با اینکه امروزه در سطح شهر خودروهای گوناگونی را با طراحی و برندهای رنگارنگ میبینیم، اما هنوز خودروهای قدیمی ای هستند که شکوه و جلال خود را در گذر زمان حفظ کردهاند. خودروهایی که در طول حیاتشان، ازهر نظر سرآمد تکنولوژی و طراحی و امکانات بودند، که مرسدس بنز SEL 450 6.9 یکی از آن مدل خودروها است.
این اسطوره در بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۱ به تعداد ۹۱۶۹ دستگاه در خط تولید کارخانهی بنز واقع در اشتوتگارت آلمان، ساخته شد . مرسدس بنز طراحی خود را از سال ۱۹۷۲ بر روی LONG VERSION از کد اتاق W 116 از کلاس S آغاز و در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۴ پردهبرداری کرد. برادران ضعیفتر و کوچکتر این مدل با موتورهای ۲۸۰۰ سی سی. ۳۵۰۰ سی سی و ۴۵۰۰ سی سی در کنار این خودرو تولید میشدند. این نسل از مرسدس بنز، جزو اولین مدلهایی بودند که ترمز ABS به صورت سفارشی بر روی آنها نصب میشد. سیستم تعلیق این خودرو هیدروپنوماتیک بود. سیستمی که فقط بر روی این مدل با موتور ۶ نصب میشد. حتی مدلی که به موتور SEL 600 مجهز بود از این سیستم بیبهره بود. این سیستم تعلیق بسیار پیچیده بود. ماده ای که درون فنربندی این مدل بنز به کار گرفته شده بود، ترکیبی از گاز نیتروژن و روغن مخصوصی بود که توسط یک پمپ هیدرولیکی که از زنجیر تایم نیرو میگرفت تأمین میشد. برای اطلاع داشتن راننده از این سیستم و فشار در کمکفنرها یک نشانگر بر روی داشبورد خودرو تعبیه شده بود. ابعاد این بنز خیلی بزرگ بود و توجه هر فردی را در خیابانها به سمت خود جلب میکرد. طراحی بدنه و اتاق طوری است که دید اطراف خوبی را به راننده منتقل میکند و از کمترین نقطهی کوری برخوردار است. مرسدس بنز برای این مدل تجهیزات و امکانات خوبی تدارک دیده بود که عبارت بودند از: صندلیهای گرم شونده در جلو و با روکش چرم با طراحی اصولی و ارتوپدیک که برخاستن از این صندلیها را خیلی سخت میکرد! فضای عقب هم برای نشستن ۳ فرد درشتاندام کافی بود. در این حد که افرادی با قد ۱۹۰ سانت هیچ مشکلی نداشتند. در بین صندلیهای عقب یک زیردستی قرار داشت که میتوانست اجسام کوچکی را در دل خودش جای دهد. شیشههای کناری و پشت ماشین دارای پردههایی پارچه بودند که در صورت باز شدن، فضای عقب را احاطه میکردند. از دیگر تجهیزات داخل ماشین میتوان به سان روف دستی، شیشهشور چراغهای جلو همراه با برفپاککن، شیشهبالابرهای برقی، کولر، فرمان هیدرولیک، کروز کنترل و … اشاره کرد. ازآنجایی که برای این بنز، نهایت لذت سواری و نرمی مهم بود، سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک را طراحی کرده بودند که به راحتی از پس وزن ۲ تنی آن برمیآمد و کمترین ضربه و تکانهای طولی و عرضی را به اتاق وارد مینمود . یکی دیگر از قابلیتهای سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک این خودرو، امکان تنظیم ارتفاع در حد ۵ سانتیمتر بود، که اگر بدنه به سمت پایین حرکت میکرد، سواری ماشین همانند یک ماشین اسپرت میشد و زمانی که بدنه به سمت بالا میرفت، شاهد نهایت نرمی و سواری میشدیم. همه این تنظیمات توسط یک اهرم انجام میشد که زیر آمپرهای سرعتسنج بود. حال میرسیم به قسمتهای فنی این شاهکار عظیمالجثهخب حالا رسیدیم به مهمترین قسمت خودرو: نیروگاه
موتور ۶.۹ لیتری بنز SEL 450 دارای ۸ سیلندر با سرسیلندر آلومینیوم بود. سوپاپها از یک میل بادامک SOHC فرمان باز و بسته شدن را دریافت میکردند. سوپاپها از جنس سدیم ساخته شده بودند (آلیاژ سدیم برای ساخت پیستونهای هواپیما استفاده میشود). به خاطر اهمیت بالای این موتور، مرسدس بنز تصمیم گرفته بود که این موتور را با نهایت دقت و ظرافت و به شیوهی دستساز تولید کند، به همین منظور تستهای بسیار سختی را برای در نظر گرفت. یکی از این تستها این بود که قبل از نصب موتور بر روی شاسی، ۲۶۵ دقیقه تحت آخرین فشار ممکن موتور کار کند. برای درک بیشتر این موضوع لحظهای را تجسم کنید که به مدت ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه این ماشین را در یک جادهی بیانتها، در دندهی ۳ گیربکس ساخت ZF ، که مجهز به مبدل گشتاور نیز هست، با حداکثر سرعت برانید !!!! لازم به ذکر است که حداکثر سرعت اعلام شده توسط کارخانه ۲۲۵ کیلومتر است، اما در تستهای به عمل آمده توسط کارشناسان و نویسندگان مجلات، به رقم ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت رسیدند که برای خودرویی با این وزن، عددی بسیار قابل قبول است. همچون شتاب ۰ تا صد ۸.۵ ثانیهای!!!!!
یکی دیگر از عجایب این موتور، شروع شدن RED LINE (خط قرمز) دور موتور از ۵۳۰۰ دور در دقیقه است. جالبترین و پیچیدهترین قسمت موتور، سیستم روغنکاری موتور است. موتور ۶.۹ مجهز به سیستم DRY SUMP بود که به روغنکاری خشک معروف است. این سیستم در موتور خودروهای مسابقهای به کار گرفته میشد که باعث میشد فواصل تعویض روغن به هر ۲۰ هزار کیلومتر برسد و سرویس اولیه در ۸۰ هزار کیلومتری انجام شود!!!!!!! بله درست خواندید، تعویض روغنموتور بعد گذراندن ۲۰ هزار کیلومتر و انجام سرویس اولیه در ۸۰ هزار کیلومتری. اگر فاصلهی تهران تا مشهد را ۱۰۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم، به نوعی میتوان گفت ۴۰ بار طی کردن مسیر رفت و برگشت تهران – مشهد.
- سفارش اروپا
- سفارش آمریکا
ورژن های اروپایی به تعداد ۷۳۸۰ دستگاه و ورژن آمریکایی به تعداد ۱۸۱۶ دستگاه تولید شد و فروش رفت. موتور به کار رفته در نسخه اروپایی ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۹ نیوتن متر گشتاور داشت و در مقابل هم نمونهی سفارش امریکا ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور داشت.
حال شاید از خود بپرسید که ترمزها چگونه از پس این غول ۲ تنی برمیآمدند. این بنز بهصورت سفارشی از ترمز ABS که بهصورت ۴ چرخ دیسک سود میبرد. دیسکهای جلو هواخنک بودند و دیسکهای عقب معمولی. در مدلهای فاقد ترمز ABS از یک سیستم بسیار قوی و دو مداره هیدرولیک استفاده میشد. یکی از معایب این خودرو قیمت بسیار بالای آن بود . طوری که اگر بخواهیم با رقیبان خود در آن زمان مقایسه کنیم، کادیلاک فلیت وود و فول سایز حدود ۱۶ هزار دلار قیمت داشت. اما این بنز در مدل پایه از قیمت ۳۲ هزار دلاری و در مدلهای فول سایز و فول آپشن از قیمت ۵۳ هزار دلاری برخوردار بود که گرانتر از اکثر مدلهای رولزرویس و بنتلی بود. همین گرانی باعث شد که در نظرسنجی مجله CLASSIC AUTOMOBILE چاپ انگلستان، مقام چهارمین خودروی تاریخ را از آن خود کند. سپاس گزارم از توجه شما به این مطلب.- موتور: ۸ سیلندر V شکل .
- تعداد سوپاپها: ۱۶ عدد.
- نسبت تراکم (سفارش اروپا): ۸/۸ به ۱. نسبت تراکم (سفارش آمریکا): ۸ به ۱.
- قدرت (سفارش اروپا): ۲۸۶ اسب بخار در دور موتور ۴۲۵۰. قدرت (سفارش آمریکا): ۲۵۰ اسب بخار در دور موتور ۴۲۵۰.
- گشتاور (سفارش اروپا): ۵۴۹ نیوتن متر در دور موتور ۳۰۰۰. گشتاور (سفارش آمریکا): ۴۸۸ نیوتن متر در دور موتور ۳۰۰۰.
- وزن: ۱۹۸۵ کیلوگرم.
- شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۸.۵ ثانیه. شتاب ۰ تا ۱۶۰: ۲۰.۹ ثانیه. طی مسافت ۴۰۰ متر: ۱۶ ثانیه. طی مسافت یک کیلومتر: ۲۸.۸ ثانیه.
- حداکثر سرعت: ۲۲۵ -۲۴۰ کیلومتر بر ساعت.
- گیربکس: ۳ سرعته ZF .
- باتری: ۸۸ آمپر.
- ظرفیت باک: ۹۵ لیتر.
- میانگین مصرف: ۱۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
جدول تعداد فروش در آمریکا و جهان:
- سال ۱۹۷۵: جهان ۴۷۴. آمریکا ۰.
- سال ۱۹۷۶: جهان ۱۴۷۵. آمریکا ۰.
- سال ۱۹۷۷: جهان ۱۷۹۸. آمریکا ۴۶۲.
- سال ۱۹۷۸: جهان ۱۶۶۵. آمریکا ۴۳۷.
- سال ۱۹۷۹: جهان ۱۸۳۹. آمریکا ۵۷۶.
- سال ۱۹۸۰: جهان ۱۲۹. آمریکا ۳۱۷.
- سال ۱۹۸۱: جهان ۴. آمریکا ۰.
- جمع کل: جهان ۷۳۸۰. آمریکا ۱۸۱۶.
carbonado aventador
۱۲ تیر ۱۳۹۳وقتی به میانه مطلب رسیدم می خواستم از نویسندش تشکر کنم وقتی دیدم داداش میلاد نوشته که دیگه خیلی خوشحال شدم!!!!!!
واقعا کارت برام خیلی ارزش داشت!عالی بود و خیلی دقیق!!!!!
بسیار متشکرم از این مطلب زیبا!!!
(((محمد حسین)))
bacheye yazd
۱۲ تیر ۱۳۹۳دمت گرم داش میلاد!!
خیلی خوب بود!!
خدایی حق داری این همه از مرسدس و المانیها دفاع کنی!!
به این میگن ماشین!!
راستی خبر داری تو ایران کسی فروشندش هست یا نه؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود .
نوکرتم عزیز . این ماشین خیلی کمه در ایران . الا مرسدس بنز
280 SEL اگر در حد باشه 45 الی 50 میلیون تومان قیمتشه .
بماند موتور های 3500 سی سی و 4500 سی سی .
حالا خودت حساب کن این چه قمتی در میاد .
محمد
۱ مهر ۱۳۹۳سلام دوست عزیز، چند سالی هست که خودروهای کلاسیک بسیار گران قیمت شده اند، ولی 4-5 سال پیش یدونه برای فروش گذاشته بودن که بسیار تمیز بود، سال 83 از گمرک خارج شده بود، قیمت گذاشته بود 16 میلیون که حتی 4-5 سال پیشم قیمت خیلی مناسبی بود، از طرفی این ماشین مصرف بنزین و در نتیجه خرج بالاتری نسبت به 280 ها داره مسلما. پس نتیجه میگیریم الانم اگر گیر بیاد نباید خیلی گرونتر باشه، هرچند که من خودم فقط دوبار تو ایران دیدم ازش از نزدیک! خیلی تک هستش!
موفق و موید باشین. ممنون
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود .
ممنونم محمد حسین .
از همه عذر میخوام بابت اینکه اینجا کامنت گذاشتم .
بچه از اون عکسی که از سیستم تعلیق و دیفرانسیل گذاشتم حتما دیدن کنید .
به خدا خیلی دنبالش گشتم . پدرم درامد .
ادریس( ♪♫Edi سابق)
۱۲ تیر ۱۳۹۳مرسی میلاد. زحمتت پایدار.
slr722
۱۲ تیر ۱۳۹۳میلاد جوووون عالی بود…
خیلی کامل توضیح دادی…
دمت گرم…
توفیقی
۱۲ تیر ۱۳۹۳میلاد از ماشینهای جدید مطلب بزار این آت و آشغال و لگن ها چین ازشون مطلب میزاری.
مثل پست قویترین سوپراسپرت ها یادته که.
در کل خوب بود ولی واقعا حوصلم سر رفت.
فورد
۱۲ تیر ۱۳۹۳عزیزم این ات اشغالهایی که میگی لایق خودرو های ایرانیه که بعد از پنجاه سال هنوز نمیتونن یه ماشین رو درست منتاژ کنند چه برسه به تولید
هرکی میگه ات اشغال از صنعت چیزی نمی دونه
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود بر توفیقی عزیز .
داداشم ات و اشغال نیست . این تمیزش الان بالای 70 میلیون قیمت داره .
چشم انجام وظیفه میکنم .
علیرضا
۲۱ مرداد ۱۳۹۹خوشت نمیاد پس چرا میخونی؟؟چرا وقت خودتوتلف میکنی و با کامنتی که میزاری نشون میدی که هیچی نمیدونی و فقط بقیه علاقمندارو ناراحت میکنی.بیخیال شو برو دنبال مطالبی که علاقه داری
احسان آرسنالی
۱۲ تیر ۱۳۹۳سال 1975 و کروز کنترل سال 1975 و(برای درک مطلب یعنی 44 سال پیش) و ترمز abs که پلیس ایران هنوز نتونسته اجباریش بکنه و خیلی بیشتر
احسان آرسنالی
۱۲ تیر ۱۳۹۳شرمنده 39 سال پیش
مملکت مهندس پرورش داده :-(
احسان آرسنالی
۱۲ تیر ۱۳۹۳راستی یادم رفت اولین مطلبت مبارک(اگه اولین باشه چون من یادم نمیاد قبلا چیزی نوشته باشی) اگه اولین نبود به خاطر قدرت بیان فوق العاده و زیبات ممنون
احسان آرسنالی
۱۲ تیر ۱۳۹۳آقا یه سرچ کردم سومیش بود :-D
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود . نظر لطفته . ممنون داداشم .
PEUGEOT
۱۲ تیر ۱۳۹۳یعنی این مدل بنز 38 سال پیش سیستم ABS داشت!!!!!!!
یعنی این مدل بنز اون موقع گرمکن داشت!!!!!
یعنی اون موقع این مدل بنز موتورش 6.9 لیتری بود!!!!!!!
یعنی 38 سال پیش بنز سیستم کنترل هرزگردی داشت!!!!!!!
من دیگه حرفی ندارم
ولی این جمله واقعا لایق بنزه
مرسدس الگویی برای تمام خودروسازان
کافر مقدس
۱۲ تیر ۱۳۹۳بهترین و پربیینده ترین و پر کامنت ترین مطلب تو پدال همین لینک زیری بوده ولاغیر. . . .
http://www.pedal.ir/%DA%A9%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%DA%A9/%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%DA%A9/
پ ن : جالبه نه از بیوک ایران نه از کَدیلاک ایران نه از شورولت نوا و…هیچ مطلبی نیست!
خودش میدونه باکیه م . . تخم چشم بود نشون میدادم کلی نکته بهش
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود .
کافر جان . حرف شما کاملا درسته .
کادیلاک فلیت وود . کاپریس کلاسیک . همین بنز . تویوتا کرونا و …….
خیلی های دیگه ماشین هایی هستند که دیگر جهان هیچ وقت به خودش نمیبینه .
خاوری مزراتی
۱۲ تیر ۱۳۹۳میلادجان تلاشت شایسته ی تقدیره… انصافا این دست خودروها اسطوره ن و در یک مقاله نمیگنجن..اینا نسلی رو عاشق خودشون کردن..همه بنز رو با این مدل ها میشناسن مدلهایی که به کلاسیک مدرن مشهور شدن
سپاس از متن زیبات و زحمتی که کشیدی ..
یه درخواست: درباره ی SELمرسدس هم بذار
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود .
منون .
کدام SEL ؟؟؟؟
حرف S نشان مدل و کلاس خودرو است .
E نشان از انژکتور بدون خودرو است .
L هم نشان از مدل لانگ بودن است .
خاوری مزراتی
۱۳ تیر ۱۳۹۳داداش اشتباه نوشتم ببخشید SCL منظورمه اینم لینکی درباره ش
http://www.gasolinealleybingley.co.uk/store/product/14-Mercedes-Benz-450SLC
درهر صورت از کلاسیکهای بنز و جاگوار و آستون مارتین و کادیلاک و بیوک، از اسطوره های مازراتی و فراری و بوگاتی، از الهه باروک بی ام دبلیو و .. هرچی بگیم کم گفتیم
توفیقی
۱۲ تیر ۱۳۹۳کافر این لینکی که گذاشتی یه آشغال دیگست.من دوستم پدرش پولداره یه دونشو 18 تومن 4 سال پیش گرفته بود.می رفتیم می کوبیدیم به در و دیوار و ماشینهای قدیمی دیگه حال می کردیم.اینا چین آخه الان 1970 یا دهه 70 نیست ککه از این ماشینا مطلب میزارین.الان 2014 هست.و 6 ماه دیگه همین 2014 هم به درد نمیخوره.
حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
۱۳ تیر ۱۳۹۳آشغال چیزیه که هر شب در همه خونه ها میبینی. ماشینی که اگه یه بکرش پبدا شه امکان ندازه زیر 50 بخریش(سویل) یا بنز 6.9 که کلا تو دنیا مگه چندتا ازش مونده؟فک کن تو ایران چندتا ازش مونده،یه سالم بیرنگ موتور آکبندش اگه باشه 100 تومن هم نمیدن.ماشینی که موتورش رو هلیکوپتر استفاده شد.ینی تمام مردم دنیا که میرن موزه واسه آشغال میرن.ینی کسایی که سالی دوتا پراید هزینه نگهداری یه رولز قدیمی رو میدن(توجه داشته باش که 6.9 از رولز کمیابتر و گرونتر بوده) دارن هزینه اشغال میکنن!من کسی به اسم داریوش تو کرج میشناسم که با 13تا ماشین آمریکایی که داره کارشناسان ارزش کلکسیونشو بیش از 5میلیارد قیمت زدن.آقای قیاسی تعمیرکار ماهر کادیلاک رو میشناسم که شهرک سینمایی 180میلیون کادیلاکشو خرید و نفروخت.ناراحت نشی توفیقی جان،ولی شما خیلی خیییییلی پرتی!هفته پیش با میلاد گردهمایی بنز بودیم.کسایی بودن که اگه میگفتی به قول تو آشغالتو 100میلیون میخرم طوری نگاه میکرد که از صدتا فحش بدتر بود!شما بهتره یکم از پای کامپیوتر بلند شی بری بیرون چرخی بزنی!خانواده آلمانی رو دیدم که با 280s اتومات همین ماشین که میگی آشغاله از فرانکفورت اومده بودن!باهاشون حرف زدم هرسال تابستون از فرانکفورت تا تهران سوار یه w116 میان و برمیگردن و تمام گردهمایی های بنز رو در تمام شهرهای بزرگ شرکت میکنن!این آشغالی که میگی طرف بعد از 40 سال هنوز میشینه پشتش با زن و دوتا بچش بدون نگرانی شب و نصف شب تو جاده ها میاد و برمیگرده!بیا اونجا به طرف بگو آشغاله تا یه آلبوم عکس بذاره جلوت که کل عمرشو کشور به کشور با اون بنز رفته و هنوز موتورش باز نشده!یه سر به سایت bama بزن یه 560SEL اتاق 126 مدل 1985 با وجود رنگشدگی و تعمیر موتور گذشته 110میلیون!!!اگه اینا آشغالن من همه آشغالای دنیارو میخوام!چندتا گونی واسم بفرست.
حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
۱۳ تیر ۱۳۹۳کافر الان اینو منظوردار نوشتی؟اگه میخوای بگی کادیلاک از بنز بهتره اینو جواب بده:
http://www.autominded.net/brochure/mercedes/Mercedes003r.jpg
کاتالوگ رسمی بنز.قدرت 280se روبخون. 185 اسبه!کادیلاکی که لینک کردی هم 185 اسبه!کیلوواتو میدونی که باید در 1.36 ضرب کنی که بشه اسب.درحالی که 2.9 لیتر اختلاف حجم دارن!کادیلاک با اختلافی بزرگتر از کل سایز موتور M110 2.8بنز، تازه به قدرتی مساوی با بنز رسید!اینه تفاوت انژکتور بنز و انژکتور کادیلاک،اینه تفاوته DOHC بنز و SOHC کادیلاک و تفاوت ECU بنز با کادیلاک و کلا تفاوت آلمان سلطان بی چون و چرای خودروسازی!
Constantin
۱۶ تیر ۱۳۹۶داداچ من شرمندم ولی تو هرکاری کنی سویل رو نمیتونی ببری زیر سوال…
اصالت غیر فابل تغییره.
PEUGEOT
۱۲ تیر ۱۳۹۳راستی میلاد جان دوست عزیزم بابت مطلب قشنگت ممنون
شاهین
۱۲ تیر ۱۳۹۳میلاد جون دمت گرم.یکی از بهترین و جامع ترین مطالبی بود که دیدم.واقعا ماشین با ابهتیه.آمار فروشش توی چندین سال هم نشان از خاص بودنش داره.
احمدرضا بی ام و
۱۲ تیر ۱۳۹۳شاهین تبریک بی ام و در جدول فروش در آمریکا اول شد
شاهین
۱۲ تیر ۱۳۹۳احمدرضا جان من هم به تو و همه ی BMW دوستان این موفقیت رو تبریک میگم! :) به امید کسب موفقیت های بیشتر!
اگه اشتباه نکنم بعد از BMW به ترتیب بنز و لکسوس قرار گرفتن و بعد از اونا آئودی قرار داره.میزان رشد فروش BMW از همه شون فکر کنم بالاتر بوده.
احمدرضا بی ام و
۱۲ تیر ۱۳۹۳بله
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود . به همه ی طرفداران ب ام و تبریک میگم .
شاهین
۱۲ تیر ۱۳۹۳مخلصیم میلاد جون.بنز و BMW برای من هیچ فرقی ندارن.همشون به یک اندازه عزیزن.ارادت
Saeed
۱۲ تیر ۱۳۹۳دمش گرم عجب قیمتی داشته همین الان با قیمت 53 هزار دلار یه ماشین خیلی خوب میشه خرید 40 سال پیش این قیمتو داشته…؟
شلبى
۱۲ تیر ۱۳۹۳خیلى ممنون از داداش میلاد بخاطر این مطلب عالى، واقعا این ماشین چه امکاناتى اون موقع داشته
ولى خب ماشیناى دیگه هم اون موقع امکانات مشابه رو داشتن مانند برخى از بیوک ها که تو اون سالا کروز کنترل داشتن.
YaShaR
۱۲ تیر ۱۳۹۳سعادت داشتم یکی از اینها رو از نزدیک دیدم واقعا با شکوه بود
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود .
ممنونم از لطف همه . اینقدر ها لایق نیستم .
فقط یکچیزیرو بگم :
من این مرسدس بنز S کلاس رو با نسل جدیدش عوض نمیکنم . این یک شاهکاره .
مرسدس بنز G کلاس و این بنز و 230 E مدلهایی هستند که هیچ نمونش دیگر
نیست .
ابهت این بنز از نسل جدیدش بیشتره . بنزهای سفارش امریکا ، جزو
زیباترین مدلهای بنز هستند . حالا در هر کلاسی و مدلی .
همون سپرهای جلو و عقبش به کل صنعت ایرانخودرو میرزه .
سپر فقط سپر سفارش امریکایی .
باز هم از همه بچه تشکر میکنم . کاشکی لایق تشکر شما بودم .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳بچه ها توجه کردید که این مدل استیشن هم داشت . !!!!!!!!!!!
Japan & Germany
۱۲ تیر ۱۳۹۳ما که حال کردیم با مطلب ، مرسی میلاد
زیگما
۱۲ تیر ۱۳۹۳خب خدمتتون عرض کنم که
این مطالب همشون توی ویکی پدیا بود
لااقل میبایست از سایت های خودرویی ترجمه میشد یا حداقل یه چیزی بهشون اضافه میشد
یکم هم از اطلاعات خود نویسنده
بنظر میاد به ویکی پدیا بریم بهتره تا به پدال! لااقل اونجا منبع مطالب هم گفته ….بقیه چیزا که مشابهه!
این از قیمت و مقایسه با رقبا
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9#Price_and_interior_features
این از رتبه در مجله خودرو های کلاسیک
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9#Today
اینم از فروش و بقیه چیزا :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9#Specifications
در مورد خود این ماشین
اسب بخار و گشتاورش کمه نسبت به هم دوره ای هاش
گیربکسشم سه دندس! کادیلاک 60 اسپشیال مدل 1939 گیربکس 4 سرعته اتومات داشته.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود .
زیگما جان متن ترجمه شده است . پس مجله ماشین و باقی نویسنده ها از کجا
مطلب میارن .
اما به جون جفتمون من این مطلب رو از یک مجله نوشتم . دروغی هم درکار
نیست .
با گیبرکس 3 دنده و رفتن 240 کیلومتر در ساعت .
کادیلاک سویل هم با موتور 8 سیلندر 180 اسب بخار قدرت داره . در سال
1987 .
اینها چیزی از ارزش کادیلاک و بنز کم نمیکنه .
وقتی دیدم هنوز کامنت نذاشتی ، فهمیدم رفتی دنبال ایراد .
تاکید میکنم که از ویکی پدیا ننوشتم .
زیگما
۱۲ تیر ۱۳۹۳من با ترجمه مشکلی ندارم ولی وقتی یه مطلب ترجمه باشه در حالی که همون مطالب ویکی پدیا باشه یکم….
اگر هم مطلبو از جای دیگه ترجمه کردی باید چک میکردی که چیه و از کجاست
ویکی پدیا یه مرجع عمومیه و خیلی مسخرس مطالبشو توی مرجع تخصصی عنوان کنیم
راستی اون همه علامت تعجب هم توی متن اصلی بود؟
کادیلاک سویل رو رو با این مقایسه میکنی؟
کادیلاک یه ماشین سایز متوسط لوکسه چه ربطی به این ماشین فول سایز داره؟
واقعا چرا سویل رو عنوان کردی؟
خب این واضحه همش میخوای ماشین های امریکایی رو بد نشون بدی!
این یه ماشینه که کمتر از ده هزار تا ازش فروش رفته رو با ماشینایی مقایسه میکنی که صد هزار تایی فروش رفته؟
تو این ماشین رو که قیمتش اینقدر گرونه رو با بهترین مدل های کادیلاک هم نمیتونی مقایسه کنی .
باور نمیکنم نمیدونستی سویل قابل مقایسه با این نیست در حالی که توی متن رقباش رو گفتی!
امین
۱۲ تیر ۱۳۹۳الان مشکلت چیه؟ اصل اینه که من و شما این ماشین رو بشناسیم. بشخصه هیچی از این مدل بنز نمیدونستم ولی خوب الان میدونم.
زیگما
۱۲ تیر ۱۳۹۳ببین تورو بخدا من دارم به خواست نویسنده از مطلبش انتقاد میکنم اون وقت شما…..
یه ذره انتقاد پذیر باشیم
میلاد بیخیال جوابمو نمیخواد بدی.
شاهین
۱۲ تیر ۱۳۹۳زیگما جون من احترام خاصی واست قائل بوده و هستم ولی باور کن این رویه باعث میشه که بقیه ی دوستانی که میخوان مطلبی رو بنویسن دلسرد بشن.انتقاد خوبه،خیلی هم خوبه به شرطی که سازنده باشه.همین مطلب اگه از ویکی هم ترجمه شده باشه ارزش داره چون بعضی از دوستانمون شاید در امر ترجمه ضعیف باشن یا اصلا وقت ترجمه رو نداشته باشن.ولی من دلسرد نمیشم ها! :D
زیگما
۱۲ تیر ۱۳۹۳چی بگم والا….
“دلسرد” !!
شاهین
۱۲ تیر ۱۳۹۳کلمه ی دیگه ای مد نظرت بود زیگما؟! :)
تازگیا ترسناک شدی!
Ahmad
۱۳ تیر ۱۳۹۳ای بابا این بشر همش دنبال ایراد گرفتنه!!!!
حسوده چقدر ای خدا
بخون یه چیزی یاد بگیر چیکار داری از کجا اومده؟؟!!
معلومه دنبال خورد کردن افراد هستی
میدونم خیلی ماهری توام مطلب بزار
از ویکی هم بزار!!!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود .
زیگما جان به خواست خودت باهات بحث نمیکنم . اما برای تک تک
حرفات جواب دارم . من قصد کوبیدن کادیلاک و باقیه برندهارو
نداشتم و ندارم . اصلا مهم نیست . مهم اینه که من از کادیلاک یک
چیز جدید بدونم . تو هم از بنز یک چیز جدید بدونی .
صنعت و همه ساختن . گیریم که من کادیلاک و بکوبم . چیزی از
ارزش هاش کم میشه ؟؟؟؟
نه به خدا . اگر این مدل با این قیمت اینه هاش دستیه ، برای
کادیلاک برقیه . کادیلاک برای شاگرد دوتا اهرم شیشه بالابر
میذاره تا شیشه ی پشتیش رو کنترل کنه .
یک بار گفتم :
مدلهای قدیمی ، مدلهایی هستند که دنیا دیگر نمونشون را هم به
خود نخواهد دید . این 10000 بار .
در ضمن بحث گیربکس 4 سرعته کردی ، این بنز فقط در این مدل
از گیربکس 3 سرعته استفاده میکرده . اگر نه 4 سرعته و 5 سرعته
هم داشته .
در ضمن این بنز قادر بود در دور موتور کمتر از 5000 هزار دور ،
در دنده ی 3 به 200 کیلومتر برسه . این جالب نیست ؟؟؟؟
زیگما
۱۳ تیر ۱۳۹۳میلاد طوری نیست بابا
تو اس ها بهت گفتم مشکل سر چیه که احتمالا حل میشه….
Constantin
۱۶ تیر ۱۳۹۶داداچ کادیلاک ساخت ۱۹۷۵ آمریکاست.
محض اطلاع…
PEUGEOT
۱۲ تیر ۱۳۹۳زیگما جان میلاد الان جایی هست و به پدال دسترسی نداره شب میاد و به کامنتات پاسخ میده
کافر مقدس
۱۲ تیر ۱۳۹۳میلاد جان کولن یه مطلب باید در مورد همین سفارش آمریکا بودن نگاریده بشه:D
باید رفت تو فلسفه ش که چی میشه اینقدر ماشین های سفارش آمریکا چیز جوون از آب در مییان! (در برخی از موارد ژاپنی و آمریکایی ) سفارش عرب حتی!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود .
به نظر من برمیگرده سلیقه ی مردم انجا . ولی هرکسی طراحش بوده ، گل
نکاشته . طلا کاشته .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود . سرویسه اولیه 80 هزار کیلومتر . !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تعویض روغن موتور بعد از طی کردن 20 هزار کیلومتر . !!!!!!!!!!!!!!!!!!
من دیگه حرفی ندارم .
توفیقی
۱۲ تیر ۱۳۹۳میلاد از حرفم ناراحت نشو واقعا من کلاسیک باز نیستم.حالم از تاریخ و گذشته و قدیمی و کلاسیک به هم میخوره.حتی تو خانواده پدر بزرگ و مادربزرگم ازم خوششون نمیاد چون آدمهای قدیمی هستن سر بهشون نمیزنم.6 ساله ندیدمشون.
میدونم باور نمی کنی حتی وقتی یکی از پدربزگام مردن نرفتم سر خاک.
کلا ازز آدمهای جدید و چیزای جدید خوشم میاد.
[…]
سام
۱۲ تیر ۱۳۹۳با سلام و احترام
میلاد جان،مقاله ات خیلی خوب و خواندنی بود.از اینکه زحمت کشیدی و این مطلب زیبا رو نوشتی بسیار ممنونم.
امین
۱۲ تیر ۱۳۹۳ممنون میلاد یه بررسی کامل و تخصصی بود.
کلا مرسدس بنز هر چی میسازه شاهکار میشه. مرسدس بنز توی نو اوری مقام اولو داره. هر تکنولوژی جدیدی که توی این ماشین بکار بردن باعث شد که شرکت های خودروسازی جهان یک گام به جلو برن. همین امکانات و اپشن های مختلفی رو که بیشتر شرکت های خودرو سازی جهان روی ماشیناشون میذارن، بنز بوجود اوردتشون.
جوان رو به موت
۱۲ تیر ۱۳۹۳با احترام
تیتر اول رو دیدم فهمیدم کار شما هست میلاد جان.به خاطر تلاشی که برای این مطلب کشیدی ممنون.واقعا ادم ماشینای اون زمان رو می بینه سیر نمیشه. یه خواهشی داشتم میشه تعلیق هیدرو پنوماتیک رو توضیح بدی و مزایا ومعایبشو
با تشکر
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود .
اطلاعات دقیقی ازش ندارم جوان جان . فقط بهت بگم که یکسری از فنربندی ها
از هوا . گاز . روغن و …. استفاده میکردند . اخه برای درک بیشتر باید
عکس باشه . ولی در اولین فرصت چشم . انجام وظیفه میکنم .
Mohammad XX
۱۲ تیر ۱۳۹۳دستت در نکنه میلاد جان، خیلی عالی بود، همینطور عکسا
Ehsan...
