شاید همیشه سدان های بزرگ بودهاند که مرسدس را تعریف کردهاند اما…
اما این خودروساز همواره تولیدکنندهی خودروهای اسپورت و سبکتری هم بوده که یکی از مشهورترین آنها SL کلاس افسانهای است. این خودرو از سال ۱۹۵۵ تاکنون خودرویی مخصوص کروز سواران بوده و هنوز هم به آن به چشم یک خودروی راحت و جذاب نگریسته میشود.
از آنجایی که مرسدس آمادهی عرضهی نسل جدید این خودرو در سال ۲۰۲۰ میشود بنابراین فرصت را غنیمت شمرده و نگاهی به تاریخچهی این خودرو انداختهایم. با ما همراه باشید.
- مدل ۱۹۰ (SL (W121 – سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۳
کل تولید: ۲۵۸۸۱ دستگاه
تولید در هر سال: ۳۲۳۵ دستگاه
اولین SL کانورتیبل تاریخ در سال ۱۹۵۵ و یک سال پس از معرفی مدل افسانهای 300SL گالوینگ معرفی شد. این خودرو بجای استفاده از فریم فضایی لولهای مدل گرانتر سقف سخت دارای مونوکوک کوتاه شدهی سدان R121 بوده است. مدل 190SL از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۹ لیتری ۱۰۵ اسب بخاری سود میبرد و قیمت آن نیز کمتر از برادر کوپه بود. این خودرو از همان سیستم تعلیق مدل خاصتر 300SL استفاده میکرد و در جلو ساختار دوبل جناغی و در عقب نیز اکسلهای تابدار استفاده شده بود.
- مدل (300SL (W198 – سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳
کل تولید: ۱۸۵۸ دستگاه
تولید در هر سال: ۳۰۹ دستگاه
300SL رودستر دارای نسخه بازنگری شدهی فریم فضایی بکار رفته در مدل کوپه بود و همچنین از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری مدل گالوینگ سود میبرد. البته قدرت این پیشرانه به ۲۱۵ اسب بخار کاهش یافته بود. از سال ۱۹۶۱، مدل رودستر به اولین مرسدسی تبدیل شد که دارای ترمزهای دیسکی در تمامی چرخها بود. به منظور برجسته کردن خصوصیات اسپورت، مرسدس دارای جلوپنجره مدل کوپه و ۲۰ میلیمتر ارتفاع کمتر در مقایسه با 190SL بود.
- مدل پاگودا (W113) – سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱
کل تولید: ۴۸۹۱۲ دستگاه
تولید در هر سال: ۶۱۱۳ دستگاه
پلتفرم پاگودا نیز همانند 190SL از سدان W111 مرسدس مشتق شده بود. به خاطر اینکه پاگودا کاملاً کوچکتر از مدل W121 بود و پهنای بیشتری داشت بنابراین هندلینگ خودرو در آن زمان زبانزد خاص و عام بود.
در سال ۱۹۶۷ محبوبترین نسخهی پاگودا با نام 280SL عرضه شد. این نسخه تقریباً نیمی از فروش مدل W113 را به خود اختصاص داد و با پیشرانهی ۶ سیلندر ۱۷۰ اسب بخاری و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۳ ثانیهای در دسترس بود. از جمله مالکان مشهور این خودرو میتوان به جان لنون، سوفیا لورن، چارلتون هستون و استرلینگ موس اشاره کرد.
- مدل R107 – سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹
کل تولید: ۲۳۷۳۸۷ دستگاه
تولید در هر سال: ۱۳۱۸۸ دستگاه
R107 اولین مرسدس SL تاریخ با پیشرانه ۸ سیلندر بود. در آمریکا مدلی با پیشرانه بزرگتر ۸ سیلندر ۵.۶ لیتری عرضه شد اما به دلیل قوانین آلایندگی سختگیرانهتر، مدل اروپایی 500SL سریعترین مدل با شتاب ۷.۴ ثانیهای بود. علیرغم این موضوع، دو سوم R107 ها در آمریکای شمالی فروخته شدند.
- مدل R129 – سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱
کل تولید: ۲۰۴۹۴۰ دستگاه
تولید در هر سال: ۱۷۰۷۸ دستگاه
R129 بجای آنکه یک خودروی اسپورت ناب باشد یک گرند تورر بود و جذب کنندههای شوک آن که با گاز کار میکردند سواری نرم را با تمامی آپشن های S کلاس همراه کرده بودند. اگرچه این خودرو سنگینتر از نسل قبل بود اما از پیشرانههای مدرن و قویتری سود میبرد.
SL 73 AMG که بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ عرضه شد از همان پیشرانه ۱۲ سیلندر ۷.۳ لیتری پاگانی زوندا استفاده میکرد. تنها ۸۵ دستگاه از این خودرو فروخته شد.
- مدل R320 – سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱
کل تولید: ۱۶۶۴۳۳ دستگاه
تولید در هر سال: ۱۶۶۴۳ دستگاه
این نسل از SL بیشتر به خاطر نقش خودروی ایمنی در مسابقات فرمول ۱ شناخته میشود. علیرغم تبلیغات روی جنبهی موتور اسپورت این خودرو، R320 تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه میشد و وزن آن به خاطر سقف فلزی تا شونده افزایش یافته بود. پیشرانههای متنوعی در دسترس بودند که از ۶ سیلندر ۲۲۸ اسبی گرفته تا ۱۲ سیلندر بای توربوی ۶۶۱ اسبی مدل SL 65 بلک سریز را شامل میشدند.
