مرسدس مبلغ ۱۰ میلیارد یورو را برای تولید خودروهای پلاگین هیبریدی از اواسط سال ۲۰۲۰ کنار گذاشته و قول داده که این مبلغ را صرف تولید ۱۰ خودروی تمام الکتریکی کند. این برند آلمانی اعلام کرده این خودروها را تا پایان سال ۲۰۲۲ روانهی جادهها خواهد کرد.
یکی از کلیدیترین بخشها برای تولید این محصولات پلتفرمی تمام الکتریکی و جدید است که در کارخانهای جدید هم ساخته خواهد شد؛ اما پیش از اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، اولین محصول تمام الکتریکی مرسدس توسط زیربرند EQ معرفی شده و آنهم EQC نام دارد. هماکنون این خودرو وارد بازار بریتانیا شده و ما شانس بررسی آن را داشتهایم.
زبان طراحی جدید مرسدس باعث تمایز محصولات EQ خواهد شد اما این خودرو کمی ما را به یاد GLC میاندازد و دلیل خوبی هم برای این تشابه وجود دارد. EQC از پلتفرم اصلاح شدهای که در GLC بکار رفته استفاده کرده و فعلاً خبری از معماری جدید و منحصربهفرد نیست؛ بنابراین درحالیکه تسلا مدل X و جگوار آی پیس کار خود را از صفر شروع کردهاند، EQC همانند آئودی e-tron عمل کرده و از زیرساخت یک شاسیبلند شناخته شده و محبوب سود میبرد.
پلتفرم موردبحث در دل خود باتری ۸۰ کیلووات ساعتی را جای داده و یک پیشرانهی الکتریکی در اکسل جلو و یکی دیگر هم در اکسل عقب حضور دارد. کل قدرت این سیستم به ۴۰۳ اسب بخار میرسد و گشتاور آن نیز عدد قابلتوجه ۷۶۰ نیوتون متری است که از همان لحظهی فشردن پدال در دسترس راننده قرار دارد.
مرسدس EQC را میتوان با کلمات بزرگ، قدرتمند، گران و الکتریکی توصیف کرد. آنچه که فوراً با دیدن EQC به بیننده دست میدهد حس آشنا بودن است. شما شاهد صفحهنمایشهای مرسوم مرسدس در این خودرو خواهید بود و کنسول مرکزی و دکمهها نیز در جدیدترین نسخهی GLC دیده میشود. همچون همیشه سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX مرسدس نیز برخی نقاط ضعف خود را داراست. اگرچه این سیستم عملکرد تیزی داشته و گرافیک خوبی دارد اما گشتوگذار در آن پیچیده و سخت بوده و شاید بخواهید بیش از حد موردنیاز از کنترل صوتی مرسدس استفاده کنید.
کابین در مقایسه با برخی رقبا سنتیتر حس شده و تنها وجه تمایز آن از دیگر مرسدسها ورودیهای هوای جدید، عناصر مسی و خطوط بزرگی است که پشت داشبورد دیده میشود.
کیفیت این خودرو در حد سایر محصولان مرسدس بوده اما خب EQC جادارترین خودروی کلاس نبوده و از طرف دیگر برخی متریال بکار رفته ما را تحت تأثیر قرار نمیدهد. کنسول مرکزی این خودرو کاملاً پهن بوده و بخشی از جا پای جلو را گرفته ولی فضای سر بخش عقب کابین خوب است.
البته دید راننده میتوانست بهتر از اینها باشد. شیشهی عقب نازک و خمیده بوده و پنجرهها نیز خیلی بزرگ نیستند. EQC فضای بار ۵۰۰ لیتری دارد که بیشترین فضا در این کلاس نیست اما برای اکثر خانوادهها کافی است.
راندن این خودرو درست همانند دیگر محصولات الکتریکی حس قدرت را القا میکند. این خودرو ۲۴۹۵ کیلوگرم وزن دارد اما با انتخاب حالت اسپورت و اندکی اشاره روی پدال گاز شاهد شتاب گیری آی خواهید بود.
البته نادیده گرفتن وزن بالای خودرو غیرممکن است. EQC بسیار سنگینتر از جگوار آی پیس بوده و اگرچه فرمان آن دقیق و مستقیم است اما وزن خودرو سریعاً خود را در پیچهای تند نشان میدهد. همچنین EQC بهترین ترمزها را ندارد. محصول الکتریکی جگوار حدود ۴۰۰ کیلوگرم سبکتر بوده و از این نظر بهتر عمل میکند.
اما EQC تواناییهای متفاوتی داشته و در بزرگراهها میدرخشد. خودروهای الکتریکی عموماً ساکت و آرام هستند اما مرسدس ساکتتر بوده و فرم آئرودینامیکی آن باعث عبور بهتر جریان هوا از اطراف بدنه شده و همین به معنی صدای کم در کابین است. سواری خودرو نیز بسیار خوب بوده و بزرگترین دستاندازها نیز به راحتی جذب میشوند. تنها چیزی که متوجه میشوید کمی حرکات بدنه است که آنهم به وزن بالای خودرو مربوط میشود.
دیگر برگ برندهی مرسدس EQC که مهم هم میباشد برد واقعی آن است. بسته به مشخصات انتخابی، مرسدس برد ۳۷۳ تا ۴۱۷ کیلومتری را برای محصول جدید خود اعلام کرده است.
یکی از ویژگیهای EQC حالت برد حداکثر است که از سیستم ناوبری و دوربینها برای بررسی جاده استفاده کرده و به راننده کمک میکند. این حالت باعث خستگی بسیاری از رانندگان خواهد شد زیرا دخالتهای بسیاری داشته تا بتواند برد خودرو را بیشتر کند. حالتهای کامفورت و اکو هم وجود دارند هرچند EQC اکثر اوقات تنها از نیروی پیشرانهی نصب شده در اکسل جلو استفاده خواهد کرد.
از نظر شارژ باید گفت EQC خیلی سریع نیست و از این نظر آئودی e-tron پیشرفتهتر است. مرسدس ادعا میکند ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری را میتوان با استفاده از شارژر ۱۱۰ کیلوواتی در عرض ۴۰ دقیقه شارژ کرد.
معقول واژهای است که مرسدس EQC جدید را توصیف میکند. این خودرو در قدم اول یک مرسدس و در مرحله بعدی یک خودروی الکتریکی است؛ بنابراین اگرچه مالکان کنونی این خودرو آن را به راحتی دوست خواهند داشت اما شاید از نظر مالکیت یک خودروی الکتریکی بحثهایی وجود داشته باشد. EQC از نظر پرفورمنس، کیفیت و راحتی در سطح بالایی قرار داشته و برد آن در دنیای واقعی نیز مناسب است. این خودرو باید در لیست خرید افراد قرار داشته باشد.
مشخصات مرسدس EQC 400 4MATIC AMG Line پریمیوم پلاس
- قیمت: ۷۱۰۳۰ پوند
- پیشرانه: دو واحد الکتریکی، باتری ۸۰ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: ۴۰۳ اسب بخار/۷۶۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۵.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
- برد الکتریکی: ۳۷۳ کیلومتر
منبع: autoexpress
[دانلود ویدئو] [دانلود ویدئو]
AMANTE
۱۱ شهریور ۱۳۹۸یه ماشین خوب با ظاهر بیرونی تپل، گنده و زشت، همچنین با ظاهر درونی ساده و کسل کننده.
Seyed AMG
۱۱ شهریور ۱۳۹۸اگه نسخه معمولی بود با حرفت موافق بودم اما این نسخه که مجهز به پکیج ظاهری AMG Line جذاب و دوست داشتنیه…
در مورد کابین هم بگم که فقط دریچه کولر هوش از سر من میبره ، اگه دریچه زیباتر از این سراغ دارید بهم معرفی کنید
car lover
۱۱ شهریور ۱۳۹۸ب ستاره س پر ایراد گرفتی؟؟؟
گزمه هااا قیر داغ …..
MAHDI
۱۱ شهریور ۱۳۹۸واسه دوستاران بوگاتی مجله تاپ گیر با بوگاتی شیرون رکورد 490 کیلومتر رو ثبت کرده یا همون 304 مایل سرعت ((مطلبش چنددقیقه پیش اومده
ANGUS 812
۱۱ شهریور ۱۳۹۸مگه این ماشین برقی نیست؟؟
پس اون پدال شیفتر های پشت فرمون چه کاربردی دارن؟؟
Khosrow
۱۱ شهریور ۱۳۹۸یه ماشین پدر مادر دار / زیبا و با شکوه / ایلان ماسک هم میخواد مریخ رو بمب باران کنه تا اتمسفر شبیه زمین درست کنه اونجا — هه امریکایی ها هم میخوان هر چرندیو بزرگنمایی کنن / اخه بمب باران کردن مریخ کار شخص و شرکته؟ / هر وقت پیت بول خواننده شد ایلان هم سوپرمن میشه / والا با این ماشیناشون ..
OMID
۱۱ شهریور ۱۳۹۸شتاب پنج?
مقایسه کن با مدل ایکس
morteza
۱۱ شهریور ۱۳۹۸چراغهای جلوش شبیه فورد اکسپلورر ه
سروش
۱۲ شهریور ۱۳۹۸خودروی بنزینی با این قدرت شتاب بهتری داره! این باید خیلی بهتر می بود. این کار دلیلی داره یا ضعفه؟
OMID
۱۲ شهریور ۱۳۹۸وزن زیاد