۱۲ تیر ۱۳۹۳بهترین و مفید ترین مطلبی بود که تو پدال تا حال نوشته شده لطفا در مورد w123 ومقایسش بالگن های ایرانی هم مطلب بزارید
کافر مقدس
۱۲ تیر ۱۳۹۳میلاد جان یه سرچی هم راجع ب سرویس اولیه های نوا-آکورد-گالانت میزدی بعد میدیدی که 80هزارتای بنز جلوی این 3تا که جمعا میشه 1میلیون تا چیزی نیست :D
کافر مقدس
۱۲ تیر ۱۳۹۳پ ن: کارصحیحی نیست دست بردن تو مطلب و غلو کردن:D
احمدرضا بی ام و
۱۲ تیر ۱۳۹۳دقیقا امروز یکی مثل همین رو دیدم
mahdi
۱۲ تیر ۱۳۹۳درود میلاد جان
مطلبت فوق العاده بود
واقعا ماشین فوق العاده ای هست
7 سال قبل برای یه نفر کار میکردم که یه دونه از این بنزها داشت توش کاملا چرم و رنگش تاجایی که یادم مونده سبز روشن (یواش) بود
میدیدیش کیف میکردی
عکسش رو توی مجله ماشین درج کردند
این ماشین رو از نزدیک دیدم خیلی باحاله
اما فکر نکنم ماشین ارزون قیمتی باشه
قیمت این ماشین به نوعی توافقی هست
والا اگه من یه دونه از این مدل داشته باشم کمتر از 100 تومن باهات اصلا صحبت نمیکنم
اصلا نمیفروشمش
مگه دیوانه ام ماشین به این آس بودن رو بفروشم (البته اگه داشته باشم)
مشخصات فنی این مدل رو نمیدونستم
اما با دیدن این مشخصات واقعا شوکه شدم
لامصب برا خودش یه پا نابودگره
واقعا دستت درد نکنه میلاد جان
مطلبت جالب بود
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
علی
۱۲ تیر ۱۳۹۳با سلام به همه دوستان
من فقط یه نکته رو بگم و اون هم اینه که بنز آینده رو از گذشته شروع کرد در این مدل آقا میلاد یکی از مواردی که نفرمودند این بود که یکی از آپشنهاش تهویه اتوماتیک بود که توی یکی از عکسهای مقاله هم معلومه واقعا به نظرم زمانی که خدای نکرده اتفاق و یا تصادفی رخ می ده و فرد جون سالم به در می بره باید مدیون ابداع کنندگان اون سیستم باشه سیستم ABS , AIRBAG و نقاط جاذب نیروی تصادف برای اولین بار در این ستاره شکل گرفتند و تکامل پیدا کردند بعدا بقیه شرکتها دنباله رو بنز شدند و تا الان هم هستند
با تشکر از میلاد گل عزیز
زیگما
۱۲ تیر ۱۳۹۳از انتشار کذبیات بپرهیزید
http://en.wikipedia.org/wiki/ABS_system#Modern_systems
جالبه توی این لینک اصلا یکبار هم اسم مرسدس نیومده! بس کنید بابا یکم تحقیق کنید
به مطلب چهار تا سایت مزخرف بسنده نکنید
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbag#Terminology
Over time, various manufacturers have used different terms for airbags. In the 1970s, General Motors marketed its “first” airbag modules under the unwieldy name “Air Cushion Restraint System (ACRS)”.
در متن نوشته شده
اولین ایربگ پرده ای در کرایسلر گذاشته شده
جیپ گرند چروکی هم اولین شاسی بلندی بوده که درش ایربگ گذاشتن
دوج رم اولین پیکاپی بوده که ایربگ داشته
اولین ایربگ بر روی خودرو ها توسط یه اقای امریکایی روی کرایسلر Windsor قرار میگیره که البته استاندار نبوده
این اختراع بد ها به نام ایشون ثبت میشه( John W. Hetrick)
http://web.bryant.edu/~ehu/h364proj/sprg_97/dirksen/airbags.html
این بیوک دارای اولین سیستم های ایربگ بود
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Interior_of_1975_Buick_Electra.jpg
اولین ایربگ استاندار کار جی ام بوده
Ahmad
۱۳ تیر ۱۳۹۳خب شما که به قول خودت ویکی رو قبول نداری و داری از بنده خدا ایراد میگیری چرا خودت داری از ویکی مدرک میاری آخه؟؟؟ جالبه!!!
زیگما
۱۳ تیر ۱۳۹۳من نگفتم قبول ندارم!
خود من 90 درصد منابعم رو از ویکی میگیرم
بحث بر سر چیز دیگه بود
لطفا سکوت کن و به بحث ها دامن نزن
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود . زیگما جان من تا جایی که میدونم شرکت بوش مخترع ABS بوده .
مخترع ایربگ هم المانی بوده . اسمشون رو یادم نیست . حمید اینهارو میدونه .
زیگما
۱۳ تیر ۱۳۹۳تاریخچه رو مطالعه کن هیچ حرفی از بوش زده نشده
کافر مقدس
۱۲ تیر ۱۳۹۳باووو خواهشا یکم دنیاتونو بزرگتر کنید بیشتر راجع ب ABS و AirBag تحقیق کنید بعد ببنینش ب ناف ــــــه بنز!
آخه کسی ک نمیدونه بیس و پایه ی ABS 15سال قبل از اختراعش کمپانی NASH بوده و ایربگ هم Buick چجوری روش میشه از این حرفا بزنه!
اولین ایزبگ که بره Tucker و Stutz Motor بوده اون هیچ . . . .
علی
۱۲ تیر ۱۳۹۳دوست عزیز سیستم ترمز ای بی اس در اصل مال بوش هست و توی عکسهای قدیمی هست در اصل توسط مرسدس این سیتم نصب و به جهانیان عرضه شد یعنی این شرکت این جرات ریسک رو داشت که این تکنولوژی رو رو ماشینهاش نصب و به دنیا اعلام کنه در مورد ایربگ گواهی ثبت اختراع در سازمان ثبت اختراعات دولت آمریکابه اسم مرسدس هست اگه بخاید کد گواهی ثبت اختراع ایربگ که به اسم مرسدس هم هست بدم خدمتتون حتی تست های ایمنی در مورد صدای تولیدی در مورد ایربگ در مدلهای قدیمی بنز هم موجوده که تا اون موقع این صدای باز شدنش رو کسی نشنیده بوده!!!!!!
زیگما
۱۲ تیر ۱۳۹۳میشه بگید اولین بار ای بی اس در چه سالی توسط بوش نترس معرفی شد؟
شاهین
۱۲ تیر ۱۳۹۳اگه بخوایم ریشه ای بحث کنیم،اولین سیستم ABS (اون زمان اسمش ABS نبود) در سال 1929 روی یه هواپیما به کار رفته!
زیگما
۱۲ تیر ۱۳۹۳بله میدونم اولین بار روی هواپیما های فرانسوی بوده
این سوال رو از این آقا کردم تا بهش ثابت کنم اشتباه کرده!
اولین ای بی اس در جنسن اف اف در سال 1966 استفاده شد که با نمونه امروزی متفاوته
نمونه امروزی در کرایسلر Imperial استفاده شد
http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_(automobile)#1971
اصلا آخه کلمه بوش Bosch رو شما اگه توی این لینک زیر بگردی پیدا نمیکنی اون وقت این میگه ای بی اس کار بوش بوده!
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود . زیگمای عزیز این جمله ی خودته :
اگر هم مطلبو از جای دیگه ترجمه کردی باید چک میکردی که چیه و از کجاست
ویکی پدیا یه مرجع عمومیه و خیلی مسخرس مطالبشو توی مرجع تخصصی عنوان کنیم.
پس خودت چرا منبع رو ویکی اعلام میکنی ؟؟؟؟
زیگما
۱۳ تیر ۱۳۹۳من در مورد مطالب که روی سایت میاد اینو گفتم!
چه ربطی به کامنت ها و منابع داره؟
من در مورد ارزش کار دارم صحبت میکنم
میگم نباید از یه مرجع عمومی که همه به راحتی بهش دسترسی دارن به عنوان مطلب استفاده کرد چون اون دانش نامس و اطلاعات تخصصی نمیده لکه اطلاعاتی رو میده در حد همین لینکی که گذاشتم!
یعنی میگه مخترع فلان چیز چی بود و یه سری عدد رو میگه و چیز قابل توجهی برای مطلب نداره که بشه به طور مستقیم به عنوان مطلب نقلش کنیم
حالا شما که میگی از ویکی نبوده چرا بحث میکنی؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود .
باشه زیگمای عزی . اصلا ولش کن . اما داداشم من این مطلب
رو چشم بسته ننوشتم . خودمم اطلاعات داشتم . با مجلاتم
مقایسه کردم .
جیجیلی .
زیگما
۱۳ تیر ۱۳۹۳قربونت میلاد جون
ببخشید کارم اشتباه بود
باید تو فضای شخصی بهت میگفتم…..
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود . اصلا برام مهم نیست . این هم یک تجربه بود .
من تورو خیلی اذیت کردم .
حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
۱۳ تیر ۱۳۹۳اساتید عزیز من ، که همه رو به تحقیق بیشتر فرا میخونید . ایربگ که اختراع Walter Linderer آلمانی هست و ماشینای امریکایی اختراع یک مهندس المانی رو استفاده کردن . این یک.دوما شما راجع به اولین سیستم ضد لغزش صحبت میکنید یا اولین ABS ؟ این دوتا خیلی فرق داره ! مثل اینه که بگی اولین ASR کار کی بود؟ جواب بدی فولکس دهه 50-60 دفرنسیال کلاچدار داشت!!! اگه منظور اولین سیستم ضد لغزش هنگام ترمزگیریه کار فرانسویا بود که رو هواپیما گذاشتن.موفقیتش هم بد نبود پس به امریکا مربوط نیست.اگه منظور ماشینای قبل از w116 هست که دست زیگما درد نکنه با لینک خوبی که ارائه کرده.تو همون لینک زیگما قسمت History,early systems دو پاراگراف آخر این قسمت رو بخونید.سیستمها مطمئن نبودن، گران بودن،تولیدکننده ها آینده ای براشون متصور نبودن و اصلا ABS نبودن!!!کجای این متن اسم ABS رو واسه Ford Zodiac و Jennson FF برده؟به این عبارت نگاه کن experimental all wheel drive Ford Zodiac
صرفا نمونه های آزمایشی که با شکست مواجه شدن.
ُساختار و ساز و کار:
یه کاسه روی چرخ میذاشتن که با سرعت یکسان با چرخ میچرخید،روش دنده فلایویل میذاشتن،تغییر اگه چرخ قفل میشد فلایویل قفل نمیشد باعث میشد سوپاپ مخالف باز شه روغن بره بیرون و ترمز چرخ قطع شه!!!این چه شباهتی به ABS داره؟شما تو ABS اول ECU داری! بعد روی هر چرخ سنسور داری!بعد ECU در هر لحظه مشغول محاسبه سرعت دوران هر چرخ به صورت مجزاست!در هر لحظه ECU سرعت دوران هر چرخ نسبت به دیگری رو مقایسه میکنه!بعد توی پمپ ABS شیرها و سوپاپهای برقی داری که از ECU دستور میگیرن.بعد ECU تصمیم میگیره چقدر اختلاف سرعت خطر قفل شدن داره یا نداره!بعد تصمیم میگیره که فشار کدوم چرخ رو کم کنه!یا گاهی بجای کم کردن فشار روغن یه چرخ واسه اینکه اون چرخ از قفل بیاد بیرون در عین حال که نیروی ترمز کم نشه فشار یه چرخ دیگرو زیاد میکنه!این سیستم که نامش ABS میباشد اولین بار 1978 در w116 به کار گرفته شد.واسه بوش هم بجای اینکه لینک بدم برید ببینید توصیه میکنم برید از نزدیک ببینید.هیچ بنزی در جهان وجود ندارد مگر آنکه ABS بوش داشته باشد.تو کل ایران کاپوت هر بنز abs دار رو بزنید بالا بوش میبینید.فقط اگه یه دستگاه یک دستگاه پیدا کردین که بوش نبود من دیگه هیچی نمیگم
امید
۱۲ تیر ۱۳۹۳اصالت و زیبایی عالیه
کافر مقدس
۱۲ تیر ۱۳۹۳قدیما میگفتن ECU برای بوش هست . . . .کاشف ب عمل اومد که اولیین سازنده Delko بوده و بعد Magneti Marelli وبعد Ford و بعد Boch . . . .
اولین ایربگ و ایربگ وسط هم بیوک بوده . یه مدل از بیوک های SkyHawk حتی مجله ماشین هم راجعبش مطلب زده بود
بنز فقط کارو تکمیل تر کرده . . . اونم ب لطف cHERysler
حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و
۱۳ تیر ۱۳۹۳اولین ecu ساخت ب ام و بود . اسمش kommandogerat بود . سال 1939 ب ام و برای موتور BMW801 که یه موتور 14 سیلندر واسه هواپیما بود استفاده کرد. مخترع ایربگ هم Walter Linderer مهندس آلمانی است. کلیه ماشینهای آمریکایی که شما مثال میزنی اختراع Linderer رو استفاده کردن. خودشون مخترع نبودن.
شهرام
۷ اردیبهشت ۱۳۹۹آمریکا نخبه ها و دانشمندان و اختراعات و مخترعان را دزدیده و میدزد چی میگی برای خودت …… بنز وقتی برتر از کادیلاک بوده حالا میخای بگی چی رو آمریکا اختراع کرده هر کسی اختراعش کرده خودش یا پدر و پدربزرگش آمریکایی نبود???????