پنجاه سال پیش یعنی در آوریل ۱۹۷۱ مرسدس بنز اولین نسل SL مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر با نام R107 350 SL را رونمایی کرد. این خودرو دومین محصول مرسدس با بیشترین زمان تولید میباشد.
ژرمنها R107 SL را از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹ تولید کردند. در طول این ۱۸ سال کانورتیبل لوکس مرسدس فیس لیفت های معمول و پیشرانههای جدیدی را به منظور حفظ وضعیت رقابتی خود دریافت کرد.
R107 SL خودروی جدیدی بود و قرابت زیادی با نسل پیشین یعنی SL پاگودای مشهور نداشت. این کانورتیبل لوکس آلمانی از خلاقیتهای فنی و ایمنی زیادی در زمان خود سود میبرد و بهطور مثال باک سوخت آن بالای اکسل عقب جای گرفته بود و ستونهای A از فولاد با استحکام بالا ساخته شده بودند. مرسدس در سال ۱۹۸۰ سیستمهایی همچون ABS را روی این خودرو نصب کرد. در سال ۱۹۸۲ نیز کیسه هوای راننده و پیش کشندههای کمربند ایمنی به SL اضافه شدند.
پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۵ لیتری این خودرو که قدرت ۲۰۰ اسب بخاری داشت از W111 280SE 3.5 گرفته شده بود اما افرادی که خواهان قدرت بیشتر بودند میتوانستند ۴۵۰ SL با قدرت ۲۲۵ اسب بخار را انتخاب کنند. این مدل البته فقط در بازار آمریکا عرضه شد. مرسدس بعدها مدل ۲۸۰ SL با پیشرانه ۶ سیلندر ۱۸۵ اسب بخاری را نیز به خانواده اضافه کرد.
در فیس لیفت سال ۱۹۸۰ شاهد دگرگونی کابین خودرو و هماهنگ شدن آن با S کلاس W126 بودیم. مدل ۳۸۰ SL جایگزین ۳۵۰ SL شد و ۴۵۰ SL نیز جای خود را به مدل جدید و قویتر ۵۰۰ SL با ۲۴۰ اسب بخار قدرت داد. مرسدس همچنین تغییراتی در دیگر بخشها از جمله گیربکس اتوماتیک اعمال کرد.
بهروزرسانی سال ۱۹۸۵ هم شامل رینگهای ۱۵ اینچی، اسپویلر جلوی تمامی مدلها و سیستم تعلیق جلوی ارتقا یافته بود. در این سال مدل جدید و پایه ۳۰۰ SL با قدرت ۱۸۸ اسب بخار معرفی شد و بعداً مدل 420SL با قدرت ۲۱۸ اسب بخار نیز تولید شد. تغییراتی در پیشرانه و سیستم احتراق ۵۰۰ SL نیز رخ داد. مدل پرچمدار ۵۶۰ SL در خارج از اروپا همچون آمریکای شمالی، ژاپن و استرالیا عرضه شد.
مرسدس در کل ۲۳۷۲۸۷ دستگاه از SL کلاس R107 را در بازه زمانی ۱۸ ساله به فروش رساند و باعث شد این خودرو یکی از محبوبترین اعضای خانواده SL باشد که دلیلش ترکیب عالی اشرافیت و اسپورت بودن میباشد.
محمد رستمی نژاد
۲۴ فروردین ۱۴۰۰سلام آقا شاهین
آقا شاهین من بسیار به مسابقات نسکار علاقه دارم
ولی متاسفانه در اینترنت که قبلا گشته بودم
هیچ سایتی در مورد نسکار به خوبی توضیح نداده
و همه دست و پا شکسته توضیح داده اند.
از شما میخواستم لطف کنید که مطالبی در حوزه نسکار تهیه کنید
از توضیح کامل قوانین با جزئیات و خودرو های نسکار
که فکر کنم در یک مطلب نمیشود و چند عدد مطلب را طلب میکند
تشکر از زحمات شما
????
شاهین
۲۴ فروردین ۱۴۰۰سلام وقت بخیر بله مسابقات ناسکار بسیار گسترده هستش و همین الان یه نگه گذرا به تاریخچه اش انداختم و اگه بخوایم مفصل به این بحث بپردازیم به قول شما چندین مقاله رو می طلبه. اگه وقت من اجازه بده حتما این کار رو انجام خواهم داد.
ممنونم
porsche
۲۴ فروردین ۱۴۰۰امروز داداش کوچیکم هسنی ونوم جی تی رو خوند حسنی ونوم تی تی???
درباره ی اینم باید بگم پدر خودروسازی جهان چون چیز دیگه ای نمیتونم بگم
NAVID۰۰۹۸
۲۴ فروردین ۱۴۰۰اگر اشتباه نکنم ، تمام این اتاق SLها که وارد ایران شد ، همه سفارش آمریکا بودند با سپرهای کشیده و چراغهای جلوی دوقلو گرد و چراغ عقبهای کشیده به سمت گلگیر !
شاهو
۲۴ فروردین ۱۴۰۰اینا رو که میبینم بیشتر مطمئن میشم که طراحی ها افت کرده، نمیگم همشون ولی اکثریت
محمد مختاری آذر
۲۴ فروردین ۱۴۰۰واسه خودش خودرویی خیلی خوبی هستش واقعا کابین رو ببین چقدر زیباست
اگر من خارج بودم به جای ماشین های جدید یه دونه از این ها می گرفتم
Nima RST
۲۴ فروردین ۱۴۰۰طرح های گذشته مرسدس چقدر متمایز بودن از همدیگه
الان تقریبا همه مرسدس های ۲۰۲۱ شبیه همن
تو چنتا از موارد که حتی تشخیصشون از همدیگه هم سخت شده
محمد
۲۴ فروردین ۱۴۰۰منم موافقم طراحی ها خیلی به هم نزدیک شده انگار کلا 5 6 مدل بیشتر مرسدس نداره
GT
۲۴ فروردین ۱۴۰۰زیبایی این ماشین حد و اندازه نداره
mm.y@rlou
۲۴ فروردین ۱۴۰۰سلام خسته نباشید خدمت دوستان و دست اندر کاران سایت من امروز تازه حساب کاربری ایجاد کردم گفتم یک عرض ادبی داشته باشم
MahyarM.A.R
۲۴ فروردین ۱۴۰۰خوش اومدی
mm.y@rlou
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ممنون امیدوارم بتونم اطلاعات خوبی از شما و سایت در زمینه مورد علاقم خودرو به دست بیارم
Amirreza
۲۴ فروردین ۱۴۰۰اصالت و زیبایی و ابهت همشون با هم توی این ماشین دیده میشن واقعا سری اس ال کلاس همیشه اسطوره بوده و هست
ارش
۲۴ فروردین ۱۴۰۰یکی از زیباترین ها بود و هست نسل جدید sl هم طراحی زیبایی داره .
mahan
۲۴ فروردین ۱۴۰۰بنز sl یکی از اسطوره های این کمپانی هست که سالها تولید میشه و خوش حالم که مرسدس دوباره نام sl رو زنده کرده براستی نام sl پراعتبار تر و تاریخی تر از gt هاست و این کانورتیبل لوکس المانی در اکثر اوقات همیشه شاهد فناوری های جدید در اکثر اوقات بوده اما افسوس میخورم که به مرور زمان جلوه لوکس و کلاسیکش کمتر شده و به اسپرت بودنش اضافه شده .درنهایت یاداوری کنم ببینید چرم باکیفیت رو پس از 50 سال هنوز کابین تازگی و زیبایی داره و به صدتا مونیتور ترجیحش میدم.
زیزیگولو
۲۴ فروردین ۱۴۰۰مدلای SL همیشه جذاب بودن و تا به امروز بروز رسانیای جذابیم داشتن …. فقط ببینین همین مدل ۵۰ سال پیش چقدر جذابو دوست داشتنیه
سگ سرابی
۲۴ فروردین ۱۴۰۰280 اس ای از نمونه های بی مانند و اسطوره ای برای تیونینگ هست تشکر از مترجم
یوسف
۲۴ فروردین ۱۴۰۰به نظر من سرآمد تمام سواری های زمان خودش تا الانه….. بزرگترین اشتباه تاریخ بشریت رو من انجام دادم که سال 89 می تونستم یه دونه 560 مشکی 1973 رو با 12 تومن بخرم اما نخریدم….
هنوز که هنوزه وقتی SLC میبینم تا چند روز حالم خرابه….. واقعا چرا نخریدم در حالی که پول هم داشتم….. چرا…. خدا….. ??????
سگ سرابی
۲۵ فروردین ۱۴۰۰موتور 560 قابلیت توربو سوپرشارژر الکل سوز واترمتانول پروپان سوز و غیره رو داره
محمد
۲۴ فروردین ۱۴۰۰یکی از زیباترین مدل ها مناسب کلکسیون داران
مهدی
۲۴ فروردین ۱۴۰۰توی اون سال نسبت به رقبای آمریکایی واقعا مدرن بود
david
۲۸ فروردین ۱۴۰۰سه تا آرزو تو عالم نوجوونی داشتم.کتونی چسبی آدیداس.آتاری و همین مدل بنز.که هیچ کدوم هم براورده نشد :-)
Mohamad rahmati
۲۹ فروردین ۱۴۰۰واقعت از ته دل میگم، کلمات نمیتونن اصالت وزیبایی این ماشین رو وصف کنن،بچه ۷،۸ساله بودم تو محلمون یه ابی متالیکش بود که هر وقت از کنارش رد میشدم شاید حدود ۱۰ دقیقه به معنای واقعی محو تماشاش میشدم کمال زیباییه.