وقتی صحبت از بازار خودروهای میان عملکردی میشود، خریداران انتخابهای متنوعی خواهند داشت زیرا بامو M، مرسدس-آامگ، آئودی S و ولوو پولستار از مدعیان این بخش کاملاً رقابتی هستند اما دراینبین بهترین کدام است؟ یکی از راههای پاسخ دادن به این سؤال دعوت خودروها به یک مسابقهٔ درگ است که حداقل سریعترین خودرو را مشخص میکند.
اولین مدعی در این رقابت ولوو S60 پولستار است. نسل سوم S60 در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و درست مثل نسل قبلی، ولوو برای تزریق پرفورمنس به آن با پولستار همکاری کرده است. درنتیجه، S60 پولستار به لطف پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ و سوپرشارژ خود به همراه یک موتور الکتریکی روی محور عقب، به قویترین محصول تاریخ ولوو تبدیل شده است. مجموع این تجهیزات، نیروی کلی سدان اسپرت ولوو را به ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۶۷۰ نیوتن متر گشتاور رساندهاند. پولستار همچنین سیستم تعلیق S60 را با کمکفنرهای Ohlins ارتقاء داده و برای متوقف کردن آنهم ترمزهای بزرگ برمبو را در نظر گرفته است.
رقیب بعدی این درگ اما قوای محرکهٔ بسیار سادهتری نسبت به ولوو دارد. آئودی در اروپا S4 را با پیشرانهٔ دیزلی V6 در دو نسخۀ سدان و استیشن عرضه میکند. این همان پیشرانهای است که قبلاً در نسخههای دیزلی مدلهای SQ5، S6 و S7 هم مورداستفاده قرار گرفته است. این پیشرانهٔ ۳ لیتری توربودیزل ۳۴۷ اسب بخار قدرت و گشتاور عظیمی برابر با ۷۰۰ نیوتن متر تولید میکند. برای کاهش تأخیر توربو، آئودی در این موتور از یک کمپرسور هوای برقی استفاده کرده که تا توربوشارژر را سریعتر به چرخش درآورد. این پیشرانه همچنین برای کاهش مصرف سوخت به سیستم هیبریدی خفیف هم مجهز است.
در حال حاضر تا پیش از معرفی M3، قویترین عضو خانوادهٔ نسل جدید بامو سری ۳ مدل M340i است. این خودرو به پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ آشنای بامو مجهز است که ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در این خودرو نیروی موتور در حالت استاندارد توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود اما برای آن امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم وجود دارد که زمان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر را با ۰.۳ ثانیه کاهش به عدد قابلتوجه ۴.۱ ثانیه میرساند.
و نهایتاً آخرین شرکتکنندهٔ این رقابت هم کوپهای از مرسدس-آامگ است. زیر کاپوت E53 کوپه یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ به همراه سیستم هیبریدی خفیف EQ Boost قرار گرفته است. این پیشرانه خروجی قابلتوجهی برابر با ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد که آنرا با حداقل تأخیر توربو در اختیار راننده قرار میدهد؛ بنابراین به نظر شما در این درگ جذاب کدام قوای محرکه پیروز میشود؟ هیبریدی، دیزلی، بنزینی یا هیبریدی خفیف؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال ویدئوی زیر را مشاهده کنید.
مشخصات فنی
ولوو S60 پولستار | آئودی A4 آوانت | بامو M340i | مرسدس E53 کوپه | |
پیشرانه | ۲ لیتری I4 هیبریدی | ۳ لیتری V6 توربودیزل | ۳ لیتری I6 توربو | ۳ لیتری I6 هیبریدی خفیف |
قدرت | ۴۱۵ اسب بخار | ۳۴۷ اسب بخار | ۳۸۲ اسب بخار | ۴۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۷۰ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر | ۵۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۴.۴ ثانیه | ۴.۹ ثانیه | ۴.۳ ثانیه | ۴.۴ ثانیه |
وزن | ؟ | ۱۸۲۵ کیلوگرم | ۱۸۰۰ کیلوگرم | ۱۹۷۰ کیلوگرم |
امیر
۱۵ دی ۱۳۹۸عاشق ائودیم
چقد خوبه لعنتی
ولوو هم نسبت به ۴سیلندر بودنش عملکردش جالب بود مخصوصا تو رولینگ
Malt hill
۱۵ دی ۱۳۹۸نتیجه رو یکی بگه?
MAHDI
۱۵ دی ۱۳۹۸پیروز رقابت درگ!!!
جایگاه اول :: ب ام و M340i (با اخلاف زیادی)
جایگاه دوم :: آئودی S4
جایگاه دوم:: مرسدس E53
جایگاه سوم :: ولووS60
رقابت درگ رولینگ اول!!!
جایگاه اول::ب ام و M340i
جایگاه دوم :: مرسدس E53
جایگاه سوم:: ولووS60 و آئودی S4 نزدیک بهم.
رقابت درگ رولینگ دوم!!!
جایگاه اول:: ب ام و M340i
جایگاه دوم:: مرسدس E53
جایگاه سوم:: آئودی S4
جایگاه چهارم:: ولووS60
رقابت تست ترمز!!!
جایگاه اول:: آئودی S4
جایگاه دوم:: ب ام و M340i
جایگاه سوم:: ولووS60 ومرسدسE53 نتیجه نزدیک بهم!!!!
محمدهادی
۱۸ دی ۱۳۹۸به به
پرچم باواریا بالا تر باشه از بقیه ژرمنا
زنده باد BMW خشمگین
مرتضی
۱۵ دی ۱۳۹۸بی ام و انصافا از نظر فنی ترکونده تو این چند سال. از همشون ضعیف تر، هم وزنشون با پرفورمنس از همه بهتر! تازه ام 3 هم نبود
MAHDI
۱۵ دی ۱۳۹۸ب ام و M340 کمترین گشتاور رو بین این چهار خودرو داره. والبته از نظر اسب بخار هم بعد از آئودی S4 کمترین قدرت رو داره اما بهترین عملکرد ممکن رو داشت!!!
رامتین
۱۵ دی ۱۳۹۸واقعا BMW از نظر پرفورمنس یک سر و گردن بالاتر از رقباست. اگر به فاکتورهای دیگه هم به این حدت توجه کنه، خودروی کاملا ایده آل و بی رقیبی میتونه ارائه کنه. من خودم منتظر عرضه M4 هستم که امیدوارم با چهره خاص و جذاب و نه جلوپنجره بزرگ، ارائه شه.
Farzad
۱۶ دی ۱۳۹۸تو این چهار تا انتخابم مرسدس e53 هستش .