابین X6 هم رنگ و بوی کهنگی گرفته و در برابر Q8 قدیمی احساس میشود اما وضعیت بهتری نسبت به GLE دارد.
ابعاد و پیشرانه
آئودی فعلاً برای Q8 دو موتور مختلف را ارائه کرده است که هردو از نوع ۳ لیتری V6 توربوشارژ هستند ولی یکی دیزلی بوده و دیگری بنزینی است. این موتورها به ترتیب در مدلهای ۵۵ TDI و ۵۵ TFSI ارائه میشوند. از پیشرانهٔ دیزلی مشخصات بیشتری اعلام شده است اما موتور بنزینی از سال آینده عرضه خواهد شد و به همین دلیل فعلاً تنها قدرت و گشتاور آن مشخص بوده و اطلاعات دیگری از آن منتشر نشده است. بااینحال نزدیکترین نمونه از مرسدس بنز GLE کوپه و بامو X6 به آئودی Q8 55 TFSI، مدلهای GLE400 و X6 35i هستند؛ بنابراین مشخصات فنی و همینطور ابعاد این سه خودرو را در جدول زیر مقایسه کردهایم:
آئودی Q8 55 TFSI | مرسدس GLE400 | بامو X6 35i | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 | ۳ لیتری V6 | ۳ لیتری I6 |
تنفس | توربوشارژ | بایتوربو | توربوشارژ |
قدرت | ۳۴۰ اسب بخار | ۳۳۳ اسب بخار | ۳۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۴۸۰ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب/چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۳.۰۰ متر | ۲.۹۱ متر | ۲.۹۳ متر |
طول | ۴.۹۸ متر | ۴.۹۰ متر | ۴.۹۲ متر |
عرض | ۲.۰۰ متر | ۲.۰۰ متر | ۱.۹۹ متر |
ارتفاع | ۱.۷۱ متر | ۱.۷۲ متر | ۱.۷۰ متر |
وزن | ۲۱۴۵ کیلوگرم | ۲۱۰۵ کیلوگرم | ۲۱۰۰ کیلوگرم |
صندوق بار | ۶۰۵ لیتر | ۶۵۰ لیتر | ۵۸۰ لیتر |
در پایان باید گفت ازآنجاییکه آئودی Q8 جدیدترین خودروی این رقابت است، مطمئناً پیشرفتهترین عضو این گروه محسوب میشود؛ بنابراین تعیین کردن خودروی برتر این رقابت سهنفره کار بسیار دشواری است. همچنین انتخاب زیباترین خودرو از بین این سه کراساوور کوپهٔ آلمانی نیز امری سلیقهای است؛ بنابراین تعیین خودروی برتر این رقابت را به شما واگذار میکنیم.
منبع: CarScoops
ساسان
۱۷ خرداد ۱۳۹۷آئودی قویتر عملکرده…نوسنات آئودی خیلی کمه.با یه شیب درست روبجلو حرکت میکنه در طراحی وارعه ی تکنلوژی و…
علی
۱۷ خرداد ۱۳۹۷آقا وزن BMW رو برحسب متر زدین بی زحمت تصحیح کنید
با سپاس
Kamran
۱۷ خرداد ۱۳۹۷مرسـدس و بـی ام و زیـادی بـرای ایـن مقـایسه
سالخورده به نظر میرسند باید منتظر رونمایی از
نسل جدیـدشان بود…..در کل انتخاب من GLE
#ali.m#
۱۷ خرداد ۱۳۹۷از نظر ظاهر ائودی یک سر و گردن بالاتره .
علی
۱۷ خرداد ۱۳۹۷?BMW?
به نظر من طراحی آئودی غیر طبیعی هستش
غیر معقوله کلا یه جوریه
در مورد سکوی اولم که طبق معمول BMWاوله
Mohamad
۱۷ خرداد ۱۳۹۷من که X6 رو ترجیح میدم
داخل آئودی شاید کمی بهتر باشه اما x6 هنوز رو فرمه و بیرونشم بخصوص از کنار نسبت به اون دو برتری داره
فتنه گوساله سامری
۱۷ خرداد ۱۳۹۷من عاشقx6هستم.حتی نسل قبل رو هربار که میبینم مبهوت طراحی عول پیکروجذابش میشم.این نسل نسخهM خیلی پرفومنس قوی داره
فتنه گوساله سامری
۱۷ خرداد ۱۳۹۷ولی طراحی داخلی آئودی دیگه جای بحث نداره درمقابل x6وgle
سروش
۱۷ خرداد ۱۳۹۷انتخاب من به ترتیب تو این ۳ تا:
آئودی بی ام و بنز
اعتمادیان
۱۷ خرداد ۱۳۹۷سلام
در مقام مقایسه معمولا یکی انتخاب میشود ولی هر انتخاب بمعنی نفی دوتای دیگر نیست چون هر سه عالیند منهم که حیرون هر سه تا هستم میخوام از روی تعصب و چشم بسته نظر بدم ، مثل همیشه ارباب حلقه ها رو عشق است .
