“روزی این ستاره بر سر در یک کمپانی عظیم به نشانه کامیابی و موفقیت خواهد درخشید”
فهرست محتوا
این جملهای بود که گاتلیب دایملر زمانی که سرپرست فنی شرکت Deutz بود، کنار یک ستاره سه پر بالای در خانهاش برای همسرش نوشته بود. و اکنون سالهاست که این ستاره نماد کیفیت دستنیافتنی و مثالزدنی خودرو در جهان است.
مرسدس بنز را همواره با نام اشرافیت و لوکس بودن و البته پیشرو بودن در تکنولوژی میشناسیم. کمپانی که تاریخ پر فراز و نشیبی سپری کرده که در جاهایی به اوج و در جاهایی تا نزدیکیهای مرز نابودی کامل پیش رفته است.
در این مقاله سعی در این داریم که بفهمیم بنز چگونه بنز شد …
بخش اول: مروری بر تاریخچه کمپانی
از ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد تا ۱۸۶۰ میلادی
بگذارید ابتدا کمی از تاریخچه خودروسازی و حملونقل صحبت کنیم:
شاید بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در مورد وسیلهٔ نقلیهای را که بدون نیروی انسان یا حیوانات قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان، هیفایستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سهچرخهٔ متحرک میسازد و از آن برای جابجایی استفاده میکند. بنابر گزارشهای تاریخی در ۵۵۰۰ سال قبل چرخ بهوسیله سومریها اختراع شد. نمونهای از چرخ نیز در موزه ملی ایران در تهران وجود دارد که مربوط به حدود ۵۰۰۰ سال قبل است که از نظر ساختار نسبتاً کامل به نظر میرسد.
در سال ۱۴۷۴ میلادی اولین کالسکه واقعی و امروزی برای امپراتور فردریک ویلهلم سوم (قیصر آلمان) ساخته شد که خود تغییری در ساختار وسایل نقلیه از گاری و ارابه به کالسکه که فضایی کاملاً مناسب برای استقرار افراد بود را باعث شد. در سال ۱۶۰۰ نیز سیمون استوین هلندی یک ارابه بدون اسب ساخت که نیروی خود را از بادبانهایش میگرفت که توانایی حمل ۲۸ نفر را داشت و مسافت ۶۸ کیلومتری را در ۲ ساعت میپیمود. در تاریخ خودروسازی تحول عظیم را زمانی میتوان یافت که تغییر در نیروی محرکه وسایل نقلیه به وجود آمد. پس از کشف نیروی بخار و طراحی موتورهای بخار توسط جیمز وات انگلیسی این موتورها جایگزین چهارپایان شده و تحولی بزرگ را در صنعت ماشینی جهان به وجود آوردند.
در سال ۱۸۶۰ نخستین موتور احتراقی داخلی به دست یک مهندس بلژیکی به نام ژان ژوزف اتین لونوار اختراع شد و تا چندین دهه بعد اصلاحات و تغییرات متفاوتی در جایجای دنیا به دست مهندسان مختلف بر روی آن انجام شد.
۱۸۶۰ تا ۱۸۷۶؛ موفقیتهای دایملر در عرصه خودروسازی
سال ۱۸۷۶ میلادی نقطه عطف آغاز حرکتی بود که به تولید خودروهای امروزی انجامید. در این سال اولین موتور چهارزمانه بهوسیله شرکت اوتو و لانگن اختراع و ثبت شد. این موتور به دست دو مهندس آلمانی به نامهای گاتلیب دایلمر و ویلهلم میباخ طراحی شد.
گاتلیب ویلهلم دایملر در ۱۷ مارس ۱۸۳۴ در شهر شورندورف از توابع اشتوتگارت در پادشاهی Württemberg به دنیا آمد. پدر او، یوهان دایملر یک نانوا بود. او تحصیلات مقدماتی را به مدت ۶ سال در یک مدرسه لاتین گذراند و به دنیای مهندسی علاقهمند شد. سپس دو سال از عمر خود را در دانشگاه پلیتکنیک اشتوتگارت گذراند تا بتواند برای طراحی لوکوموتیو مهارتهای لازم را کسب کند. او در ۱۸۶۱ میلادی به پاریس و بعد به انگلستان رفت و تا ۱۸۶۳ در آنجا ماند. سپس به آلمان برگشت و در شهر Gieslingen an der Steige (شهری کوچک در ایالت Baden-Württemberg کنونی) مشغول به کار شد. وی کار خود را در شرکت Maschinenfabrik Daniel Straub آغاز کرد. شاید مهمترین اتفاق برای دایملر در همین دوران اتفاق افتاد؛ ملاقات و آشنایی با یک جوان یتیم ۱۵ ساله و البته فوقالعاده با استعداد به نام ویلهلم میباخ!خانوادهٔ میباخ جوان در ۱۸۵۶ (هنگامیکه وی ۸ سال داشت) به اشتوتگارت مهاجرت کردند. در همان سال مادرش را از دست داد و ۳ سال بعد نیز پدرش از دنیا رفت. بعد از این موضوع، یک آموزشگاه خیریه او را بهعنوان دانشآموز قبول کرد. مؤسس و رئیس آموزشگاه، گوستاو ورنر به استعداد میباخ جوان پی برد و او را به مدارس مهندسی مختلف فرستاد. وی خیلی زود در این عرصه پیشرفت کرد تا جایی که در سن بسیار کم در شرکت مذکور استخدام شد. دایملر پس از مشاهده استعداد میباخ جوان او را بهعنوان مشاور و دست راست خود انتخاب کرد و از آن موقع به بعد همه امور را با همکاری میباخ جوان انجام میداد. به لطف مدیریت درست دایملر، شرکت Maschinenfabrik Daniel Straub خیلی سریع رشد کرد اما دایملر نمیخواست خود را به این موفقیتها محدود کند و در ۱۸۶۹ به همراه میباخ، این شرکت را ترک کرد و در شرکت ساخت ماشینآلات ریلی Maschinenbau Gesellschaft Karlsruhe مشغول به کار شد. در سال ۱۸۷۲، شرکت Otto und Langen (که با نام رسمی Deutz AG Gasmotorenfabrik ثبت شده بود) سمت مدیریت فنی خود را به دایملر پیشنهاد کرد. این شرکت تحت رهبری نیکلاس اتو مهندس مشهور آلمانی بود وی نیمی از سهام شرکت را در اختیار داشت. دایملر این سمت را پذیرفت و میباخ نیز طراح ارشد شد. تمام تمرکز شرکت بر روی توسعه و ارتقاء موتورهای درونسوز بود. بالاخره دایملر و میباخ در ۱۸۷۶ میلادی با کمک یک تیم مهندسی از این کارخانه موفق به طراحی و ساخت اولین موتور چهارزمانه به شکل امروزی شدند. این اختراع به نام شرکت اتو آند لانگن ثبت شد و چرخه ترمودینامیکی این موتورها به چرخهٔ اتو معروف شد. این اختراع در سال ۱۸۷۷ بهطور رسمی ثبت شد. همکاری دایملر با اتو چند سال بیشتر به طول نینجامید. اختلافات شخصی بین آنها به وجود آمد و ظاهراً نوعی حس حسادت نسبت به دایملر در اتو به وجود آمد. به همین دلیل دایملر در ۱۸۸۰ از این شرکت اخراج شد و تنها یادگار این شرکت برای او ۱۱۲,۰۰۰ مارکی بود که به خاطر اختراعش به او پرداختند. میباخ نیز بعد از مدتی استعفا داد و از Deutz خارج شد. بعد از ماجراهای ناخوشایند فوق، دایملر و میباخ به اشتوتگارت رفتند (۱۸۸۲) و در آنجا در کارگاهی مشغول به کار شدند و پولی را که از دویتز گاز گرفته بودند خرج پروژهها و فعالیتهای خود کردند. اتفاق جالبی که برای این دو در این برهه افتاد این بود که به دلیل سر و صدای زیاد کارگاه آنها، همسایگان تصور میکردند آن دو مشغول جعل اسکناس هستند و به پلیس گذارش دادند. نیروهای پلیس نیز به کارگاه آنها بهصورت ناگهانی یورش بردند اما در آنجا چیزی به غیر از موتورهای مختلف پیدا نکردند!
تمام تمرکز دایملر و میباخ بر روی تقویت و بهتر کردن موتور خود بود. در ۱۸۸۵ دایملر و میباخ بالاخره موفق به ساخت موتور مورد نظر خود شدند. موتور مذکور با وجود ابعاد جمع و جور خود، ۳۷۰ وات توان آزاد میکرد و دور موتوری معادل 600rpm داشت که در مقایسه با موتورهای آن زمان با دور موتور ۱۲۰ تا ۱۸۰ یک شاهکار مهندسی محسوب میشد! بعدها نیز نسخههای قویتری از این موتور (۱ تا ۱.۵ اسب) در دور موتور بالاتر (900rpm) ساخته شد. در ۱۸۸۵ نسخه کوچک این موتور را بر روی یک دوچرخهسوار کردند و نام آن را Reitwagen (به معنای ارابه قابل راندن) گذاشتند. البته شاید نمیدانستند که رایت-واگن اولین موتورسیکلت دنیا نیز بود! دایملر و میباخ بسیار به هدف خود نزدیک شده بودند. وسیلهٔ مذکور هنوز با آنچه آنها در ذهن داشتند تفاوتهای بسیاری داشت ولی به هر حال قدم مهمی در جهت رسیدن به مقصود بود. اما یک مسئله بود که دایملر و میباخ از آن بیخبر بودند که البته همین مسئله سرنوشت صنعت خودرو را تغییر داد. در فاصله ۶۰ مایل دورتر از آنها در مانهایم مهندس نابغهٔ دیگری به نام کارل بنز در حال کار بر روی اختراعات و پیشرفت سریع در کارش بود به حدی که همگان را شگفتزده کرد…
۱۸۷۱ تا ۱۸۸۵؛ ورود کارل بنز به عرصه خودروسازی
در همان سالها که دایملر و میباخ در حال کار بر روی موتور خود بودند چندین مایل دورتر در مانهایم آلمان مهندس متبحر دیگری به نام کارل فردریش بنز در حال کار بر روی یک موتور ۴ سیلندر اختراعی خود بود که میشود آن را باید سرآغاز موتورهای امروزی دانست. کارل بنز که قبلاً تجربه ساخت لوکوموتیوها را از سر گذرانده بود اکنون همانند بسیاری از مهندسان زمان خود به فکر ساخت خودرو بود.
کارل بنز در ۲۵ نوامبر ۱۸۴۴ به دنیا آمد. پدرش راننده که یک راننده لوکوموتیو بود خیلی زود از دنیا رفت. با وجود اینکه بنز خاطرات چندانی از پدر خود نداشت اما بهشدت به شغل او علاقهمند گشت. علیرغم وضع مالی نامناسب، مادرش سخت کار میکرد تا مخارج تحصیل وی در بهترین مدارس و کالجها را فراهم آورد تا اینکه کارل جوان از دانشگاه کارلسروهه فارغالتحصیل گشت. در ۱۸۷۱ به مهندسی به نام آگوست ریتر ملحق شد تا با کمک هم در کارگاه مکانیکی و تأسیسات فولادی مانهایم کار کنند اما کار در ابتدا اصلاً موفقیتآمیز پیش نرفت و آگوست ریتر فردی غیر قابلاعتماد از آب در آمد و به دلیل مشکلات پیشآمده، وسایل و ابزارآلات به دست مأمورین حکومتی توقیف شدند. برتا رینگر (نامزد بنز) با پول حاصل از فروش جهیزیه خود، سهام ریتر را خرید. سال بعد این دو ازدواج کردند و بعدها صاحب ۵ فرزند شدند.
با بالا رفتن تولیدات کمپانی، بنز مجبور به ثبت رسمی کمپانی خود شد. وی در ۱۸۸۲ با شراکت عکاس مشهور امیل بولر و برادرش که یک تاجر پنیر بود شرکت رسمی خود را به نام Gasmotoren Fabriek Manheim را تأسیس کرد تا بتوانند از حمایتهای بانکی بهرهمند شوند. اما بنز از این وضع راضی نبود چون تنها با ۵% سهام جایگاه کمارزشی داشت و از طرفی ایدههای وی با عدم موافقت سایر سهامداران عملی نمیشد. پس بنز این شرکت را رها کرده و در مغازهای متعلق به مکس رز و فردریش ویلهلم ابلینگر مشغول به تعمیر دوچرخه شد.
در همان سالها بنز در خانه خود مشغول کار بر روی انواع موتورهای احتراقی بود و توانست مدلهای مختلفی طراحی کند. این سه (بنز، رز و ابلینگر) در اکتبر ۱۸۸۳ کمپانی Reinische Gasmotoren Fabriek Benz And Cie را تأسیس کردند و شروع به طراحی موتور کردند. موتور ساخت بنز از موتور دایملر سنگینتر بود و دور موتور بهمراتب کمتری داشت. او برای اولین بار از سیستم جرقهزنی الکتریکی استفاده کرد درحالیکه سیستم اشتعال دایملر از یک میله پلاتینیومی استفاده میکرد که یک طرف آن باید همواره داغ نگه داشته میشد. دو اثر از این موتورها همچنان در موتورهای امروزی استفاده میشود که عبارتاند از سوپاپهای قارچی شکل و سیستم خنک کاری با آب (رادیاتور). البته سیستم خنک کاری دایملر از نوع ترموسیفون (قرار دادن موتور در تشتک آب و خنک کردن موتور با برقراری یک جریآنهمرفتی بین آب سرد و گرم) بود. وی در ۱۸۸۴ ساختار موتور خود را کامل کرد.
در ۱۸۸۵ وی توانست کالسکهای سهچرخ طراحی کند که موتور ۴ زمانه ساخت خود بنز در بین چرخها جای میگرفت. چرخها (همانند دوچرخه) بهوسیله چند سیم به محور اصلی متصل شده بودند و گشتاور موتور نیز با یک جفت زنجیر به دو چرخ منتقل میشدند. این وسیله اولین اتومبیل بنزین سوز دنیا بود و Benz Patent Motorwagen 1885 نام گرفت و بدین ترتیب افتخار ساخت یکی از بزرگترین اختراعات بشریت به نام «کارل فردریش بنز» اهل مانهایم آلمان ثبت شد و وی لقب پدر صنعت خودروسازی را گرفت. این خودرو تاریخساز، Benz Patent Motorwagen 1885 نام گرفت و اولین نسخه آن در ۱۸۸۶ بهطور رسمی ثبت شد. خودروی ساخت بنز هیچگاه کامل نبود اما اولین اتومبیلی بود که بسیاری از اجزای اتومبیلهای امروزی را دارا بود؛ اجزایی مانند سیستم جرقه، سیستم سوپاپها، مجموعه دیفرانسیل، کاربراتور، سیستم خنک کاری، محفظه کارتل روغن و سیستم ترمز. خودروی مذکور اهمیت دیگری نیز دارد و اینکه پلتفرمی برای تولید خودروی مشهور Benz Velo بود. یک سال بعد بنز نسخه دیگری از این ماشین طراحی کرد که دارای فرمانپذیری بهمراتب بیشتری بود. کارل بنز در سالهای بعد مدلهای بیشتر و پیشرفتهتری طراحی کرد که مشکلات مدلهای قبلی را نداشتند. بعد از ارائه سه مدل دیگر از این ماشین، بنز در ۱۸۸۸ شروع به فروش آن کرد.
۱۸۸۶ تا ۱۸۹۴؛ اختلافات و رقابت بین دایملر و بنز
درست بعد از ثبت اختراع خودرو به نام بنز تنش بین دو طرف بالا گرفت. حق اختراع خودرو به نام بنز ثبت شده بود درحالیکه دایملر معتقد بود وسیله ساخت او و میباخ در ۱۸۸۵ باید این عنوان را دریافت میکرد. بنز پذیرفت که وسیله نقلیه دایملر قبل از خودروی او ساخته شده اما حاضر نشد از افتخار ساخت اتومبیل برای اولین بار کوتاه بیاید. دایملر در ۱۸۸۶ کارخانه Daimler را بهصورت غیررسمی تأسیس کرد و به همراه میباخ در آن مشغول به کار شد. دایملر و بنز بهطور جداگانه در شرکتهای خود اتومبیلهایشان را عرضه میکردند و هر دو بهعنوان رقیبان جدی هم عمل میکردند. البته تولیدات دایملر بیشتر بود.
در همان سال (۱۸۸۶) دایملر و میباخ یک دلیجان خریدند و نمونه بزرگتر موتور خود را بر روی آن سوار کردند. این خودرو ۱.۱ اسببخار توان تولید میکرد و قابلیت رساندن اتومبیل به سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت را داشت که با این وصف، بوگاتی ویرون زمان خود محسوب میشد! اما این خودرو یک خصوصیت مهمتر داشت و آنهم این بود که این وسیله برخلاف اختراع کارل بنز، از چهار چرخ بهره میبرد و البته هندلینگ و کنترل بهتری هم داشت. دایملر این خودرو را در همان محل تست Reitwagen با موفقیت آزمایش کرد؛ محلی که امروزه ورزشگاه Mercedes-Benz Arena (محل بازی تیم فوتبال اشتوتگارت) در آن بنا شده است. نام این ورزشگاه در ابتدا Adolf-Hitler-Kampfbahn بوده و بعد از چند بار تغییر نام به Mercedes-Benz Arena تغییر نام داده است. این محل، میزبان چندین بازی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز بوده است.در ۱۸۸۷ دایملر یک کارگاه دیگر خرید و کار خود را گسترش داد. تقاضا برای موتورهای ساخت دایملر مخصوصاً برای استفاده در قایقها و ماشینهای ریلی بسیار بالا بود. میباخ در ۱۸۸۹ خودروی معروف Stahlradwagen را طراحی کرد که در نمایشگاه پاریس به نمایش درآمد. این خودرو عامل مهم واردکنندهٔ پژو به صنعت خودروسازی بود. در همین زمان بود که همسر دایملر، اما کانز از دنیا رفت. در سال ۱۸۸۸ برتا بنز همسر کارل بنز اولین سفر خودرویی را با خودرو سهچرخ ساخت بنز انجام داد. در این سفر او فاصله ۱۰۶ کیلومتری مانهایم تا فورتزهایم را برای برگرداندن فرزندانش ریچارد و یوگن بهصورت رفت و برگشت طی کرد. او دلیل این سفر را دیدار مادرش در فورتزهایم ذکر کرد ولی در حقیقت هدف او از این سفر نشان دادن قابلیتهای خودرو بود.
بر طبق مستندات تاریخی در ۱۸۸۹ آرماند پژو از نوادگان امیل پژو (مؤسس کارخانه سنگ قهوه پژو فرانسه) در دیداری با دایملر، بهشدت به دنیای خودروسازی علاقهمند شد تا حدی که در کمتر از یک سال تصمیم به ایجاد کاربری جدید برای کمپانی قدیمی پژو (تأسیس شده در ۱۸۱۰) گرفت. شروع حرکت خودروسازی این کارخانه با طرح Stahlradwagen صورت پذیرفت.
یک سال بعد در سال ۱۸۹۰ دایملر شرکت غیررسمی و ثبت نشده Daimler را منحل و کمپانی Daimler Motoren Gesellschaft AG را با کمک مالی مکس داتن-هافر (سازنده و تاجر باروت)، ویلهلم لورنز (صنعتگر) و کیلیان فون-اشتاینر (بانکدار) تأسیس کرد تا پاسخگوی حجم عظیم سفارشات موتورها و خودروها چه از سوی تجار و چه از سوی شرکتهای دیگر نظیر پژو باشد. تاریخدانان این برهه از تاریخ را «پیمان دایملر با اهریمنها» نامیدند. دایملر و میباخ درصدد تولید خودرو بهصورت انبوه در کمپانی خود بودند درحالیکه سهامداران به دنبال افزایش تولید و فروش موتورها و از همه بدتر تلفیق با دویتز-آگ بودند. میباخ و دایملر بهشدت با این کار ابراز مخالفت کردند و میباخ استعفا داد. او بهصورت جدا مشغول توسعه موتور ۲ سیلندر خطی شد و موفق به اختراع کاربراتور نیز گردید. دایملر نیز در سفری به فلورانس و اقامت در هتلی، با لینا هارتمان، بیوه ۲۲ ساله مالک هتل، آشنا شد و با او ازدواج کرد. در ۱۸۹۲ DMG بالاخره اولین خودروی خود را فروخت. دایملر درصدد تصاحب اکثریت سهام بود که موفق نشد. بدهی شرکت بالا بود و مدیران DMG به دایملر پیشنهاد خرید سهام و امتیاز اختراعات او را دادند. دایملر نیز پذیرفت و از شرکت بیرون رفت. اما با این اوصاف روزهای خوبی در انتظار دایملر و شرکتش بود…
۱۸۹۴ تا ۱۹۰۰؛ پیشرفت سریع دو شرکت
در سال ۱۸۹۴ کمپانی بنز اولین خودروی استاندارد دنیا را طراحی کرد: مدل Benz Velo
بنز در سال ۱۸۹۴ تعداد ۶۷ دستگاه و در ۱۸۹۵ شمار ۱۳۴ دستگاه از بنز ولو را بفروش رساند. با این موفقیت بنز در آستانه قرن بیستم جایگاهش را علیرغم تنوع کم در محصولات، بهعنوان بزرگترین خودروساز جهان تثبیت کرد. شاید اگر این مدل تا این حد موفق نبود، اکنون در بین تولیدکنندگان خودرو، نامی از بنز دیده نمیشد. تولید مدل Velo تا سال ۱۹۰۱ ادامه داشت. تولید ولو شاید از motorwagen 1885 نیز برای Benz & Cie مهمتر بود. تولید این مدل سبب گسترش و پیشرفت کمپانی بنز شد. شرکت بنز در سال ۱۹۰۰ بیش از ۶۰۰ خودرو فروخت که بیشتر آنها صادراتی بودند. مورد دیگری که ولو را پراهمیت میکند این بود که اولین مسابقه اتومبیلرانی بهوسیله این ماشین انجام شد.
در ۱۸۹۴ میباخ و دایملر و پسرش پاول، زمانی که در هتل هارتمان اقامت داشتند سومین موتور خود را طراحی کردند. یک موتور ۴ سیلندر خطی به نام فونیکس که از میلسوپاپ و سیستم کاربراتور و انتقال قدرت CVT استفاده میکرد. امتیاز این اختراع بهوسیله فردریک ریچارد سیمس انگلیسی خریداری شد و با کمک وی دایملر و میباخ به کمپانی بازگشتند و تولیدات موتورهای کارخانه بسیار بالا رفت. در ۱۸۹۵، DMG هزارمین موتور خود را ساخت. در سال ۱۸۹۶، آگوست هورش (مؤسس شرکتهای Audi و Horch) به استخدام Benz & Cie درامد و همکار کارل بنز شد. این همکاری تا زمان تأسیس شرکت A. Horch und Cie به دست خودش ادامه یافت.
۱۹۰۰ تا ۱۹۱۴؛ رقابت تمامعیار بین دو شرکت
یک سال بعد، ویلهلم میباخ یک خودروی بسیار عالی برای تاجر و ملاک معروف و سرکنسول امپراتوری اتریش-مجارستان در آلمان، آقای امیل یلینک ساخت. یلینک که از این اختراع بسیار خوشش آمده بود تصمیم گرفت تجارت خودرو را جزو کارهای اصلی خود قرار دهد. وی هر روز خودروهای قدرتمندتری سفارش میداد تا این که تصمیم گرفت یکی از این خودروها را در مسابقه اتومبیلرانی نایس-ویک شرکت دهد. خودرویی با ارتفاع و مرکز ثقل پایین، اتاقک استیل پرس، موتور با کارایی و قدرت بالا و البته سبکوزن و نیز رادیاتور لانهزنبوری بهعنوان اولین خودروی مسابقهای مدرن شناخته میشد.
این خودرو نام مرسدس را بر خود گرفت؛ نامی اسپانیایی به معنای ظرافت، وقار و شکوه. مرسدس نام دختر یلینک بود که تا آن زمان تنها ۱۰ سال سن داشت! اولین مرسدس ۳۵ اسببخار قدرت و سرعتش ۵۵ مایل بر ساعت رو به بالا بود. به همین دلیل Mercedes 35HP نام گرفت. با ورود به قرن بیستم میلادی، هر چه قدر که بر تولیدات دایملر افزوده میشد، تولیدات بنز رو به کاهش بود. بنز یک تاجر مصمم نبود و این DMG بود که نبض بازار را در اختیار داشت. برای دادن پاسخی به مرسدسها کمپانی بنز بدون مشورت با کارل بنز، ۵ مهندس فرانسوی استخدام کرد؛ فرانسهای که خودروسازیاش بر اساس ایدهها و تفکرات میباخ شکل گرفته بود. البته کمک این ۵ نفر موفق شد جواب قانعکنندهای به مرسدسها بدهد؛ بنز پارسیفال!پارسیفال اولین خودرویی بود که از میلگاردان استفاده میکرد، توان مسابقهای بالایی داشت و در شرایط سخت دوام میاورد بهعلاوه که بهصورت روزمره نیز کاربردی بود در مسابقات اتومبیلرانی آن زمان برنده یا یک خودروی مرسدس بود یا یک خودروی ساخت بنز. تا آن زمان شرکتهای دیگری نیز تأسیس شده بودند ازجمله پژو (۱۸۹۰)، دوریا (۱۸۹۳)، فورد (۱۸۹۶)، اوپل (۱۸۹۸)، فیات (۱۸۹۹)، رنو (۱۸۹۹) و … . اما این بنز یا دایملر بودند که همواره برنده مسابقات اتومبیلرانی بودند. در سال ۱۹۰۳ بنز خود را از سمت مدیریت Benz & Cie بازنشسته کرد و تصمیم گرفت که یک سهامدار عادی شرکت بماند. برخلاف انتظار شرکت بنز، مدلهای پارسیفال برخلاف انتظار خوب فروش نرفتند. مدیریت بنز شامل تغییرات دیگری شد که ۱۹۰۴ و ۱۹۰۵ را کمی بهتر از گذشته کرد ولی دایملر داشت فاصله را کم میکرد. در سال ۱۹۰۸ بنز دیگر موفق نبود. در سال ۱۹۰۹، بنز اتومبیل بلیتزن را ساخت؛ یک اتومبیل سنگین با موتوری به حجم ۲۱۵۰۰ سیسی و توان ۲۰۰ اسببخار که میتوانست بهسرعت ۲۲۸ کیلومتر بر ساعت دست یابد. تولید این خودرو پیشرفت محسوسی برای بنز و صنعت خودروی آن زمان محسوب میشد.
در ۱۹۰۷ میباخ شرکت DMG را ترک کرد. شاید دلیل این امر اختلافات با سایر سهامداران و همچنین پسران دایملر بود. گرچه انتقادات فراوانی بر نحوه مدیریت وی نیز وارد بود. به همین دلیل شرکت را ترک کرد تا پاول دایملر جانشین او شود. او در ۱۹۰۹ به دیدار دوست نزدیک خود، فردیناند فون زپلین (خالق کشتیهای هوایی معروف زپلین) رفت و با همراهی فرزندش، کارل و کمک زپلین، شرکت خود را تحت نام Luftfahrzeug – Motorenbau Gmbh بهعنوان یک زیرمجموعه از شرکت Luftschiffbau – Zeppelin GmbH تأسیس کند. سه سال بعد (۱۹۱۲) نام شرکت به Maybach – Motorenbau GmbH تغییر یافت. دو حرف M در لوگوی میباخ از این عبارت گرفته شده است. تولیدات اولیه شرکت محدود به موتورهای زپلین ها بود اما بعداً به ساخت موتور برای انواع شناورها، تانکها، لوکوموتیوها و سایر خودروسازان گسترش یافت. با شروع جنگ جهانی اول تولیدات Maybach Motorenbau به موارد نظامی محدود شد اما بعد از امضای معاهده ورسای در ۱۹۱۹، تولید خودروی لوکس تحت برند Maybach آغاز شد. لوکسترین خودروی شرکت نیز به احترام فردریک فون زپلین، نام Zeppelin را بر خود گرفت. با شروع جنگ جهانی دوم تولیدات میباخ دوباره شکل نظامی بر خود گرفت ولی خسارات وارده بر میباخ بعد از جنگ غیر قابل وصف بود. کارخانههای تولید موتور در Friedrichshafen بهشدت بمباران شده بودند، تولید خودرو هم متوقف شد و هیچگاه دوباره از سر گرفته نشد. چند سال بعد نام شرکت به MTU – Friedrichshafen تغییر یافت که مخفف عبارت Motoren und Turbinen Union بود. در سال ۱۹۶۰، MTU به دست دایملر-بنز خریداری شد.
ادامه دارد …
سامورایی
۵ تیر ۱۳۹۴بنز تو سالهای اخیر از ابهت، سلطنت،بزرگیش نسبت به گذشته کمتر شده
Mostafa&S
۵ تیر ۱۳۹۴راه درست… برعکس ایران
هادی
۵ تیر ۱۳۹۴تنها درسی که میشه گرفت
آینه که کل این پیشرفت از ابتدا مدیون رقابت بنز دایمر و میباخ
تو ایران هم زمان پادشاهان فقط سرکوبی و فرار مغز به جا مونده و الی ما بنز میباخ کم نداشتیم و نداریم
مصطفی
۵ تیر ۱۳۹۴بسیار جذاب و خواندنی…
فقط یه سوال آخر متن چطوری دایملر با بنز ادغام شد ؟
The Best Or Nothing
۵ تیر ۱۳۹۴آقا رضا واقعا دستتون درد نکنه
خیلی آموزنده بود
در ضمن از AMG هم مفصل مقاله بزارید
Muhammad
۷ تیر ۱۳۹۴واقعا گل گفتی ، من چیز زیادی از تاریخچه ی AMG اطلاعی ندارم . با تشکر از آقا رضا که مقاله ی به این بلندی رو واسه ما گردآوری کرده!
سجاد
۵ تیر ۱۳۹۴دقیقاً الآن منظورت چی بود؟
اینکه تو خیابونهای ایران کمتر بنز میبینی رو ملاک قرار دادی؟
در سالهای اخیر بنز یکی از 10 برند برتر دنیا بوده . . . در کنار نامهایی مثل اپل!!!
رهگذر
۵ تیر ۱۳۹۴و البته این خیلی جالب نیست این همه نبوغ در کنار اپل قرا بگیره نه بالاترالبته الان امریکا میگه اپل اپل ثروت اپل هم بیشتر روی کاغذه به هر حال ایکاش اینا الان بودن هم دایملر هم بنز هم مایباخ
شایان
۵ تیر ۱۳۹۴یه مثال وقتی میخوان بزنن در این مواقع میگن شیر شیره حتی اگه پیر باشه ولی ژرمن ها و سرهمه بنز عقاب هستن چیزی فراتر از زمین حالا اینقدر آمریکائی دوست ها و انگلیس دوست ها و از همه مهم تر ژاپن دوست ها خودشونو بکشن عقاب وقتی پرواز میکنه از غرورش هیچ حیوونی نمیتونه بگه من شاخم و عقاب همه رو به یه دید نگاه مکینه همشون جلویه عقاب یه حیوونه ترسو هستن
محمدحسین
۵ تیر ۱۳۹۴عالی… عالی .. عالی … یک تاریخ نگاری صنعتی دقیق.. واقعا باید به جناب حصیری تبریک گفت.. عالی بود رضاجان
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۵ تیر ۱۳۹۴ممنون از لطف شما دوست عزیز
Ahmad..F12
۵ تیر ۱۳۹۴عزیزم ممنون فوق العاده، فوق العاده، فوق العاده…
❤مرسدس – بنز❤
❤یا بهترین – یا هیچ ❤
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۵ تیر ۱۳۹۴❤ فدات ❤
Archi KHAN
۵ تیر ۱۳۹۴خیلی مقاله ی تاریخیه جالبی بود.
مرسی.
اراده و پشتکار چیزی بود که آلمان ویران شده در جنگ جهانی را به اینجا رسوند.
و البته نگرش باز ، که در کشورهای دنیا و خصوصا اروپا رایج بوده و هست . همیشه میبینیم که افراد تحصیلات ابتدایی را در کشوری ، کالج را در کشوری دیگر و دانشگاه را در شهر یا کشوری دیگر می گذرانند
تازه جالبه برای کار هم خیلی راحت به شهرها ، کشورهای دیگر میرن
و این باعث شکوفایی استعدادها میشه.
(( حالا تصور کنیم یکی جوون بخواد از ایران بره 4 صبا بیرون درس بخونه ، یا کار کنه……))
ویشتاسپ
۵ تیر ۱۳۹۴بسیار عالی آقای حصیری
mazaher
۵ تیر ۱۳۹۴سلام ،ژرمنها در اکثر صنایع فوق العاده هستند.
ali agha
۵ تیر ۱۳۹۴تو متن مطلبی در مورد این که چی شد که الان کمپانی مادر بنز دایملره… یا چرا الان اسم لوکس ترین ماشین مرسدس بنز مایباخه نگفت یا من متوجه نشدم؟؟؟
لطفا اگه کسی در این مورد چیزی میدونه بگه…
امیدی برای پرواز…
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۵ تیر ۱۳۹۴احیای دوباره برند میباخ مربوط به دوران دایملر کرایسلره
ادغام بنز و دایملر هم بعدا توضیح داده میشه
اون قسمت آخر که در مورد میباخ هست..چون میباخ از این داستان ما جدا شد و دوباره برگشت خواستم توضیحات میباخ تا زمان تلفیق دوباره داده بشه
قسمت بعدی دوباره درباره سرنوشت شرکت MTU بحث میشه بعد از جایی که یا دایملر بنز ادغام شد
davoud
۵ تیر ۱۳۹۴میلاد کجایی
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۵ تیر ۱۳۹۴درود .
ما همینجا هستیم .من قبل از اینکه این مطلب و قسمت های بعدیش روی سایت بیاد ،خوانده ام . با این مطلب همراه باشید تا شگفتی های دیگری را که قرار بود به طور جداگانه در یک مطلب اورده شود ، رضا جان با این مطلب عجین کرده و در اختیار شما قرار میدهد .
سجاد
۵ تیر ۱۳۹۴ممنون از آقای حصیری،
تمام مدتی که متن رو میخوندم موهای تنم سیخ بود، چطور ممکنه! این همه عظمت! فکرشو بکنید امروز ما وسایلی رو اختراع کنیم که صدها سال دیگه تمام مردم دنیا با افتخار تمام و به اسم ما ازش استفاده کنن خیلی با شکوهه نه؟
ورزشگاه اشتوتگارت اسمش گوتلیپ دایملره، میزبان بازی رده بندی جام جهانی 2006 و ورزشگاه خانگی اشتوتگارت، که البته زیاد هم فرقی نمیکنه، بنز یا دایملر!
Unknown
۵ تیر ۱۳۹۴پارادوکس !
1_ محصول بنز در سال 86 کاربراتور داشت . بعدِ سال 90 میباخ کاربوراتور رو اختراع کرد .
2_ دایملر و بنز رقیب همدیگه بودن و تولیدات دایملر بیشتر بود (سال 86) ؛ سال 92 دایملر اولین خودروی خودش رو فروخت ! یعنی تا اون سال خودروهاشو می بخشید ؟ یا اصلا خودرویی تولید نکرده بود ؟!
—
نمیشه در مورد تاریخ با قاطعیت نظر داد !
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۵ تیر ۱۳۹۴درود
مورد اولی که گفتید…خودرویی که بنز اختراع کرد مجهز به سیستم ترکیب سوخت و هوا بود و از طرفی چند سال دیگه میباخ کاربراتور رو اختراع کرد
حالا قضیه چیه؟
تعریف کاربراتور چیه؟ در انگلیسی یعنی وسیله ای که سوخت رو با هوا تلفیق کنه و وارد موتور کنه
پس طبق این تعریف حتی انژکتورهای امروزی هم نوعی کاربراتور محسوب میشن
قبل از اختراع میباخ سیستم تلفیق سوخت و هوا (یا همون کاربراتور وجود داشته) اما اصلا شبیه اونی که فکر میکردین نیست
کاربراتوری که ما میشناسیم و در خودروها دیدیم اختراع میباخ بوده اما سیستم پیشین هم در انگلیسی کاربراتور خونده میشه
این دو قسمت از منابع مختلف بودن به همین دلیل این اختلاف پیش میاد و البته بنده باید از یه واژه جدا استفاده میکردم یا یه توضیح مختصری میدادم که تقصیر کار از من بوده ولی اصل مطلب مشکلی نداره
——————————————
در مورد این واژه ها همچین مواردی زیاد پیش میاد
مثل واژه تراکتور که تعریف ما برای تراکتور یک وسیله مخصوص کشاورزیه در حالی که در انگلیسی طیف وسیعی از وسایل رو شامل میشه…حتی کشنده هایی که ما میشناسیم (ولوو و اسکانیا و …) هم در انگلیسی تراکتور خونده میشن
Muhammad
۷ تیر ۱۳۹۴در مورد معنی تراکتور حق با توئه .به خاطر اطلاعاتی که دادی واقعا ازت سپاس گزارم.
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۵ تیر ۱۳۹۴مورد دوم:
درست بعد از ثبت اختراع خودرو به نام بنز تنش بین دو طرف بالا گرفت. حق اختراع خودرو به نام بنز ثبت شده بود درحالیکه دایملر معتقد بود وسیله ساخت او و میباخ در 1885 باید این عنوان را دریافت میکرد. بنز پذیرفت که وسیله نقلیه دایملر قبل از خودروی او ساخته شده اما حاضر نشد از افتخار ساخت اتومبیل برای اولین بار کوتاه بیاید. دایملر در 1886 کارخانه Daimler را بهصورت غیررسمی تأسیس کرد و به همراه میباخ در آن مشغول به کار شد. دایملر و بنز بهطور جداگانه در شرکتهای خود اتومبیلهایشان را عرضه میکردند و هر دو بهعنوان رقیبان جدی هم عمل میکردند. البته تولیدات دایملر بیشتر بود.
سوال شما رو این قسمته:
” دایملر و بنز بهطور جداگانه در شرکتهای خود اتومبیلهایشان را عرضه میکردند و هر دو بهعنوان رقیبان جدی هم عمل میکردند. البته تولیدات دایملر بیشتر بود.”
خب من سالی برای این مورد ذکر نکردم و این قسمت آخر پاراگراف کلی بود
دایملر در سال فلان این کار ها رو کرد
بنز هم در سال فلان این کار ها رو کرد
حالا هر دو به کارخونه هاشون رفتن و طی این سال ها یی که خودرو تولید کردند تولیدات دایملر بیشتر بوده…(حالا اینکه این سالها دقیقا از کی آغاز شده در پایین توضیحش اومده)
من مشکلی نمیبینم تو این قسمت فقط منظور بد منتقل شده
amir
۵ تیر ۱۳۹۴دقت کردین این جیمز وات چقدر شبیه جرمی کلارکسون هست؟؟؟!!!!!
کیارش
۵ تیر ۱۳۹۴130 سال بهترین بودن
بعنی یک قرن و سی سال یعنی خرده رقمش از سن تاسیس بعضی کارخونه ها بیشتره
بعد یه سری کارشناس خبره و بسیار ماهر دی لایت ارم ادیداس و نایک و اینا رو اصالت میدونن :))))))))))))
luis
۵ تیر ۱۳۹۴داداش کیارش اینقدر حرص نخور بهترین ازمون زمان هست بنز در طول زمان بارها فراز ونشیب داشته و سربلند بیرون اومده لکسوس هم اگه واقعا تو خالی و پوچ و کپی بردار باشه مطمعن باش در یکی از این نشیب ها برای همیشه نابود میشه بهتره فقط نظاره گر زمان باشیم زمان بهترین داوره.
Ahmad..F12
۵ تیر ۱۳۹۴چرا الان لکسس به خودش گرفت اون خورده ی سن مرسدس بنز رو :D
luis
۵ تیر ۱۳۹۴نه ارم نایک لکسوسو ناراحت کرد البته از آغاز به کار تویوتا موتور کورپریشن 80 سال میگذره اون خورده احتمالا منظور به کره ای های عزیزه.
luis
۵ تیر ۱۳۹۴کیارش خان داداش گلم گفت از تاسیس کارخانه اگه میگفت از پیدایش برند یا مارک یا از این جور اصطلاحات صد در صد منظور لکسوس بود ولی لکسوس یه خط تولید جدید در کارخانه تویوتا بوده که در هر حالت حساب کنی کارخانه تویوتا میاد وسط که اونم تاسیسش 1936 بوده که تا حالا میشه 79 سال. که از 130 خیلی کمتره حدود نیم قرن.
AHMADREZA
۵ تیر ۱۳۹۴اههه آقا کیارش دعوا درست نکن بیخیال بزار خوش باشند مهم واقعیته
BMW4ever
۵ تیر ۱۳۹۴عجب مطلب جالبی بود با تشکر از رضا جان عزیز این همه مدت مقاله نمیدادی پس به خاطر این بود که می خواستی گرد خاک کنی خیلی لذت بردم با تشکر
سعید
۵ تیر ۱۳۹۴ممنون آقا رضا،گل کاشتی،همیشه دنبال چنین مطلب جامع و کاملی درمورد تاریخچه بنز بودم،مطالبی که قبلا در این مورد خونده بودم ناقص بودن .
به شدت مشتاق ادامه ش هستم…
متین
۵ تیر ۱۳۹۴سلام …
عالی بود … واقعا از رضا جان بابت مطلبشون ممنونم … واقعا یه مقاله خوب و با محتوا بود … وقتی تاریخچه یه همچین شرکت های بزرگی رو میبینم (مخصوصا اگه مرک باشه) بهشون غبطه میخورم … من که به شخصه منتظر ادامه ش هستم … باز هم تشکر از رضا جان …
روز خوش …
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۵ تیر ۱۳۹۴درود .
توجه . توجه . توجه . توجه .
اگر اشتباه نکنم یا سال 1389 یا 1387 بود که یک همایشی در هتل المپیک تهران برگزار شد با عنوان : همایش بین المللی موتورهای درون سوز .
نمایشگاه بسیار جالبی بود . در اون نمایشگاه آقای کوروش منصوری ( تینور معروف دنیا ) به ایران آمده بودند و حضور داشتند . طبق گفته هایی که در اون زمان بین افراد خودرویی رد و بدل میشد ، قراربود اقای منصوری یک خودروی ارزان با همکاری شرکت دینا موتورز برای ایرانی ها بسازد که نمیدانم سرنوشت اون پروژه چیشد .
بگذریم . در اون نمایشگاه برای اولین بار از موتور دیزلی سمند با حجم 1500 سی سی و قدرت 120 اسب بخار هم رونمایی شد .
در اون نمایشگاه یک غرفه کوچک بود که 3 مهندس جوان اختراع خودشون رو به نمایشگاه اورده بودند . من به دلیل مشکلات کاری ایی که داشتم ، موفق شدم اخزین ساعات نمایشگاه برسم .
آن 3 مهندس موتوری اختراع کرده بودند با نیروی الکترو مغناطیسی کار میکرد . وزیر صنعت و معدن وقت هم ، از طرح آنها استقبال کرد اما هیچگاه حمایت نکردند .
بعد از آشنایی با مهندسان جوان ، شماره تلفن های آنهارا گرفتم . بعد از گذشت چندین سال چند روز پیش در یکی از شبکه های اجتماعی ، متوجه شدم که صفحه ایی را ایجاد کرده اند و رزومه شرکت و مشخصات موتور اختراعی خود را به نمایش گذاشته اند و در آخر از حمایت نکردن و بی محلی مسئولان گله کرده اند .
به قدری خوشحال شدم که کارشون تا 70 درصد پیش رفته و در مراحل اخر قرار دارد . هم اکنون با انها در ارتباط هستم . امیدوارم که یک سرمایه گذار عالی هم برای این مهندسان و نخبه های کشور پیدا شوند و این اختراع را به تولید انبوه برسانند .
در پایین لینک شرکت را میگذارم .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۵ تیر ۱۳۹۴ASTIYAJMOTOR.MIHANBLOG.COM
ali mtr
۵ تیر ۱۳۹۴من برام عجیب بود کارل بنز دختری به اسم مرسدس نداشته چه شکلی اسم کارخونه مرسدس بنز شده ولی الان گرفتم قضیه از چه قراره
samurai
۵ تیر ۱۳۹۴بریتانیایی ها اولین ماشینو ساختن المانا هم مثل فرانسویا دنباله رو بریتانیایی ها هستند نه بیشتر حالا بنز باشه یا پژو
رهگذر
۵ تیر ۱۳۹۴چقدر این آلمان نابغه داشته!! ایران هم داشته اما اینا جز نبوغ پشتکار عجیب و غریبی هم داشتند …….. عملا اکثر صاحبین خودرو در حال حاضر مدیون دایملر هستند
f
۵ تیر ۱۳۹۴واقعا بنز گل کاشته تو تاریخ
کیفیت , زیبای.قدرت
بنز عالیه
godfather
۶ تیر ۱۳۹۴دایملر اگه تو ایران بدنیا اومده بو تو بیوگرافیش مینوشتند وی در خانواده ایی کاملا مذهبی چشم به جهان کوشید
نوید جهرمی
۶ تیر ۱۳۹۴خیلی جالب بود دست درد نکنه . حتماً ادامش رو زودتر بزار .
اینهمه سختی و فراز و نشیب برای چنین مهندسایی ک قرن رو متحول کردن برام جالب و قابل تأمل بود.
Erfan
۶ تیر ۱۳۹۴130 سال اصالت
130 سال نو آوری
130 سال در اوج بودن
130 سال عمر با عزت برای آقا رضا عزیز بابت نگارش این مطلب.
Ali
۷ تیر ۱۳۹۴سلام خدمت دوستان؛علی الخصوص مترجم عزیز …
واقعاً مطلب جالب و فوق العاده ای بود..هرچقدر وقت به خودش اختصاص بده،بازم ارزشش رو داره !
تشکر میکنم از آقا رضا بابت ترجمه .