علی صفرپور: روی کاغذ، این مرسدس جدید خودروی بسیار محکمی است. در ظاهر AMG GT63 S چهار درب کوپه، یک نسخه مهاجمتر و اسپرتتر از سدان E63 S است؛ خودرویی که موتور ۴ لیتری توئین توربوی V8، جعبه دنده ۹ سرعته خودکار و سیستم چهارچرخ محرکش را با این نومتولد به اشتراک گذاشته است. با این حال و با وجود برچسب قیمتی ۳۴۹ هزار دلاری (در استرالیا)، این خودرو از خواهر سدان خود به اندازهٔ ۱۰۰ هزار دلار استرالیا، عزیزتر است و برای جبران، ۲۰ کیلووات (۲۷ اسب بخار) قدرت و ۵۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر را ارائه میدهد، بهعلاوه ظاهراً علاقه خاصی هم به بریدن ۰.۲ ثانیه از شتاب اولیه دارد.
کمی عمیقتر توجه کنید، GT63 محکمتر شده؛ این خودرو بر اساس همان معماری دیفرانسیل عقب که به بسیاری از مرسدسها نیرو میبخشد بنا شده است ولی به مقدار بسیاری توسط AMG بازمهندسی شده است. ساختار قویتر شده است تا بیشتر پاسخگو باشد و بتواند بارگذاریهای بعدی را بهتر تحمل کند. بدنه خودرو ۶۱ میلیمتر بلندتر، ۳۶ میلیمتر باریکتر و ۱۳ میلیمتر کوتاهتر از E63 است، این خودرو همچنین ۱۲ میلیمتر فاصله محوری بیشتری را تجربه کرده. شما میتوانید پیش خود بگویید که مرسدس در طراحی موفق بوده است؛ ظاهراً حقیقت دارد.
برخی از افراد ممکن است با پیشنهادهای شخصی سازی که توسط مرسدس ارائه شده شیفته این خودرو شوند. در این رده بازار، داشتن یک خودروی شخصی سازی شده دارایی قابل توجهی به شمار میآید؛ رنگهای متنوع، چرم و انتخاب نوع استایل باعث میشود که انتخابهای بسیاری پیش روی شما باشند. حتی آپشنی نیز برای شخصی سازی صندلیهای عقب وجود دارد تا آنها را از حالت عادیشان به صندلیهایی با گرمکنهای جدا و متعلقات راحتی بیشتر و صفحه نمایش مرکزی تبدیل کند. واقعاً که حیرتانگیز است؛ حتی نشستن در آن و استفاده است وسایل درون آن احساسی ویژهتر نسبت به E63 و اسپرت تر نسبت به S63 میدهد.
برای رانندگان حرفهای که خودرو را به چالش میکشند، امکان داشتن سقف ثابت فیبر کربنی (۵۹۰۰ دلار اضافه)، ترمزهای فیبر کربنی (۱۷۹۰۰ دلار اضافه) و تایرهای میشلین Pilot Sport Cup 2 (1600 دلار اضافه) مهیا است و خودروی تمام آپشنال تست ما دو مورد آخر را دارا بود. اینها ممکن است برای یک خودروی لیموزین مانند به وزن ۲۰۴۵ کیلوگرم کمی عجیب باشد ولی این خودرو برای افرادی است که ترجیح میدهند در پیست ۱۸ دور بزنند نه اینکه در شهر در ۱۸ چاله بیافتند!
پس از SLS و GT کوپه، GT 4 درب (مدل مورد بحث) سومین خودرویی است که AMG بهتنهایی آن را توسعه داده است و شباهت نامگذاری آن با برادر دو درش، یک تصادف نیست.
این GT63 S شاید پرقدرتترین AMG عرضه شده نباشد ولی سریعترین است. زیر آن کاپوت قوی هیکل، قدرتمندترین بازاستفاده از M117 V8 جا خوش کرده است که ۶۳۰ اسب بخار و ۹۰۰ نیوتنمتر گشتاور را به واسطه یک جعبه دنده نه سرعته خودکار به هر چهار چرخ خودرو میفرستد. وقتی بحث مسابقه در میان باشد، این AMG در ۳.۱۶ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست مییابد، بهتر است برای آن سطحی با کشش و چسبندگی کافی داشته باشید.
پس از رسیدن به سرعت ۱۰۰، قدرت گرفتن همچنان ادامه دارد؛ ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت تنها در ۶.۸۵ ثانیه مثل پرتوی کوچک از نور میگذرد و در ثانیه یازدهم شما از مرز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت گذشتهاید! گذر از مسافت ۴۰۰ متر تنها ۱۱.۰۸ ثانیه به طول میانجامد آن هم با سرعت ۲۰۳.۴۳ کیلومتر بر ساعت. عدد آخر ۰.۲ ثانیه از بیشترین تلاش E63 بهتر است درحالیکه سقف سرعت برابر است. مرسدس GT63 به خاطر این مورد دارای لاستیکهای پهنتر و زمانی کمتر در پیست است که به آن برتریای پیش از خط پایان میدهد، پیش از آنکه ۱۶۵ کیلوگرم اضافه وزن E63 در سرعتهای بالاتر با ایجاد پایداری، فاصله را جبران کند. اینها گفته شد ولی یکدهم این طرف و آن طرف تغییر خاصی را ایجاد نمیکند، به هرحال این خودرو به شدت سریع است. اعداد سهگانهای که گفته شد (صفر تا ۱۰۰، ۱۶۰ و ۲۰۰) با سرعت خیلی خوبی میرسند، ولی درعینحال امکان تصادفهای اتوبانی را بیشتر میکند.
همانطور که از AMG انتظار میرود، صدا و آوایی که از این خودرو منتشر میشود فوقالعاده است؛ یک غرش شیطانی از V8. بااینوجود کمی جلب توجههای GT-R مانند در حالت Race وجود دارد، این تلاشها آنقدری که خودرو بر آن تمرکز میکند بینقص نیست. توربوشارژرها نیز از تکنولوژیای بهرهمند هستند که با افزایش پاسخگویی هیچ لگی (کندی) در توربو باقی نمیگذارد. هر دستور با پدال بلافاصله پاسخ داده میشود.
گیربکس ۹ سرعته MCT احساس تیز و هشیار بودن دارد. افزایش دندهها سریع انجام میشوند ولی کاهش دنده کمی عصبی به نظر میرسد.
کاهش سرعت به وسیله ترمزهای کربن سرامیکی خیلی خوب انجام میشود؛ توقف از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۳۳.۸۴ متر نیاز دارد. تلاشهای خوب ترمز به هرحال بیبها نیست و ۲۰ هزار دلار خرج برمیدارد ولی همانطور که گفته شد عملکرد خوب آن را جبران میکند.
پس این شد که ما یک خودروی لوکس داریم که آپشن های فراوانی را ارائه میکند و در خط مستقیم مانند یک راکت جنگی است. چیزی نمانده که این خودرو یک استاندارد جدید برای خودروهای چهاردر تعریف کند. شوخی نیست که این خودرو با زمان ۷:۲۵.۱۴ سریعترین در نوع خود در پیست نوربرگرینگ است.
این خودرو همچنین ردپای بزرگی نیز دارد، با رینگهای ۲۱ اینچی برای هر چهار چرخ و تایرهای ۲۷۵/۳۵ برای جلو و ۳۱۵/۳۰ برای عقب. لبههای بدنه نیز ۲۰ و ۹۰ میلیمتر در جلو و عقب از E63 پهنتر هستند.
برگ برنده GT63 چرخش و فرمانپذیری چرخهای عقبش است که سطح خوبی از چابکی را فراهم می-آورد. با ورود به پیچ این حجم زیاد فلز سرعت میگیرد که بسیار مبارزهطلبانه است.
داشتن فرمانپذیری چرخهای عقب در جهت برعکس تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (البته در موارد دیگر در جهت یکسانی میچرخند تا پایداری را افزایش دهند) به طرز عجیبی فشار را در چرخهای جلو کم میکند که ممکن است تصور کنید باعث کم فرمانی میشود ولی این طور نیست. خودرو بینظیر پیچها را رد میکند، پیش از آن که حس کنید وارد پیچ شدهاید. سیستم چهارچرخ محرک متغیر این خودرو تایرهای عقب را تا جایی که جا دارند پر از قدرت میسازد و بعد ناگهان چرخهای جلو. نتیجه این امر کشش کامل است با کمی ادویه از جنس بیش فرمانی و چهرهای نمایانگر سرگرم بودن در صورت راننده کامل میشود!
قیمتی هم برای این عملکرد خیرهکننده وجود دارد، کمبود چسبندگی در تایرهای سرد به همان اندازهای هشداردهنده است که چسبندگی تایرهای گرم جذاب هستند. رانندگی کلی خوب است ولی ماشین در سطوح صافتر کمی متغیر و متلاطم میپیچد و تمام خودرو حس ناخوش بودن در فضای بسته و محدود را دارد. انتخابهای درست گیربکس و صدای جیغ از تایرها و دیفرانسیل عقب خودرو کمی متفاوت از تصویر یک خودروی پرمیوم است ولی بازطراحی و بازنگریها نسبت به E63 بهتر است. صدای تایرها هم یک همراه همیشگی و دلچسب است.
مشخصات فنی مرسدس AMG GT63 S 4Matic+ چهار درب کوپه
- موتور: 3982cc V8, DOHC، توئین توربو
- قدرت: 470kw در ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰
- گشتاور: 900Nm در ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰
- شتاب اولیه: ۳.۱۶ ثانیه (تست شده)
- وزن و قیمت در استرالیا: 2045Kg و $ ۳۴۹,۹۰۰
نقاط قوت: عملکرد کمنظیر، دینامیک و تعادل فوقالعاده، احساس خاص بودن
نقاط ضعف: بازنگری خودرو بهعنوان خودرویی با سرعت حداکثری نهچندان خاص، قیمت بالا، تشنه سوخت
دشمن و رقیب؟
کوپهٔ چهاردر پورشه، هم بهتر بازنگری شده و هم با وجود نداشتن قدرت حمله GT63 راحتتر است و حقیقتاً ماشینی فوقالعاده در نوع خود محسوب میشود. این خودرو واقعاً سرسخت است…
مشخصات فنی پورشه پانامرا توربو:
- موتور: ۴ لیتری توئین توربو
- قدرت/گشتاور: 770Nm/404Kw
- شتاب اولیه و سیستم انتقال نیرو: ۳.۸ ثانیه و چهارچرخ محرک (AWD)
- وزن و قیمت: 1995Kg و $۳۸۴,۱۰۰
منبع: Motor Australia, 2019 August
مترجم: علی صفرپور
MAHDI
۲۳ مرداد ۱۳۹۸یک سلاح آلمانی!!!
چندمجله رقابت های بین مرسدس AMG GT4 63 و پورشه پانامرا توربوS رو انجام دادن که چندتاش پیروز رقابت AMG GT4 63 بوده وچندتاش پورشه پانامرا توربو!!!
((اما در پیست پورشه پانامرا توان رقابت با GT4 63 رو نداره))
مزدا
۲۴ مرداد ۱۳۹۸اگه به عکس دقت کنید میبینید سر پیچ راننده چقد ریلکس نشسته !!
واقعا رقیب سختی برا پورشه هست
مهدی ۹۱۱
۲۳ مرداد ۱۳۹۸در درگ ۲۰۱۹ موتورترند با وجود سنا که اوله رقابت سختی برای مقام دومی بین gt 63 جگوار پروجگت ۸ پورشه ۹۱۱ جدید و استون dbs 715اسبی و دوج هلکت وجود خواهد داشت
Amin
۲۳ مرداد ۱۳۹۸به معنای واقعی یک جواهر بی همتا
ehsan
۲۳ مرداد ۱۳۹۸عاشق پورشه هستم ولی . . .
بین تور بو اس و این – قطعا بنز – سالاره رخ رو نگاه کن
در مقابل سری او و توربو دیگه قطعا پورشه
MAHDI
۲۳ مرداد ۱۳۹۸واما بازهم مکلارن سنا!!!!
قبلا زمان های پیست مگنی کورس رو نوشتم واسه دوستان والبته پدال هم زمان چندخودرو تواین پیست رو گذاشت مطلبش رو.که آخرین با فراری 488پیستا سریع ترین زمان دراین پیست رو ثبت کرده بود.اما تواین مدت چندخودروی دیگه تواین پیست زمانگیری کردن که زمان اونها به این شکل بوده.زمان چندتا از خودروهای قبلی روهم واسه معیار میذارم!!!!
پیست magny cours Clop
مکلارن سنا با زمان_ 1:14.93
پورش911GT2بازمان_ 1:15.91
فراری 488پیستا بازمان_ 1:16.06
مکلارن 720 با زمان _ 1:16.80
لامبو پرفومانته با زمان_ 1:17.36
پورش 911GT3rs بازمان_ 1:17.68
شورولت کوروت Z06 بازمان_ 1:18.48
نیسانgtrترک ادیشن بازمان_ 1:19.45
مرسدس AMG GTR بازمان_ 1:19.55
ب ام و M4 GTS با زمان _ 1:20.40
پورش 911 GTS با زمان_ 1:20.42
مرسدس AMG GTS بازمان_ 1:21.79
ب ام و M3 با زمان _ 1:22.90
مرسدس E63S بازمان_ 1:23.26
آلفارومیو جولیا با زمان _ 1:23.35
ایمان
۲۳ مرداد ۱۳۹۸مهدی جان رکورد دار این پیست رادیکال SR۳ RS هست با زمان ۱:۱۳.۸۱ که البته ماشین مخصوص پیست هست
MAHDI
۲۳ مرداد ۱۳۹۸بله البته من فقط زمان خودروهای شناخته شده ویا مخصوص پیست رو گذاشتم ایمان جان. والا خودروهای دیگه ای هم بودن.البته پیست مگنی کورس یه پیست طولانی تری هم داره که زمان اون هارم گذاشتم اما ارسال نمیشه که حدود2 دقیقه ای هستش.
(((بعضی از خودروها توسط راننده غیرحرفه ای زمان گیری کردن که اونا مشخص شده هستن. وبعضی خودروها چندزمان گیری داشتن که حدود چندثانیه تفاوت تو زمان هاشون هستش مثل 911GT2
علی
۲۳ مرداد ۱۳۹۸شورولت خودزنی کرد در حقیقت
بخاطرتولید C8 ، کلا بیخیال ZR1 C7 شدن و کمتر جایی تایم ثبت کردن
وقتی Z06 که مدل میانیه و تایم به این خوبی زده ، چرا نسخه پرچمدار هیچ جا برای تایم گیری نبردن
سورنا
۲۳ مرداد ۱۳۹۸از این بهترم مگه داریم ؟
doubt
۲۳ مرداد ۱۳۹۸یادمه معرفی که شد مبهوتش شده بودم. اما بازم من پانامرا توربو رو به این ترجیح میدم. کاربردی تره
Khosrow
۲۳ مرداد ۱۳۹۸صفر تا 200 کیلومتر 11 ثانیه / پروجکت وان 6 ثانیه ..
آرش آمریکایی
۲۴ مرداد ۱۳۹۸دایلمر هم یک میلیارد دلار جریمه شد بخاطر تقلب چرا کسی خبرش رو پوشش نمیده
حالا اگه مثلا شورولت فراخوان داده بود به 7 روش مختلف مقالش رو میذاشتن تو سایت
مهردادكمال
۲۴ مرداد ۱۳۹۸عجب ترجمه مزخرفی
Abbas
۲۴ مرداد ۱۳۹۸اتفاقا برا من جالب بود
Omid622
۲۴ مرداد ۱۳۹۸آدم نقاط ضعف این ماشین رو میبینه خندش میگیره
فقط کاش در مورد ردیف عقب برای جای پا رو میگفتن که برای مسافرتهای طولانی اذیت نشیم
بکی از کاملترین ماشین های حال حاضر دنیا
برای همه قشر جوان تا پیران
برای دور دور تا تفریحات طولانی و حتی پیست
مهدی
۲۷ مهر ۱۳۹۹یک موشک خیلی سریع یک موشک هسته ای 4 نفره و پادشاهی برای رقبا
Amir
۲۲ تیر ۱۴۰۳رخ عقاب داره