امروز نیز همچون روزهای گذشته با قسمتی دیگر از دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال همراه شما هستیم که به گروه کوپههای بزرگ لوکس یا همان گرند توررها اختصاص دارد. دوئل قبلی این گروه میان فراری GTC4 و آستونمارتین ونکوئیش برگزار شد که طی آن مجموعاً تعداد 1963 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، فراری با کسب 1304 رأی یا بهعبارتدیگر 66 درصد از کل آراء، پیروز دوئل لقب گرفت درحالیکه ونکوئیش موفق به دریافت 659 رأی شده است. حال امروز در پنجمین و آخرین دوئل گروه کوپههای بزرگ، نبرد میان لکسس LC و مرسدس بنز SL را به نظاره خواهیم نشست.
مرسدس بنز S کلاس کوپه | بنتلی کانتیننتال | بامو سری 6 | مازراتی گرن توریزمو |
مرسدس بنز S کلاس کوپه | بامو سری 6 | ||
رولزرویس ریث | آستونمارتین DB11 | آستونمارتین ونکوئیش | فراری GTC4 |
رولزرویس ریث-آستونمارتین DB11 | فراری GTC4 | ||
مرسدس بنز SL | لکسس LC | ||
؟ | |||
لکسس LC
در سال 1991 لکسس مدل SC را بهعنوان اولین کوپهٔ تاریخ خود معرفی نمود. این خودرو یک گرند تورر لوکس بود و نسل نخست آن تا سال 2000 به تولید رسید. سپس نسل دوم آن در نمایشگاه نیویورک همان سال معرفی شد؛ اما SC در این نسل برخلاف نسل اول صرفاً بهصورت یک کوپهٔ کانورتیبل با سقف فلزی قابل جمع شدن تولید شد. با پایان یافتن تولید نسل دوم SC در سال 2005، نسل جدید یا جایگزینی برای آن معرفی نشد و بنابراین لکسس برای چندین سال در کلاس گرند توررها نمایندهای نداشت تا اینکه با رونمایی از کانسپتی بنام LF-LC در نمایشگاه دیترویت 2012 پس از چند سال غیبت خبر از بازگشت به این کلاس را داد. سپس نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام LC در نمایشگاه دیترویت 2016 معرفی شده و تولید آن از مارس 2017 با مدل 2018 آغاز گردید. LC همانند نسل اول SC، دوباره به یک کوپهٔ سقف ثابت تبدیل شده و برخلاف مرسدس بنز SL که یک رودستر دونفره است، قابلیت حمل چهار نفر را دارد. این گرند تورر لوکس ژاپنی صرفاً در دو مدل به بازار عرضه میگردد که یکی LC500 نام داشته و دومی که نمونهای هیبریدی است، LC500h نام گرفته است. این مدل از یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی به همراه موتور الکتریکی استفاده میکند اما در رقابت ما مدل LC500 شرکت کرده است. این مدل به یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 تنفس طبیعی با 470 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور مجهز است. همین پیشرانه در محصولات اسپرت و عملکردی لکسس یعنی مدلهای RC F و GS F هم بکار رفته است. وظیفهٔ انتقال نیروی این پیشرانه نیز بر عهدهٔ یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک است.
مرسدس بنز SL
SL کلاس یکی از مشهورترین و باسابقهترین محصولات مرسدس بنز محسوب میشود که پیشینهٔ آن به مدل اسطورهای 300 SL و سال 1954 بازمیگردد. این خودرو که یک رودستر لوکس است، از آن سال تاکنون در نسلهای مختلف بیوقفه تا به امروز تولید شده است. SL هماکنون در نسل ششم خود قرار دارد که برای نخستین بار با کد R231 در نمایشگاه دیترویت 2012 رونمایی شد. این نسل همچنان در حال تولید است اما برای مدل 2017 مورد فیسلیفت و بهروزرسانی قرار گرفت و از آوریل 2016 به بازار آمد. در این فیسلیفت بیشترین تغییرات ظاهری در قسمت دماغهٔ خودرو انجام گرفته است. SL که یکی از گرانترین و لوکسترین محصولات مرسدس بنز محسوب میشود، هماکنون در چهار مدل مختلف با پیشرانههای متفاوت به بازار عرضه میشود که دو مدل آنها از نوع اسپرت و عملکردی AMG با نامهای SL63 و SL65 هستند. قویترین عضو این خانواده، SL65 است که از یک پیشرانهٔ V12 توئین توربو با 630 اسب بخار قدرت استفاده میکند. مدلهای غیر AMG نیز شامل SL400 با موتور V6 و SL500 با موتور V8 میشود؛ اما برای اولین بار از دههٔ 90، در این نسل مدل V12 غیر AMG یعنی همان مدل SL600 ارائه نشده است و SL500 قویترین مدل غیر AMG محسوب میشود که در دوئل ما نیز جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی همین مدل شرکت کرده است. این رودستر لوکس مجهز به یک پیشرانهٔ 4.7 لیتری V8 بایتوربو است که 450 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. تمامی مدلهای SL بهصورت دیفرانسیل عقب تولید میشوند و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic برای هیچکدام از آنها وجود ندارد.
مشخصات فنی
| مرسدس بنز SL500 | لکسس LC500 |
پیشرانه | 4.7 لیتری V8 | 5 لیتری V8 |
تنفس | بایتوربو | طبیعی |
قدرت | 450 اسب بخار | 470 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر | 540 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | 4.5 ثانیه | 4.6 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.6 ثانیه | 12.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 270 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 11.8 لیتر (ترکیبی) | 12.3 لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | 65 لیتر | 82 لیتر |
وزن | 1796 کیلوگرم | 1935 کیلوگرم |
طول | 4.63 متر | 4.76 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.58 متر | 2.87 متر |
قیمت پایه | 87,945 دلار | 92,995 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9859667]