چند راه ساده برای سرگرمشدن و لذت بردن از یک اسمارت فورتو مدل ۲۰۱۶ وجود دارد. اولین راه این است که میتوانید آن را به صورت سپر به سپرِ یک اسمارت دیگر در یک «جای پارک» پارک کنید. همچنین میتوانید در مسیرهای کمعرض، بهراحتی دور بزنید. همینطور میتوانید شاهد «یکوری» شدن اسمارت خود باشید (اشاره به ماجرایی که سال گذشته برای برخی اسمارتها در سانفرانسیسکو در امریکا اتفاق میافتاد). در نهایت میتوانید با بردن آن به یک جاده پر پیچوخم کوهستانی، از رانندگی با آن «لذت» ببرید؛ درست شنیدهاید، از رانندگی با فورتو لذت ببرید.
دو فعالیت اولی که در بالا ذکر شد، مربوط به ویژگیهای فورتو بهعنوان یک خودروی شهری کامل هستند. این خودرو با طولی به اندازه ۲۶۸۲ میلیمتر و شعاع گردش نزدیک به ۷ متر، بهتر از هر خودروی جدید دیگری، وظایف شهری خود را انجام میدهد. با این حال، قابلیت فورتو در نشاندن لبخند بر روی لبان شما در سرعتهای بالا، حداقل قبل از کاستهشدن از قدرت ترمزهای عقب، چیز جدیدی است که در این مدل دیده میشود. البته شاید حتی «سرعت» هم برای فورتو تازگی دارد! در این بررسی، برای ابتدا با فورتو در جادههای اروپا رانندگی شده است. فورتو در مدل ۲۰۱۶، با هر معیاری که بخواهیم اندازهگیری کنیم، ارتقا پیدا کرده است. با اینکه طول کلی خودرو به همان اندازه قبلی باقی مانده، عرض آن حدود ۴ اینچ اضافه شده تا سرنشینان داخل کابین، احساس راحتی بیشتری داشته باشند. صندلیهای مورد استفاده واقعاً راحت هستند و داشبورد نیز با اینکه هنوز هم طراحی نسبتاً عجیب و غریب خود را حفظ کرده، ولی استفاده از آن، کمتر راننده را به خطا میاندازد. در مدل ۲۰۱۶، یک برنامه موبایل جدید با عنوان “Cross Connect” ارائه شده که اطلاعات وسیله نقلیه از جمله نیروی g و سیستم راهبری را در دسترس قرار میدهد. همچنین با ۱۰۰ دلار هزینه اضافی میتوانید محلی برای گذاشتن گوشی موبایلتان در جلو رادیو داشته باشید. البته خبر بد این است که این برنامه هنوز مشکلاتی دارد و در هنگام استفاده، با وقفههایی همراه است. امّا خبر خوب این است که این برنامه به صورت رایگان است و حتی بهتر از آن، اینکه شما میتوانید تا ارائه شدن یک نسخه پایدار از این برنامه صبر کنید. اسمارت برای پیشرانه فورتو در بازار امریکا تنها یک گزینه ۸۹۸ سیسی توربوشارژر سه سیلندر در نظر گرفته که قدرتی برابر ۸۹ اسببخار و گشتاور حداکثری به اندازه ۱۳۵/۶ نیوتنمتر تولید میکند. مسلماً اینها اعداد بزرگی نیستند، ولی درعینحال نسبت به ۷۰ اسببخار و ۹۲ نیوتنمتری در مدل قبلی، رشد زیادی را نشان میدهند. مطابق گفته اسمارت، این موضوع برای کاهش ۲ ثانیهای شتاب فورتو کمک زیادی کرده است. اسمارت فورتو با گیربکس ۵ دنده دستی در مدت ۱۰/۱ ثانیه و با گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک در مدت ۱۰/۵ ثانیه میتواند به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. ضمناً اگر برای شما اهمیت دارد و یا اینکه شجاعت رسیدن به آن را دارید! باید گفت که سرعت حداکثر این مدل ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت است. قدرت در دور موتور قبل از ۲۰۰۰ دور بر دقیقه چندان احساس نمیشود، ولی پس از این دور موتور به شکل ناگهانی وارد عمل میشود تا بالای ۵۰۰۰ دور بر دقیقه ادامه مییابد. سپس نرمی خودرو، خود را نشان میدهد. گیربکس دستی ۶ دنده، گزینهای است که برای اولین بار در انتقال قدرت در فورتوی بازار امریکا ارائه میشود و بنابراین، در این بررسی بیشتر وقت خود را با این نوع گیربکس سپری کردهایم. دستهدنده، اعتمادبهنفس خوبی دارد؛ البته در حدّ «میاتا» نیست، ولی آنقدر ابهام ندارد که شما را در تعویض دندهها دچار مشکل سازد. ضمن اینکه تعداد دندهها نیز آنقدر زیاد نیست که بخواهید آنها را فراموش کنید. بهعنوان نمونه، نسبت دنده دوم آنقدر بالاست که وقتی میخواهیم از یک پیچ عبور کنیم، سریع به دنده اول برمیگردیم تا فشار زیاد به موتور وارد نشود. تجربه بعدی با اسمارت فورتو در بلوار «اسکایلاین» در پورتلند امریکا بوده که شامل مسیرهای بیشتری در محیط شهری میشده است. چیزی که از همه بیشتر به چشم میآید، تیونینگ مناسب سیستم فرمان فورتو است که به صورت دقیق و البته کمتر «عجول» عمل میکند. همچنین وقتی با شدت وارد یک پیچ میشوید، فورتو در ابتدا اندکی بدفرمانی نشان میدهد، ولی دوباره مطیع و فرمانبردار راننده میشود و با چیزی که از آن خواستهاید، سازگار میشود. درهرصورت، پدال ترمز اسفنجی و ضعیفشونده، یکی از ایراداتی است که حتماً باید به آن اشاره کرد. البته همین پدال را هم اگر بخواهیم با مدل قبلی مقایسه کنیم، همراه با هندلینگ در مدل ۲۰۱۶ پیشرفت کرده است. در همین حال، با استفاده از یک پکیج اسپرت ۶۰۰ دلاری در مدل با گیربکس اتوماتیک میتوان مواردی را مانند چرخهای ۱۶ اینچی (جایگزین چرخهای استاندارد ۱۵ اینچی)، پدلشیفترها و ارتفاع ۱۰ میلیمتر پایینتر برای سیستم تعلیق اضافه کرد. اگر خواسته باشیم از نظر قابلیت خودرو در دور زدن و دوربرگردان حساب کنیم، قیمت یک اسمارت فورتو ۲۰۱۶ حتماً میبایست از یک بوگاتی ویرون بالاتر باشد. امّا قیمتگذاری این خودرو در سطحی بسیار پایینتر انجام شده و از ۱۵ هزار و ۴۰۰ دلار برای مدل با گیربکس دستی شروع میشود. این در حالی است که این قیمت برای مدل اتوماتیک به ۱۶۳۹۰ دلار افزایش مییابد. حداکثر قیمت نیز برای مدل «پراکسی» است که با گیربکس دستی برابر ۱۹۲۳۰ و با گیربکس اتوماتیک برابر ۲۰۲۲۰ دلار است. هزینههای کم در مصرف بنزین، یکی از مزیتهای فورتو، چه در مدل با گیربکس دستی و در مدل با گیربکس اتوماتیک، به شمار میرود؛ مصرف سوخت فورتو در حالت با گیربکس دستی به میزان ۷/۳۵ لیتر در شهر و ۶/۰۳ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این مصرف در حالت با گیربکس اتوماتیک مشابه است و تنها در شهر به ۷/۱۳ لیتر کاهش مییابد. البته برای خودرویی با این ابعاد، این عملکرد نمیتواند چندان قابلتوجه باشد، ولی اسمارت خودش نیز از فورتو بهعنوان یک خودروی سبز یاد نمیکند (حداقل قبل از اینکه مدل الکتریکی «الکتریک درایو» در اواخر سال آینده میلادی معرفی شود). درهرصورت، بهعنوان یک خودروی شهری، قابلیتهای فوقالعاده در پارکینگ و مانورها، کمتری خودرویی بهپای فورتو ۲۰۱۶ میرسد. همچنین فورتوی جدید میتواند مشکلات کمتری برای کسانی را که در مسیرهای باریک نیاز به دور زدن پیدا میکنند، ایجاد کند و بهراحتی نیز در جاهای کوچک پارک میشود.- نوع خودرو: موتور عقب، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در هاچبک.
- قیمت مدلها:
- پیور: ۱۵۴۰۰ دلار.
- پشن: ۱۶۸۹۰ دلار.
- پرایم: ۱۸۲۴۰ دلار.
- پراکسی: ۱۹۲۳۰ دلار.
- نوع موتور: DOHC با ۱۲ سوپاپ با سه سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
- گنجایش: ۸۹۸ سیسی.
- قدرت: ۸۹ اسببخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۱۳۵/۵۸ نیوتنمتر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۵ سرعته دستی.
- فاصله محوری: ۱/۸۷۲ متر.
- طول ماشین: ۲/۶۸۲ متر.
- عرض: ۱/۶۶۱ متر.
- ارتفاع: ۱/۵۴۹ متر.
- وزن کلی (تخمین): ۹۳۰ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۰/۶ تا ۱۰/۸ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۸/۴ تا ۱۸/۷ ثانیه.
- سرعت نهایی: ۱۵۴/۴۹ کیلومتر بر ساعت.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۷/۳۵ لیتر در شهر و ۶/۰۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
amir
۱۶ شهریور ۱۳۹۴یه خبر خوندم که ایران خودرو پژو رو تو آب نمک خوابنده تا ببینه قرارداد با فولکس واگن چی میشه و اینکه ایران خودرو تمایل بیشتری به فولکس واگن دارد تا پژو .این نشون میده که ایران خودرو فهمیده دیگه نمیتونه جنس بیخود قالب مردم کنه و پژو کنار نمیره ولی به احتمال زیاد فولکس میشه شریک اصلی.
AliZeus
۱۶ شهریور ۱۳۹۴خوشحالی ها داداش…!
فولکس یا پژو یا تویوتا یا هرچی…مسئله اینکه میخوان با چه قیمتی بدن…!؟ فعلا که میبینی همین فرغون های 50 سال پیشو ارزون نمی کنن…
خیلی راه داریم تا خم کردن کمر این خودروسازهای بی وجدان…
amir
۱۶ شهریور ۱۳۹۴مگه من گفتم بخریم متن خبری بود من عزم خودم جمع کردم تا پایین نیامدن نخرم خوبی
ارشیا
۱۶ شهریور ۱۳۹۴ماله چه کشوریه این خودرو ساز
یوسف
۱۶ شهریور ۱۳۹۴خودروسازی اسمارت یکی از زیر مجموعه های گروه دایملر (مرسدس بنز) محسوب میشه که در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده و دفتر مرکزیش در شهر بوبلینگن آلمانه.
Salleh
۱۶ شهریور ۱۳۹۴ههه آب نمک، عمرا داره دنبال یه ماشین میگرده که دوبل سوبل ازش پول دراره.
احسان(احسان)
۱۶ شهریور ۱۳۹۴… ضمناً اگر برای شما اهمیت دارد و یا اینکه شجاعت رسیدن به آن را دارید! باید گفت که سرعت حداکثر این مدل ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت است…
مردم ایران پراید سوار میشن.شجاعت از این بالاتر؟
ali
۱۶ شهریور ۱۳۹۴لایک
:D
ایشالا مردم به همین کمپین ادامه بدن تا نابودی تمام خودروسازان داخلی
shahab
۱۷ شهریور ۱۳۹۴چند سال پیش مردم آأمان از کارخونه های لبنیات ناراضی بودن انقد شیر نخوردن تا همه ورشکست شدن ما تازه بهشون فهموندیم که ما شعور داریمو میفهمیم دارن لگن به ما میدن حالا حالاها نباید بخریم تا خودشونو تغییر بدن
Alireza
۳۰ بهمن ۱۳۹۸دوست عزیز من خیلی وقت هست المان زندگی میکنم این شایعه های که میشنوی فقط برای ایران هست من ندیدم این چیزی که شما میگی،
هروقت فهمیدی daimler , Mercedes benz یا audi یا vw و … چی هست بعد بگو فرقون به ایران میفرستن.
ایران تو اینهمه سال یک ماشین از خودش نداشته هر چی هم که بوده کپی بوده و اشغال
Also bitte Laber nicht mehr
احمد باقری
۱۶ شهریور ۱۳۹۴درسته که ماشین کوچولویی هست و قدرت مانور بالایی داره، ولی با توجه به این قیمت، به نظرم حداقل باید مصرف سوخت معقول تری داشت،
ali
۱۶ شهریور ۱۳۹۴البته بعید میدونم مصرف مدل هیبریدی هم به بای گلف هیبریدی برسه
گلف هیبریدی صدی 1.5 میسوزونه!!!!!!!!!
Pooya
۱۶ شهریور ۱۳۹۴از اسمارت ۲۰۱۶ خوشم میومد تا وقتی که قیمت مدل پراکسی ۱۹۲۳۰ دلاری رو دیدم. چه خبره خیلی بالاست. با پرداخت تقریبا ۳ هزار دلار بیشتر می تونی یه Ford Fiesta ST بخری با قدرت 197 اسب. که صد در صد خیلی بهتر از این ماشین هست.
علی آقا
۱۶ شهریور ۱۳۹۴یه خودروی شهری خیلی خوبه..
قیمتش هم مناسبه..
ولی به خاطر نرخ بالای دلار تو کشور ما اگه بخواد بیاد ایران بدون احتساب گمرکو کاغذ بازیایه دیگه حداقل 50 تا قیمتش میشه…
دیگه با اونا بماند…
rapbaz
۱۶ شهریور ۱۳۹۴یه خرده (!)قیمتش بالاست
نظرتون در مورد مصرف سوختش چیه؟؟!!
HELL CAT
۱۶ شهریور ۱۳۹۴سلام دوستان ببخشید که بی ربطه ولی دیجی کالا معرفی بی ام و سری 7جدید رو با زیر نویس فارسی گذاشته حتماا برید ببینید یعنی خارق العادست خارق العاده
http://tv.digikala.com/Video/Introduction/Misc/New_BMW_7_Series_Introduction
shahab
۱۷ شهریور ۱۳۹۴سلام HELLCAT بی ام و همیشه خارق العاده بوده و هست
فکر میکردم عاشق ماشینای امریکایی ای نمیدونستم بی ام و هم دوس داری
HELL CAT
۱۷ شهریور ۱۳۹۴سلام شهاب عزیز من هر ماشینی رو که خوب باشه دوس دارم ولی خب حسم نسبت به ماشین آمریکایی یه چیز دیگس ولی اتفاقا تو آلمانیا زیاد با بی ام و ارتباط برقرار نمیکنم ولی اینم گفتم هندلینگ از همه بهتر و فروش از همه بالاتر و صرفا یه نظر شخصیه و فقط بنزو دوس دارم (البته تو آلمانی ها)تو چند پست قبلی هم همین موضوع رو مطرح کردم فقط منفی گرفت که تو کامنت ها بین شبکه های اجتماعی ایران طبیعیه به هرحال این مدل اینقدر خاص بود که نشد نزارم با تشکر
mohsen
۱۶ شهریور ۱۳۹۴نمیدنم چرا با این مدل ماشینا اصلا را نمایم شبیه پراید پیشرفتن Kia Picanto i20 رو میبینم یه جوری میشم میخوام بگم طرف به این پولم دادی؟
AHMADREZA
۱۶ شهریور ۱۳۹۴از اسمارت خوشم نمیاد هم گرونه هم کوچیکه
mohsen
۱۶ شهریور ۱۳۹۴خدایا روزی میاد که ایران خودرو و سایپا از روی کره زمین محو بشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من
۱۶ شهریور ۱۳۹۴واقعا وقتی قیمت و مصرف سوخت رو دیدم کاملا نا امید شدم
Archi KHAN
۱۷ شهریور ۱۳۹۴برای این جثه ، این مصرف خدایش بالاس …
اما جون میده برای شهرهای پر ترافیک
رضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۴آخی کوچولو گوگولی مگولی
رضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۴مگه اینکه سلیقت خیلی متفائت باشه یا اینکه یه دختر باشی که اینو بگیری…
من که مزدا3 رو ترجیح میدم که قیمتش همین حدوداست
shahab
۱۷ شهریور ۱۳۹۴من شنیدم بنز میخواد مقداری از سهام ایران خودرو رو بخره تا Eرو تو ایران مونتاژ کنه
AMIR
۲۸ شهریور ۱۳۹۴دوست داشتنی
امین
۱۹ مهر ۱۳۹۵من مدل 2013 دیزل اسمارت سوار شدم البته نه با این قیمت به پول ما 16 تومن میشد سعی کردم با خودم بیارم اما نتونستم خودروی خوبیه مصرف دیزلش 3.5 تو شهر 4.1 میسوزونه مدل 2016 17000 یورو در حالی که مدل 2013 فقط 4000 بود