در قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال امروز نوبت به گروه SUVهای بزرگ لوکس رسیده است. نکتهای در این رابطه باید بیان کنیم این است که به دلیل استقبال بالای شما مخاطبین عزیز از این رقابتها، تصمیم گرفتیم با مروری بر گروهبندیها و اصلاح برخی اشکالات در گروهها و خودروهای موجود در آنها، سطح رقابتها را حرفهایتر و عادلانهتر کنیم. به همین دلیل در بعضی از گروهها مثل همین گروه SUVهای بزرگ لوکس تغییراتی ایجاد شده است و بنابراین در موارد بسیار معدودی ممکن است شاهد حضور خودروهای تکراری در دوئلها باشیم. با این مقدمه به سراغ دوئل جذاب امروز بین گرانترین و قویترین SUVهای دنیل یعنی مرسدس بنز G65 AMG و بنتلی بنتایگا میرویم.
کادیلاک اسکالید | اینفینیتی QX80 | مرسدس بنز GLS | لکسس LX |
کادیلاک اسکالید | مرسدس بنز GLS | ||
بنتلی بنتایگا | مرسدس بنز G65 AMG | لینکلن نویگیتور | رنجروور |
؟ | ؟ |
بنتلی بنتایگا
پس از محبوبیت روزافزون شاسیبلندها، بنتلی نیز تصمیم گرفت بهطورجدی به این کلاس وارد شود. به همین منظور، این لوکسساز بریتانیایی در اولین قدم از یک SUV کانسپت بنام EXP 9 F در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ پردهبرداری کرد که البته طراحی آن چندان با واکنشهای مثبتی روبرو نشد. پسازاین سرانجام بنتلی نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ را برای معرفی اولین SUV تولیدی خود که بنتایگا نام گرفته بود انتخاب کرد. بدین ترتیب اگر SUV تولید محدود و سفارشی دومینیتور را در نظر نگیریم، بنتایگا نخستین SUV تاریخ بنتلی محسوب میشود. این SUV فوق لوکس روی پلتفرم MLB گروه فولکسواگن ساخته شده است که با دیگر SUV های بزرگ این گروه یعنی آئودی Q7، فولکسواگن توآرگ، پورشه کاین و مدل آیندهٔ لامبورگینی اوروس مشترک است. به خاطر انتقادات وارده به طراحی نسخهٔ کانسپت این خودرو، طراحی آن نیز تا حد زیادی با کانسپت EXP 9 F متفاوت است. این SUV فوق لوکس بریتانیایی در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۶ لیتری دوازده سیلندر توئین توربو بنزینی معرفی شد که آرایش آن بسان موتورهای دوازده سیلندر گروه فولکسواگن از نوع W شکل است. این موتور ۶۰۸ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میگردد؛ اما چندی بعد بنتلی نسخهٔ دیزلی بنتایگا را هم معرفی نمود که به پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توربودیزل آئودی SQ7 مجهز است. این خودرو همچنین اولین محصول دیزلی تاریخ بنتلی هم محسوب میشود. ولی ما در این دوئل همان نسخهٔ بنزینی W12 بنتایگا را شرکت دادهایم. این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد و سریعترین SUV دنیا محسوب میشود.
مرسدس بنز G65
G کلاس قدیمیترین SUV در حال تولید مرسدس بنز است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۷۹ بازمیگردد. بسیاری از منابع نیز اعلام کردهاند درخواست ساخت چنین خودرویی در ابتدا توسط شاه ایران، محمدرضا پهلوی بهعنوان وسیلهای نظامی به مرسدس بنز داده شده است. درهرحال از SUV جانسخت آلمانی در سال پایانی دههٔ ۷۰ میلادی معرفی شد و همچنان در حال تولید است. البته G کلاس در طول این سالها تغییرات و بهروزرسانیهای زیادی را تجربه کرده و در سریهای گوناگونی تولید شده است؛ اما علیرغم این تغییرات، G کلاس همچنان استایل سنتی جعبهای شکل خود را حفظ کرده است. همچنین مرسدس بنز نسخههای ویژه و تولید محدودی از این SUV مثل G63 6×۶ و G500۲ را هم ارائه کرده است. G کلاس که یکی از گرانترین و لوکسترین SUVهای دنیا محسوب میشود، هنوز هم طرفداران زیادی دارد و همین امر موجب شده مرسدس بنز بدون تغییرات بنیادین به تولید آن ادامه دهد. بااینحال نسل کنونی این خودرو تقریباً ماههای پایانی عمر خود را میگذارند چراکه بهزودی نسل جدید آن معرفی خواهد شد. این SUV لوکس هماکنون در انواع مختلف و با پیشرانههای گوناگونی عرضه میگردد که در میان آنها دو نسخهٔ AMG هم وجود دارد. ما برای این دوئل مدل G65 AMG را انتخاب کردهایم که بالاترین و گرانترین نسخهٔ G کلاس است. این ماشین مانند دیگر اعضای خانوادهٔ ۶۵ مرسدس بنز، از یک موتور ۶ لیتری V12 توئین توربو استفاده میکند که ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیروی عظیم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
مشخصات فنی
بنتلی بنتایگا | مرسدس بنز G65 | |
پیشرانه | ۶ لیتری W12 | ۶ لیتری V12 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | ۶۰۸ اسب بخار | ۶۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر | ۱۰۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۶ ثانیه | ۵.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲ ثانیه | ۱۳.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۰ کیلومتر/ساعت | ۲۲۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۵.۲ لیتر (ترکیبی) | ۱۹.۶ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۲۶۲۲ کیلوگرم | ۲۷۵۲ کیلوگرم |
طول | ۵.۱۴ | ۴.۷۶ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۹۹ متر | ۲.۸۵ متر |
حجم صندوق بار | ۴۲۴ لیتر | ۱۱۳۰ لیتر |
قیمت پایه | ۲۳۵,۵۲۵ دلار | ۲۱۸,۸۲۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9812517]
رافال M
۳۰ مرداد ۱۳۹۶جعبه دنده ی بنتلی عاااااالیه دنده
با وجود قدرت و گشتاور کمتر (والبته وزن کمتر) با 8 دنده بنتلی تو شتاب گیری عملکرد بهتری داره
ولی مرسدس توی آفرود خیلی قاطعانه خواهد برد !
با در نظر گرفتن قیمت کمتر ..انتخاب من G65 هست
با راندن مرسدس شخصیت بیشتری کسب خواهید کرد
Achtung
۳۰ مرداد ۱۳۹۶جی کلاس رو بیشتر دوست دارم به خاطر لولای درش
فرشاد
۳۰ مرداد ۱۳۹۶همیشه که نباید دلایل بزرگی برای انتخاب یا عدم انتخاب چیزی داشته باشیم؛ شما به خاطر لولای در به G کلاس رای دادی، منم به خاطر تایر زاپاس غیر مخفی به G کلاس رای ندادم :)
Mehdi TuRbO
۳۰ مرداد ۱۳۹۶انتخاب خیلی سختیه
دوتا بحثه،طراحی جعبه ای و شیک جی کلاس با افرودش ک کمتر کسی هس ک ویدئوهاشو ندیده باشه
بحث اشرافیت و کلاس بنتلی جدا از شتاب
اکثر ایرانیا از جمله خودمم ک عاشق دومیند بنتلیه اخه
ACR VIPER
۳۰ مرداد ۱۳۹۶با این که طرفدار پرو پا قرص بنز هستم ولی بنتلی واقعا بهتره صفر تا صد و همچنین مصرف سوخت بهتری داره
در کل اسپرت تره و فاصله محور بیشتری نسبت به بنز داره حتی یه سری آپشنهای لاکچری داره که تو بعضی مواقع از خود ماشینم گرون تر درمیاد
mohammad_FM 480
۳۰ مرداد ۱۳۹۶واقعا با وجود جی کلاس میشه به خودروی دیگه ای توجه کرد؟
قطعا واسه یه شاسی بلند شتاب و سرعت زیاد مد نظر نیست .
عشق است بنز عشق است جی کلاس?
ACR VIPER
۳۰ مرداد ۱۳۹۶میگم اف ام
به نظرت اینام مثه فانتوم اونجورین؟
😆😆😆
mohammad_FM 480
۳۰ مرداد ۱۳۹۶چجورین وایپر جان؟??
Ferrari
۳۰ مرداد ۱۳۹۶بله میشه
بنتلی بهتر از جی کلاس هستش
فرشاد
۳۰ مرداد ۱۳۹۶G کلاس خیلی با پرستیژه و تو بحث آفرود عالی، اما مجموعه فنی و کابینش قدیمی شده و نیاز به معرفی نسل جدید، شدیدا حس میشه. یکی از دلایل شتاب کمترشم به نظر من طراحی جعبهای شکلشه که البته از دلایل محبوبیت G کلاس، همین ظاهر سنتیشه.
mohammad_FM 480
۳۰ مرداد ۱۳۹۶بله آقا فرشاد درسته شاید کابینش بگید قدیمی شده اما همین استیل جعبه ایه جی کلاس هست که اونو خاص میکنه.
به جرات میگم هیچ شاسی بلندی توانایی آفرود به همراه شخصیت جی کلاس رو نداره.
البته یونیماگ بحثش جداست