دستاندرکاران وبسایت Cars.co.za یکی از هیجانانگیزترین درگها را بین دو نمونه از جذابترین خودروهای کوچک موجود در بازار ترتیب دادهاند؛ مدل پنج سیلندر آئودی RS3 در برابر مدل چهار سیلندر مرسدس-اِیامجی A45. این دوئل در پیستی به طول ۳۰۰ متر با عنوان «راک ریسوِی» در افریقای جنوبی، در ارتفاعی برابر ۱۷۰۰ متر بلندتر از سطح دریا فیلمبرداری شده است.
در سمت چپ خط شروع، A45 AMG قرار دارد که قدرتمندترین خودروی کوچک حال حاضر مرسدسبنز در بازار محسوب میشود. این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو است که توسط AMG ارتقا داده شده است و خروجیای برابر ۳۸۱ اسببخار دارد. در کنار این موتور، یک گیربکس ۷ سرعته قرار دارد که به صورت دو کلاچه اتوماتیک است و قدرت را از طریق یک سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک 4Matic به تمام چرخها منتقل میکند. کنترل انتقال قدرت از طریق یک ESP سه مرحلهای انجام میشود.
در برابر این مرسدسبنز، آئودی RS3 قرار گرفته که برای پیشرانه از یک موتور پنج سیلندر ۲.۵ لیتری استفاده میکند؛ یعنی یکی از دوستداشتنیترین پیشرانهها در بازار امروز. این خودرو قدرتمندتر از موتور توربوی ۲.۰ لیتری مرسدس است و حداکثر قدرتش به ۴۰۰ اسببخار میرسد. ضمن اینکه گشتاور حداکثرش نیز بالاتر از آن است (۴۸۰ در برابر ۴۷۵ نیوتنمتر). در اینجا نیز قدرت به تمام چرخها انتقال مییابد و این کار از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک و یک سیستم دیفرانسیل AWD انجام میشود.
اگر تاکنون به مسئله یک سیلندر اضافی به عنوان یک فاکتور مهم در وسایل نقلیه با پرفورمنس بالا فکر کردهاید، در اینجا یک پاسخ ساده خواهید دید: بله، واقعاً اهمیت دارد. در یک سطح نسبتاً برابر از قدرت و گشتاور، RS3 با موتور پنج سیلندر به میزان قابلتوجهی، سریعتر و چابکتر عمل میکند. دو راننده در این پیست کوچک، تقریباً در یک زمان، کار خود را آغاز میکنند و بنابراین، این عملکرد خودروهاست که در انتها اهمیت خواهد داشت.
البته به زودی RS3 با رقیبی سرسخت از نسل بعدی A45 AMG روبرو خواهد شد؛ خودرویی که قرار است قدرتمندتر و سریعتر از مدل کنونی باشد. گزارشهای اولیه از این خودرو حاکی از آن است که مرسدس از یک کمپرسور الکتریکی برای تقویت خروجی موتور ۲.۰ لیتری استفاده خواهد کرد و پیک قدرت آن را حداقل به ۴۰۲ اسببخار خواهد رساند.
امّا آیا این خودرو میتواند RS3 را شکست دهد؟! تنها زمان میتواند این موضوع را به ما نشان دهد.
F۲۲RAPTOR
۲۵ دی ۱۳۹۶نتیجه کاملا قابل پیش بینی بود
???
مهدی
۲۶ دی ۱۳۹۶تازه به نظرم اختلاف باید بیش از اینها میبود راننده آئودی یکی از بد ترین لانچای دنیارو انجام داد قشنگ ماشین پرواز کرد موقع لانچ کردن
PooRiyA:::BMW::: GERMANY
۲۵ دی ۱۳۹۶عاشق موتور ۲.۵ لیتری ۵ سیلندر آئودی هستم اعجوبه هست تو دنیای خودرو
بین موتور ۴ سیلندر و ۶ سیلندر قرار میگیره ولی قدرت تولیدی در حد موتور های ۸ سیلندره
بهترین انتخاب واسه خودروهای دیفرانسیل جلو این موتور هست
ولی نمی دانم چرا بین خودروسازان رواج نیافته؟
ماسل
۲۵ دی ۱۳۹۶چرا از سیلندر های فرد استفاده میکنن؟اخه تعادل رو چجوری برقرار میکنن تو موتور که لرزشش زیاد نباشه؟
F۲۲RAPTOR
۲۵ دی ۱۳۹۶موتورش خطیه .
سعید(تهران)
۲۶ دی ۱۳۹۶ماسل جان اتفاقا تعداد سیلندر فرد دقیقا باعث کاهش لرزش میشه، چون توی موتورهای چهار، سیلندرها دو به دو کار میکنن و این اصطلاحا حالت الا کلنگی (لرزش) ایجاد میکنه وسیلندر پنجم میتونه خلا زمانی بین این دورو پر کنه، به همین دلیله که توی مهندسی مکانیک همیشه میگن حتی بهترین موتورهای چهار سیلندر هم لرزش دارن ولی خب اینقدر مزایای بیشماری مثل سادگی و جمع و جوری و این چیزا دارن که امروز پرتیراژترین موتورها هستن…
مهدی
۲۶ دی ۱۳۹۶به سختی
ایلیا
۲۵ دی ۱۳۹۶از دیدن آئودی مخصوصا با این رنگ لذت بردم
واقعا زیبا بود
حمیدرضا
۲۵ دی ۱۳۹۶خیلی دوست دارم بدونم دور موتور رو چجوری تنظیم کردن آیا در هر بار فقط در یک سیلندر احتراق انجام میشه یا نه به تناوب و با فاصله در دوسیلندر این اتفاق می افته
سعید(تهران)
۲۶ دی ۱۳۹۶حمیدرضا جان چهارتا از سیلندرها دو به دو با هم کار میکنن و سیلندر پنجم تکی…
الف.ی
۲۵ دی ۱۳۹۶باریکلا به آئودی