ضمنا در جدول وزن ایکس6 اشتباه شده و ظاهرا همان اندازه فاصلهٔ محوری تکرار شده
جسارتم رو ببخشید
فتنه گوساله سامری
۱۷ خرداد ۱۳۹۷file:///storage/emulated/0/Download/New-BMW-X5-real-life-images-21.jpg
Emperor Lamborghini
۱۷ خرداد ۱۳۹۷.
سکوی اول همیشه از آن آئودیست مگر خلافش ثابت بشه !????
اینجا هم که GLE و X6 در حد اثبات این امر نبودن !
امیر
۱۷ خرداد ۱۳۹۷کاملا موافقم آئودی جای هیچ شکایتی باقی نگذاشته
Bilbo
۱۷ خرداد ۱۳۹۷من تو هر دو زمینه به آئودی رای میدم، تو بحث کابین هیچ تردیدی ندارم اما تو بحث طراحی خارجی، هنوز ایکس 6 و جی ال ای کوپه به راحتی میتونن عرض اندام کنن با اینکه قدیمیم. نسل جدیدشون قطعا رقابت رو برای آئودی سخت میکنن، خصوصا نسخه های ام و ای ام جی
Kian70
۱۷ خرداد ۱۳۹۷لعنتیای دوست داشتنی اه
NAVID۰۰۹۸
۱۷ خرداد ۱۳۹۷آئودی معرکه شده
???
Morteza
۱۷ خرداد ۱۳۹۷Gle کوپه نمای جلوش جالب نیست جی ال سی کوپه خیلی بهتره
به نظرم ایکس ۶ و جی ال ای کوپه نیاز به تغییر دارن
یه فیس لیفت یا تغییر نسل
حسین دهمرد
۱۷ خرداد ۱۳۹۷آقا شیب سقف آئودی اونقدری نیست که بهش بگیم کوپه.اصلا فرمش با این دوتا جور نیست.چرا بهش میگن کوپه؟
تو اون عکس که از بغل هست با اون دوتای دیگه مقایسه ش کنید…
shirko
۱۷ خرداد ۱۳۹۷تابلوه ائودی از طراحی جدید تری برخورداره ، ولی انتخاب من ایکس ۶ ، الانم هنگام دیدنش کف می کنم .
کرایسیس
۹ فروردین ۱۴۰۰منم
ایمان
۱۷ خرداد ۱۳۹۷درود به بنیان گذار این گروه خاص BMW بزرگ
همیشه و همه جا پیشقدم بودی و خواهی بود
قطعاً انتخاب قلبی بنده X6 هست بی شک
آرسام
۱۷ خرداد ۱۳۹۷هر کدوم تو یه چیزی از رقبای خودشون بهترن
طراحی بیرونی X6 فوق العاده است ولی طراحی داخلی آئودی خیلی عالیه . نمیشه گفت یکی در کل از بقیه بهتره. البته هر دوی اونها از مرسدس بنز gle بهترن
آرسام
۱۷ خرداد ۱۳۹۷البته اگه بی ام دبلیو ایکس 6 2019 بود میشد در کل گفت از هر دوشون بهتره.
آرسام
۱۸ خرداد ۱۳۹۷هر کدوم تو یه چیزی از رقبای خودشون بهترن
طراحی بیرونی X6 فوق العاده است ولی طراحی داخلی آئودی خیلی عالیه . نمیشه گفت یکی در کل از بقیه بهتره. البته هر دوی اونها از مرسدس بنز gel بهترن
آرسام
۱۸ خرداد ۱۳۹۷اما اگه مدل بی ام دبلیو ایکس 6 مال سال2019 بود در واقع از هردوی این دو خودرو بهتر بود.
الهی
۱۸ خرداد ۱۳۹۷بین اینا طراحی آئودی سره……….
emad1990
۱۸ خرداد ۱۳۹۷آقا کابین مرسدس مثه دایناسوره یعنی چی!!!
مرسدس بازا این توهین هارو برنمیتابن ??
#نه به تخریب رقیب
Saman
۱۸ خرداد ۱۳۹۷BMW X6 بهتر از آئودی و بنز بنظر میاد در ضمن آئودی بیشتر یک هاچبک بلند به نظر میرسه تا کوپه :-)
محمد
۲۱ خرداد ۱۳۹۷انتخاب من بنز gle هم نمای داخلی وهم نمای بیرونی بااختلاف بهتر می دونمش نسبت به آئودی و بی ام و