مرسدس باسابقهترین خودروساز دنیا و همچنین یکی از خلاقترین آنهاست. این برند بیشک پیشروی بسیاری از تکنولوژیهای جدید بوده و این امر تأثیر زیادی روی بهبود راحتی، ایمنی، قابلیت اعتماد و راندمان چهار چرخ های امروزی گذاشته است؛ و حالا این رویه در لوکسترین سدان مرسدس یعنی S کلاس بیش از هر زمان دیگری مشهود است. S کلاس چندین دهه است که پرچمدار سبد محصولات متنوع ژرمنها به حساب میآید.
نسل فعلی این خودرو ۶ سال پیش عرضه شده و اگرچه به زودی جای خود را به نسل جدید خواهد داد اما S کلاس هنوز هم ما را تحت تأثیر قرار میدهد و به نظر میرسد در سالهای آتی هم خودروی مدرنی خواهد بود. بهترین نکته برای خریدار نسخه دستدوم این خودرو این است که به لطف افت قیمت زیاد میتوان نسخههای عالی زیادی را با قیمتی مناسب خریداری کرد.
- مدل بررسی شده
مرسدس بنز S کلاس (سال ۲۰۱۳ تاکنون)، محصولی لوکس و کارکرده با قیمت یک سدان خانوادگی متوسط که البته هزینههای نگهداری زیادی نسبت به ماهیت خود ندارد.
- تاریخچه
آخرین نسل S کلاس که با کد W222 شناخته میشود از ژوئن ۲۰۱۳ در بریتانیا و با قیمت ۶۲۶۵۰ پوند عرضه شده است. خریداران میتوانستند از بین مدلهای S350 بلوتک (پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری دیزلی)، S400 هیبرید (پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری بنزینی/الکتریکی)، S500 (پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری) و تریم های SE Line یا AMG Line یکی را انتخاب کنند. در نوامبر ۲۰۱۳ نیز مدل AMG S63 با نیروگاه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری توئین توربوی ۵۷۷ اسبی به دیگر اعضای خانواده اضافه شد. مدلهای S600 و AMG S65 با خروجیهای ۵۲۳ و ۶۲۱ اسبی و مدل S300 هیبرید با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری دیزلی/الکتریکی نیز چند ماه بعد عرضه شدند.
در سپتامبر ۲۰۱۴ بود که نسخه پلاگین هیبریدی S500e نیز عرضه شد. در جولای ۲۰۱۷ هم نسخه فیس لیفت شده این خودرو با برخی تغییرات ظاهری و دو پیشرانه جدید ۲.۹ لیتری دیزلی ۲۸۲ و ۳۳۵ اسبی و ۴ لیتری توئین توربوی ۴۶۳ اسب بخاری معرفی گردید. در سپتامبر ۲۰۱۴ بود که S کلاس کوپه پدیدار شد و حدود یک سال بعد نیز مرسدس نسخه کابریولت این خودرو را عرضه نمود. البته تمرکز ما روی نسخه سدان این خودرو میباشد.
- چه مدلی را باید خریداری کرد؟
مدلهای دیزلی S کلاس اکثر مواقع منطقیتر هستند. پیشرانههای ۶ سیلندر این مدلها آرام، پرقدرت و کممصرف بوده و قوانین آلایندگی را نیز پاس میکنند بنابراین در مناطقی با محدودیتها میتوان آنها را راند.
تمامی نسخههای S کلاس لوکس بوده از سیستم تعلیق بادی، چراغهای LED، رینگهای آلیاژی، دستیار پارک با دوربین عقب، تریم چرم، صندلیهای برقی، سیستم اطلاعات سرگرمی عالی و گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک استاندارد سود میبرند.
مدلهای AMG Line جزئیات اسپورت تری دارند و در نسخههای S63 و S65 صندلیهای اسپورت، سیستم اطلاعات سرگرمی ارتقا یافته و صندلیهای عقب خم شونده افزوده شدهاند. آپشن های این خودرو نیز عبارتاند از سانروف پانورامیک، دوربین ۳۶۰ درجه و شیشه جلوی گرم شونده به همراه سیستم صوتی برمستر.
