مرسدس بنز

داستان عجیب مرسدس 190E هاچبک، خودرویی که هرگز وجود نداشت…

مرسدس بنز در روزگار کنونی طیف متنوعی از خودروهای کامپکت را تولید می‌کند. مشهورترین آن‌ها A کلاس است که از سال ۱۹۹۷ تاکنون در بازار حضور دارد؛ اما آیا می‌دانستید که قبل از A کلاس هم مرسدس تقریباً به تولید یک هاچبک کامپکت نزدیک شده بود؟

با توجه به اینکه مرسدس اکثراً خودروهای بزرگ و اجرایی را تولید کرده بنابراین اکثر افراد احساس نمی‌کردند که ژرمن‌ها یک سدان کامپکت درست و حسابی را تولید کند چه برسد به یک هاچبک جمع‌وجور! برای این افراد حتی نسخه استاندارد 190E نیز محصولی در قلمروی جدید محسوب می‌شد؛ و نکته جالب اینکه مرسدس این خودرو را تولید نکرد بلکه تیونینگی آلمانی با نام شولز تیونینگ آن را ساخت.

مرسدس در ابتدا نسخه مفهومی 190E هاچبک را توسعه داد اما این خودرو در سال ۱۹۸۱ به موزه رفت زیرا این برند احساس می‌کرد نسخه‌های عادی می‌توانند فروش بیشتری داشته باشند و خب حق هم با مرسدس بود زیرا 190E در طول عمر خود به فروش حدود ۱.۹ میلیون دستگاهی رسید.

البته این هاچبک برای مؤسس شرکت شولز تیونینگ کافی نبود. او می‌خواست هاچبک W201 خاص خود را داشته باشد و همین کار را نیز انجام داد. 190E سیتی یا 190E Compakt بر پایه نسخه استاندارد این خودرو بنا شد اما شولز بخش عقب را تغییر داد. نتیجه تولید یک هاچبک کامل از نسل W201 بود که به دو صورت سه و پنج درب تولید شد.

با این وجود باید گفت تغییرات 190E سیتی به ظاهر آن محدود نشد زیرا پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری مرسدس با قدرت ۱۶۰ اسب بخار نیز در بطن آن قرار گرفت. این موضوعی قابل‌توجه بود چراکه اکثر هاچبک های آن زمان قدرتی در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ اسب بخار داشتند.

البته که اعمال این تغییرات کاری سخت و احتمالاً هزینه‌بر بودند بنابراین افراد زیادی مایل به پرداخت پول اضافی برای چیزی شبیه گلف GTI نبودند. گفته می‌شد تنها ۴ دستگاه از 190E هاچبک تولید شد و از آنجایی که مرسدس علاقه‌ای به ارتباط با این پروژه نداشت بنابراین به شولز اجازه نداد از ستاره سه پر مشهور خود روی این خودرو استفاده کند.

اگر مرسدس به‌طور جدی این ایده را بکار می‌گرفت احتمالاً به پادشاه کلاس هاچبک های داغ بدل می‌شد. متأسفانه ژرمن‌ها این کار را انجام ندادند. البته AMG A45 S با قدرت ۴۱۵ اسب بخاری و حالت دریفت خود حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد و ثروتمندان دوستدار این خودرو می‌توانند از دست‌پخت مرسدس در عصر مدرن لذت ببرند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. AMG///

    ۱۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (142 ديدگاه)

    جالب میشد اگه تولید بشه

    1. MR.JJ

      ۱۴ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (109 ديدگاه)

      به نظر من در شان W201 نیست که هاچبک باشد فقط سدان ( استیشین هم بد نیست ولی فقط سدان )

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. MR.JJ

        ۱۴ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (109 ديدگاه)

        پدال جان یک خواهشی داشتم از شما :
        کاش در آخر هر مقاله تان در قسمت (هشتنگ ها) از کد مخصوص آن مدل از خودرو هم استفاده کنید
        مثلا در آخر این مقاله باتوجه به مدل این ای کلاس از W201 یا مثلا در آخر مقاله ای مرتبط با (M5 2012(V10 از E60 استفاده کنید
        البته منظورم فقط مرسدس بنز و بی ام و نیست تمام خودرو ها
        خیلی ممنون بابت توجه تان

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. Ahmedreza2002

        ۱۴ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1465 ديدگاه)

        و البته حوپه هم بهش میاد

        1. Ahmedreza2002

          ۱۴ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1465 ديدگاه)

          *کوپه

    2. Bayerische Motoren Werke

      ۱۴ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (955 ديدگاه)

      خدارو شکر که تولید نشد و سدان باقیموند
      مدل محبوب من از BENZ همین BENZ E190 AMG هست که BMW M3 E30 باهاش سرشاخ شد.

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. یوسف

    ۱۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    خدا رو شکر که تولید نشد
    واقعا 190 رو دوست دارم ولی از 230 زیاد خوشم نمی آد

  3. مهرداد كمال

    ۱۵ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1992 ديدگاه)

    ۱۹۰ بنظرم بعد از مدل افسانه ای ۳۰۰ اس ال گالوینگ و سی ۱۱۱ و 540 کا در کنار نسل اول سی ال اس زیباترین بنز تو تاریخه

  4. یاس ی

    ۱۶ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    چراغهای عقبش خیلی ضایع بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا