بنتلیمرسدس بنز

دوئل بنتلی بنتایگا و مرسدس بنز G65 AMG

در قسمتی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز نوبت به گروه SUVهای بزرگ لوکس رسیده است. نکته‌ای در این رابطه باید بیان کنیم این است که به دلیل استقبال بالای شما مخاطبین عزیز از این رقابت‌ها، تصمیم گرفتیم با مروری بر گروه‌بندی‌ها و اصلاح برخی اشکالات در گروه‌ها و خودروهای موجود در آن‌ها، سطح رقابت‌ها را حرفه‌ای‌تر و عادلانه‌تر کنیم. به همین دلیل در بعضی از گروه‌ها مثل همین گروه SUVهای بزرگ لوکس تغییراتی ایجاد شده است و بنابراین در موارد بسیار معدودی ممکن است شاهد حضور خودروهای تکراری در دوئل‌ها باشیم. با این مقدمه به سراغ دوئل جذاب امروز بین گران‌ترین و قوی‌ترین SUVهای دنیل یعنی مرسدس بنز G65 AMG و بنتلی بنتایگا می‌رویم.

کادیلاک اسکالید

اینفینیتی QX80

مرسدس بنز GLS

لکسس LX

کادیلاک اسکالید

مرسدس بنز GLS

بنتلی بنتایگا

مرسدس بنز G65 AMG

لینکلن نویگیتور

رنجروور

؟

؟

بنتلی بنتایگا

پس از محبوبیت روزافزون شاسی‌بلندها، بنتلی نیز تصمیم گرفت به‌طورجدی به این کلاس وارد شود. به همین منظور، این لوکس‌ساز بریتانیایی در اولین قدم از یک SUV کانسپت بنام EXP 9 F در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ پرده‌برداری کرد که البته طراحی آن چندان با واکنش‌های مثبتی روبرو نشد. پس‌ازاین سرانجام بنتلی نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ را برای معرفی اولین SUV تولیدی خود که بنتایگا نام گرفته بود انتخاب کرد. بدین ترتیب اگر SUV تولید محدود و سفارشی دومینیتور را در نظر نگیریم، بنتایگا نخستین SUV تاریخ بنتلی محسوب می‌شود. این SUV فوق لوکس روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است که با دیگر SUV های بزرگ این گروه یعنی آئودی Q7، فولکس‌واگن توآرگ، پورشه کاین و مدل آیندهٔ لامبورگینی اوروس مشترک است. به خاطر انتقادات وارده به طراحی نسخهٔ کانسپت این خودرو، طراحی آن نیز تا حد زیادی با کانسپت EXP 9 F متفاوت است. این SUV فوق لوکس بریتانیایی در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۶ لیتری دوازده سیلندر توئین توربو بنزینی معرفی شد که آرایش آن بسان موتورهای دوازده سیلندر گروه فولکس‌واگن از نوع W شکل است. این موتور ۶۰۸ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌گردد؛ اما چندی بعد بنتلی نسخهٔ دیزلی بنتایگا را هم معرفی نمود که به پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توربودیزل آئودی SQ7 مجهز است. این خودرو همچنین اولین محصول دیزلی تاریخ بنتلی هم محسوب می‌شود. ولی ما در این دوئل همان نسخهٔ بنزینی W12 بنتایگا را شرکت داده‌ایم. این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد و سریع‌ترین SUV دنیا محسوب می‌شود.

مرسدس بنز G65

G کلاس قدیمی‌ترین SUV در حال تولید مرسدس بنز است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۷۹ بازمی‌گردد. بسیاری از منابع نیز اعلام کرده‌اند درخواست ساخت چنین خودرویی در ابتدا توسط شاه ایران، محمدرضا پهلوی به‌عنوان وسیله‌‌ای نظامی به مرسدس بنز داده شده است. درهرحال از SUV جان‌سخت آلمانی در سال پایانی دههٔ ۷۰ میلادی معرفی شد و همچنان در حال تولید است. البته G کلاس در طول این سال‌ها تغییرات و به‌روزرسانی‌های زیادی را تجربه کرده و در سری‌های گوناگونی تولید شده است؛ اما علیرغم این تغییرات، G کلاس همچنان استایل سنتی جعبه‌ای شکل خود را حفظ کرده است. همچنین مرسدس بنز نسخه‌های ویژه و تولید محدودی از این SUV مثل G63 6×۶ و G500۲ را هم ارائه کرده است. G کلاس که یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین SUVهای دنیا محسوب می‌شود، هنوز هم طرفداران زیادی دارد و همین امر موجب شده مرسدس بنز بدون تغییرات بنیادین به تولید آن ادامه دهد. بااین‌حال نسل کنونی این خودرو تقریباً ماه‌های پایانی عمر خود را می‌گذارند چراکه به‌زودی نسل جدید آن معرفی خواهد شد. این SUV لوکس هم‌اکنون در انواع مختلف و با پیشرانه‌های گوناگونی عرضه می‌گردد که در میان آن‌ها دو نسخهٔ AMG هم وجود دارد. ما برای این دوئل مدل G65 AMG را انتخاب کرده‌ایم که بالاترین و گران‌ترین نسخهٔ G کلاس است. این ماشین مانند دیگر اعضای خانوادهٔ ۶۵ مرسدس بنز، از یک موتور ۶ لیتری V12 توئین توربو استفاده می‌کند که ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیروی عظیم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

 

مشخصات فنی

  بنتلی بنتایگا مرسدس بنز G65
پیشرانه ۶ لیتری W12 ۶ لیتری V12
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت ۶۰۸ اسب بخار ۶۳۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر ۱۰۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه ۵.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲ ثانیه ۱۳.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر/ساعت ۲۲۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۵.۲ لیتر (ترکیبی) ۱۹.۶ لیتر (ترکیبی)
وزن ۲۶۲۲ کیلوگرم ۲۷۵۲ کیلوگرم
طول ۵.۱۴ ۴.۷۶ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۹ متر ۲.۸۵ متر
حجم صندوق بار ۴۲۴ لیتر ۱۱۳۰ لیتر
قیمت پایه ۲۳۵,۵۲۵ دلار ۲۱۸,۸۲۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9812517]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۸ دیدگاه‌ها

  1. رافال M

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    جعبه دنده ی بنتلی عاااااالیه دنده
    با وجود قدرت و گشتاور کمتر (والبته وزن کمتر) با 8 دنده بنتلی تو شتاب گیری عملکرد بهتری داره
    ولی مرسدس توی آفرود خیلی قاطعانه خواهد برد !
    با در نظر گرفتن قیمت کمتر ..انتخاب من G65 هست
    با راندن مرسدس شخصیت بیشتری کسب خواهید کرد

  2. Achtung

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (423 ديدگاه)

    جی کلاس رو بیشتر دوست دارم به خاطر لولای درش

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. فرشاد

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      همیشه که نباید دلایل بزرگی برای انتخاب یا عدم انتخاب چیزی داشته باشیم؛ شما به خاطر لولای در به G کلاس رای دادی، منم به خاطر تایر زاپاس غیر مخفی به G کلاس رای ندادم :)

  3. Mehdi TuRbO

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2374 ديدگاه)

    انتخاب خیلی سختیه
    دوتا بحثه،طراحی جعبه ای و شیک جی کلاس با افرودش ک کمتر کسی هس ک ویدئوهاشو ندیده باشه
    بحث اشرافیت و کلاس بنتلی جدا از شتاب
    اکثر ایرانیا از جمله خودمم ک عاشق دومیند بنتلیه اخه

  4. ACR VIPER

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (588 ديدگاه)

    با این که طرفدار پرو پا قرص بنز هستم ولی بنتلی واقعا بهتره صفر تا صد و همچنین مصرف سوخت بهتری داره
    در کل اسپرت تره و فاصله محور بیشتری نسبت به بنز داره حتی یه سری آپشنهای لاکچری داره که تو بعضی مواقع از خود ماشینم گرون تر درمیاد

  5. mohammad_FM 480

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    واقعا با وجود جی کلاس میشه به خودروی دیگه ای توجه کرد؟
    قطعا واسه یه شاسی بلند شتاب و سرعت زیاد مد نظر نیست .
    عشق است بنز عشق است جی کلاس?

    1. ACR VIPER

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (588 ديدگاه)

      میگم اف ام
      به نظرت اینام مثه فانتوم اونجورین؟
      😆😆😆

      1. mohammad_FM 480

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        چجورین وایپر جان؟??

    2. Ferrari

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1957 ديدگاه)

      بله میشه
      بنتلی بهتر از جی کلاس هستش

    3. فرشاد

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      G کلاس خیلی با پرستیژه و تو بحث آفرود عالی، اما مجموعه فنی و کابینش قدیمی شده و نیاز به معرفی نسل جدید، شدیدا حس می‌شه. یکی از دلایل شتاب کمترشم به نظر من طراحی جعبه‌ای شکلشه که البته از دلایل محبوبیت G کلاس، همین ظاهر سنتیشه.

      1. mohammad_FM 480

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        بله آقا فرشاد درسته شاید کابینش بگید قدیمی شده اما همین استیل جعبه ایه جی کلاس هست که اونو خاص میکنه.
        به جرات میگم هیچ شاسی بلندی توانایی آفرود به همراه شخصیت جی کلاس رو نداره.

        البته یونیماگ بحثش جداست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا