مرسدس-ایامجی GT خودروی دو سال پیش است اما طیف مدلهای آن بهصورت سریع گسترش یافته زیرا کمپانی آلمانی آن را هماکنون با عنوان خانواده AMG GT معرفی میکند. از مدل پایه ۴۷۰ اسب بخاری GT گرفته تا مدل متمرکز روی پیست GT R با قدرت ۵۷۷ اسب بخار، انتخابهای فراوانی پیش روی علاقهمندان به خودروهای محصولات اسپورت قرار دارد؛ اما مدل سطح میانی GT C چه جایگاهی دارد؟
اساساً، نسخه GT C با خروجی ۵۵۰ اسبی خود دارای برخی عناصر حیاتی مدل GT R است که از آن جمله میتوان به بدنه پهنتر، سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب فعال و بخشی از قدرت بیشتر اشاره کرد. تمامی این موارد برای ایجاد تمرکز بیشتر سواری خودرو نسبت به مدل استاندارد صورت گرفته و درعینحال GT C باید کاربردی و خودرویی نسبتاً روزمره نیز باشد. ما قبلاً مدل GT C رودستر را تست کردهایم و تحت تأثیر قابلیتهای آن قرار گرفته بودیم. آیا مدل کوپه بهتر از برادر رودستر خود عمل میکند؟
خب GT C کوپه ۱۱۵۰۰ پوند ارزانتر از نسخه رودستر است. البته مدل کوپه در ابتدا تنها با مشخصات مدل تولید محدود ادیشن ۵۰ عرضه شده که نشان دهنده پنجاهمین سالگرد تأسیس برند AMG میباشد. مدل ادیشن ۵۰ دارای رنگ خاکستری مات، تریم کروم و رینگهای مات و پوشش متفاوت است. مدل کوپه با این حال تنها ۱۴۰۰ پوند ارزانتر از نسخه رودستر میباشد.
مدل کوپه همچنین ۷۰ کیلوگرم سبکتر از مدل رودستر بوده زیرا مکانیسم باز شدن سقف حذف شده و بدین ترتیب کشیدهتر شدن شاسی کاهش یافته است. اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم باید گفت راننده به سختی خواهد توانست کم شدن وزن خودرو در جاده را حس کند. چیزی که احساس خواهد شد افزایش فضای صندوق است که باعث شده GT C به یک خودروی GT واقعی در فواصل طولانی تبدیل شود.
اما آن چیزی که باعث جذابیت بیشتر GT C نسبت به مدل GT S شده توانایی دینامیکی آن است. فاصله عرضی بیشتر بین چرخهای عقب باعث شده این خودرو برنامهریزیشدهتر و پایدارتر احساس شود. GT C تقریباً بدون هیچگونه حرکتی در بدنه پیچهای سریع را پشت سر میگذارد. فرمان خودرو دیگر نقطه بهبود بوده که هنوز هم بسیار مستقیم است اما احساس بیشتر و توازن طبیعیتری نسبت به برادر ارزانتر خود دارد. تمامی این چیزها با یکدیگر ترکیب شدهاند تا تجربهای با اعتمادبهنفس بالا ایجاد کنند و به شما اجازه دهند از یک پیچ به پیچ دیگر حمله کنید و سرعت و چسبندگی را به چالش بکشید.
گشتاور مهم به همراه پهنای تقریباً ۲ متری GT C به این معنی است که نباید با آن شوخی کرد. اگرچه حرکت با خودرو در جادههای آلمان نسبتاً آسان بود اما انتظار داریم در جادههای پرپیچوخم و تنگ دقت بیشتری لازم باشد.
مرسدس-ایامجی GT C فرسنگها از سنگینی مسیر مستقیم به دور بوده و باید از پیشرانه به خاطر این امر تشکر کرد. ما با پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی دست ساخت آفالترباخ بسیار آشنا هستیم اما همچنان ویژگی غلبه کننده خودرو باقی مانده است. تمامی ۶۸۰ نیوتون متر گشتاور خودرو در دور ۱۹۰۰ حاضر شده و از آن به بعد شاهد سرعتگیری دیوانهوار GT C هستیم. تعویض دندهها به ویژه در تنظیمات اسپورت تر قوای محرکه با سرعت انجام گرفته و علیرغم شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۷ ثانیهای، خودرو بسیار شتاب گیرنده احساس شده و از این منظر شبیه محصولات پورشه است. پیشرانه توربوی خودرو بسیار پاسخگو بوده و همیشه میل دارد به سمت ردلاین حرکت کند.
سرعت تنها نیمی از داستان است زیرا هیچ پیشرانه ۸ سیلندر AMG بدون صدای غرش مانند تکمیل نمیشود. صدای سیستم اگزوز بیهمتای GT C به این معنی است که این خودرو حتی پر سر و صداتر از AMG GT ها بوده و در زمان گاز دادن غرشهای ترسناک خود را به رخ حریفان میکشد. این صدا اعتیادآور بوده و عنصری را نشان میدهد که خودرویی همچون پورشه ۹۱۱ توربو فاقد آن میباشد.
راحتی خودرو در حالت کامفورت نیز ما را تحت تأثیر قرار میدهد. سیستم تعلیق تطبیقپذیر GT C بدترین ناهمواریها را نیز مهار کرده و اگزوز در آرامترین حالت خود قرار میگیرد و به سرنشینان اجازه میدهد تا از کاکپیت دلچسب بیشترین لذت را ببرند. خودرو هنوز هم سفت است اما نسبت به مدل GT استاندارد ناهنجاری کمتری دارد اما قضاوت نهایی دراینباره به تست خودرو در جادههای مخملی بریتانیا موکول میکنیم.
تنها موضوعی که باعث میشود خرید GT C را توصیه نکنیم بهای آن است که البته نسخه ادیشن ۵۰ باعثوبانی این اتفاق است. نسخه استاندارد این خودرو با فروخته شدن تمامی نسخههای ادیشن ۵۰ وارد بازار خواهد شد و اگرچه مبلغ خودرو در این کلاس خودرویی چندان اهمیتی ندارد اما خب منتظر مدل استاندارد میمانیم.
مشخصات مرسدس-ایامجی GT C
قیمت: 138060 پوند
پیشرانه: 8 سیلندر ۴ لیتری توئین توربو
قدرت: 550 اسب بخار
گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 3.۷ ثانیه
حداکثر سرعت: 310 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 11.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
Fit Demon
۲۱ شهریور ۱۳۹۶فقط یه عشق ماشین میتونه زیبایی غرش یه موتور حجیم رو درک کنه….
peyman
۲۱ شهریور ۱۳۹۶مگه ای امجی نیاز به محک زدن داره!!؟از ۲۰۰ متری نگاش کنی اعیارش میاد دستش??ماشین به این زیبای رو باید نگاه کرد
ENER-G-FORCE
۲۱ شهریور ۱۳۹۶چهره ای به مراتب اصیل تر از غول هزار اسبی مرسدس….
الف.ی
۲۱ شهریور ۱۳۹۶به عنوان یه عشق مرسدس مخالفم
فکر میکنم دوستان انتظار همون زبان طراحی مدل های دیگه ی بنز رو تو هایپر هم داشتن
ولی خوب اینکار خیلی سخته طوری که از خیابونی کردن ماشین فرمول یک هم سخت تره
اونقدر سخت که غولی مثل بنیان گذار صنعت خودروسازی جهان هم نتونسته از پسش بر بیاد
ساسان
۲۱ شهریور ۱۳۹۶منظور رفیقمون حفظ اصالته…چیزی که تو هایپرکار مرسدس اتفاق نیفتاد…تغیر باحفظ اصالت .هنر اینه…وگرنه شما آرم مرسدسو برداری هیچ المانی برای تشخیص مرسدس بودن نیست….اونقدریم طراحی عجیب وگیرایی نداره که بگیم نقطه ی عطف هست…پس نمره منفی داره طراحیش برعکس بعد فنیش
SERIAL WINNER
۲۱ شهریور ۱۳۹۶.
فکر کنم شما از هایپرکاری که با موتور F1 ساخته شده و اولین ماشین در تاریخ با چنین مشخصاتی هست توقع قیافه ی E class رو داشتی.
تا الان مرسدس چند غول هزار اسبی ساخته که اصالت Project 1 رو نسبت به اونا میسنجی؟
ماشینی مثل AMG GT پشت سرش 300SL ، SLS و SLR رو داره و اصالتش نسبت به اونا سنجیده میشه ، اما Project 1 چی؟
Top speed
۲۱ شهریور ۱۳۹۶سلام دوست خوبم SERIAL WINNER همیشه باهات موافق بودم و منم از دوستان تعجب میکنم چطور از یه هایپرکار توقع قیافه معمولی دارند
ارش
۲۱ شهریور ۱۳۹۶SERIAL WINNER خوب از ماشین سر در میاره اطلاعات خوبی داره ولی زیاد عصبانی میشه بی خیال بابا ارزش نداره هنگام عصبانیت تک تک اعضای بدن تحت فشارن .
SERIAL WINNER
۲۱ شهریور ۱۳۹۶.
نه آرش جان عزیز دلم بحث کردن و صحبت با دوستان پدال همیشه جزو سرگرمی های مورد علاقه ی من بوده
با ” پهلوان مکلارن ” هم که بحث میکنم دوستانست ، یکی ایشون میگه یکی من ! حواسم هست که این بحث ها در زمان شلوغ بودن و پربازدید بودن صفحات رخ ندن و بقیه ی کاربران رو اذیت نکنن.
ENER-G-FORCE
۲۲ شهریور ۱۳۹۶پاسخ شما برام جالب بود؛ اما چندتا نکته:
اولا، منظور من از اصالت، فرم کلی و شاکله ی قالب اتومبیل نیست که شما به پشتوانهای مثل 300SL بزرگ، برای AMG GT اشاره میکنید، با اینکه در مورد این یکی، من حرف شما رو کاملا قبول دارم.
ثانیا، فرم کلی همه هایپر کار ها، معمولا توی یک مایه است : گلگیر های پف کرده + کابین قوس دار کشیده به سمت عقب. خب معلومه چنین طراحی ای، مختص هایپرکار هاست و نمیشه ازش فرار کرد که شما پای E کلاس! رو به میون آوردید.
اما نظر خودم: من شخصا عاشق مرسدسم و باید اعتراف کنم خیلی از طراحی های بنز رو بدون منطق پذیرفتم!؛ لکن درمورد این یکی، انتظار مکلارن F1 رو توی چشماش نداشتم!
Khan
۲۱ شهریور ۱۳۹۶قیمتش میکنه 700 تومن اونم با ارز به فلاکت نشسته ما
اگر شرایط واسه ایرانیا مهیا بود (واردات، گمرک، جاده) هزارتاش هم میاوردن ایران فکر کنم همه اش فروش میرفت
:::فرشاد:::
۲۱ شهریور ۱۳۹۶یکی از زیباترین خودروهای حال حاضر دنیاست به خصوص کابینش ? اگر بتونن که میتونن، شتابش رو به حدود ۳ ثانیه برسونن، دیگه حرف نداره.
Bilbo
۲۱ شهریور ۱۳۹۶این ماشین همیشه اشک منو در میاره از بس بهش خیره میشم و نمیتونم پلک بزنم، هر رنگی هم ازش باشه فوق العادست، گرچه مشکی و اون سبز خاص محشرن.
چطور آخه این همه زیبایی جا شده تو یه همچین چیزی؟!!!
الف.ی
۲۱ شهریور ۱۳۹۶اگه بگم زیباترین خودروی آلمانی حال حاضر اشتباه گفتم؟
شما نظرتون چیه؟
SERIAL WINNER.
۲۱ شهریور ۱۳۹۶.
در کنار Audi R8 و BMW I8
Top speed
۲۱ شهریور ۱۳۹۶زیباترین در نظر من همینی است که تصویر پروفایلمه بعد i8 بعد 911 و amg
SERIAL WINNER
۲۱ شهریور ۱۳۹۶.
نسل قبل R8 بی نظیر بود. جزو 10 ماشین زیبای تاریخ هست به نظر من 100درصد.
جالبه بعد از 10 سال هنوز هم هر بار میبینمش جنبه های تازه ای از زیبائیش برام مشخص میشه.
چند وقت پیش تصویرش با کاپوت بالا متحیرم کرد. یا تو یک فیلم در حال حرکت در جنکل دیدمش. تصویر درختان که روی چراغ هاش میفتاد بی نظیر بود.
ارش
۲۱ شهریور ۱۳۹۶چرا از رکورد مرسدس AMG GTR توسط مجله CAR &DRIVER در زمان گیریهای LIghtning lapl time بدست امده مطلب نمیذارید؟
ساسان
۲۱ شهریور ۱۳۹۶یکجورایی این مدل حکم اونتادور Sرو داره برای مرسدس…مابین اونتادور و اونتادورSV….حتی بعد فنیشم نزدیکه.مثل فرمانپذیری چرخهای عقب و تغیرات آیرودینامیکی جدید…خط مشیش همونه
احمد دینار
۲۲ شهریور ۱۳۹۶روزی که این ماشین و لامبو اوراکان را دیدم فهمیدم عشقهای قبل از اونا سوء تفاهمی بیش نبوده.
amg gt به جرات میتونم بگم جزء زیباترین ماشینهای دنیا تا 30 سال آینده هستش.
sevlan
۲۲ شهریور ۱۳۹۶عاشق AMG GT ام ، لامصب صداش ،صداش دیونم کرده ،بقول شاعر فقط صداست که میماند.
مسعود
۲۶ شهریور ۱۳۹۶آخه مگه میشه یه ماشین(ماشین که چه عرض کنم موشک زمین به زمین) اینقدر خوشکل و مهندسی ساز باشه؟؟؟؟
با دیدن عکسهای بالا جواب این سوال رو میشه فهمید.