- رقبای مرسدس S کلاس
آئودی A8 سرسختترین رقیب مرسدس از نظر قدرت، هزینهها، کیفیت و تصویر ذهنی خریداران است. با بدنهی آلومینیومی و سیستم چهار چرخ محرک کواترو، A8 گزینهای منحصربهفرد است. جگوار XJ نیز ساختاری آلومینیومی داشته اما حس مدرن بودن را نداشته و تعداد مدلهای آن نیز کمتر است.
لکسس LS هم در نسخههای کمتری عرضه میشود و خیلی به چشم نمیآید اما آرامش و قابلیت اطمینان آن مثالزدنی میباشد. بامو سری ۷ هم با سواری هیجانانگیز و پیشرانههای عالی خود شناخته میشود. بنتلی فلایینگ اسپور نیز رقیبی جدی و لوکس است.
- نکاتی که باید مدنظر قرار داد
طراحی داخلی: مدلهای استاندارد با دو یا سه صندلی در عقب عرضه میشوند. نسخههای طویلتر دارای ۵ پکیج صندلی متفاوت هستند.
گیربکس: تمامی مدلهای S کلاس دارای گیربکس اتوماتیک هستند و به همین خاطر ترمزها زودتر مستهلک میشوند. قطعاً هنگام خرید باید به گیربکس و ترمز توجه نمود.
لاستیکها: لاستیکهای عقب این خودرو به خاطر وزن نسبتاً بالا و پیشرانههای پرقدرت سریعاً ساییده میشوند. در زمان خرید باید به این مورد نیز دقت کرد.
کابین: به عنوان بزرگترین سدان مرسدس، S کلاس دارای فضای سرنشین زیاد میباشد. نسخههای طویلتر در بخش عقب کابین بسیار جادار هستند. این خودرو با پکیجهای زیادی برای صندلیها و سیستم اطلاعات سرگرمی عرضه شده است.
همهی این موارد احساسبرانگیز بوده و فضای بار ۵۳۰ لیتری نیز جادار است. البته این میزان در مدلهای پلاگین هیبریدی به ۳۹۵ لیتر کاهش مییابد. در کل کابین از بهترین متریال تشکیل شده است. مورد برجسته کابین نیز صفحهنمایش بزرگ است.
- هزینههای نگهداری و مالکیت
سرویس دورهای مرسدس S کلاس W222 هر ۱۲ ماه یکبار یا هر ۲۵ هزار کیلومتر یکبار انجام میشود. به دلیل ارائه این خودرو با پیشرانههای گوناگون هزینهها نیز فرق میکند اما خب برای ارائه تصویری بهتر پیشرانه ۳ لیتری دیزلی را در نظر میگیریم.
اولین سرویس هزینه ۳۷۰ پوندی داشته و سپس هزینههای ۸۳۳، ۶۴۵، ۸۳۳، ۶۴۵ و ۹۵۵ پوندی فرا میرسند. شاید این هزینهها بالا به نظر برسند اما در کل برای این خودرو عادی هستند.
- فراخوانها
S کلاس خودروی پیچیدهای است اما ۲۱ فراخوان در ۷ سال چیز ناامید کنندهای نیست. در دسامبر ۲۰۱۳ و نوامبر ۲۰۱۵ فراخوان به خاطر کمربندهای ایمنی انجام شد. ۷ فراخوان دیگر نیز به خاطر همین مورد و پیش کشندههای آن صادر گردید. مشکلات نرمافزاری نیز وجود داشته که باعث شده پیشرانه روشن نشود. همین موضوع فراخوانهای دیگری را استارت زده است.
مشکلات ایمنی و آلایندگی، نشتی روغن و سیمکشی کیسههای هوا، حسگرهای فرمان و… نیز باعث فراخوان S کلاس نسل کنونی شدهاند.
- نظرسنجی رضایت مالکان
S کلاس هرگز فروش بالایی برای حضور در نظرسنجی رضایت خریداران مجله اتو اکسپرس نداشته اما اکثر مالکان در بررسیها نظراتی داشتهاند. تقریباً اکثر آنها به مصرف سوخت عالی، آرامش، راحتی و مهندسی فوقالعاده و کیفیت ساخت خوب اشاره داشتهاند. البته رتبه ۲۸ مرسدس بین ۳۰ شرکت در نظرسنجی سال ۲۰۲۰ خیلی احساسبرانگیز نبوده است.
مرسدس S کلاس بهترین خودروی لوکسی است که میتوان خرید. این خودرو معمولاً برنده جایزه بهترین خودروی لوکس میشود. البته انتخاب نسخه مدنظر از S کلاس کار سختی است زیرا این خودرو با قوای محرکه متنوعی در دسترس است؛ اما نسخههای هیبریدی و پلاگین هیبریدی کمیاب و گرانتر هستند. موضوع کلیدی این است که اگرچه قیمت S کلاس کارکرده نسبتاً پایین است اما هزینههای مالکیت آن شاید پایین نباشد.
Reza
۱۶ تیر ۱۳۹۹شخصاً این الماس رو به رولزرویس و مولسان ترجیح میدم . البته نظر شخصیم هستش
NAVID۰۰۹۸
۱۶ تیر ۱۳۹۹شاید رولزرویس یا بنتلی نشه از نظر اشرافیت ، اما تو کلاس خودش قطعاً رقیب نداره و بقیه برای دوم شدن میجنگند .
این مقاله قضیههای جالبی داره برای بحث و گفتگو ، اما یه مواردی هست که گفتن داره و شاید تجربه بشه .
این قضیه تموم شدن لنت و رابطش با دنده اتومات واقعاً مُعضلیه و باورید کنید دو برابر زودتر از دنده دستی باید لنت جلو را عوض کنید که هرچی ماشین بزرگتر و سنگینتر بدتر ، ولی نمایندگیهای ایران مثل ایرتویا و نگین خودرو از این قضیه سوءاستفاده میکنند و لنتی که حدود ۷۰٪ سالم هست را سریع عوض میکنند که اکثر مالکان به خاطر خجالت کشیدن تذکر نمیدن و قبول میکنند در صورتی که این اتفاق برای من افتاد و از خجالتشون در اومدم و وقتی گفتم لنت اصلیم کو ، داخل یه اِستمبُلی پر از لنت شبیهه هم دروغی گفت این لنت شماست بفرما ، اعتراض کردم شدیداً و پیگیرش هم بودم ولی به دلایلی ادامه ندادم و عقط این شد که دیگه نمایندگی نمیرم و آزاد خدماتم را انجام میدهم که اتفاقاً تازه فهمیدم چه اشتباهی میکردم که نمایندگی میرفتم و …
خودرو S کلاس یه احساسی داره وقتی داخلش بشینید که تا تجربه نکنید باورتون نمیشه که در هیچ خودرویی نمیتوانید احساس نشستن داخل S را داشته باشید و شما را پُرتوقع میکنه (( حالا یه سری میان نمک پاشی میکنند که مثلاً من میخوام بگم داخل s نشستم ، نه ، مال نمایشگاه شهر دوبی بود و هیچگاه هم نداشتم اما تلاش میکنم تا شاید بتونم بخرمش و امیدوارم همه به خودرو مورد علاقشون برسند )) .
سامان اذری
۱۸ تیر ۱۳۹۹رضا جان کاش یک بار رولز رویس رواز نزدیک ببینی
من تو استانبول هستم اینجا بنز و بیمر و ائودی مثل مور و ملخ همه جا ریخته
یعنی الان بعد سه سال وقتی اس ۶۰۰ میباخ میبینم عادی از بغلش رد میشم ولی وقتی یه رولزرویس میبینم میخکوب میشم بهش نه من حتی افراد عادی هم مثل من هستن
درسته اس کلاس تو سگمنت خودش بهترینه ولی از نظر لوکس بودن خاص بودن و اشرافی بودن هیچ ماشینی به پای رولز رویس نمیرسه
Ahmadreza 2002
۱۶ تیر ۱۳۹۹از آقا شاهین بعید بود همچین مقاله ای
Farzad
۱۶ تیر ۱۳۹۹این مقاله رو مجله اتو اکسپرس منتشر کرده
شاهین
۱۷ تیر ۱۳۹۹سلام شرمنده متوجه منظورتون نشدم.
AMIR-REZA
۱۶ تیر ۱۳۹۹این کابین تکرار نشدنیه وقتی کابین اس کلاس جدیدو تو عکسای جاسوسیش دیدم نا امید شدم ???
البته اس کلاس تو رنجش بهترینه همینطور که تو مقاله اومده ….
meysam
۱۶ تیر ۱۳۹۹اگه با هزینه های نمونه های دست دومش مشکلی نداشته باشی عالی ترین تو این کلاسه
در غیر اینصورت فقط و فقط باید رفت سراغ لکسوس چون بجز لکسوس بقیشون همین شرایط بنز رو دارن و شاید هم سنگینتر
NAVID۰۰۹۸
۱۶ تیر ۱۳۹۹meysam جان
میدونید که من عاشق تویوتا و لکسوسم ، اما جایی که بحث S کلاس باشه نمیشه واقعاً لکسوس را اَرجَعیت داد به پرچمدار S کلاس .
لکسوس Ls بینظیره که اتفاقاً پیج اینستاگرامی (( car ihave driven و گاراژ بخردی )) همین دیروز تست و بررسیشو گذاشتن با اینکه از ژاپنیها بدشون میاد و خودشون هم اعلام کردند ولی همش میگن لکسوس عالیه و تویوتا کم استهلاکترینه و همیشه تعجب میکنند که مثلاً چرا قیمت یه کرولا مدل ۲۰۱۲ با بنز C200 کم کار مدل ۲۰۱۲ یه قیمت یا حتی گرونتره ? ، یا مثلاً تاکوما که کمترین افت قیمت را داره و…..
از دوستان ، کسانی که حقیقتاً داخل محصولات سدان لکسوس نشستند es , gs , ls خوب میفهمند لکسوس یه دنیا حرف داره که دیگه نمیشه اَزشون دل کند (( من که عاشق es هستم ، همه چیز تمامه و ارزانتر از ls )) و حتی به تمام رقباً ترجیح دارند در بحث نرمی و سکوت در رانندگی ، اما جایی که بحث S کلاس بنز باشه ، نمیشه نظر داد و فقط باید به احترامش کلاه از سر برداشت .
Farzad
۱۶ تیر ۱۳۹۹رنگ مشکی انگار ساخته شده واسه بنز ، حاجی گنگش میره بالا …
ایلیاا
۱۶ تیر ۱۳۹۹رنگ مشکیش جنون آمیزه
فرشاد
۱۶ تیر ۱۳۹۹بی نظیره
امین قلی پور
۱۶ تیر ۱۳۹۹فردا حقوقمو واریز میکنن پس بهتره برم هر چه زود تر یکی دوتا بخرم
بهنام
۱۷ تیر ۱۳۹۹یه cls 350 مدل 2005 هست مشکی که یکی از دوستان از همکارش بصورت قرضی میگیره میاره و چند وقت درمیون میریم یه دور کوچیک باهاش میزنیم. حقیقتا کیفیت داخلی این ماشین باعث تعجب ما میشه. چرم مشکی روی داشبورد و درها همانند روز اول باقی مونده و کابین بدون کوچکترین سر و صدا همچنان قرص م محکم باقی مانده. فقط در بحث فنی از کمبود تعمیرکار متخصص که واقعا از خودروهای روز دنیا آگاه باشه گله داره و میگه اکثر خودروهای خارجی و بخصوص آلمانی این معظل رو دارن. افتخار نشستن داخل اس کلاس و رانندگیشو ندارم ولی چرا بنز در دیگر کشورها و خصوصا آمریکا نمره ی پایینی از نظر رضایت مالکیت میگیره برام غیر قابل درکه. شاید اشکالات ریزی بوجود بیاد و اونم بخاطر اینکه واقعا امکاناتی جلوتر از همه ارائه میده ولی در بحث کلی کیفیت بنز حرف نداره.