به نظر میرسد درباره W124 به عنوان یکی از محبوبترین و بهترین سدان های تاریخ مرسدس بنز کمکاری شده است؛ اما امروز با کمک جیسون کامیسا میخواهیم تاریخچه یکی از نسخههای این نسل یعنی 500E را بررسی کنیم.
این خودرو که توسط پورشه و برای رقابت با بامو M5 در اتوبان مهندسی شده بود در نهایت به چیزی بسیار فراتر از سدانی اسپورت با پیشرانهای بزرگ بدل شد. در واقع 500E به یکی از بهترین سدان های آلمان تبدیل شد و این موضوعی قابلتوجه است.
زمانی که W124 معرفی شد از طراحی انقلابی سود میبرد آنهم در زمانی که مهندسان مرسدس آزادی عمل مناسبی داشتند. این خودرو ضریب درگ ۰.۲۶ داشت و کیفیت ساخت مناسب را با سیستمهای ایمنی زیاد همراه کرده بود؛ اما مرسدس با رقبایی از شرق روبرو شده بود به گونهای که لکسس با LS400 در بازار حضور داشت و در طول یک شب حدود یکچهارم فروش مرسدس را دزدیده بود. به این موارد باید پاسخی الزامی به E34 540i و M5 از باواریا را نیز اضافه کرد.
راهحل این مشکل قرار دادن نیروگاهی ۸ سیلندر در W124 بود اما نه هر ۸ سیلندری! پیشرانه M119 همان پیشرانه پایهای بود که در بطن سائوبر C9 پیروز مسابقات لمانز قرار داشت. این پیشرانه نه تنها قدرت و قابلیت اطمینان خود را اثبات کرده بود بلکه روی داینو عملکرد بهتری را نشان داد.
اما ریلهای فریم W124 به اندازهای نازک بود که نمیتوانستند به راحتی پیشرانه را در آن جای دهند و به همین خاطر باید اصلاحاتی انجام میشد. مشکل این بود که مهندسان مرسدس قبلاً به دنبال رقابت با ژاپنیها بودند.
راهحل مرسدس همکاری با پورشه و دسترسی به بازوی مهندسی آن بود. این راهحلی بسیار عالی تلقی میشد زیرا خود پورشه به خاطر افت فروش زیاد در آمریکا بهشدت نیازمند سرمایه بود.
با پهنتر شدن ریلهای فریم یک مشکل دیگر پدیدار شد. با قدرت ۳۲۲ اسبی این پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری مرسدس باید سیستم تعلیق و ترمزهای مدل پهنتر SL را نصب میکرد. این امر نیازمند بچه گلگیرهایی بود که باعث تمایز 500E از سایر مدلهای W124 شد. البته 500E در این حالت به حدی پهن شده بود که نمیتوانست در خط تولید ژرمنها جای گیرد. به همین خاطر دوباره پورشه فرا خوانده شد و وظیفه تولید این سوپر سدان را بر عهده گرفت.
البته کامیسا میگوید این خودرو را نباید حاصل همکاری مرسدس-پورشه بدانیم. اگرچه پورشه مهندسی بخشهای مهمی از 500E را انجام داده و مونتاژ نهایی را نیز بر عهده گرفت اما برخلاف آئودی RS2 آوانت، قطعات و طراحی پایه همگی توسط مرسدس تأمین شده بودند.
همچنین این تقسیم وظایف جزو کاراترین روشهای تولید نبود. کل فرایند ۱۸ روز طول کشید که حتی با استانداردهای آن زمان نیز طولانی بود. بدنه 300E بایستی برای اصلاحات به مقر پورشه فرستاده میشد سپس در اختیار مرسدس برای رنگآمیزی قرار میگرفت. پس از آن نیز کارخانه دیگر پورشه کار مونتاژ نهایی را انجام میداد و سپس تأییدیهها و تحویل نهایی توسط مرسدس صورت میگرفت.
