ثبت اختراعات گوناگون ثابت میکند که خودروسازان بهصورت بیوقفه به ایجاد تحول در صنعت خودرو فکر میکنند و آخرین سیستم کنترل دمای لاستیکها یک نمونه از طراحی خلاقانه است.
لاستیک بدون شک یکی از مهمترین اجزای خودرو است که به عنوان رابطی بین خودرو و جاده عمل میکند و کشش و چسبندگی خودرو را تأمین مینماید. همهی این نقشها چرایی اهمیت فوقالعادهی محافظت از لاستیکها مخصوصاً از نقطه نظر ایمنی را توضیح میدهد.
اختراع دایملر سیستمی را برای جلوگیری از افزایش بی از حد دمای لاستیکها یا اصلاح اصطکاک بین آنها و یخ یا برف را در برمیگیرد.
این روش با استفاده از مخزنی کار میکند که آب را از اطراف شیشهی جلو و عقب (آب باران، یخ ذوبشده و غیره) جمعآوری کرده تا بعداً مورد استفاده قرار دهد بدین صورت که حداقل یک لاستیک مورد پاشش اسپری آب در زمانی قرار بگیرد که بسیار گرم بوده یا مسائل چسبندگی لاستیک به وجود آمده باشد.
برای نمونه، حسگرهای کنترل کنندهی دما در هر لاستیک قرار میگیرند و اگر دمای آن از مقداری معین فراتر ورد، این آب به منظور خنک کردن لاستیک به سطح آن اسپری میشود. همین اصول برای گرم کردن لاستیکهای سرد در زمستان بکار میرود و به همین ترتیب از اثرات منفی دماهای بسیار پایین جلوگیری شده و باعث افزایش چسبندگی و کاهش میزان یخ و برف چسبیده روی لاستیک می شود.
دایملر میگوید که تنها عیب این سیستم مقدار آب موجود در سیستم است که به خاطر اندازهی مخزن محدود شده و اگر پر نشود بکار نمیآید.
amin
۱۴ تیر ۱۳۹۵مهندسین شب و روز تلاش میکنن تا چندکیلو از وزن ماشینو کم کنن اونوقت اینا میخوان یه مخزن آب جدید اضاف کنن!!!!
زیاد جالب و هوشمندانه نیست
البته باید دید که تا چه میزان اثرگذاره
امین
۱۴ تیر ۱۳۹۵کاهش وزن مربوط به استفاده از آلیاژهایی است که نسبت استحکام به وزن بالاتری دارند و همین طور مواد کامپوزیتی سبک تر نه حذف تجهیزات ضروری خودرو
بله البته میشه با منطق شما زاپاس و جعبه ابزار و کپسول آتش نشانی و کلی کف پوش و … را حذف کرد تا ماشین سبک تر بشه!!!
احسان آرسنالی
۱۴ تیر ۱۳۹۵جوری میگی مهندسین مثل اینکه بنز مهندس نداره.
خوب بنز نهایت مهندسی هستش برادر
یو اس اس اینترپرایز
۱۴ تیر ۱۳۹۵با احسان ارسنالی موافقم
amir
۱۴ تیر ۱۳۹۵زنگ میزنم میگم امین راضی نیست
امیر.عارف
۱۴ تیر ۱۳۹۵وقتی ایمنی سرنشینان و عابرین مورد بحث باشه میتوان از چند کیلو وزن اضافه چشم پوشی کرد. ایده بسیار جالبی هست
Elemento
۱۴ تیر ۱۳۹۵خیلی خوب کار میکنن. ان شا الله از حوادث جلوگیری بشه
مجید
۱۴ تیر ۱۳۹۵خیلی جالب بود
سامان اذری
۱۴ تیر ۱۳۹۵دمشون گرم
نیتروژن هم کار ادمو راه میندازه ها
من 15 تومن دادم واسه 4 تا چرخ راضی ام
محمود
۱۴ تیر ۱۳۹۵مگه شما سنسور دما رو لاستیک نصب کردی که با این اطمینان میگی جواب داده .تاثیر نیتروژن روی دمای داخل لاستیک هست که اونم روی فشار داخل لاستیک تاثیر گذاره نه سطح درگیری لاستیک با جاده
سامان اذری
۱۴ تیر ۱۳۹۵داش من هر هفته جمعه ها سفر برون شهری دارم حداقل 6 ساعت تو این گرما
اگه دمای داخل تایر خنک باشه هرچقدر که از بیرون گرما به واسطه اصطکاک با اسفالت یا هرچیز دیگه به تاییر وارد به شه رو خنک میکنه انبساط و انقباضش هم کمه
نیسان جی تی ار نیسمو با شتاب زیر 2.5 ثانیه لاستیکهاشو با نیتروژن پر کردند
آرش
۱۵ تیر ۱۳۹۵خب اولا که گرون گرفتن ازت داداش، 4چرخ میشه 10 تومن. ثانیا درسته نیتروژن تاثیر داره تو دمای لاستیک اما این تاثیر ناچیزه، اگه نبود بنز با اون عظمتش دنبال یه راه واسه خنک کردن تایرها نبود و خیلی ساده فقط جای هوا نیتروژن میزد تو تایرها و تمام.
ferrari
۱۴ تیر ۱۳۹۵خیلی جالبه. این سیستم خیلی سادس اما به فکر کسی نرسیده بود.این نوع نو اوری ها نشون میده که نواوری همیشه به کارهای بزرگ کردن نمیگن.خیلی جالب بود.
دانیال
۱۴ تیر ۱۳۹۵این کارو قبلا برنامه تخت گاز انجام داده بود وقتی جیمز می میخواست سنگ آتشفشانی برداره همین کارو با تویوتا هایلوکس انجام داد
mehran72
۱۴ تیر ۱۳۹۵سلام آقا شاهین. از مقاله های خوبی که ترجمه می کنین واقعا ممنونم.
خواستم خواهش کنم که مثل قبل دوباره مقاله هایی که راجع به مهارت های رانندگی هست رو قرار بدین. مثلا اینکه اگه عقب ماشین لغزید به کدوم سمت فرمون بچرخه که ماشین چپ نکنه و کنترل شه(قبلا خونده بودم یادم رفت).
موكا
۱۴ تیر ۱۳۹۵در زمستان که لاستیکها خیلی گرم نمیشن ولی در تابستان بسیلر داغ میشن ، و صد البته ما از کولر ماشین استفاده میکنیم ، اجزای کولر ماشین در قطعات بیرونی به دلیل اختلاف دما شبنم تولید میکنند ( مثل اسپیلتها ) و این آب رو که خیلی هم بی رسوب هست میشه جمع کرد تو منبع اسپری آب لاستیک و تمام شدنی هم نیست
احمد باقری
۱۴ تیر ۱۳۹۵هر روز بسیار بهتر از دیروز.
Archi KHAN
۱۴ تیر ۱۳۹۵احمِد جان
دلبندم اون صا ایرانِ …
Archi KHAN
۱۴ تیر ۱۳۹۵فقط من موندم تو روزهای بارونی ، که فقط یه نم میزنه و بارون ادامه نداره
جاده بصورت وحشتناکی لغزنده میشه ( بعلل فراوان که از حوصله بحث خارجه ) اونوقت بنز چطوری میخواد این لفزنده شدن را مهار کنه نمیدونم ؟!!!
البته تو مهندسی بنز و آلمانها شکی نیس
mobin
۱۴ تیر ۱۳۹۵من می تونم بهترش رو درست کنم، تازه تمام مشکلاتشم حل میشه