- مدل R321 – سال ۲۰۱۱ تاکنون
کل تولید: اعلام نشده
همانند نسلهای پیشین SL، نسخهی R321 نیز با جدیدترین تکنولوژیها و آپشن هایی همچون دستیار حفظ خودرو بین خطوط، دستیار پارک فعال و دید در شب عرضه شده و از نظر کیفیت در حد و اندازههای S کلاس میباشد. این خودرو به خاطر سواری نرم در بزرگراهها شناخته شده اما دارای وزن کمتر و شاسی سفتتر بوده و برخی از جنبههای اسپورت SL ها را زنده کرده است.
- آینده
مرسدس در حال احیای SL نمادین به عنوان یک خودروی سبکتر، سریعتر و هیجانانگیزتر بوده و میخواهد از تجربهی مهندسی بخش پرفورمنس AMG نیز سود ببرد. هشتمین نسل این خودرو دارای سقف پارچهای سنتی خواهد بود.
ما تخمین میزنیم این خودرو را در سال ۲۰۲۰ و با پلتفرمی کاملاً جدید ببینیم. برخی عناصر کلیدی SL جدید با نسل جدید AMG GT مشترک خواهد بود.
این دو خودرو به خاطر اینکه پلتفرمی مشترک را خواهند داشت طبق انتظارات از اکسلها، سیستم تعلیق، سیستم فرمان، معماری ۴۸ ولتی الکتریکی و قوای محرکهی هیبریدی مشترکی سود خواهند برد که همین امر باعث کاهش هزینهها و افزایش راندمان خواهد شد. نسلهای جدید SL و GT در تأسیسات زیندل فینگن آلمان تولید خواهند شد.
Cadillac
۲۴ مهر ۱۳۹۷چراغ پشت مدل r320
یکی از زیباترین هاست
mahdy
۲۴ مهر ۱۳۹۷این خاندان عمری واسه مرسدس تو دنیا آبرو داری کردن
واسه مرسدس بازا مقدسن
فقط من یه سوال دارم چرا انقدر دیر به دیر نسل عوض کرده و میکنه ؟
نسل R107 وR129 و R320به ترتیب 18 و 12 و 10 سال رو خط تولید بودن
یعنی از حدود 1970 تا 2011 کلا سه تا نسل بوده از این ماشین
و این که طراحی مدلR320 نسبت به 2001 بی نظیره
Khosrow
۲۴ مهر ۱۳۹۷R129 دوازده سال رو خط تولید بوده / الان به سال نکشیده همه جاشو تغییر میدن بلکه چیزی دربیاد ازش / غیراز نسل اخر همشون شاهکارن ..
Hossein
۲۴ مهر ۱۳۹۷اون پاگودا دیوونه کنندس
Amin
۲۴ مهر ۱۳۹۷همشون عالی و بینظیر
فرامرز
۲۴ مهر ۱۳۹۷نسل آخر وقتی چراغش روشنه بد نیست ولی وقتی چراغاش خاموشه بدجور تو ذوق میزنه. البته من این رو از نزدیک ندیدم ولی سی ال اس جدید که چراغاش این مدلیه این طور به نظرم اومد.
datsun
۲۴ مهر ۱۳۹۷مالک یکی از اون sl300 ها همسر محمد رضا پهلوی بود که الان تو کاخ سعد آباد نگهداری میشه
Bideski
۲۴ مهر ۱۳۹۷واقعا افسانه ای و زیبا هستند احسنت بنز ?????
Mohammad
۲۴ مهر ۱۳۹۷جواهر مرسدس بنز …
NAVID۰۰۹۸
۲۴ مهر ۱۳۹۷قالی کرمان که میگن ، همینه ها .
یک به یک زیباتر و جااُفتاده تر از قبل .
شاید به کامنتم خورده بگیرید و یا بخندید ، اما من محصولات بنز و تویوتا رو مثل قالی کرمان میبینم که هرچه از تولیدش میگذره ، بیشتر به دل میشینه و بیشتر مشتری را به خودش جَذب میکنه .
این خاصیت طراحی این شرکتهای اصیله ، اما خُب بنز یه دنیای دیگَست .
مانی
۲۴ مهر ۱۳۹۷R129 تو سال ۱۹۸۹ چه کولاکی کرده بود
چقدر زیباست این ماشین با ۳۲۶ اسب بخار قدرت
نقش مرسدس و فراری رو باهم داشت
یاس ی
۲۵ مهر ۱۳۹۷یادش بخیر زمانی که واردات خودرو آزاد بود یک بنده خدایی یدونه sl مدل r129 داشت از نگاه کردن بهش سیر نمیشدی، شما فکر کن زمانی که ماشینها همه پیکان بود یهو همچین عروسکی جلوت سبز بشه،!!!!!!!!!!!!!!!! ی رنگ دلفینی خاصی داشت. واقعا اس ال جزء زیباترین مدلهای مرسدس هستش.
بهنام
۲۵ مهر ۱۳۹۷R320 رو اولین بار سال 1381 تو شمال دیدم با پلاک گذر. با اون دو چراغ گرد چسبیده به هم باورم نمیشد. چراغ های جلوشو بعد فیس لیفت دوست نداشتم. اون اس ال با دوتا چراغ گرد چسبیده به هم بی نهایت زیبا بود به همراه مدل CL کلاس اون دوره واقعا طراحی زیبایی داشتن.