این یکی از چندین دلیلی است که قیمت 500E حدود ۳۵ درصد بیشتر از بامو M5 بود. این خودرو با قیمت ۸۸ هزار دلاری عرضه شد؛ اما با همین مبلغ شما مالک یکی از بهترین سدانهای تاریخ میشدید. با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۵ ثانیهای، 500E خودرویی فوقالعاده سریع بود. همچنین برخلاف دیگر مرسدسهای مجهز به نیروگاههای بزرگ، 500E همانند یک سدان اسپورت تمامعیار رفتار میکرد.
[دانلود ویدئو]
محمد رستمی نژاد
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰سوال
چند دستگاه از این ماشین تولید شد
ولی انصافا گَِنگِش خیلی بالاست
فیلمی پُر موادش کنی بعد از کنار پلیسها رد بشی
ARMAN
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰10479 دستگاه
فورد
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰به نظر من با کیفیت ترین خودرو ها برای دهه نود بوده چون هم تکنولوژی بیشرفت زیادی کرده بوده هم مواد اولیه ارزون تر از الان بوده
NAVID۰۰۹۸
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰نه فقط دهه نود !
بلکه ثبت شد در تاریخ خودروسازی و بنز !
به این میگن بنز ، بوی بنز بودنشو از تو عکس هم میشه فهمید !
فقط میگم بَهبَه ، بَهبَه ، بَهبَه ?❤ !
Navid_bivaN
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰باهات موافقم. طراحی زیبا، ابهت، کیفیت، لاکژری همه چیزی که از یه بنز انتظار میرفت رو یه جا جمع کرد.
خوشنام
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰اتفاقا من یه دونه از اینها رو دیروز دیدم.
نمیدونستم پورشه هم تو کارش بوده
ارش
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰بهترین سدان دهه ۹۰ و ۸۰
Amirreza
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعا شاهکاریه ، تو اون دوران چراغ شور داشته
PHILIPP
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰تا باشه ازین همکاری ها
Pooriya.BMW_Germany
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰بنز به تنهایی نتونسته واسه ساخت محصولی برای رقابت با ام 5 ب ام و کاری از پیش ببره رفته با پورشه همکاری کرده
ببین مهندسی ب ام و چقدر بالا هست
همین الان هم مهندسی محصولات ب ام و برتر از بنزه
Sevlan
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰پس اصولا باید با منطق شما باید گفت که مهندسی پورشه خیلی خیلی بالاتر از بی ام دبلیو هست???
RezaRs
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰بهللههههههه رقیب برای gt63 s از ۲۰۱۸ نساختین بعد مهندسی تون بهتره m5cs تونم ۱۰ اسب بیشتر قوی تر نیست البته معلوم نی از اون ور چقدر قوی تره اما بازم رقیب gt63 s نیست چون سدانه اما gt63s کوپه چهار دره
بعدشممممم چنتا رکورد نوربرگ رینگ دارید ؟
اقا بی ام وی رو دوس داریم ولی نپرید به بنز با تشکر
RezaRs
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰خب تکنولوژی ۳۰۰sl بیشتر بود یا ۵۰۷ ؟
148 اسب از اینجن ۳.۱۶۸ لیتر بهتره یا ۲۲۲ اسب از ۲.۹۹۶ لیتر
سابقه مسابقه و افتخارات ۳۰۰sl هم که در مقابل ۵۰۷ خدا خرماست
من هردو رو دوس دارم البته ولی خب الان خدایی کلاهتونو قاضی کنید 300sl gullwing یا ۵۰۷ سریز
RezaRs
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰هرگز منکر تکنولوژی توانایی فنی زیبایی بصری و جذابیت خالص بی ام وی نیستم ولی خدایی این طوری که شما میگد اصلااالاا نیست برتری های بنز و بی ام وی بهم همیشهههههه نسبی بوده و مطلق نبوده
taha malek
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰بفرما f1 مهندسین برتر دنیا ??
Google
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰عجب ماشینیه :)
فرامرز
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰همه چیز عالیه به جز آینه هاش که هم اندازه نیستن، البته این کار برای آیرودینامیک بهتره
PHILIPP
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰برای آیرودینامیک نیست برای حذف نقطه کوره
فرامرز
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰بستگی داره از کدوم دید نگاه کنید، من تو یه فروم خوندم که کوچیک بودن یکیش بخاطر آیرودینیمیکه. از طرف دیگه مدل های مشابه آینه هاشون معمولا کوتاه بوده و میشه گفت یکی از آینه های این بخاطر دید بهتر بزرگتره.
محمد
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰عجب مقاله ای بود خیلی کیف کردم خیلی دوست دارم مرسدس و پورشه از این همکاری ها دوباره داشته باشن
ae86
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰لازم به ذکره که سپر پلاستیکی طراحی انقلابی رنو پنج هست نه این ماشین
ae86
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰آقا شاهین دزدیدن فروش کاملا نژاد پرستانه هست
لکسس وارد رقابت با رقبای غربی و آلمانی شد
ایران
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰من که عاشق اون نسل مرسدس و نسل بعدش بودم خیلی به نظرم زیبا با کیفیت و لوکس بود الان درسته فنی بهتر شده ولی ماشیناش همه شبیه هم هستن و هویت ندارن
FARAZ
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی جذابه مخصوصاً برآمدگی گلگیر ها
Sina10
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰چرا اینقدر مطالب تاریخی کم میزارید و وقتی هم که میزارید خیلی کوتاهن؟؟
اینجور مطالب فوق العاده با ارزش و آموزشی هستن ، خیلی هم پر طرفدار
لطفا اینجور مطالبو بیشتر بذارین
BenzSLR
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰دیشب تاکسی ۱ رو نگاه میکردم مونده بودم چطور پژو ۴۰۶ همین ماشینو برد ولی قرمزش تو همون فیلم چقدر زیبا بود کاش بنز و پورشه از این همکاری ها زیاد بکنن . به پرشیا بازا هم بگم یه لاستیک ۴۰۶ میارزه به ۱۰۰ تا ELX
porsche
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰سورنم elx رو میخوره چی باشه ۴۰۶
Porsche
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰سلام پورشه جان در پاسخت که داخل پست خودرو های ۱۰۰۰ اسبی پرسیدی باید بگم بله من BMW ثابق هستم
اون آقای porsche هم من متاسفانه خبری ندارم
علیرضا
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰.
من عاشق نسخه ی برابوسش هستم
امیر.عارف
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰عجب شاهکاری بود . با برف پاکنش خیلی حال کردم ، خیلی خیلی فنی بود ، حتی ماشینهای امروزی هم از این برف پاک کن ندارند
M3csl
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰باید ب احترام ب ام و کلاه از سر برداشت و ایستاد
که حتی مرسدس بنز با اون اعتبار و عظمت و تاریخچه برای رقابت با ب ام و دست ب دامن پورشه شده
ام پنج از بدو تولد تا الان اعجوبه بوده.
RezaRs
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰اولا دست به دامن اونطور که شما تعبیر میکنید که نبوده برای تایم خریدن پورشه رو اوردن با توجه به لکسوس ls400 نیاز داشتند یکی سریعتر اینکارو انجام بده کی بهتر از پورشه تازه جا داره عرض کنم اگر می خواهید کری بخونید درست و حسابی کری بخونید منم بلدم مثل شما کری بخونم از طرف مرسدس اما میدونم این ادبیات بیشتر بقیه رو متنفر میکنه ار برندی که شما دوست دارید
zeg
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰چرا واسه رینگهاش برف پاک کن نداشته؟!
نعمت اله آزموده
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰حالتون خوبه ؟
zeg
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰آخه برف پاک کن چراغا خیلی مسخرس