یکی از نمادینترین سدان های اسپورت اوایل دهه ۹۰ میلادی مرسدس بنز 190E 2.5-16 Evo II است که اخیراً شمعهای کیک ۳۰ سالگی خود را فوت کرده و ژرمنها نیز به ما یادآوری کردهاند زیرا این نام شایستگی حک شدن در اذهان عمومی را برای همیشه دارد.
نسخه جادهای و مجاز این خودروی مسابقات DTM از همان نام استفاده کرده و هشتم مارس در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۹۰ به نمایش درآمد. این هیولای کلاسیک بر پایه خودروی 190E 2.3-16 عرضه شده در سال ۱۹۸۴ ساخته شده و تنها ۵۰۲ دستگاه از آن تولید شد. این خودروها دارای رنگ متالیک مشکی و آبی بودند.
شاید چشمگیرترین عنصر این خودرو اسپویلر عقبی باشد که برای اهداف آئرودینامیکی نصب شده است. این قطعه به منظور افزایش داون فورس اکسل عقب در سرعتهای بالا طراحی شده و دارای نواری پایینی است که میتواند کج شود. اسپویلر جلو نیز در دو مرحله قابل تنظیم است. در مقایسه با مدل Evo I، نسخه Evo II حدود ۲۱ کیلوگرم داون فورس بیشتر در جلو و ۵۷ کیلوگرم در عقب تولید میکرد. بدنه نیز مستحکمتر شده و رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی نیز زیر آن خودنمایی میکردند.
پیشرانهی این هیولا نیز به اندازهی بدنه برجسته بوده است. این سدان اسپورت به نیروگاه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت احساسبرانگیز ۲۳۵ اسبی برای آن زمان مجهز شده بود. البته مدلهای مسابقهای قدرت ۳۷۳ اسبی داشتهاند. این پیشرانهها نیز از مدلهای تولیدی مرسدس گرفته شده بودند.
نیروگاه ۴ سیلندر یاد شده آخرین پیشرانه تولیدی مرسدس برای مسابقات DTM بود و پس از آن AMG وظیفه تأمین پیشرانهها را بر عهده گرفت.
اگرچه مدل جادهای با قیمت بالای خود دل ثروتمندان را ربود اما مدل مسابقهای در ۱۶ ژوئن ۱۹۹۰ و در پیست نوربرگ رینگ معرفی شود. ۲ ماه پس از آن بود که اولین پیروزی با رانندگی کورت تیم به دست آمد. در سالهای بعدی نیز مرسدس پیروزیهای زیادی با این خودرو کسب کرد.
[دانلود ویدئو]
ممد ژانگولر
۲۶ اسفند ۱۳۹۸لامصب هنوزم دل میبره
این بنز نمیدونم چیه که وقتی میخوای باهاش قهر کنی پشیمون میشی میگی غلط کردم
مزدا
۲۷ اسفند ۱۳۹۸کاش طراحی های امروز بنز هم اینقد جذاب بود
GERMANY
۲۷ اسفند ۱۳۹۸یه مساله ی جالبی هست این وسط… کسی میدونه چرا ماشینای مرسدس در عین سادگی اینقددددددددد به دل آدم میشینن؟ اخه من سوار شدم. داشتم تو پیست نوربرگرینگ باش دور دور میکردم زیادی گاز دادم احساس کردم پام سردش شده بعدش یهو کنترل ماشین از دستم در رفت تند پیچیدم باسرعت زیاد, بعد زدم به دیوار. به خودم که اومدم دیدم از تخت افتادم پایین..???
ممد ژانگولر
۲۷ اسفند ۱۳۹۸?
Gold
۲۶ اسفند ۱۳۹۸لذت رانندگی خالص دهه نود :::…
البته به شرط اینکه موارد زیر را رعایت کنید:
از لاستیک فقط میشلن یا پیرلی استفاده کنید، وضعیت سیستم سوخت رسانی را همواره چک کنید ، بنزین سوپر یا بالاتر از سوپر استفاده کنید و از همه مهمتر رله های اتومبیل عوض نشده باشد!
تمام استفاده کنندگان بنز 190 اگر هنوز ماشین را در اختیار دارند که هیچ اما اگر خیر بی شک دلتنگ این افسانه شده اند !!!
این اسطوره با اختلاف زیاد به لحاظ تناسبات طراحی از همدوره ها بهتره البته نه از روی عکس . جادوی دستان تیم طراح به مشورت برونو ساکو این ماشین را جزو طرح های بی زمان قرار داده.
شاید بشه گفت تقریبا همه مهندسای با سابقه بنز آلمان حداقل یک دستگاه از این بچه بنز تو پارکینگشون هست. مدل های اوولوشن دارای رنگ بسیار زیبای بلواشوارتز هستند.
موارد مثبت:
• شروع کننده سگمنت کمپکت کلاس سی
• طراحی فاز دو بی نظیر
• موتور ۱۰۲ با عمر عجیب و غریب
• مونتاژ بدنه عالی
• کیفیت رنگ بسیار بالاتر از حد انتظار
• ارگونومی و دید بیرون بسیار خوب
• پرستیژ مرسدس
• سلطان بی چون و چرای اتوبان
• در حال افزایش قیمت
موارد منفی:
• کیفیت دریچه کولر در حد بنز نیست
• حساس به بنزین بی کیفیت
• دل کندن از آن برای صاحبش بسیار سخت است !!!
بهراد
۲۶ اسفند ۱۳۹۸قضیه این رله چیه دوست عزیز؟
Gold
۲۶ اسفند ۱۳۹۸سلام
این را به تجربه عرض میکنم که بسیار در ایران و همینطور در کشورهای خارجی دیدم رله های سوخته را مشابه استوک پیدا میکنند حالا یا از بنزهای ۱۹۰ دیگر و یا از بنز ۱۲۴ و یا از بنز ۱۲۶ موتور کوچک و روی خودرو نصب میکنن ، این موضوع به عقیده بنده مخصوصا نباید روی رله سوخت اجرا بشه چرا که کلا حالت رفتاری موتور بعد از مدتی به هم میخوره و دوستان میان عیب را از پمپ سوخت میدونن یا در مدت کوتاهی فیول دیستریبیوتر یا همون تقسیم سوختشون به هم میخوره و میبرن هزینه میکنن اما در جریان تفاوت کد تولید رله فابریک ماشین نیستن ….. به زبان دیگه کانفیگ ماشین روی اون رله فابریک خودش بسته شده مثلا موتور صد و دو هشت سوپاپ هم روی اتاق کپل هست هم روی اتاق بچه بنز اما اصلا توصیه نمیشه قطعات برقیشون جابجا بشه.
توصیه میشه اگر رله سوخت خودرو از مدار خارج شد حتما رله فابریک باز و تعمیر بشه و دوباره سر جای خودش نصب بشه و اگر در جاده دچار مشکل شد رله از جا خارج بشه و با یه تیکه سیم برق پمپ بنزین را از قسمت سوییچ بگیرید تا به مقصد برسین.
بهراد
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ایول دم شما گرم . یه چیزیم یاد گرفتیم از شما.
من با مدل های قدیمی ماشینای آلمانی زیاد آشنایی ندارم اما مدل های جدید اگر قطعه فابریکی نصب نشه با ارور ووو خیلی اذیت میکنه و مثلا اگر چراغ عوض شد باید حتما کدش اسکن بشه و توسط دستگاه برای ماشین تعریف بشه و دوباره سینک بشه نمیشه سوکت رو در آورد و همینطوری جا زد.
بیشترین چیزی که میدونم اینه که در این مدل اندازه آینه بغل هاش برابر نیستن و یکیش بزرگتره
Abbas.Lambo
۲۶ اسفند ۱۳۹۸لامصب گنگش خیلی بالاس،اصن یجور خاصی خفنه،مخصوصا همین رنگ سیاهش
حسن
۲۶ اسفند ۱۳۹۸اون زمان بدون توربو از یه موتور 2/5 لیتری 235 اسب قدرت گرفته!
محمد
۲۶ اسفند ۱۳۹۸خیلی باحاله
علی
۲۶ اسفند ۱۳۹۸من طرفدار ب ام و هستم
ولی اینو نمیشه دوست نداشت
شکوه مهندسی هست
لوکس هست
با کیفیت و چشم نواز
خودم
۱۲ فروردین ۱۳۹۹من تقریبا ۱۳ ساله بودم که بنز این ماشین رو داد بیرون از همان زمان یک دل نه صد دل عاشق این ماشین شدم و بعضی مدلهای دیگه که اتاق و چراغشون این مدل بود . شاید بنز خوشم نمیدونه که مدلهای دهه شصت و هفتادش واقعا رویایی بودند .
Gang
۹ دی ۱۴۰۱از ایناس که 100 سال دیگه هم میخوای بخریش
اصن یه ابهتیه