مرسدس بنز

مرسدس بنز SLR استرلینگ موس گران‌تر از بوگاتی شیرون!

بوگاتی شیرون جدید بهای آغازی ۲.۶۱ میلیون دلاری دارد اما برای خرید این مرسدس SLR استرلینگ موس ۲۰۱۰ باید علاوه بر مبلغ یاد شده ۲۵۰ هزار دلار دیگر نیز بپردازید. این خودرو یکی از ۷۵ دستگاه اسپیدستری است که ساخته شده و به نظر می‌رسد که در شرایط فوق‌العاده‌ای نگهداری شده و این موضوع را می‌توان از کارکرد ۴۸۰۰ کیلومتری آن فهمید.

2010-mercedes-benz-slr-stirling-moss
همه‌ی ۷۵ دستگاه بین ماه‌های ژوئن و دسامبر ۲۰۰۹ ساخته شده و منحصراً به مالکان SLR معمولی فروخته شده‌اند. بی‌شک این خودرو یکی از خاص‌ترین مدل‌هایی است که توسط مرسدس بنز ساخته شده و نسخه‌ی یکی به آخر مانده‌ای است که بر پایه‌ی SLR ساخته شده است. یک سال پس از این خودرو مدل SLR McLaren Edition و تنها به تعداد ۲۵ دستگاه ساخته شد.

2010-mercedes-benz-slr-stirling-moss1
در ساخت این خودرو از ۳۰۰ SLR نمادین الهام گرفته شده و نیروبخش بدنه‌ی فیبرکربنی این اسپیدستر پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری ۶۵۰ اسب بخاری است. این میزان نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک متعلق به SLR 722 به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد.

2010-mercedes-benz-slr-stirling-moss4
این خودرو در کمتر از ۳.۵ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و سقف سرعت آن نیز ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است. این کارایی باعث شده تا مرسدس بنز در زمان رونمایی این خودرو در سال ۲۰۰۹ بگوید: “هیچ خودروی تولید سری آن زمان به اندازه‌ی این خودرو باز و سریع نبوده است.”

SLR استرلینگ موس هیچ‌گاه با سقفی کامل عرضه نشد اما این خودرو با پوشش محافظتی قابل نگهداری در صندوق ارائه گردید. مرسدس گفت که نبود شیشه‌ی جلو این خودرو را حتی خاص‌تر کرده است.

2010-mercedes-benz-slr-stirling-moss7

قیمت درخواستی ۲.۸۸ میلیون دلاری برای این خودروی ویژه برای خودرویی که در هنگام عرضه در سال ۲۰۰۹ بهایی ۷۵۰ هزار یورویی داشته دیوانگی به نظر می‌رسد؛ اما باید گفت خرید چنین خودروی نادری یک سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید بنابراین اگر ببینیم فردی نزدیک ۳ میلیون دلار برای این خودرو پرداخت کند و برای افزایش بهای آن در سال‌های آینده منتظر بماند جای شگفتی نخواهد داشت.

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    اگزوز هاش یه دنیا زیبایی در خودشون دارن …

    1. reza

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (223 ديدگاه)

      SLR#الهه زیبا یی

      1. Elemento

        ۱۶ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        یعنی اگزوزش میارزه به تمام خودروسازی انگلستان ارزش یکی ازین اگزوز ها از کل تولیدات مک لارن بیشتره! 😍😜😜😜😜😜😜

        دوست عزیز فقط انگلستان شما که در پست لندکروز افاضه ی فضل فزمودی این حقیقت کتمان نشدنی رو پذیرا باش…😜

        موافقم 4
        مخالفم 3
        1. Elemento

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          میخوام ارزش خودروسازی انگلستان رو با اگزوز های این مرسدس مقایسه کنم تا نگین رو هوا و بدون مدرک حرف میزنی !!
          .
          خب با ورشکستگی های رگباری و پشت سر هم برای انگلستان فقط 3 برند خودروسازی مونده… مک لارن و مورگان و استون مارتین …

          SLR استرلینگ ماس 4 لوله اگزوز داره…

          بریم سراغ مقایسه و ارزش گذاری …

          مک لارن ارزشی بیشتر از یک و نیم اگزوز مک لارن نمیتونه داشته باشه !
          مورگان هم حقش بیشتر از نصف اگزوز نیست !
          خوب یک استون مارتین موند و 2 تا لوله اگزوز…
          خواستم بگم ارزش استون مارتین اندازه ی دو تا اگزوز باقی مونده هست و سریع مقایسه رو تموم کنم دلم راضی نشد اما دیدم این ظلمه به مرسدس بنز !!
          پس از 2 تا اگزوز ارزش استون مارتین اندازه ی یک نصفه بیشتر نیست .

          هنوز یک و نصفی مونده و شرکت های خودروسازی انگلیسی تموم شدن !!
          .
          پس نتیجه میگیریم همه ی خودروسازان انگلیسی رو کنار هم جمع کنی ارزششون به اندازه ی 3 تا اگزوز مرسدس بنز بیشتر نیست!!!

          موافقم 5
          مخالفم 4
        2. Elemento

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          اصلاح میکنم
          در خط مربوط به مک لارن به جتی مک لارن دوم باید مینوشتم مرسدس
          .
          خسته شدم از تعصب دوستان… فکرم دیگه کار نمیکنه…

        3. ارمان

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (1306 ديدگاه)

          تند نرو داداش فعلا که شما داری الکی تند میری ضمن اینکه صفت slr ماله مکلارنه در واقه دو تا از این ۴تا اگزوز بهمی نفهمی مال مکلارنه در ضمن نه من و نه شما در حدو اندازه ای نیستیم که مکلارن و قهرمانی های فرمول یکش رو زیر سوال ببریم یا بخوایم در مورد استون مارتین گزافه گویی کنیم اگر شما فکر میکنی نظر بعضی از دوستان ناراحتت میکنه مثل اونها نباش و به همون صورت جوابشون رو نده
          به هر حال بد نیست حتی تو دادن نظر شخصی هر کسی حدشو بدونه به شخصه فکر میکنم هیچ کس حق نداره صنعته یه کشور دیگه رو (یه کشششور!) زیر سوال ببره
          والا ما که تو ایران دسته بیل تولید میکنیم شما عکس فراری میزاری حس میکنی انزو فراری هستی و میای نقد میکنی اونا همون انگلیسیها که استون مارتینو مکلارن میسازن یه ذره بهشون حق بده مغرور باشن گفتم یه مقایسه ای کرده باشم ??

          موافقم 5
          مخالفم 1
        4. Elemento

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          سلام بر آرمان عزیز
          دوست گرامی … شتر سواری دولا دولا نمیشه …
          چرا این حرف ها رو وقتی به خودروسازی آلمان که اولین خودروی جهان رو ساختن و بیان افتخارات و ابداعاتشون در یک مقاله نمیگنجه بی حرمتی و بی احترامی میشه ساکتی ؟ اونجا یادتون نمیاد که باید به پیشرفت ها و دستاورد های یک ملت احترام گذاشت ؟ آلمان پیشرفت و دستاورد نداره ؟ اون دوستان نباید حق و حقوقشون رو بدونن ؟ اونا تند نمیرن ؟ اگر انگلستان به فرض حق داره مغرور باشه آلمان حق نداره حداقل مورد احترام قرار بگیره ؟ زیر سوال بردن قدیمی ترین خودروسازان دنیا و کسایی که شرکت های مثل بنتلی و رولزرویس و بوگاتی و لامبورگینی و سئات و اشکودا و … رو از زیر خاک درآوردندو دوباره زنده کردن به نظر شما کار درستیه ؟
          .
          .
          در زمینه ی استرلینگ موس هم من الکی حرف نزدم.
          SLR معمولی و 722 توسط مکلارن طراحی بدنه شدن.
          اما طراحی بدنه Stirling moss توسط Yoon Ilhoon انجام شده
          مک لارن در استرلینگ موس نقش بسیار بسیار کمی داشته ( نمیگم نداشته ) .
          .
          .
          .
          در ضمن من با لوگوی بنز ، فراری ، پورشه ، لامبورگینی ، آئودی یا چهره ی فروچیو لامبورگینی یا انزو فراری هیچ حس خاصی بهم دست نمیده.
          شما رو نمیدونم… شاید خودت اینطوری هستی و فکر میکنی منم مثل خودت هستم
          ولی سن من ازینکه بخوام فکر هایی که شما گفتی رو بکنم که انزو فراری هستم !! خیلی وقته دیگه گذشته.
          ممکنه شما با آرم میتسوبیشی همچین حسی بهت دست میده اما آرم لامبورگینی یا پورشه برای من فقط به معنای ابراز علاقست و بس…

        5. MPH

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (251 ديدگاه)

          نظر من اینه که اصلا هیچ جوابی به این افراد داده نشه، بذار هرچی دوس دارن بگن.
          آلمان مهد خودروسازیه و خودروسازانش پیشگام ترین خودروسازهان حالا یکی نمیتونه قبول کنه میاد حرف بیراهه میزنه شما نادیده بگیر.
          باور کن با حرف هیچ تغییری بوجود نمیاد اصلا بذار بگن ماشینای آلمانی گاری ان مگه چی میشه. ما که میدونیم حقیقت چیه…..

