مرسدس بنز

یادی از مرسدس بنز CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن، اولین خودروی جهان با ترمزهای سرامیکی

۲۰ سال پیش مرسدس بنز نسخه جاده‌ای خودروی ایمنی فرمول ۱ آن زمان خود را ساخت. این در حالی بود که خود مدل ایمنی بر پایه‌ی خودرویی تولیدی شکل گرفته بود.

ما درباره‌ی مرسدس بنز CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن سخن می‌گوییم، اولین خودروی جاده‌ای دنیا با ترمزهای دیسکی سرامیکی. عرضه این خودرو در اواخر می ۲۰۰۰ با شروع فصل مسابقات فرمول ۱ هم‌زمان شد.

CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن خودروی بسیار خاص و کمیابی است زیرا تنها ۵۵ دستگاه از آن و هریک با قیمت قابل‌توجه ۳۳۰ هزار مارک آلمان معادل ۱۸۵۵۰۰ دلار امروز تولید شد. این خودرو که کاملاً مناسب کلکسیونرها بود تنها از تابستان سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۱ و به عنوان عضوی از خانواده‌ی نسل C215 عرضه شد. خانواده‌ی کوپه و لوکس CL از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۶ در خط تولید بوده است.

همانند نسخه استاندارد CL55 AMG، نسخه سفارشی F1 لیمیتد ادیشن از پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری دست‌ساز AMG سود می‌برد. قدرت این پیشرانه برابر با ۳۶۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۵۳۰ نیوتون متر می‌باشد. همین نیروگاه آهنین باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی شده است.

همان‌گونه که گفته شد این خودرو برای اولین بار از ترمزهای سرامیکی سود می‌برد. سیستم ترمز CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن قدرت توقفی تا حداکثر ۲۰۰۰ اسب بخار را فراهم کرده بود. این سیستم دارای دیسک‌های ترمز تهویه دار ساخته شده از سرامیک تقویت شده با فیبر و کالیپرهای ترمز هشت پیستونه دست‌پرورده برمبو بود.

از جمله مزیت‌های این سیستم ترمز می‌توان به مقاومت گرمایی فوق‌العاده بالا و وزن کمتر نسبت به نمونه‌های استاندارد اشاره کرد. دیسک‌های ترمز این سیستم نسبت به دیسک‌های فولادی سنتی ۶۰ درصد سبک‌تر هستند.

محصول منحصربه‌فرد مرسدس با رنگ نقره‌ای متالیک، رینگ‌های ۱۹ اینچی با طراحی ۵ پره، نوشته F1 لیمیتد ادیشن روی گلگیرهای جلو، رکاب‌های نورانی و پلاک شماره‌دار داخل کابین شناخته می‌شود.

CL55 AMG F1 لیمیتد ادیشن همچنین دارای صندلی‌های اسپورت با پوشش چرم مشکی و نقره‌ای، فرمان اسپورت AMG با چرم تهویه دار، تریم فیبر کربن در کنسول مرکزی و کف‌پوش‌هایی با برند AMG می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Ferrari Fxx K Evo

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    اخ قلبم 🤦🏼‍♂️♥️

    بیشتر دوست ، دارم‌ نظرات ، دوستان رو در باره، این
    شاهکار بخونم تا اینکه خودم احساساتم رو بیان بکنم

    1. Farzad

      ۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      باورم نمیشه این خودرو ۲۰ سال پیش طراحی شده باشه ، نمای عقبش رو نگاه کنید ، یه بنز واقعیه .

      1. مهدی

        ۹ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1328 ديدگاه)

        اون زمان که الگانس امد ایران و دست پلیس بود وقتی از جلوت رد میشد احساس میکردی یک موجود زنده از سیاره ای ناشناخته امده و جالب اینکه بعد از نزدیک بیست سال هنوز هم وقتی تو خیابون میبینی جلوه ای اقتدار و قدرت از جلوت رد میشه

      2. Hamidreza

        ۹ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (2464 ديدگاه)

        دیدین گفتم؟!
        هر چی عقب تر میریم بنز ها چراغ عقب زیبا تری دارن!

        1. Farzad

          ۹ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (2568 ديدگاه)

          آره والا ، همین بنز پلیسی خودمون ببینید چقدر خوشگله چراغ هاش …

    2. MASIHA

      ۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (947 ديدگاه)

      اون عکس که از نمای بغل گرفته شده حال آدمو عوض می کنه

  2. Farzad

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    چه میکنه این برمبو ، بهترین در جهان … جایی خوندم که فرمول ساخت سیستم های ترمز برمبو کاملا محرمانست .

    1. ♤Angus_812♤

      ۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (428 ديدگاه)

      فقط در اختیار تیونری که مورد تایید کمپانی خودروسازی باشه قرار میگیره که ارتقاش بدن
      مثله برابوس ،آلپینا،منصوری،جی پاور
      بقیه شرکت های تیونر که رده اول نیستن از فرمول ساختش خبر ندارن

  3. ♤Angus_812♤

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    سه تا پوستر ازش دارم تو کل اتاقم فقط اینا خودنمایی میکنن
    طراحی تکرار نشدنی از مرسدس بنز
    به نظرم حد نهایی بنز این مدل بود
    بعضی وقتا فکر میکردم سوپر اسپرته با اون شیب سقفش
    ای کاش دوباره اسم CL برگرده (میدونم جایگزین داره) ولی CL یه چیز دیگس

    1. بهنام

      ۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (491 ديدگاه)

      یکی از بهترین دوره های بنز از منظر طراحی بود. این شاهکارهای طراحی تا اس ال آر، اس کلاس w221, ای کلاس w211 ادامه داشت.

      1. ♤Angus_812♤

        ۹ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (428 ديدگاه)

        بنز همیشه شاهکار میزنه
        شاید چهار پنج تا از طراحی هاش کمی پسرفت داشته ولی همیشه اقتدار و ابهت مرسدس بنزو نشون میده

  4. پارسا

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (63 ديدگاه)

    جایگزین CL چه مدلی میشه؟

    1. RezaA

      ۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (93 ديدگاه)

      یه جورایی s کلاس کوپه

    2. Hami

      ۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (179 ديدگاه)

      S کوپه

  5. سینا BMW

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    بنز چیزی غیر از کیفیت،سرعت،خلاقیت،زیبایی،راحتی،لوکس بودن،نوآوری، هندلینگ بی نظیر و هیجان رانندگی و….. نیست.
    بنز چیزی جز یکی بهترین برند های دنیا و اواین مخترع خودرو و زیبایی فوق العاده و خودرو هایی که پس از سال ها کهنه نمی شوند ، ارزش بالا و ….. ،نیست.

  6. Saeed

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (757 ديدگاه)

    یکی از اصیل ترین مرسدس های تاریخ…..
    نمای عقبش رو میبینم آرامش میگیرم……

  7. Khosrow

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    فقط سکوت ..

  8. ارسلان

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (125 ديدگاه)

    یه نسخه ی مک لارن داشت

    1. Saeed

      ۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (757 ديدگاه)

      اون مرسدس_مک لارن SLR نام داره که در دو نوع 722 ادیشن که کوپه س و استرلینگ موس ادیشن که اسپیدستره
      هر دو نوع هم یکی از زیباترین خودرو های تاریخ هستند که هنوزم عکساشونو میبینم انگار از یه دنیای دیگه اومده!

  9. Hadi

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2197 ديدگاه)

    زیبای بی نهایت…
    حیف که بنز های جدید مثل مدل های قدیم نیستن و روحشون رو از دست دادن…

  10. کوروش

    ۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    چطور طراحی این ماشین اینقدر دل چسبه اصلا نمی شه نظری دربارش داد

  11. امیر

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (113 ديدگاه)

    ببین اون موقع چی بوده

  12. محمدهادی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پسر من از بچگیم فقط ازین سی ال کشتی خ شم میومد،بنظرم پدر کوپه لوکسای امروزیه
    با اون خیز خزیده رو آسفالت و طول عرض قلدرانه ای که داشت،بعلاوه فرم چراغ ها و جلوپنجره ش واقعا محصور کننده بود و هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا