نسل جدید فولکسواگن توآرگ ۴.۸۸ متر طول، ۲.۳ تن وزن و بیش از ۶۰ هزار یورو قیمت داشته و پُر از تکنولوژی است اما آیا اینها برای به چالش کشیدن مرسدس بنز GLE و ولوو XC90 کافی است؟
فولکسواگن رئیس جدیدی پیدا کرده است. پسازاینکه دو سال پیش تولید سدان لوکس فیتون خاتمه یافت، حالا نسل جدید کراساوور توآرگ در بالاترین نقطهٔ سبد محصولات این شرکت قرار گرفته است. این خودرو ۴.۸۸ متر طول و ۲.۳ تن وزن دارد درحالیکه عرض آنهم با افزایشی قابلتوجه به ۱.۹۸ متر رسیده است. نسل جدید این کراساوور لوکس بهجز استفادهٔ بیشازحد از کروم در قسمت جلو، طراحی خوبی داشته و جزئیات آن بسیار ماهرانه شکل گرفتهاند.
از سوی دیگر اما هماکنون کراساوورهای میان سایز لوکس دیگری هم در بازار حضور دارند مثل ولوو XC90 که از سال ۲۰۱۵ به بازار آمده یا مرسدس بنز GLE که حتی سن بیشتری داشته و اساساً نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ مدل ML سال ۲۰۱۱ است. البته نسل جدید این خودرو امسال معرفی خواهد شد. توآرگ اما فضای داخلی بیشتری نسبت به این دو رقیب که هردو خودروهای جاداری هستند دارد. البته باید توجه داشت که عرض توآرگ حدود شش سانتیمتر از GLE و حدود پنج سانتیمتر از XC90 بیشتر است.
به همین دلیل، در داخل پرچمدار فولکسواگن فضای زیادی وجود دارد درحالیکه حجم صندوق بار آنهم برابر با ۸۱۰ لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب به ۱۸۰۰ لیتر افزایش پیدا میکند. این اعداد در نسل قبلی به ترتیب ۷۰۰ و ۱۶۴۰ لیتر بودند. علاوه بر این، کابین توآرگ کاملاً مدرن و امروزی به نظر میرسد خصوصاً نمونهٔ مورد آزمایش ما که به یک نمایشگر دوازده اینچی برای صفحه آمپر دیجیتالی و یک صفحهنمایش بسیار بزرگ ۱۵ اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترل قسمتهای دیگری چون سیستم تهویه، ناوبری، اینترنت وای فای و… مجهز است. این تجهیزات در قالب پکیجی با قیمت ۳۵۰۰ یورو ارائه میشوند.
اما در توآرگ جدید همهٔ خبرها خوب نیستند زیرا مثلاً بعضی از ویژگیها و عملکردها بهآسانی کار نمیکنند یا پاسخگویی خودرو به کنترل صوتی با تأخیر صورت میگیرد. همچنین در بعضی قسمتهای کابین، قیمت بالای خودرو احساس نمیشود زیرا فولکسواگن در قسمت پایینی کابین از پلاستیک معمولی استفاده کرده و نگهدارندههای لیوان روی کنسول مرکزی هم برخلاف XC60 بسته نمیشوند. علاوه بر این، کف صندوق بار خودرو نیز کاملاً مسطح نیست. چنین مواردی در خودروی گرانقیمتی مثل توآرگ که قیمت آن در نمونهٔ مورد آزمایش ما به بیش از ۷۷ هزار یورو رسیده کمی ناامیدکننده است.
حجم صندوق بار XC90 اما در صورت خواباندن صندلیهای عقب به ۱۸۸۶ لیتر میرسد که کمی بیشتر از توآرگ است اما از سوی دیگر ظرفیت بار این کراساوور سوئدی ۵۰۰ کیلوگرم و ظرفیت کشش آن ۲.۷ تن است که از هردو رقیب دیگر کمتر است زیرا فولکسواگن و مرسدس بنز میتوانند تا ۳.۵ تن را بکسل کنند؛ اما ولوو از لحاظ ارگونومی بالاتر از دو خودروی دیگر قرار میگیرد. مهمترین دلیل این برتری، صفحهنمایش ۹ اینچی در وسط داشبورد است که تمامی قسمتها و ویژگیهای ماشین مثل اینترنت وای فای، سیستمهای امنیتی، سیستم تهویه و… را مدیریت میکند.
علاوه بر این، رابط کاربری صفحهنمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی XC90 نیز مشابه یک تبلت معمولی است و به همین دلیل هرکسی میتواند بهسادگی از آن استفاده کند. البته افراد معمولاً زمانی از تبلت خود استفاده میکنند که راحت روی مبل منزل خود نشستهاند نه زمانی که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستند. فضای داخلی XC90 اما بسیار مرتب و شستهرفته به نظر میرسد و از این لحاظ تقریباً با مرسدس برابری میکند. تودوزی این ماشین نیز عالی بوده و صندلیهای آنهم بسیار راحت هستند و فضای پای زیادی دارند.
در مرسدس اما احساس میکنیم به گذشته سفر کردهایم زیرا کابین خودرو با وجود نسخهٔ قدیمی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Comand و دکمههای کوچک، کاملاً قدیمی به نظر میرسد؛ اما بااینوجود ممکن است کابین GLE به دلیل داشتن حسی نوستالژیک، برای برخی افراد خوشایند باشد. این در حالی است که صندلیهای بزرگ جلوی این خودرو نیز کاملاً راحت بوده و قسمت عقب هم مناسب است. همچنین حداکثر حجم صندوق بار GLE به ۲۰۱۰ لیتر میرسد که از دو خودروی دیگر بیشتر است درحالیکه مرسدس توانایی حمل ۶۵۰ کیلوگرم بار را هم دارد.
مرسدس بنز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربودیزل با ۲۶۰ اسب بخار قدرت مجهز است. این نیرو توسط گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیکی انتقال پیدا میکند که کمی تنبل احساس میشود. موتور V6 نیز در ابتدا کاملاً قدرت خود را نشان میدهد زیرا ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور آن از دور تنها ۱۶۰۰ rpm در اختیار راننده قرار میگیرد اما در دورهای بالاتر کمی از کشش و هیجان موتور کاسته میشود. یکی دیگر از ویژگیهای کهنهٔ GLE نیز تعلیق بادی ۲ هزار یورویی آن است که هرچند در ناهمواریهای بزرگ، راحت است اما در دستاندازهای کوچک کمی نامطلوب احساس میشود؛ بنابراین میتوان گفت GLE هیچ پویایی خاصی در سواری خود ندارد.
نتیجه
فولکسواگن هنوز هم خودروهای بسیار خوبی میسازد. یکی از این خودروها، نسل جدید توآرگ است که توانست در این رقابت جایگاه نخست را از آن خود کند. مقام دوم هم به سوئدی منظم و اتوکشیده یعنی ولوو XC90 میرسد؛ و نهایتاً سن بالای مرسدس بنز GLE خود را کاملاً در این رقابت نشان داد و به همین دلیل این کراساوور اشتوتگارتی نتوانست به جایگاهی بهتر از آخر دست پیدا کند.
مشخصات فنی
مرسدس بنز | ولوو | فولکسواگن | |
مدل | GLE350d | XC90 D5 | توآرگ V6 TDI |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 | ۲ لیتری I4 | ۳ لیتری V6 |
تنفس | توربودیزل | بایتوربودیزل | توربودیزل |
قدرت | ۲۶۰ اسب بخار | ۲۳۵ اسب بخار | ۲۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۰ نیوتن متر | ۴۸۰ نیوتن متر | ۶۰۰ نیوتن متر |
حداکثر سرعت | ۲۲۵ کیلومتر/ساعت | ۲۲۰ کیلومتر/ساعت | ۲۳۵ کیلومتر/ساعت |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
رینگ و لاستیک | ۱۹ اینچی ۲۵۵ | ۲۰ اینچی ۲۷۵ | ۲۰ اینچی ۲۸۵ |
تولید آلایندگی | ۱۹۹ گرم/کیلومتر | ۱۶۳ گرم/کیلومتر | ۱۸۲ گرم/کیلومتر |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر (ترکیبی) | ۶.۲ لیتر (ترکیبی) | ۶.۹ لیتر (ترکیبی) |
حجم صندوق بار | ۶۹۰ تا ۲۰۱۰ لیتر | ۷۲۰ تا ۱۸۸۶ لیتر | ۸۱۰ تا ۱۸۰۰ لیتر |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۸۱/۱.۹۲/۱.۷۱ متر | ۴.۹۵/۱.۹۳/۱.۷۷ متر | ۴.۸۸/۱.۹۸/۱.۷۹ متر |
قیمت تستشده | ۷۱,۹۵۴ یورو | ۷۴,۲۵۰ یورو | ۷۷,۶۴۰ یورو |
منبع: Autobild
Just bentley continental
۱۲ شهریور ۱۳۹۷به نظرم مقایسه درستی بود
فولکس واگن واقعا حق اول شدنو داره
مرسدس دیگه پیر شده این مدل باید منتظر نسل جدیدش باشیم.
یه نظرسنجی
فولکس واگن توارک لایک
بی ام و x5 جدید دیسلایک
mahdy
۱۲ شهریور ۱۳۹۷دوست عزیز مثل این که حالت ناخوشه
نظر سنجی باید در یک کامنت کاملا جدا گانه باشه الان آدم باید به متنت لایک و دیسلایک بده یا نظر سنجیت
ولی به نظرم ولوو باید اول میشد توآرگ دوم ولی جای ایکس فایو خالی بود همین طور ارباب حلقه ها ولی GLE کلا در حد بقیه نبود نباید شرکت داده میشد (تازه تصاویری که از مرسدس GLE نسل جدید با پوشش جاسوسی اومده بود بسیار نا امید کننده بود باید ببینیدش حتی طرفدارای دو آتیشه مرسدس هم ازش نا امید شدن)
مهدی
۱۲ شهریور ۱۳۹۷این نسلgleباز ازنسل آینده مردونه تره.طراحی داخل اتاق نسل جدید فقط دوتبلت چپوندن داخلش.اما طراحی چراغ عقبش واقعا مسخره است
مهدی
۱۲ شهریور ۱۳۹۷بدون اینکه نتیجه روبخونم فولکس توارگ انتخاب منه.خیلی جذابه.فولکس واگن خیلی طراحی خوبی ازش درآورده .لوکس وارزشمند
shirko
۱۲ شهریور ۱۳۹۷دقیقا انتظار همین رتبه بندی رو داشتم .
الهی
۱۲ شهریور ۱۳۹۷xc90 هم جدید نیست و از 2014 تولید میشه و خیلی هم جوان نیست.. اما با یک نظم و دقت خوبی طراحی و ساخته شده..
Mohammad
۱۲ شهریور ۱۳۹۷کاری با کلاس خودرویی این رده ندارم ولی با همین قیمت ها میشه کادیلاک اسکالید خرید
و آن کجا و این کجا 😎
ADAK
۱۲ شهریور ۱۳۹۷انتخابم xc90
Kamy R
۱۲ شهریور ۱۳۹۷توآرگ از دو رقیبش زیباتره و این تعجبی هم نداره چون جدیدتره
کاوه
۱۲ شهریور ۱۳۹۷به نظرم جی ال ایی رخ زیبایی دارد ، سواری اش هم فوق العاده. توارگ حتا به زیبایی تیگوان هم نیست!چهره اش برای یک اس یو وی شصت هزار پوندی بیش از حد معمولیه. جی ال ایی نیاز به اثبات ندارد. هرچند رقابت در فروش شاسی بلندهای لارژ در آمریکا را به لکسوس آرایکس و ب. ام.و ایکس فایو باخته.
شمس
۱۲ شهریور ۱۳۹۷ولوو اول
فولکس دوم
بنز سوم
شمس
۱۲ شهریور ۱۳۹۷حالم از اینایی که میان میگن ولی بنز یه چیز دیگس بهم میخوره. پشتش سوار نشده حتی دستش رو بوق بنز نخوره میاد میگه بنز یه چیز دیگس
سید
۱۳ شهریور ۱۳۹۷چون بنز سرآمد بوده همیشه…حالتون بهم نخوره لطفا ،چون واقعا بنز بچیز دیگست…داشتن بنز یعنی داشتن پشتوانه و تاریخ خودروسازی…شما وقتی یه بنز سوارمیشی فرقشو واقعا با رقیباش احساس میکنی…یادش بخیر یه بنز 190قدیمی داشتیم…مردی بود واسه خودش☺
مهدی
۱۳ شهریور ۱۳۹۷یعنی اون کسایی که ازمجله های معروف دارن تست میکنن به بنز یه چیز دیگه است پی نبردن وشما که ازنزدیک هم ندیدی پی بردی.خوب حقیقت اینکه که آخر شد ودرمقابل رقباش حرفی واسه گفتن نداشت.تعصب تاچقدر.انگار خودروسازهای دیگه اسباب بازی میسازن
ضد بنز کادیلاک تویوتا کیا. جاست ماشین هندی
۱۴ شهریور ۱۳۹۷حالم از بنز بهم نمیخوره
حالم از شما بهم میخوره
شما میخوایی برا بنز سجده کنی خم و راست بشی اوکی مشکل خودته
ولی نمتونی و نباید منو مجبور کنی برا بنز تو خم بشم
من بنزو لایق خم شدن نمیبینم. شما میبینی مشکل خودته که ارزشتو از یه ماشین پایینتر اوردی
به کارات برس سجده هاتو برا بنز بکن.
مشکل این طرفدارای بنز اینه که اگه من بگم بنز دوست ندارم میریزن سرم بعد یه لیست نشون میدن میگن به این دلیل باید سجده کنی
کلا ماها همینیم به زور میخواییم سلیقه خودمونو قالب کنیم. به زور میخوان به من بگن بنز رو دوست داشته باش خوبه برات.
سرامد بودن بنز به من چه. وقتی بنز ندارم نداری به من چه بنز یه چیز دیگس
من پراید ندارم اینقدرم نگو بنز یه چیز دیگس
به این چیزا باشه فراری یه چیز دیگس
چون یه عده منت سرتون گذاشتن فقط بنز وارد کردن و شما لیاقتشو پیدا کردی سوارش بشی الان داری این حرفا رو میگی
یه سر به دبی بزن برو نمایندگی هرماشینی میخوایی سوار شو
اصلا برو ماشین اجاره کن. بنز ائودی بی ام و فراری لامبورگینی بوگاتی همه چی میتونی اجاره کنی. بنز اجاره کن بی ام و اجاره کن ائودی اجاره کن بعد بگو چه فرقی دارن.
حالا من برندای بقیه کشورا رو نمیگما که به این روح بنزگونه ات برنخوره
بدبختی مملکت اینه یه عده با مافیایی کردن بازار خودرو از همون اول باعث شدن امثالی مثل شما به وجود بیاد که خودرو رو فقط تو بنز و تویوتا و کیا و کادیلاک میدونه
خب باشه بابا شماها خوبی منی که پراید ندارم بدم
خوب شد؟
افرین بچه خوب اون بنز ۱۹۰ رو تو خواب مگه داشته بوده باشین
جالبه کلا شاید صد تا بنز ۱۹۰ وارد شده بعد هزارنفر میاد میگه من داشتم
تو یه فروم خودرویی یه زمانی ۴۰۷ پژو وارد شده بود هرکی میرسید میگفتش من اینو دارم، پدرم اینو خریده، برادرم تازه تحویل گرفته. هزار نفر مدعی داشتنش میشدن اون مدلی که اون موقع ۲۰ تاشم تحویل نشده بود
من با پراید نداشتم خوشم شمام با بنز داشته تون خوش باشین
میدنایت
۱۹ شهریور ۱۳۹۷دوست عزیز خودتو خسته نکن اینا درست بشو نیستن
بنز یه ماشین لوکس عامه پسنده و بیشتر طرفداران بیسوادایی هستن که درکشون در حد اسمیه که زیاد شنیدنش و لی برندای لوکس دیگه طرفدارای خاص خودشو داره
نوید جهرمی
۲۲ شهریور ۱۳۹۷منم میگم بنز یه چیز دیگس ولی تعصبی ندارم.
با حرفات موافقم. مخصوصا قسمت تحمیل سلیقه
امیر
۱۲ شهریور ۱۳۹۷چرا اینقد داشبورد ولوو داغونه؟؟؟؟؟!!!!
همیشه برام سوال بوده چرا اینقد زشت طراحی میکنه
ولی بازم ولوو کلاسش یه چیز دیگس
امیر
۱۳ شهریور ۱۳۹۷اول. ولوو
دوم. بنز
سوم. فولکس
JUST USA
۱۷ شهریور ۱۳۹۷المانه لامصب مگه میشه جنس بد بسازی
Roham
۱۹ شهریور ۱۳۹۷جالب بود بتز جادارتر از هر دو تای دیگه و قوی تر از ولوو ( اطلاعات فنی فولکس رو مرورگر من بالا نیاورد) کیفیت کابین فولکس در حد متوسط بود ولی از اونجا که بنز سیستم اطلاعات سرگرمی ناامید کننده ای داشت ! در رتبه سوم قرار گرفت و در این بین اصلا مهم نبود که فضای کافی ؛ کیفیت ساخت قابل قبول ( موتور بهتر از ولوو و… داشت
عجب مقایسه عادلانه ای!!!
Roham
۱۹ شهریور ۱۳۹۷یه موضوعی …
شمایی که اعتقاد داری این عشق بنزا (امثال بنده) هنوز دستشون به بوق بنز نخورده …
اولا مگه من و امثال من رو میشناسی؟!
دوما دست من خورده یا نخورده شما چرا اینقدر به اونجاتون فشار میاد؟!!
نکته بعد اینکه خودت اصلا ماشین داری (پیکان یا پراید هم قبوله ) که اینجور خود عزیز پندارید؟!!
آخر هم اینکه خواستید (پول که ندارید) یه چیز دیگه تون رو بدید تا اجازه بدم دستتون به بوق ماشینم بخوره ، اینجور لااقل خواستید میتونید قسم بخورید که دستتون به بوقش خورده! خخخخ