سال گذشته مرسدس توانسته بیشتر از دو میلیون خودرو را در سراسر جهان بفروشد اما SLC که قبلاً با نام SLK شناخته میشد نقش چندان پررنگی در موفقیت ستاره سه پر آلمانها نداشته است. در حقیقت تنها ۲۷ هزار دستگاه از این خودرو در سال ۲۰۱۶ فروخته شده که نشان دهنده افتی ۷ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه قبلتر از آن است.
به منظور تزریق خونی تازه به رگهای این خودرو مرسدس نسخهای اضافی به خانواده SLC اضافه کرده که SLC 180 خوانده میشود. این خودرو به عنوان مدل پایه محسوب شده و دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو و گیربکس ۶ سرعته دستی میباشد. بدین ترتیب رقیب مرسدس برای پورشه ۷۱۸ باکستر قیمت آغازین کمتری داشته که برابر با ۳۲۰۳۹ پوند میباشد.
درحالیکه احتمال زیادی برای به مخاطره انداختن جایگاه خودروهایی چون مزدا MX-5 RF وجود ندارد اما مرسدس هماکنون بچه رودستر خود را با پیشنهادهای اقساطی سخاوت مندانه ای عرضه میکند. بدین ترتیب پرداخت ماهانه برای SLC پایه در واقع کمتر از مدل فول مزدا MX-5 است.
البته SLC 180 تنها به عنوان مدل AMG Line عرضه میشود. محدود کردن آپشن ها به یک تریم خیلی جای شرمساری ندارد زیرا باعث میشود ظاهر اسپورت این رودستر با نشان لوکسی که حمل میکند همخوانی داشته باشد. خودروی موردبحث دارای کیت بدنه گیرا، رینگهای آلیاژی چند پره ۱۸ اینچی AMG، چراغهای جلوی هالوژنی و واحدهای روز روشن LED میباشد.
مرسدس تلاش داشته قلب تپنده SLC پایه سرزنده باشد و صدای بلند و واضح آن در کابین شنیده شود. غرشهای پیشرانه ۴ سیلندر مرسدس جذابترین صدای تولیدی نیست اما حداقل نشان میدهد که نسخه پایه SLC خودرویی ضعیف نیست. پاسخ پدال گاز به لطف گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری که در دورهای پایین به دست میآید مناسب بوده اما فرایند شتاب گیری خودرو سریع نیست و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۷.۹ ثانیه ثبت میشود.
اگرچه وزن این خودرو نسبت به SLC 200 کاهش ۲۰ کیلوگرمی داشته اما وزن ۱۴۳۵ کیلویی هنوز هم برای این رودستر کوچک زیاد محسوب میشود. همین موضوع باعث شده شتاب گیرایی به دست نیاید. در مقام مقایسه باید گفت مزدا MX-5 RF هم قدرتمندتر بوده (۱۵۸ اسب بخار) و تقریباً ۴۰۰ کیلوگرم سبکتر است (۱۰۷۵ کیلوگرم).
عدم توازن نسبت قدرت به وزن باعث شده SLC جذابترین فرمان پذیری را نداشته باشد. وزن سیستم فرمان مناسب بوده و دماغه سبکتر در عبور از پیچها احساس خوبی دارد اما همانند دیگر نسخههای SLC هنوز هم فاقد بازخورد اساسی موردنیاز برای یک رانندگی سریع است.
از آنجایی که تنها تریم عرضه شده از نوع AMG Line بوده بنابراین سیستم تعلیق اسپورت و حالتهای رانندگی قابل انتخاب بهصورت استاندارد وجود دارند. البته ما فهمیدیم که تنظیمات مختلف تفاوت ناچیزی در سواری خودرو ایجاد کرده و سیستم تعلیق سفت به این معنی است که اگرچه خودرو در سرعتهای بالا راحت احساس میشود اما سواری آن منعطف نبوده و برای حرکت در شهر کاملاً سفت احساس میشود.
گیربکس ۶ سرعته دستی نیز کمک زیادی به بهبود اوضاع نمیکند. اگرچه فاصله حرکتی بین دندهها کوتاه و نرم بوده اما به اندازهای که دوست دارید سریع نیست. اکثر خریداران مطابق انتظار دوست دارند گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک با ارزش ۱۶۰۰ پوند را انتخاب کنند.
بخشهای مختلف کابین به خوبی با یکدیگر چفت شده اما پا به سن گذاشتن SLC را نمیتوان انکار کرد. این خودرو در سال ۲۰۱۱ با نام SLK عرضه شده بنابراین کنسولی با دکمههای زیاد در دنیایی که صفحات لمسی مدرن عرضه شدهاند از مد افتاده محسوب میشود.
حتی مرسدس SLC با این قیمت نمیتواند با رقبای دینامیکی که ارزش در برابر مبلغ پرداختی بهتری دارند حکمرانی کند. کابین SLC 180 خوشساخت بوده اما گیربکس دستی بر ارگونومی کابین تأثیر منفی گذاشته و پیشرانه ۴ سیلندر آن نیز کمی کند بوده و با پروفایل اسپورت خودرو هماهنگی ندارد. اگرچه شرایط اقساطی مرسدس خوب است اما مزدا MX-5 RF پکیج کلی بهتری را ارائه میکند.
مشخصات مرسدس SLC 180 AMG Line
قیمت: 32039 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 154 اسب بخار/۲۵۰ نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 7.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
#ali.m#
۳۰ آذر ۱۳۹۶یکی از عشقای من ?
واقعا دوستش دارم .
الان طراحیش پیروی زبان طراحی قدیمی تر مرسدسه امیدوارم این یکی رو خراب نکنه در اینده .چون واقعا ماشین دوست داشتنی هست .
F۲۲RAPTOR
۳۰ آذر ۱۳۹۶غصه نخور نسل جدیدش به زبان طراحی جدید این روزابنز مزین میشه.
علی
۳۰ آذر ۱۳۹۶با سلام
به نظرم نسل دوم این کلاس و نسل اولش از بقیه بسیار دوست داشتنی تر بودن البته این نزر شخصی منه ولی تو این مقاله نویسنده انگار اصرار داشت بگه مزدا بهتره یه جورایی داشت نظراتش را القا می کرد نمی گم مزدا بده یکی از دوست داشتنی ترینهاس و عالیه ولی دلیل نداره اینجوری این نشریه بخاد به جای صحبت در مورد این ماشین به طور مقایسه ای با مزدا صحبت کنه البته عمر این نسل دیگه تمومه و مطمعننا جایگزینش تو راهه ….. باید صبر کرد و دید .
فريد
۳۰ آذر ۱۳۹۶من نمیدونم چرا این کنسول مسخره رو عوض نمیکنن عهههه…
مسعود
۱ دی ۱۳۹۶عاشق مرسدسم، ولی منطقه آزاد بودم حتما مزدا 3 یا 6 میگرفتم
در مورد این دو تا مدل هم مزدا هرچقدم پکیج کلی ش خوب باشه، ولی انصافا زشته. حیف این “بچه رودستر” مرسدس نیس
Mercede kaviani
۲ دی ۱۳۹۶عالی با قیمت مناسب مخصوصا برای دخترهای مثل من فوق العاده عالی است