مرسدس یکی از پر و پیمانترین سبد محصولات شاسیبلند بین خودروسازان تراز اول جهانی را داشته و تاکنون ۷ مدل متفاوت را روانهی بازار کرده است؛ اما این خودروساز آلمانی نمیخواهد کوچکترین فاصلهای بین شاسی بلندهایش وجود داشته باشد و به همین خاطر GLB جدید را معرفی کرده تا هشتمین عضو خانوادهی قدبلندهای این برند باشد.
مرسدس بجای استفاده از روش معمول خودروسازانی در این سطح و استفاده از طراحی مشابه برای مدلهای مختلف ظاهری جعبهای و هدفمند را برای GLB در نظر گرفته است. در واقع این خودرو از برخی زوایا شباهتهایی به G واگن داشته و میتوان آن را بچه G واگن دانست. قطعاً از اضافه شدن چنین خودرویی به سبد محصولات ژرمنها استقبال میکنیم.
اما مرسدس برای تولید این خودرو دلیل منطقی خاص خودش را دارد. شاسی بلندها یکسوم فروش کلی این برند را به خود اختصاص داده و محصولات کامپکت هم ۲۵ درصد فروش را در اختیار دارند؛ و مرسدس میخواهد در این بازار حضوری حداکثری داشته باشد.
علیرغم اینکه GLB در جایگاهی پایینتر از برادر لوکستر GLC قرار میگیرد اما تنها چند میلیمتر فاصله بین آنها وجود دارد. شاید GLB حدود ۲۲ میلیمتر کوتاهتر باشد و پهنای کمتری داشته باشد اما ارتفاعش ۲۴ میلیمتر بیشتر است. خریداران همچنین میتوانند این خودرو را با آپشن ۷۵۰ پوندی هفتنفره سفارش دهند که بر جذابیت GLB میافزاید. البته ما نمیتوانیم دراینباره قضاوتی داشته باشیم زیرا خودروی حاضر در تست از نوع پنجنفره بوده است.
همانگونه که انتظار دارید طیف متنوعی از پیشرانهها در دسترس بوده که نقطه شروع آنها نمونه ۱.۳ لیتری توربوی بنزینی با قدرت ۱۶۱ اسب بخاری در مدل GLB 200 است. نهایتاً هم مدل پرچمدار GLB 35 4Matic وجود دارد که از پیشرانه ۲ لیتری توربوی ۳۰۶ اسب بخاری استفاده میکند. نسخهی پلاگین هیبریدی این قدبلند هم در راه بوده و سال آینده نسخه کاملاً الکتریکی EQB هم تولید خواهد شد.
هماکنون مدلهای GLB 200 و GLB 200d بخش اعظم فروش را به خود اختصاص میدهند. ما مدل مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی با قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متر را راندیم.
پیشرانه دیزلی موردبحث به خاطر اعداد و ارقام خود شناخته میشود. این پیشرانه با قدرتهای گوناگون در مدلهای GLC و C کلاس بکار رفته و قدرت نسبتاً خوبی داشته و در واقع خروجی آن مناسب اکثر خانوادهها میباشد. حداکثر گشتاور پیشرانه در دور ۱۶۰۰ ایجاد میشود که بسیار خوب بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۶ ثانیهای را به GLB ارزانی میدارد. صدای پیشرانه دیزلی بسیار خوب سرکوب شده هرچند اگر بخواهید آن را تحتفشار بگذارید هویت خود را افشا خواهد کرد.
البته گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه به ندرت اجازه میدهد چنین اتفاقی رخ دهد زیرا دندهها را سریعاً تعویض کرده و روند شتاب گیری را راحتتر میکند. شما میتوانید حالت اسپورت را انتخاب کنید اما به نظر میرسد این کار روی گیربکس تأثیر چندانی نخواهد گذاشت.
تمامی مدلهای GLB بهصورت استاندارد از فنرهای فولادی استفاده میکنند و خبری از آپشن سیستم تعلیق فولادی نیست که این هم نقطه تفاوت مهم آن با GLC میباشد؛ اما سواری خودرو در اکثر مواقع نرم و خوب بوده و با سبک رانندگی میانسالی همخوانی دارد. البته قدبلند خودرو باعث شده در سر پیچها تکان های بیشتری وجود داشته باشد.
فرمان هم نقطهضعف GLB است. فرمان خودرو سبک و گنگ بوده و با بدنهی خودرو هماهنگی خوبی ندارد. البته GLB خودرویی نیست که مختص رانندگان حرفهای باشد بنابراین فرمان کرخت و بیحال آن فاکتور کلیدی برای انتخاب یا عدم انتخاب خودرو نخواهد بود.
اما جایی که GLB واقعاً برنده میشود تمرکز روی فضای کابین و بار است. مرسدس از پلتفرم A کلاس در این شاسیبلند استفاده کرده و تلاش داشته کابینی با حداکثر فضا را ایجاد کند. فضای عقب کابین با فاصله بهتر از هر رقیبی در این بازه قیمتی بوده و بهتر از GLC است. بدنه بلند خودرو هم فضای سر زیادی ایجاد کرده و با وجود فاصله بین محوری زیاد، سه فرد بالغ به راحتی میتوانند در صندلی عقب بنشینند.
برای فهمیدن اینکه فضای عقب GLB چقدر جادار است باید داخل کابین خودروهای یک کلاس بالاتر همچون لندروور دیسکاوری اسپورت و فولکسواگن تیگوان آل اسپیس بنشینید.
و درحالیکه فضای بار خودرو از نظر ظاهری بزرگتر از GLC نیست اما نگاهی به برگه مشخصات خودرو نشان میدهد این خودرو در بخش بار ۲۰ لیتر جادارتر بوده و وسایل زیادی را میتوان در محفظه بار ۵۷۰ لیتریاش جای داد. البته مدل هفتنفره فضای بار ۵۰۰ لیتری دارد.
اینجاست که با خود فکر خواهید کرد چرا باید GLC را انتخاب کرد. مرسدس ادعا میکند GLC طیف مشتریان متفاوتی داشته و آنها به دنبال کیفیت بیشتر بوده و فضای بار و کابین اولویت اولشان نیست. تفاوت اصلی این دو خودرو آنجاست که GLC با پیشرانههای ۶ سیلندر و سیستم تعلیق بادی در دسترس است؛ اما خب سفارش این موارد باعث میشود قیمت GLC فراتر از ۵۰ هزار پوند رود.
اما شما قطعاً در GLB کمبودی را حس نخواهید کرد. طراحی کلی کابین از A کلاس هاچبک گرفته شده است که آنهم جزو بهترینهای کلاس خود است. چرم نرم، تریم آلومینیوم و پلاستیکهای مشکی اکثر بخشها را پوشش دادهاند و سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهنمایش ۱۰.۲۵ اینچی هم جلوه دیگری دارد.
با قیمت فراتر از ۴۲ هزار پوند، مدل AMG Line پریمیوم حاضر در تست ارزان نیست اما از نظر تجهیزات هیچ کمبودی ندارد. طیف وسیع تکنولوژیهای ایمنی فعال و غیرفعال، رینگهای ۱۹ اینچی، ورود بدون کلید، شارژ بیسیم گوشی، صفحهنمایش دوگانه، ناوبری سهبعدی، دوربین دندهعقب و… همگی بهصورت استاندارد وجود دارند.
دنیا دیگر نیازمند شاسی بلندهای بیشتر نیست اما GLB یکی از متفاوتترین شاسی بلندهای مرسدس است. این خودرو اولویت اول خود را فضای کابین و بار زیاد قرار داده و از این نظر کاملاً خوب است. ظاهر جعبهای و قوی خودرو نیز در میان شاسی بلندهای بازار خودنمایی میکند. سواری خودرو اگرچه هیجانانگیز نیست اما راحت و آرام بوده و یکی از بهترین کابینهای بازار را نیز دارد. قطعاً GLB یکی از بهترین انتخابها برای خریداران خودروهای خانوادگی است.
مشخصات مرسدس GLB 200d 4Matic AMG Line Premium
- قیمت: 42200 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
- قدرت/گشتاور: 187 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 7.۶ ثانیه
- حداکثر سرعت: 217 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
[دانلود ویدئو]
ممد ژانگولر
۱۴ آذر ۱۳۹۸قیمتش عالیه و ماشین جا داریه . ۴۰۰۰۰ دلار برای داشتن برند بنز هزینه معقولیه اونم ماشینی با ۳ ردیف صندلی و کیفیت مثال زدنی مرسدس بنز.
علیx76
۱۴ آذر ۱۳۹۸یه خوبی که داره طراحیش کاربردیه برخلاف اکثر کراس های این سطح( که زیبایی رو به کاربرد ترجیح میدن)
در مورد داشبورد اما ، دوست داشتم مانیتور وسط یکم طول بیشتری می داشت تا یکم از لبه ی دریچه تهویه سمت راست جلوتر میرفت
بنظرم هماهنگی بیشتری با طرح کلی و دریچه ها ایجاد میشد
Reza
۱۵ آذر ۱۳۹۸مصرف سوخت: 5.5 لیتر در هر صد کیلومتر
عالی تر از این نمیشه . البته واسه اونا هاااا . نه واسه ما
Dna
۱۴ آذر ۱۳۹۸و بلاخره نمای بیرون در حد نمای داخل شاسی بلند بنز
عالی شده خصوصا دیچه هوا
net
۱۴ آذر ۱۳۹۸طولش خیلی زیاده و اگر دوردیف صندلی داشت خیلی بهتر بود ،کراس اور سه ردیف صندلی خوب نیست.خط استیل سپر عقب که دو اگزوز به هم متصل کرده خیلییییییییی زشته.جدیدا مد شده در سال ۲۰۱۹ تولیدکنندگان ماشین اگزوز عقب رو با خط استیل به هم متصل میکنند و کنار دنده حالت دیوار ایجاد میکنند که خیلی زشته.دریچه کولرش بد هست .جلو پنجره و چراغ جلو و چراغ عقب نسبتا خوبه
احسان آرسنالی
۱۴ آذر ۱۳۹۸واقعا این ماشین رو با موتور ۱.۳ لیتری میخرن؟