        6. Elemento

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          MPH جان.
          حق با شماست.
          ولی اعصاب آدم به هم میریزه این همه انجماد رو در تفکر بعضی ها میبینه.
          آخه دشمنی با آلمان و خودروسازیش چرا ؟!
          آدم حس میکنه بعضی ها به خون بنز و ب ام و و پورشه و آئودی تشنه هستن !
          هر روز به این امید از خواب بلندمیشن که آلمان از صفحه ی روزگار محو بشه.
          .
          من با خودروسازی و کشور انگلستان هیج مشکلی ندارم.
          فقط مقابله به مثل کردم.
          .
          .
          بذار هر جور میخوان حرف بزنن.هر چند خودم میدونم این دوستان میدونن بهترین خودروهای دنیا ساخت کجاست. ولی کتمان میکنند و با عناد و دشمنی و لجاجت حرف میزنن.این انزجار آوره.
          خودشون میدونن زیر آلمان هستن.
          .
          .
          .
          اگر اوقات کسی با کامنت های بالای من تلخ شد عذر خواهم.

        7. (new great britain(Industrial Revolution

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          مجید به من حق بده که بهت بگم اخلاق بچگونه داری.
          حالا فقط انگلستان چون اونطوری حرف زده تو هم باید بیای اینطوری حرف بزنی پس اون کاربر که مدام میاد میگه فلان خودروی انگلیسی شبیه دایناسور یا وزغه منم باید تو بخش خودروهای آلمانی اینطوری حرف بزنم؟؟؟؟؟
          هیچوقت به مک لارن توهین نکن میتونی انتقاد کنی ولی توهین نکن یا هرخودروسازه دیگه.
          مجید من فقط یک بار به خودروسازه مورده علاقت(لامبورگینی) توهین کردم.تو چندمین باره که به مک لارن و خودروسازی انگلیس توهین میکنی.
          به هر حال هرکسی تا یه اندازه میتونه خودش رو کنترل کنه.(خودم)
          نزار منم به خودرویه مورده علاقت توهین کنم.? ? ?
          در ضمن من هیچ اعتقادی ندارم به اینکه خودروسازیه آلمان بهترینه.
          هیچوقت.✊✊✊

          موافقم 1
          مخالفم 2
        8. MPH

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (251 ديدگاه)

          Elemento عزیز.هر کسی که با صنعت خودرو آشنایی داشته باشه جایگاه بزرگان براش معلومه و نیاز به معرفی نداره من خودم طرفدار همه خودروسازام ولی لامصب این آلمانیا یه چیز دیگن و هر کدومشون یک دنیا افتخارات دارن ولی خیلی هم دشمن دارن!!!!که اصلا عجیب نیست، و هر چه یک کمپانی (حتی یک انسان) به مقامهای والاتری میرسه هم طرفداراش و هم دشمناش زیاد میشن…
          ولی یه چیزی بهت بگم، به لطف مهندسی غنی و تلاشی خستگی ناپذیر هر روز و هر ساعت افتخار جدیدی از صنعت خودروی آلمان شکوفا میشه و دشمنانش بیش از پیش در آتش حسادت میسوزن .
          بذار بسوزن اونا که نمیتونن حقایقو ببینن…..

        9. MPH

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (251 ديدگاه)

          ادامه متن بالا:
          این سوختن به صورت کامنتهایی که باعث اعصاب خوردی همگان میشه(و فقط هم نوعاشون خوشحال میشن و تاییدشون میکنن) در پدال ظاهر میشه!!!که حتی بوش از تو متن هم میاد!!!!

        10. ارمان

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (1306 ديدگاه)

          اول اینکه من همه پست هارو نمیخونم
          دوم اینکه نه تنها برای انگلیس برای المان و هر خودرو ساز دیگیی باید ارزش قاعل بود من اساسا با بی احترامی مخالفم
          من از ۶ سالگی عاشق برند میتسوبیشیم و با تمام نا کامیهاش اشنام اما این یه علاقه شخصیست شما نمیتونی خودت رو مبرا کنی دوست عزیز صنعت کشورهای نام برده مثل امریکا المان انگلیس چیزی نیست که من شما یا دوستان به قول شما المانی بتونن مشخص کنن اعداد و ارقام مشخصه تمام این کشورها در صنعت موفقند
          نه شما میتونی استون مارتین رو بکوبی یعنی اگر بخوای هم نمیتونی هم دوستان نمیتونن بنز رو بکوبن هر جای دنیا این کارو کنی بهت میخندن مگه میشه بنز بی ام و یا اعودی یا حتی فولوکس واگن رو کوبید !
          اما مشکل از اینجا شروع میشه که شما میگی سنی ازت گذشته و میای میگی اگزوز ایم میرزه به کل کمپانی های بریتانیایی
          البته اگزوز فقط وظیفه خارج کردن گاز سوخته ار موتور رو داره پس منطقی نیست و شما یه هدف داری و اون تحقیر صنعت یه کشوره که نه از عهده شما بر میاد و نه تعداد بی شماری از شما
          من اکثرا زیر کامنت های میتسو انتقاد میزارم چون منطقم میگه میتسو الان یه کمپانی فعال نیست و داره در جا میزنه اما به نظرم تو مایهای ماشینهای کم مصرف کم خرج و قیمت مناسب میتونه گاها گزینه خرید باشه دیگه به این میگن تعصب؟
          من فقط میگم جای مقابله به مثل یکم سنجیده تر صحبت بشه
          تو یه زمانی که گجوار e type رو تولید کرد تمام دنیا عاشق این ماشین انگلیسی شدن
          و مسخره کردن استون مارتین همونقدر خنده داره که مسخره کردن بنز باعث خنده میشه.

        11. فقط انگلستان

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (1120 ديدگاه)

          مجید جان اون کامنت رو از خودم درست کرده بودم اصلا اون دوستمون خسته شده این حرف رو نزده بود اگه تمام دنیا این حرف رو بزنن مطمئن باش کسی مثل خسته شده این حرف رو
          نمی زنه
          من همیشه از ته دل ماشین های آلمانی رو دوست داشتم و اینم بگم هر وقت ماشین آلمانی تو خیابان ببینم که پارک شده چند دقیقه فقط نگاش می کنم و تو دل خودم می گم ای کاش
          می تونستم فقط یه دقیقه پشت فرمونش بشینم
          یعنی به نظر خودت اصلا می شه کسی از ماشین های آلمانی بدش بیاد اگه چیزی گفتم که باعث ناراحتی شما و یا دوستان شده معذرت می خوام.

        12. ماسل

          ۱۷ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (2643 ديدگاه)

          مجید جان معمولا مطالب خوبی مینویسی ولی ایندفعه فکر میکنم زیاد خوردی داره سنگینی میکنه.
          از این خوشم نیومد اون slr اصلی یه چیز دیگس.لامصب اصل جنسه

  2. Iman mclaren p1

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (180 ديدگاه)

    نمیدونم شیشه جلو داشت قشنگتر بود ویا اینطوری…
    هرچی فکرشو میکنم با شیشه هم خیلی خوشگل میشه…

    1. الف.ی

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1765 ديدگاه)

      واقعا طراحی بی نظیر این خودرو از آینده به گذشته اومده.

  3. احمد باقری

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا معرکه است.

  4. مهدی

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (79 ديدگاه)

    یکی از ماندگارترین و زیباترین طراحی های تاریخ خودروسازی… و شاید خاص ترین مورد.

  5. Efk

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    دلمان ازین بنزها می خواهد amg gt و sls خوب ولی دلمان slrجدید میخواد

  6. Mdesign

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (29 ديدگاه)

    عالی … کمال مطلق

  7. فرشاد سجادیان

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    خیلی طبیعیه که قیمتش بیشتر باشه. این ماشین یکی از خاص ترین محصولات تاریخ خودروسازیه.

  8. Sajjad Ahmadi

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    واقعا زیباست

  9. سروش

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    Elemento کلا زیادی حرف نزدی ؟ جو میدی اگزوزو این ماشین ؟ کخ چی مثلا ؟ طرفدار برندی باش که به تونی سوار باشی عزیرم انگلیس نباشه المانیم نیست قدرت چجهانی و سیاست انگلستان نباشه الان اینجا نننشستی کامنت بدی

    1. MPH

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (251 ديدگاه)

      یعنی تو میتونی ماشینای انگلیسی سوار شی که طرفدارشونی؟؟؟

  10. سروش

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    چون سقف و شبشه نداره خاص ؟ شما به این ماشین میگین خاص ترووخدا ببین ما ایرانیا مالک بنزو بی ام و نبوییم وگرنه چیی مشد طراحی 0 واقعاا زشته منم پس فردا یه فرغون میشارم شییشه میزنم واسش میگم خاص

    1. MPH

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (251 ديدگاه)

      نه مورگان چوبی خاصه???

  11. سروش

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    تاا صبببببببببببببببح بشین بگو المان وقتی یه بنتلی گذر میبینی تو اتوبان اون موقعس کفت بریییزه یا یه استون ببین تو خیبون اون موقعس معلوم میشه چی به چیه من روزی 100 تا اس میبین 2015 عادیه هیییچ وقت ماشین های المانی منو جذب نمی کنن نمی دونم چرا نمیگم بعدا تو طراحی حرف 3 4 هستن

    1. MPH

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (251 ديدگاه)

      فعلا که همشون زیر آلمانن
      بنتلی:زیر امپراطوری فولکسه
      رولزرویس/مینی:بی ام و
      استون هم که با دایملر همکاری داره برای موتوراش
      بقیشونم به جز مکلارن زیر تاتاموتوران ام جی هم که زیر چینه
      حالا هی بگو انگلیس

    2. MPH

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (251 ديدگاه)

      خوب بنتلی و رولز باید اینجوری باشه اگه غیر از این باشه شما باید تعجب کنی.هیچ دلیلی برای مقایسه اس کلاس با مثلا فانتوم وجود نداره چون هدف ساختشون زمین تا آسمون فرق داره شما باید بر اساس نوع خودرو و هدف سازنده از ساختش موفقیتشو بررسی کنی که در این زمینه موفقیتهای کلاس اس بر کسی پوشیده نیست

  12. سروش

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    نکنه فکر می کنی بنتلی مال المانه ؟ بیا باز بهانه بیار به این دلیل مال المانه ولمون من بابا

    1. MPH

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (251 ديدگاه)

      اینو الان دیدم.معلومه که هست.
      زیر فولکسه و یه حقیقته همینم قبول نداری؟؟؟

  13. سروش

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    تا صبح بگیییین زشت ترین ماشین تاریخ

    1. MPH

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (251 ديدگاه)

      اتفاقا بیشتر ماشینای انگلیسی خوشکل ان.
      ولی جالبه که نفرت از آلمان تو تمام انگلیسیا و طرفداراش هست…
      Germany

    2. MPH

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (251 ديدگاه)

      من بگم که هیچ مشکلی با خودروهای انگلیسی ندارم ولی دشمنی انگلیسیا با آلمانها و تعصبشون برام قابل درک نیس.آخه اینقدر نفرت از آلمان برای چی؟؟؟
      وگرنه همه میدونیم انگلیسیا ماشینای خوبی هم داشتن و هم دارن

  14. Bavaria

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    باورکنید کمپانی ها انقد باهم جنگ ندارن که شما دارین!!!!!?
    تا فردا سر و کله هم بزنید آب از آب تکون نمیخوره
    واقعا اینقدر تعصب بیجا برای چی؟؟؟؟؟ اصلا که چی بشه؟؟؟؟?

  15. محمد

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    زنده باد آلمان و اشتوتگارت و مونیخ (البته مونیخ به خاطر تیم فوتبالش فقط) و البته عشق است ایتالیا.. . بقیه بود و نبودشون برام فرقی نداره. (نظر شخصی)

    1. Elemento

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      زدی تو خال.
      آلمان و ایتالیا خودروسازیشون واسم مهمه.
      بقیه نه چندان زیاد …

  16. صادق

    ۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    محشر و زیبا
    واقعا لعنت به ویران خودرو با اون پژو پارس لش و لگن و از رده خارجش
    و لعنت به سایپا با اون زراید(پراید)و آشغالای دیگش
    دلشون خوشه که ماشین مونتاژ میکنن
    اونم ماشینای ۴۰ سال پیش اروپا رو
    تاسف واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا