DTM مخفف عبارت آلمانی” Deutsche Tourenwagen Masters” به معنی “مسابقات قهرمانی تورینگ آلمان” است که امروزه بهعنوان علامت تجاری یکی از پر بینندهترین و پرطرفدارترین مسابقات اتومبیلرانی تورینگ در اروپا محسوب میشود. این مسابقات از سال ۱۹۸۴ وارد رقابتهای جهانی اتومبیلرانی شد و از ابتدا پایه و اساس آن بر حضور اتومبیلهایی با شکل استاندارد اتومبیلهای خیابانی، همراه با موتورهای تقویت شده بود. این مسابقات از سالهای دهه ۹۰ بهصورت نیمهحرفهای برگزار میشد اما دور جدید این مسابقات بهطور رسمی از سال ۲۰۰۰ شروع شد.
بامو، مرسدس بنز و آئودی از جمله اصلیترین برندگان این مسابقات هستند و هرساله رقابت سختی میان این سه برند اصیل در میگیرد تا تاج پادشاهی مسابقات DTM را برسر نهد. این مسابقات در سطح بسیار بالایی از ایمنی برگزار میشود و همانند مسابقات فرمول ۱ از خودروی ایمنی یا مارشال بهره میبرد.
حال بهتازگی مرسدس بنز AMG GT S به عنوان خودروی ایمنی مسابقات German Touring Car Masters یا DTM انتخاب شده است. این خودرو برای نخستین بار در مسابقات سرعت Lausitz معرفی شد که این مسابقه دومین قسمت از مسابقات سالانه DTM است. این خودرو جانشین سری قبلی خودروی ایمنی مسابقات میشود که بازهم خودرویی از برند مرسدس بنز بود، خودروی معروف C63 AMG کوپه سری Black که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ وظیفه حضور در مسابقات را بهعنوان خودروی ایمنی برعهده داشت. این خودروی اسپرت جدید که جزو محبوبترین ماشین های GT جهان است کمک خواهد کرد تا مسئولان برگزارکننده اطمینان بالایی از حداکثر ایمنی مسیر مسابقه بهدست آورند. AMG GT S همانند همزاد خود در مسابقات جهانی فرمول ۱ FIA، برای این مسابقات از تجهیزات خاصی سود میبرد و با تکیه بر متور V8 و دوتوربوی مرسدس میتواند نیرویی برابر با ۵۱۰ اسب بخار ایجاد کند. مسابقه نخست این لیگ جذاب در اوایل ماه می در هوخنهایم واقع در اشتوتگارت برگزار گشت و دومین مسابقه نیز در هفته آخر ماه می برگزار شد، مسابقه سوم نیز در زاندورت هلند برگزار میگردد و چهارمین مسابقه نیز دوباره در هوخنهایم انجام میگیرد. رانندگی AMG GT S که خودروی رسمی مسابقات است را یورگن کاستنهولز برعهده دارد. این راننده میتواند در شرایط خطرناک و مختلف خودرو را به خوبی هدایت کند و به عنوان خودروی ایمنی به خوبی حوادث مختلف حین مسابقه را مدیریت نماید و حداکثر امنیت را برای رانندگان، تماشاگران و مارشال مسابقات فراهم میکند. نحوه عمل خودروی ایمنی به این صورت است که پس از دریافت پیام رادیوی در جایگاه پیشانی مسابقات قرار میگیرد و به صورت نرمال در یک دور خودروها را با مسیر پیست آشنا میکند. از آنجا که این مسابقات از سطح بسیار بالایی برخوردار است لازم است تا خودروی ایمنی ویژگی های همچون شتاب فوقالعاده، توان عبور از پیچها با سرعت بالا و حفظ ثبات را با خود داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن ایمنی مسابقات را تأمین کند.
این خودرو که در ۱۹ مسابقه فصل ۲۰۱۵ مسابقات فرمولا وان نیز بهعنوان خودروی ایمنی انجام وظیفه میکند. این خودرو با شتاب فوقالعاده ۳.۸ ثانیه صفر تا صد کیلومتر را میپیماید. این شتاب به مدد گیربکس دوکلاچه اسپیدشیفت و ۷ سرعته مرسدس و سیستم تعلیق دقیق AMG GT S بهدست میآید. سیستم تعلیق این مرسدس موتورجلو از بازوهای جناغی دوبل در جلو تشکیل شده و در ساخت شاسی از آلومینیوم استفاده شده است. این مدل از رینگهای مشکی، فورج کاری شده و سبکوزن cross-spoke بهره میبرد که باعث حرکت سریعتر مرسدس در پیست میشوند. همچنین نسبت تقسیم وزن در این مدل ۵۳-۴۷ در جلو و عقب است و به مدد استفاده گسترده از آلومینیوم در بدنه و سطح ثقل پایین، AMG GT S میتواند در سریعترین زمان ممکن از دایره پیچها خارج شود. اندازه تایرها در جلو ۲۶۵/۳۵ R 19 است که به رینگهایی با مشخصات ۹ x 19 مجهز شدهاند. همچنین اندازه تایرها در محور عقب ۲۹۵/۳۰ R 20 است و رینگهای با اندازه ۱۱ x 20 بر آن سوار شدهاند. پشت این رینگها نیز سیستم ترمز فوقالعاده مرسدس و دیسکهای ترافیکی قرار دارند که قبلاً در مدل AMG GT بهصورت آپشن در دسترس خریداران بوده است. مزیت این سیستم در وزن کمتر، استهلاک کمتر و ترمزگیری بهتر است. اندازه دیسکهای ترمز مرسدس AMG GT S در جلو ۴۰۲ میلیمتر و در عقب ۳۶۰ میلیمتر است.
به دلیل اینکه موتور AMG GT S دو توربو و ۴ لیتری است گشتاور بالایی تولید میشود. مرسدس میتواند ۶۵۰ نیوتون متر گشتاور را در دورهای پایین در اختیار راننده قرار دهد تا ضمن نیل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در کمتر از ۴ ثانیه، هم گوشهای راننده از موسیقی برآمده از اگزوزهای دوبل لذت ببرد و هم به حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت برسد. علاوه بر اینها با افزوده شدن پکیج AMG DYNAMIC PLUS به این موشک زمینی و انتخاب حالت DYNAMIC برای گیربکس میتوان از هیجان دوچندانی در هنگام رانندگی با AMG GT S بهره برد. علیرغم قرارگیری چراغهای هشدار دوبل بر روی سقف خمیده مرسدس، این مدل هنوز هم از ضریب آئرودینامیک عالی برخوردار است و با کمک ورودی های هوایی که از فیبرکربن ساخته شدهاند این مرسدس زیبا هوا را به خوبی میشکافد. بر روی سقف و انحنای سپر عقب دو تابلوی LED وجود دارد که با دو رنگ سبز و نارنجی علائمی را به رانندگان مسابقات هشدار میدهند. رنگ نارنجی به معنی اعلام حضور خودروی ایمنی در پیست مسابقه است. در این حالت لامپهای مستقرشده بر روی سقف بهصورت چشمکزن و با رنگ نور نارنجی شروع به فعالیت میکنند که این به معنی ممنوعیت سبقتگیری برای همه شرکتکنندگان است. همچنین رنگ سبز نشانه سرعت گرفتن است به این معنی که وقتیکه GT S موقعیت در وسط پیست قرار گرفت LED های مرکزی در جلو و عقب از رنگ نارنجی به سبز روشن تغییر میکنند که به معنی اجازه عبور به تمام رانندگان مسابقه DTM از خودروی ایمنی است. این لامپها بهگونهای طراحی شدهاند که حتی در باران نیز به خوبی کار خود را انجام دهند و اطلاعات لازم را به رانندگان مسابقات منتقل کنند. مسابقات DTM قدمتی دو دهه ای دارد و جزو پرطرفدارترین برنامههای ورزشی اروپا است.
آماری که نوشتم راحت بدست میاد ولی دونستنش خالی از لطف نیست: سال های قهرمانی تیمی: مرسدس بنز:2000-2001-2002-2003-2005-2006-2008-2009-2010 (9 بار) بی ام و: 2012-2013 (2 بار) آئودی: 2004-2007-2014 (3 بار) قهرمانی تیمی هم: برند اشتایدر (از تیم مرسدس) : 4 بار تیمو شایدر و ماتیاس اکستروم (هر دو از آئودی): هر کدام 2 بار بقیه هم هر کدوم یک بار . . . این آمار متعلق به سالهای 2000 به بعد بود که با نام گفته شده در بالا برگذار می شود
سالهای 1984 تا 1995 مسابقات با نام Deutsche Tourenwagen Meisterschaft انجام می شده و اینم آمارش… قهرمانی تیمی: مرسدس: 1991-1992-1994-1995 (4 بار) آلفا رومئو: 1993 (1 بار) “از 1991 به قبل قهرمانی تیمی نداشتیم” قهرمانی انفرادی: کلاوس لودویگ (1 سال فورد-2سال مرسدس): 1988-1992-1994 بقیه راننده ها هم هر کدوم یکبار . . . و البته در 1995 و 96 دو دوره مسابقات International Touring Car Series یا ITC برگزار شده که در 1995 برند اشنایدر از تیم مرسدس قهرمان انفرادی و تیم مرسدس بنز هم قهرمان تیمی شد…در 1996 هم مانوئل رویتر(از تیم اوپل) قهرمان انفرادی و تیمش هم قهرمان بخش تیمی شد . . . 1997 و 1998 و 1999 مسابقاتی برگزار نشد
آها اینو خواستم بگم به زودی شاهد حضور تیم ام وی آگوستا در دی تی ام خواهیم بود که با یک خودروی C63 AMG Coupe مسابقه می دهند عکساش هم کامنت بعدی میزارم پدال اگه میشه زودتر تایید کنه
همه مدلهای مرسدس زیبا و عال هستن اما چیزی که باعث محبوبیت sls و amg gt هست اینه که فلسفه طراحیشون با بقیه فرق داره درست مثل مدل i8 در bmw dtm رو میشه فرمول1 ماشینهای تولید انبوه دونست
امیر
۱۴ تیر ۱۳۹۴عالیه عالی
هیچ چی دیگه نمیشه گفت
Mercedes-Benz
۱۹ تیر ۱۳۹۴به نظر من هم عالیه ولی کاش که از نظر ظاهری روی چراغ های جلوش کمی بیشتر کار می کرد.
احمد باقری
۱۴ تیر ۱۳۹۴واقعا یکی از بهترین ماشینهاست.
mazaher
۱۴ تیر ۱۳۹۴سلام چقدر با قدرت در مسابقات ظاهر میشه واقعا احسنت دارد.
شایان
۱۴ تیر ۱۳۹۴طراحی داخلیش عجیب فوق العادست
AHMADREZA
۱۴ تیر ۱۳۹۴من اگه اونجا باشم به جایی که به شرکت کننده ها و ماشیناشون نگاه کنم به safety car نگاه می کردم
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۱۴ تیر ۱۳۹۴آماری که نوشتم راحت بدست میاد ولی دونستنش خالی از لطف نیست:
سال های قهرمانی تیمی:
مرسدس بنز:2000-2001-2002-2003-2005-2006-2008-2009-2010 (9 بار)
بی ام و: 2012-2013 (2 بار)
آئودی: 2004-2007-2014 (3 بار)
قهرمانی تیمی هم:
برند اشتایدر (از تیم مرسدس) : 4 بار
تیمو شایدر و ماتیاس اکستروم (هر دو از آئودی): هر کدام 2 بار
بقیه هم هر کدوم یک بار
.
.
.
این آمار متعلق به سالهای 2000 به بعد بود که با نام گفته شده در بالا برگذار می شود
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۱۴ تیر ۱۳۹۴سالهای 1984 تا 1995 مسابقات با نام Deutsche Tourenwagen Meisterschaft انجام می شده و اینم آمارش…
قهرمانی تیمی:
مرسدس: 1991-1992-1994-1995 (4 بار)
آلفا رومئو: 1993 (1 بار)
“از 1991 به قبل قهرمانی تیمی نداشتیم”
قهرمانی انفرادی:
کلاوس لودویگ (1 سال فورد-2سال مرسدس): 1988-1992-1994
بقیه راننده ها هم هر کدوم یکبار
.
.
.
و البته در 1995 و 96 دو دوره مسابقات International Touring Car Series یا ITC برگزار شده که در 1995 برند اشنایدر از تیم مرسدس قهرمان انفرادی و تیم مرسدس بنز هم قهرمان تیمی شد…در 1996 هم مانوئل رویتر(از تیم اوپل) قهرمان انفرادی و تیمش هم قهرمان بخش تیمی شد
.
.
.
1997 و 1998 و 1999 مسابقاتی برگزار نشد
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۱۴ تیر ۱۳۹۴“…این آمار متعلق به سالهای 2000 به بعد بود که با نام گفته شده در بالا برگذار می شود…”
برگذار :-| :-|
چی نوشتم!!!!
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۱۴ تیر ۱۳۹۴آها اینو خواستم بگم
به زودی شاهد حضور تیم ام وی آگوستا در دی تی ام خواهیم بود که با یک خودروی C63 AMG Coupe مسابقه می دهند
عکساش هم کامنت بعدی میزارم پدال اگه میشه زودتر تایید کنه
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۱۴ تیر ۱۳۹۴https://www.mercedes-amg.com/img/latest/news/20150324_dtm_mva/gallery/standard/01.jpg
————————————————————–
https://www.mercedes-amg.com/img/latest/news/20150324_dtm_mva/gallery/standard/02.jpg
————————————————————–
https://www.mercedes-amg.com/img/latest/news/20150324_dtm_mva/gallery/standard/03.jpg
————————————————————–
https://www.mercedes-amg.com/img/latest/news/20150324_dtm_mva/gallery/standard/04.jpg
————————————————————–
https://www.mercedes-amg.com/img/latest/news/20150324_dtm_mva/gallery/standard/05.jpg
نوید جهرمی
۱۴ تیر ۱۳۹۴با همه هیجانی ک مسابقات لمان داره اما از مسابقات دی تی ام بیشتر خوشم میاد.
h112
۱۴ تیر ۱۳۹۴فقط میتونم بگم خوش به حال رانندش….
رضا
۱۴ تیر ۱۳۹۴همه مدلهای مرسدس زیبا و عال هستن اما چیزی که باعث محبوبیت sls و amg gt هست اینه که فلسفه طراحیشون با بقیه فرق داره درست مثل مدل i8 در bmw
dtm رو میشه فرمول1 ماشینهای تولید انبوه دونست
Mahdi
۱۵ تیر ۱۳۹۴واقعا عالیه