ماه گذشته مرسدس بنز اعلام کرد که عرضهٔ کراساوور الکتریکی EQC در ایالاتمتحده یک سال به تأخیر خواهد افتاد زیرا این شرکت میخواهد در ابتدا به تقاضای رو به رشد برای خرید این خودرو در اروپا پاسخ دهد. این خبر غیرمنتظرهای بود زیرا مرسدس بنز تنها یک ماه قبل در نمایشگاه لسآنجلس قیمتگذاری EQC برای بازار ایالاتمتحده را منتشر کرده بود. حال اما مشخص شده که برای این کراساوور الکتریکی در اروپا هرگز تقاضای زیادی وجود ندارد زیرا به گزارش Die Welt، مرسدس بنز در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ در بازار داخلی آلمان تنها ۵۵ دستگاه EQC فروخته است.
البته ممکن است گفته شود این رقم برای اولین ماه فروش EQC تا حدودی قابلدرک است اما واقعیت این است که فروش این خودرو در آلمان از تابستان گذشته آغاز شده است. همچنین موضوع جالب اینکه Die Welt از مرسدس درخواست ارائهٔ آمار فروش EQC را کرده اما سازندهٔ آلمانی این درخواست را رد کرده و گفته است که تعداد ثبتنامهای خرید آن در دسترس نیست. البته نشریهٔ آلمانی تسلیم نشده و مستقیماً به ادارهٔ حملونقل موتوری فدرال آلمان (KBA) مراجعه کرده است تا اطلاعات ثبتنام برای EQC را به دست آورد.
در اسناد این سازمان تنها ۵۵ ثبتنام خرید برای EQC در ماه نوامبر ذکر شده است که ۱۹ دستگاه آن از نوع AMG Line هستند. این فروش بسیار کمی است خصوصاً با توجه به اینکه رقیب کراساوور الکتریکی مرسدس یعنی آئودی E-Tron در همین ماه در آلمان ۱۹۲ دستگاه فروش داشته است. البته E-Tron چند ماه زودتر از EQC به بازار عرضه شده اما در ماه مارس ۲۰۱۹ بهعنوان اولین ماه حضور خود در بازار آلمان ۴۷۸ دستگاه فروش داشته است.
از بازار داخلی آلمان که بگذریم، EQC در دیگر کشورهای اروپایی هم هرگز فروش خوبی نداشته بهگونهای که در سپتامبر ۲۰۱۹ در کل اروپا تنها ۲۱۲ دستگاه فروش داشته است درحالیکه برای مقایسه، تسلا مدل ۳ در همین ماه در اروپا ۱۷,۵۰۲ دستگاه فروش داشته است. این در حالی است که پیشازاین از EQC بهعنوان قاتل تسلا یاد شده بود. علاوه بر این، مرسدس بنز برای بازاریابی و تبلیغ EQC هزینهٔ زیادی کرده و این روزها این خودرو در آلمان در تلویزیون، سینماها و بیلبوردهای تبلیغاتی بهوفور دیده میشود اما به نظر میرسد تنها جایی که کراساوور الکتریکی مرسدس در آن دیده نمیشود، خیابانهای آلمان یا پارکینگ خانههای مردم است.
در همین حال، تسلا سخت در تلاش بوده و امیدوار است بتواند بهزودی ساخت گیگا فاکتوری چهار را در آلمان تکمیل کند. نخستین خودرویی که در این کارخانه تولید میشود کراساوور کامپکت مدل Y خواهد بود که میتواند رقیب ارزانتری برای EQC باشد و اوضاع مرسدس را در بازار خودروهای الکتریکی حتی از این هم بدتر کند. درهرحال، فروش کل خودروهای الکتریکی در بازار آلمان در طول یازده ماه نخست سال ۲۰۱۹ برابر با ۵۷,۵۳۳ دستگاه بوده که با توجه به فروش کلی ۳.۶ میلیون دستگاهی خودرو در آلمان در همین مدت، شبیه قطرهای در اقیانوس به نظر میرسد.
پرسپولیس
۱۷ دی ۱۳۹۸وقتی طراحیت در حد نام مرسدس نباشه بایدم همچین اتفاقی بیفته .
Infinite
۱۷ دی ۱۳۹۸طراحی فقط یکی از دلایل هست. این طور که آمارها نشون میدن، فروش الکتریکیها در آلمان زیاد نیست و از طرفی من به شخصه رویکرد اکثر خودروسازها رو در الکتریکیسازی خودروها درست نمیدونم. این تغییر الکتریکی لاکپشتی که خودروسازهایی مثل مرسدسبنز یا آئودی پیش گرفتن بیشتر حوصلهسربر هست و فکر میکنم خودروسازها باید خودروهاشون رو با تغییرات و ویژگیهای انقلابی و پرو سر و صدا معرفی کنند. جوری باید روی پروموشن محصولات کار کنند که رسانهها گوش مردم رو کر کنند با تعریف از محصولاتشون. کاری که پورشه در مورد تایکان تا حدودی در اون موفق بوده و تسلا بسیار بسیار خوب اون رو انجام میده.
Mohammad
۱۷ دی ۱۳۹۸این بازار دیگه دست تسلاست
Elmiraj
۱۷ دی ۱۳۹۸به گفته چند تا بزرگوار این سایت فروش خوب تسلا بخاطر کم کاری آلمانی ها در ساخت خودروهای الکتریکی هست وگرنه کسی به تسلا نگاه هم نمی کنه….
.
تا ورود Model Y کمتر از سه ماه فصله داریم…..ماشینی که پرفورمنس Model S ، جاداری Model X و ارزانی Model 3 را یکجا داره…!!!
علی رضا
۱۷ دی ۱۳۹۸بله چون شاسی رو با شاسی مقایسه میکنن و سدان رو با سدان
در عملکرد فاجعه امیز مرسدس شکی نیست اما فروش آئودی E_tron تو اروپا امسال دوبرابر مدل X بود !!!
Elmiraj
۱۷ دی ۱۳۹۸نخست این که کسی یه شاسی ۱۴۴ هزار دلاری را با یک شاسی ۸۱ هزار دلاری مقایسه نمی کنه…!!!
.
و دوم این که اوایل ۲۰۱۹ نسخه پایه 75d مدل X و S بدلیل اختصاص باتری ۷۵ کیلوواتی آن ها به نسخه Long range و Performance مدل ۳ حذف شد و کاهش فروش این دو در سال ۲۰۱۹ از قبل پیشبینی شده بود .
پیکان جوانان گوجه ای
۱۷ دی ۱۳۹۸مرسدس نباید انتظار معجزه داشته باشه زمان میبره برای رسیده به موفقیت همینطور که تسلا یکه و تنها برای یک دهه جنگید تا هم موفق شد هم نظرات مردم نسبت به الکتریکی ها تغییر داد
Ferrari Fxx K Evo
۱۷ دی ۱۳۹۸چوب طراحی زشتشو میخوره ?
ممد ژانگولر
۱۷ دی ۱۳۹۸بازار خودرو در حال کوچ از موتورهای بنزینی آلاینده به تمام برقیه. حتی موتورهای دو زیست هیبریدی هم افاقه نمیکنه. ایلان ماسک ضربه اول را خوب زد و مطمینا ضربه نهایی . شوک به بازار داد . حالا مطمیننا کمپانیهای آلمانی بیکار نمیشینن ولی تا آس برنده رو کنن تسلا کف بازارو جارو کرده. به هر حال دنیای رقابت همینه و در روی یک پاشنه نخواهد چرخید . ولی تسلا فعلا پادشاه ماشینهای آیندست.تا ببینیم چی میشه ?
پویان
۱۷ دی ۱۳۹۸خب اگر تعداد معیاره .پس کل فروش خودرو برقی در المان فاجعه بوده .تنها دلیل فروش تسلا کمک اری رقبا بوده نه به خاطر اینکه تسلا خیلی خوب باشه
Alireza
۱۷ دی ۱۳۹۸میگی فروش تسلا بخاطر خوب بودنش نیست؟
من دیگه حرفی ندارم?
دانیال روشنی
۱۷ دی ۱۳۹۸طراحی فاجعه بار از مرسدس .
کلا الکتریکی ها باید چیزهایی که مربوط به درونسوز هاست رو از ماشین حذف کنن تا ماشین ماهیتش مشخص باشه . جلوپنجره و اگزوز و …. حتی نام هایی نظیر توربو و … باید حذف بشه .
یکی از بزرگترین چیزهایی که باعث رشد ماسک و تسلا شده ، نو آوری و نترس بودنه . درونسوزها پیشرفتشون کند شده بود و محافظه کار شده بودن . نیاز بود که عصر جدیدی شروع بشه در دنیای خودرو و جز ایلان ماسک ، کسی این جرات رو نداشت . تما این پیشرفت بدون تجربه ساخت خودرو بوده .
Enzo
۱۷ دی ۱۳۹۸بنظرم آئودیetron از این سرتره
امیر
۱۷ دی ۱۳۹۸بله و بازهم یادی کنیم از دوستانی ک میگفتن موفقیت تسلا صرفا بابت تبلیغاتشه!!! البته هنوزم این حزفو میزنن و تعصب نمیزاره ک واقعیت رو قبول کنن!
اینم از مرسدس ک با وحود تبلیغات زیاد(طبق گفته مقاله) اما فروش بسیار بدی داشته و بعید میدونم به این زودیا بهتر بشه
پویان
۱۷ دی ۱۳۹۸من هنوز میگم نصف فروش تسلا به دلیل تبلیغاته قوی ای بوده که انجام داده و میده .
در مورد ایفون اپل هم نظرم همینه البته درصد رو از 50 کمتر میدونم
Elmiraj
۱۷ دی ۱۳۹۸لینک یکی از این تیزر ها ، بیلبورد ها و تبلیغات اینترنتی ۱۰ سال گذشته تسلا را بفرستید ما هم ببینیم….؟!؟!؟