این مرسدس-ای ام جی GLA 35 جدید است، یک کراساوور داغ که در یک کلاس فشرده و رقابتی حضور یافته است. تاکنون سهگانه گروه فولکسواگن یعنی تی راک R، آئودی SQ2 و کوپرا آتکا توجهات زیادی را به خود جلب کردهاند.
از آنجایی که ما به کاربردی بودن یک خودرو اهمیت میدهیم بنابراین عرضه کراس اوور کامپکت و لوکس مرسدس با تریم AMG شاید کمی توجیهپذیر باشد. اینجا خودرویی داریم که از نظر فنی مشابه A 35 بوده و قدرت ۳۰۲ اسبی را ارائه میکند. از طرف دیگر GLA 35 ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و بنابراین ریسک برخورد کف خودرو با دستاندازها و ناهمواریها را از بین میبرد. همهچیز در روی کاغذ خوب به نظر میرسد اما آیا در دنیای واقعی هم اینگونه است؟
خب شاخصههای سنتی AMG در این خودرو حاضر بوده و باعث شدهاند شکل نرم GLA حالت جذابتری پیدا کند. در بخش جلو جلوپنجره پانامریکانای مرسدس که در تمامی AMG های جدید نصب شده دیده میشود. این جلوپنجره بالای ورودیهای هوایی نشسته است که ظاهر گیرایی به GLA 35 بخشیدهاند. دو خروجی اگزوز، یک اسپویلر و نشانهای جدید از دیگر ویژگیهای خاص این شاسیبلند هستند. رینگهای جدید با ابعاد ۱۹ تا ۲۱ اینچی نیز در دسترس میباشند.
اگرچه بخش اعظم زیرساخت این خودرو با A 35 یکسان است اما به خاطر شکل شاسیبلندی که GLA دارد با فضای بیشتری روبرو هستیم. این موضوع نهتنها در ارتفاع آن مشخص است بلکه فاصله بین محوریاش نیز ۳۰ میلیمتر افزایش یافته است. این تغییرات تأثیر مثبتی روی کابین و فضای بار داشته و محفظه بار ۴۹۵ لیتری GLA فضای زیادی در اختیار مالک قرار میدهد. در مقابل باید گفت محفظه بار آئودی SQ2 حدود ۱۴۰ لیتر فضای کمتری دارد.
داخل کابین GLA نیز فضای خوبی است. تمامی قطعات مهم همچون صفحات نمایش دیجیتال، دکمهها و سه ورودی هوا تقریباً از A کلاس گرفته شدهاند و بنابراین این خودرو از نظر تکنولوژی و حس کلی کابین در رتبه یک کلاس قرار میگیرد. راننده GLA در ارتفاعی حدود ۱۴۰ میلیمتر بالاتر از A کلاس قرار میگیرد و این امر باعث میشود موقعیت رانندگی یک شاسیبلند ایجاد گردد اما خب صندلیها از نظر اسپورت بودن چندان چنگی به دل نمیزنند.
وزن اضافی خودرو در جاده خیلی روی جذابیت سواری GLA 35 تأثیر نگذاشته است. این خودرو هنوز هم از فرمان دقیق و سریع، ترمزهای قوی و شاسی پایداری سود میبرد. چسبندگی خودرو نیز در سطح بالایی قرار داشته و شاید بتوان خودرو را تا حدی هیجانانگیز نیز خطاب کرد.
خود پیشرانه نیز مؤثر عمل میکند. نیروگاه ۲ لیتری توربو قدرت خود را بهخوبی ارائه کرده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۱ ثانیهای آن کاملاً حس میشود. صدای پیشرانه در دورهای پایین نسبتاً خشن بوده اما وقتی سرعت بگیرید این صدا بهبود خواهد یافت. پیشرانه ۸ سرعته اتوماتیک نیز در اکثر اوقات عالی بوده اما گاهی اوقات در معکوس دادن تعلل میکند. البته میتوان با کنترل دستی گیربکس یا انتخاب حالت اسپورت رانندگی از این موضوع جلوگیری کرد.
انتخاب حالت گیربکس نه تنها روی گیربکس و پاسخ پدال گاز بلکه روی دامپرهای تطبیقی نیز تأثیر میگذارد. دامپرها در حالت اسپورت پلاس سفت تر شده ولی خوشبختانه مرسدس اجازه داده سیستم تعلیق از طریق یک دکمه روی فرمان و بهصورت مستقل هم کنترل شود. حالت اسپورت بهطور قابلتوجهی نرمتر از اسپورت پلاس بوده اما ما بهترین حالت را همان حالت نرمال میدانیم.
اما صرفنظر از سواری برجسته، رفاه کلی خودرو به خاطر رینگهای ۲۱ اینچی خراب میشود. این رینگ که در نسخه فول پریمیوم پلاس نصب شدهاند با لاستیکهای دیواره کوتاه همراه شده و باعث میشوند صدای زیادی به کابین وارد شود. اگرچه ما قضاوت نهایی دراینباره را به استفاده از خودرویی با رینگهای استاندارد ۱۹ اینچی موکول میکنیم اما باید از رینگهای بزرگ یاد شده دوری کرد.
GLA 35 در بریتانیا با سه تریم AMG 35، پریمیوم و پریمیوم پلاس عرضه خواهد شد. تریم پریمیوم ۲۵۰۰ پوند گرانتر از نسخه پایه بوده و از موارد اضافهای چون صفحه دیجیتال راننده، گرافیک واقعیت افزوده برای سیستم ناوبری، نورپردازی کابین و ورود بدون کلید سود میبرد.
مدل پریمیوم پلاس هم ۳۵۰۰ پوند دیگر گرانتر بوده و از جمله تجهیزات شاخص آن میتوان به سیستم صوتی برمستر، صندلیهای حافظهدار، چراغهای جلوی LED و سانروف پانورامیک اشاره کرد.
اما همهچیز به قیمت ختم میشود. بریتانیاییها باید حداقل قیمت ۴۳۵۶۵ پوندی را برای GLA 35 بپردازند که حدود ۷ هزار پوند بیشتر از A کلاس با همان پیشرانه و تجهیزات است. این خودرو همچنین ۴۸۲۵ پوند گرانتر از فولکسواگن تی راک R بوده هرچند باید گفت GLA هم جادارتر است و هم لوکستر؛ و موضوع مهم اینکه خودروی تست شده به همراه آپشن ها قیمت ۷۶۵۴۰ یورویی یا زیر ۷۰ هزار پوند داشته است که بهایی گزاف برای یک شاسیبلند کامپکت است.
اگر حتماً به دنبال یک کراس اوور پرفورمنس هستید موارد خوب زیادی را در GLA 35 خواهید یافت. پرفورمنس این خودرو گیرا و در دسترس بوده و یک خودروی جمعوجور اما جادار است. البته رینگهای ۲۱ اینچی سفارشی باعث میشوند صدای زیادی وارد کابین شود و این امر پذیرفتنی نیست؛ و مورد بعدی هم قیمت خودرو و آپشن های آن است که بهای GLA را وارد محدوده احمقانهای میکند.
مشخصات مرسدس-ای ام جی GLA 35 پریمیوم پلاس
- قیمت: 50 هزار پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 302 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 5.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
ارشیاsvj
۱۲ مرداد ۱۳۹۹من کوپرا اتکا رو ترجیح میدم.
محمد
۱۲ مرداد ۱۳۹۹خدائیش خیلی گرونه
ولی هر چی باشه بنز دیگه
کادیلاک
۱۲ مرداد ۱۳۹۹قیافش خوشگله
AMIR_REZA
۱۲ مرداد ۱۳۹۹شتابش خیلی خوبه ولی یه مقدار گرونه. …….
زیزیگولو
۱۲ مرداد ۱۳۹۹مثل همه مدلای دیگه مرسدس لذت زیاد از رانندگیو راحتی استثنایی در سفرهای طولانی
AMG///
۱۲ مرداد ۱۳۹۹با ۴۰ هزار پوند میشه یه مرسدس glb خرید که خیلی بهتر از این هاچبکه
این بدرد هیچی نمیخوره
خیلی هم گرونه
هیچوقت از gla خوشم نمیومد
پارسا عشق ماشین
۱۳ مرداد ۱۳۹۹چه خوشگله ولی قیمته ببییییبببیی دارع و می تونم بگم که بنز هست دیگر