مرسدس بنز GLC 300 و لندروور دیسکاوری اسپورت امسال معرفیشدهاند و ممکن است که عضو یک خانواده نباشند اما مفهوم قار گرفته در پشت سر این دو خودروی لوکس آشنا هستند. این مفهوم به این دلیل آشناست که خودروهای مقایسه درواقع کاملاً جدید نیستند اما تا قدری نسل جدید کراس اوورهای دو کمپانی به حساب میآیند.
نام LR2 مطمئناً آشنا به نظر میآید. دیسکاوری اسپورت کوچکتر از دیگر عضو خانواده یعنی دیسکاوری است اما هنوز هم قابلیتهای چشمگیر آفرود لندروور را به نمایش میگذارد. با ۲۱ سانتیمتر ارتفاع از زمین، این خودرو میتواند بسیار بهتر از سایر کراس اوورهای لوکس کامپکت از جمله GLC از موانع رد شود. GLC هم عضو جدید خانوادهی بنز بوده که بر پایهی C کلاس ساختهشده و کراس اوور کامپکتی است که جایگزین GLK شده است.
قوای محرکهی مشابه، عملکرد متفاوت
نیروی دو خودرو از یک پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری که به توربو مجهز هستند ایجاد میشود. این پیشرانهها به گیربکسی ۹ سرعته و اتوماتیک جفت شدهاند که میتوانند نیرو را به هر چهارچرخ بفرستند. پیشرانهی دیسکاوری اسپورت ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۹ نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه این اعداد در GLC به ترتیب به ۲۴۱ اسب بخار و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا میکنند.
در اکثر خودروهایی که گیربکس ۹ سرعته دارند و از چنین آرایش پیشرانهای استفاده کردهاند من چنین موردی را یافتهام و گیربکس در دیسکاوری اسپورت عالی نیست. بهسختی دنده جا میرود و تعویضها نرم نبوده و گاهی اوقات چند لحظهای طول میکشد تا دندهی مناسب را پیدا کند.
در مقابل، گیربکس ۹ سرعته ی بنز یکی از بهترینهای بازار است. این گیربکس به خوبی با خودرو جفت شده و تعویضها نرم و تقریباً بیوقفه انجام میپذیرد.
علیرغم اینکه مرسدس ۲۲ کیلوگرم سنگینتر است اما شتاب سریعتری دارد و تنها ۶.۴ ثانیه نیاز دارد تا از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این زمان برای دیسکاوری اسپورت ۷.۸ ثانیه است.
مرسدس بنز همچنین در مصرف سوخت واقعی عملکرد بهتری بر جای میگذارد. در خلال تستها، GLC 300 مصرف سوخت متوسط ۱۰.۳ لیتر در هر صد کیلومتر را نشان داد درحالیکه عملکرد دیسکاوری اسپورت ضعیفتر بوده و در هر صد کیلومتر ۱۲.۳ لیتر بنزین بهطور متوسط سوزاند. بهعنوان آیتم آخری در این بخش، GLC کابین آرامتر و ایزولهتری را به نمایش میگذارد.
دو روشی که نشان میدهد این دو خودرو در آفرود چگونه رفتار میکنند مستقیماً منعکسکنندهی اعتبار و شهرت هر کمپانی است. هندلینگ، سواری و پشت فرمان لندروور بیشتر شبیه شاسی بلندهای مرسوم است حتی اگر این خودرو مدرنتر باشد. این خودرو تنظیم شده تا وظایف آفرود خود را انجام دهد و از حالات رانندگی چندگانهی معمول استفاده میکند.
اما روی دیگر سکهی توانایی آفرود این است که دیسکاوری اسپورت از سواری اندکی متلاطم رنج میبرد و برخی از نرمیهای یافت شده در GLC 300 را از دست داده است. سواری بنز راحتتر است و همهی کنترلها نرم و روان انجاموظیفه میکنند. هندلینگ برای یک کراس اوور لوکس کامپکت نجیب و آراسته است. ممکن است که GLC فاقد حالتهای انتخابی آفرود موجود در دیسکاوری باشد اما حالتهای قابلویرایشی را برای ایجاد توازن بین اسپورتی و راحتی در دسترس قرار میدهد.
داخل کابین
هر کسی که داخل C کلاس جدید نشسته باشد بلافاصله کابین GLC 300 را شناسایی خواهد کرد. فینیش کلی با مواد با کیفیت بالا صورت پذیرفته و طراحی زیبا و چشمنواز به نظر میرسد و در مقایسه با لندروور احساس بیشتری از لوکس بودن را ایجاد میکند.
کابین دیسکاوری ویژگیهای خاص خودش را دارد اما بهاندازهی بنز مدرن نیست و برخی از سوئیچها و دکمهها خسته به نظر میرسند و انگار بهصورت رندوم قرارگرفتهاند. سیستم اطلاعات سرگرمی نیز کمی تأخیر دارد.
فضای صندوق و جاداری
هرچند که GLC 300 حدود ۶ سانتیمتر طویلتر از لندروور است اما دیسکاوری اسپورت با ارائهی ردیف سوم صندلیها مرسدس را خجالتزده میکند. دو صندلی عقبی بسیار تنگ هستند و فقط برای بچهها کاربرد دارند اما بههرحال در مواقع ضروری به کار میآیند. سرنشینان احتمالاً صندلیهای عقب دیسکاوری را به GLC 300 ترجیح خواهند داد. فضای پاها ممکن است یکسان باشد اما فضای سر در دیسکاوری فراوان بوده و سانروف یک تکه پانورامیک احساس فراخی بیشتری را ایجاد میکند. استراحتگاه دست در لندروور نیز جاگذاری بهتری دارند.
فضای بار در لندروور با تا شدن صندلیهای ردیف سوم دیسکاوری اسپورت بیشتر میشود اما این مزیت به آن اندازهای که اعداد پیشنهاد میدهند بزرگ نیست.
قضاوت نهایی
این دو خودرو در هنگام تست قیمت بالایی را نشان میدهند. قیمت لندروور دیسکاوری اسپورت در هنگام تست به ۵۳۵۰۸ دلار رسید درحالیکه مرسدس بنز GLC 300 4Matic رقم ۵۸۲۳۰ را نشان داد.
مرسدس بنز قابلتوجهتر است، کیفیت بالاتری را نشان میدهد و تناسب کلی بهتری بین قسمتهای مختلف خودرو برقرار است. آیا بهاندازهی ۵ هزار دلار بیشتر ممتازتر است؟ در دنیای کراس اوورهای لوکس کامپکت، پاسخ مثبت است.
لندروور دیسکاوری اسپورت | مرسدس بنز GLC 300 | |
۴ سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژر | ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژر | پیشرانه |
۲۴۰ اسب بخار | ۲۴۱ اسب بخار | قدرت |
۳۳۹ نیوتنمتر | ۳۷۰ نیوتنمتر | گشتاور |
۹ سرعته خودکار | ۹ سرعته خودکار | گیربکس |
۱۷۹۵ کیلوگرم | ۱۸۱۴ کیلوگرم | وزن |
۹۰۶ لیتر | ۵۴۹ لیتر | فضای بار |
۱۱.۹/۹.۰ | ۱۱.۱/۸.۳ | مصرف سوخت (شهر/جاده) |
$۳۸,۴۵۰ | $۴۱,۸۷۵ | قیمت پایه |
$۵۳,۵۰۸ | $۵۸,۲۳۰ | قیمت نسخه تست |
منبع: autoguide
Mohammadreza4060
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵با تشکر از پدال برای مطالب خوبش
فقط ای کاش پدال یکم گرافیکشو بهتر کنه(که اصلا هم کارسختی نیست)
البته الانم خوبه ولی خیلی جا برا بهتر شدن داره
فورد
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ما ایرانیها کلا علاقه خاصی به بنز داریم لامصب این ارمش افسون کرده البته بگم دلیل داریم
Joker
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵دلیلش چیه؟
فقط انگلستان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵بدون تعصب بنزه یکم بهتره ولی شاسی بلند بیشتربرای افرود ساخته می شه که رنجروور بهتره
محمد
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷داداش این رنجرور نیست دیسکاوریه
Monster_ALM
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵رنجروور عالیه
great britain
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵انتخاب من بدونه تردید لندروور.
ماشین همه جا رو
من قیافه لندروور هم بیشتر دوست داشتم مخصوصا نمای عقب که بهتر از بنزه.
طراحیه داخله کابین هم اونقدر فرق نداشت که بگیم کدوم بهتره.
در کل به نظره من هردو در یک سطحن.
ولی همونطور که گفتم لندروور رو بیشتر دوست دارم.ابهته بیشتری داره.
علي
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵لندروهور بیشتر برای سنینن بالا که دوست دارن خودرویی عادی و بدور از حاشیه سوار بشن خوبه و همینطور طرفداران چارلی چاپلین خدا بیامرز که نور به قبرش بباره . ولی مرسدس مال انسانهای رو به جلو،هیجان ، متنفر از درجا زدن و ورشکستگیهای مستمر .
شایان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵کاملا در اینجا بنز برندست یعنی چی ماشینه همه جارو فقط همه جارویی نیست که اگرم باشه بازم بنز در این مدل کم نمیاره بقیه موارد هم بنز کاملا سرتره بهتره از تعصب کم کنید
great britain
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵همچین میگی کاملا برندست انگار اختلاف نجومیه.
یه دونه اسب بخار بیشتر- یه چندتا گشتاور بیشتر – نزدیک یک ثانیه شتاب بیشتر(که اونم تو ماشینهای آفرود خیلی مهم نیست).
که اونم برای کمپانیه ای که ادعای اولین و باسابقه ترین خودروساز رو داره.
به نظرم این اختلاف اندک خیلی مهم نیست.
آفرود یعنی فقط جیپ و لندروور…………
اینم یادت نره لوکس ترین شاسی بلند جهان ساخت رنج روور هستش نه بنز.
شایان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵کی گفته لوکس ترین برای رنجرووره لوکس ترین و برترین ماشین شاسی بلند لوکس دنیا و به نظرم مرسدس کلاس جی هست بهتره بری یکم تحقیق کنی تا بدونی این مدل از بنز چقدر برتر از رنج روور و جیپه موندم چقدر تعصب
من هم نفهمیدن میخواستی پای رنجروور و کلاس جی و بکشونی وسط ولی اینطوری بهتر شد
ahmad
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵شاسی بلند بعد از لندرور (اونم نسخه رنج رور) حرومه!
هیچ شاسی بلندی رنج رور نمیشه
چی میشد اگه پای این انگلیسی قدرتمند به خیابون های ما باز می شد…
خلاصه که شاسی بلند فقط لندرور رنج رور
علي
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵فرض کنیم پاهاشم باز شد .بیا اینم ۱ پوند پول حلال حالا دست از سر کچلش برمیداری؟!
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵الان دیگه اکثر مردم شاسی بلند ر واسه افرود نمیخوان
تو همین کشور ما چند درصد مردم با لندکروزر (که تماما مخصوص افروده) میزنن به کوه و بیابان؟
حالا در کشور های خارجی اینطور خرید هایی کمتره (افرودر بخرن و باهاش نرن افرود) ولی در کل ترجیح میدن ماشین راحتتر و جادار تر و کم مصرف تر بگیرن تا با قابلیت افرود بهتر
اگه فقط بحث افرود بود خب جیپ رنگلر هم گزینه مطرحیه یا مدل های از تویوتا مثل فورچنر و …
امیر.عارف
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵راستش هر چی فکر کردم نتونستم تو نظرسنجی یکی را انتخاب کنم چون هم لندروور را دوست دارم و ماشین (همه جا رو) خوبی هست و این بنز هم که دیگه احتیاج به تعریف نداره. در کل بازم یاد این مطلب افتادم که خدایا ما تو ایران زندگی میکنیم و عاشق ماشین هم هستیم از این مسئولین که آبی گرم نمیشه اگه دلت واسه ما سوخت خودت یه راهی واسه ما باز کن که از رانندگی با این ماشینها لدت ببریم قبل از اینکه آرزو بدل بمیریم
امیرحسین
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵آدم عاقل وقتی ماشین کراس اوور میخره یعنی به قابلیت آفرود براش مهم هست بنابراین لندروور ماشین بهتری هست.مگر اینکه حسرت چند سانتی متر ارتفاع داشته باشی که در اون صورت قضیه فرق میکنه
آی کیف میکنم وقتی کراس اوور ها رو میبینم که تو برف یا گل گیر کردن!!!!باد صاحب ماشین خالی میشه
احمد باقری
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵بنز، مدرن تر به نظر میاد.
بنتلی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵بخش لوکس سازی لندرور رنجرور نام داره و بهتر بود glcبا اووک مقایسه میشد!از طرفی این مشخصات رنجرور دیسکاوری 2015 هس چون آپدیت شده برا 2016(اطلاعات و سرگرمی جدید،بهبود درگیربکس،چهارچرخ متحرک بصورت استاندارد)،درضمن glc با اینکه تنظیم حالت آفرود و ارتفاع زیاد بلند نداره ولی توانایی زیادی تو آفرود داره.
Javid
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵جدا از بحث دو خودرو ، ولی انصافا ماشینی که هم با وقار باشه و هم لوکس و ساخته شده باشه برا آفرود فقط فقط benz amg G63 6*6(همون 6 چرخ)
کلیپ هاشو تو یوتوب ببینید
لینک پدالشم اینه:
http://www.pedal.ir/%D8%A8%D9%86%D8%B2/%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D9%86%D8%B2-6-%DA%86%D8%B1%D8%AE/
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵بنز آفرودر فقط G500 4×4 square
هم ارزون تر از 6×6 هم مانور پذیر تر هم افرودش بهتره به نظرم
توانایی خوبی هم در گذر کردن از مسیر های افرودی داره مخصوصا با سرعت و بدون نیاز به دیف لاک
در کل بیشتر از 6×6 قبولش دارم
ali ayat
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵آقا هر شرکتی نخواد با محصولات آلمانی و بعد ایتالیایی رقابت کنه شکست میخوره تمام.
hesam
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵هیچی بنز نمیشه،،تو هر کلاس خودرویی یه حرف محکمی همیشه برا گفتن داشته
میثم
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵تجربه ساخت خیلی مهمه و تو این مورد لندرووربرنده است لندروور امتحان خودش رو پس داده با این ماشین کوه و صحرا جنگل دریا هر جا که فکرش رو بکنید فتح شده
یه طرف بنز که نیازبه تعریف و تمجید نداره
mohammad-fm
۶ خرداد ۱۳۹۵اول اینکه لندروور بنز نمیشه .دوما اگه دقت کنید این ماشینا اس یو وی نیستن کراس اوور هستن و اغلب برای کوه و جنگل و افرود استفاده نمیشن و بخاطر همین مصرف سوخت کمتر و شتاب بیشتر خیلی مهمه.داشبورد بنز که نسبت به دیسکاوری خیلی سر تره .تو طراحی خارجی هم بنز خوب کار کرد و لندروور حرفی در مقابل بنز برا گفتن نداره