با اینکه امروزه در سطح شهر خودروهای گوناگونی را با طراحی و برندهای رنگارنگ میبینیم، اما هنوز خودروهای قدیمی ای هستند که شکوه و جلال خود را در گذر زمان حفظ کردهاند. خودروهایی که در طول حیاتشان، ازهر نظر سرآمد تکنولوژی و طراحی و امکانات بودند، که مرسدس بنز SEL 450 6.9 یکی از آن مدل خودروها است.
این اسطوره در بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۱ به تعداد ۹۱۶۹ دستگاه در خط تولید کارخانهی بنز واقع در اشتوتگارت آلمان، ساخته شد . مرسدس بنز طراحی خود را از سال ۱۹۷۲ بر روی LONG VERSION از کد اتاق W 116 از کلاس S آغاز و در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۴ پردهبرداری کرد. برادران ضعیفتر و کوچکتر این مدل با موتورهای ۲۸۰۰ سی سی. ۳۵۰۰ سی سی و ۴۵۰۰ سی سی در کنار این خودرو تولید میشدند. این نسل از مرسدس بنز، جزو اولین مدلهایی بودند که ترمز ABS به صورت سفارشی بر روی آنها نصب میشد. سیستم تعلیق این خودرو هیدروپنوماتیک بود. سیستمی که فقط بر روی این مدل با موتور ۶ نصب میشد. حتی مدلی که به موتور SEL 600 مجهز بود از این سیستم بیبهره بود. این سیستم تعلیق بسیار پیچیده بود. ماده ای که درون فنربندی این مدل بنز به کار گرفته شده بود، ترکیبی از گاز نیتروژن و روغن مخصوصی بود که توسط یک پمپ هیدرولیکی که از زنجیر تایم نیرو میگرفت تأمین میشد. برای اطلاع داشتن راننده از این سیستم و فشار در کمکفنرها یک نشانگر بر روی داشبورد خودرو تعبیه شده بود. ابعاد این بنز خیلی بزرگ بود و توجه هر فردی را در خیابانها به سمت خود جلب میکرد. طراحی بدنه و اتاق طوری است که دید اطراف خوبی را به راننده منتقل میکند و از کمترین نقطهی کوری برخوردار است. مرسدس بنز برای این مدل تجهیزات و امکانات خوبی تدارک دیده بود که عبارت بودند از: صندلیهای گرم شونده در جلو و با روکش چرم با طراحی اصولی و ارتوپدیک که برخاستن از این صندلیها را خیلی سخت میکرد! فضای عقب هم برای نشستن ۳ فرد درشتاندام کافی بود. در این حد که افرادی با قد ۱۹۰ سانت هیچ مشکلی نداشتند. در بین صندلیهای عقب یک زیردستی قرار داشت که میتوانست اجسام کوچکی را در دل خودش جای دهد. شیشههای کناری و پشت ماشین دارای پردههایی پارچه بودند که در صورت باز شدن، فضای عقب را احاطه میکردند. از دیگر تجهیزات داخل ماشین میتوان به سان روف دستی، شیشهشور چراغهای جلو همراه با برفپاککن، شیشهبالابرهای برقی، کولر، فرمان هیدرولیک، کروز کنترل و … اشاره کرد. ازآنجایی که برای این بنز، نهایت لذت سواری و نرمی مهم بود، سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک را طراحی کرده بودند که به راحتی از پس وزن ۲ تنی آن برمیآمد و کمترین ضربه و تکانهای طولی و عرضی را به اتاق وارد مینمود . یکی دیگر از قابلیتهای سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک این خودرو، امکان تنظیم ارتفاع در حد ۵ سانتیمتر بود، که اگر بدنه به سمت پایین حرکت میکرد، سواری ماشین همانند یک ماشین اسپرت میشد و زمانی که بدنه به سمت بالا میرفت، شاهد نهایت نرمی و سواری میشدیم. همه این تنظیمات توسط یک اهرم انجام میشد که زیر آمپرهای سرعتسنج بود. حال میرسیم به قسمتهای فنی این شاهکار عظیمالجثهخب حالا رسیدیم به مهمترین قسمت خودرو: نیروگاه
موتور ۶.۹ لیتری بنز SEL 450 دارای ۸ سیلندر با سرسیلندر آلومینیوم بود. سوپاپها از یک میل بادامک SOHC فرمان باز و بسته شدن را دریافت میکردند. سوپاپها از جنس سدیم ساخته شده بودند (آلیاژ سدیم برای ساخت پیستونهای هواپیما استفاده میشود). به خاطر اهمیت بالای این موتور، مرسدس بنز تصمیم گرفته بود که این موتور را با نهایت دقت و ظرافت و به شیوهی دستساز تولید کند، به همین منظور تستهای بسیار سختی را برای در نظر گرفت. یکی از این تستها این بود که قبل از نصب موتور بر روی شاسی، ۲۶۵ دقیقه تحت آخرین فشار ممکن موتور کار کند. برای درک بیشتر این موضوع لحظهای را تجسم کنید که به مدت ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه این ماشین را در یک جادهی بیانتها، در دندهی ۳ گیربکس ساخت ZF ، که مجهز به مبدل گشتاور نیز هست، با حداکثر سرعت برانید !!!! لازم به ذکر است که حداکثر سرعت اعلام شده توسط کارخانه ۲۲۵ کیلومتر است، اما در تستهای به عمل آمده توسط کارشناسان و نویسندگان مجلات، به رقم ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت رسیدند که برای خودرویی با این وزن، عددی بسیار قابل قبول است. همچون شتاب ۰ تا صد ۸.۵ ثانیهای!!!!!
یکی دیگر از عجایب این موتور، شروع شدن RED LINE (خط قرمز) دور موتور از ۵۳۰۰ دور در دقیقه است. جالبترین و پیچیدهترین قسمت موتور، سیستم روغنکاری موتور است. موتور ۶.۹ مجهز به سیستم DRY SUMP بود که به روغنکاری خشک معروف است. این سیستم در موتور خودروهای مسابقهای به کار گرفته میشد که باعث میشد فواصل تعویض روغن به هر ۲۰ هزار کیلومتر برسد و سرویس اولیه در ۸۰ هزار کیلومتری انجام شود!!!!!!! بله درست خواندید، تعویض روغنموتور بعد گذراندن ۲۰ هزار کیلومتر و انجام سرویس اولیه در ۸۰ هزار کیلومتری. اگر فاصلهی تهران تا مشهد را ۱۰۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم، به نوعی میتوان گفت ۴۰ بار طی کردن مسیر رفت و برگشت تهران – مشهد.
- سفارش اروپا
- سفارش آمریکا
ورژن های اروپایی به تعداد ۷۳۸۰ دستگاه و ورژن آمریکایی به تعداد ۱۸۱۶ دستگاه تولید شد و فروش رفت. موتور به کار رفته در نسخه اروپایی ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۹ نیوتن متر گشتاور داشت و در مقابل هم نمونهی سفارش امریکا ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور داشت.
حال شاید از خود بپرسید که ترمزها چگونه از پس این غول ۲ تنی برمیآمدند. این بنز بهصورت سفارشی از ترمز ABS که بهصورت ۴ چرخ دیسک سود میبرد. دیسکهای جلو هواخنک بودند و دیسکهای عقب معمولی. در مدلهای فاقد ترمز ABS از یک سیستم بسیار قوی و دو مداره هیدرولیک استفاده میشد. یکی از معایب این خودرو قیمت بسیار بالای آن بود . طوری که اگر بخواهیم با رقیبان خود در آن زمان مقایسه کنیم، کادیلاک فلیت وود و فول سایز حدود ۱۶ هزار دلار قیمت داشت. اما این بنز در مدل پایه از قیمت ۳۲ هزار دلاری و در مدلهای فول سایز و فول آپشن از قیمت ۵۳ هزار دلاری برخوردار بود که گرانتر از اکثر مدلهای رولزرویس و بنتلی بود. همین گرانی باعث شد که در نظرسنجی مجله CLASSIC AUTOMOBILE چاپ انگلستان، مقام چهارمین خودروی تاریخ را از آن خود کند. سپاس گزارم از توجه شما به این مطلب.- موتور: ۸ سیلندر V شکل .
- تعداد سوپاپها: ۱۶ عدد.
- نسبت تراکم (سفارش اروپا): ۸/۸ به ۱. نسبت تراکم (سفارش آمریکا): ۸ به ۱.
- قدرت (سفارش اروپا): ۲۸۶ اسب بخار در دور موتور ۴۲۵۰. قدرت (سفارش آمریکا): ۲۵۰ اسب بخار در دور موتور ۴۲۵۰.
- گشتاور (سفارش اروپا): ۵۴۹ نیوتن متر در دور موتور ۳۰۰۰. گشتاور (سفارش آمریکا): ۴۸۸ نیوتن متر در دور موتور ۳۰۰۰.
- وزن: ۱۹۸۵ کیلوگرم.
- شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۸.۵ ثانیه. شتاب ۰ تا ۱۶۰: ۲۰.۹ ثانیه. طی مسافت ۴۰۰ متر: ۱۶ ثانیه. طی مسافت یک کیلومتر: ۲۸.۸ ثانیه.
- حداکثر سرعت: ۲۲۵ -۲۴۰ کیلومتر بر ساعت.
- گیربکس: ۳ سرعته ZF .
- باتری: ۸۸ آمپر.
- ظرفیت باک: ۹۵ لیتر.
- میانگین مصرف: ۱۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
جدول تعداد فروش در آمریکا و جهان:
- سال ۱۹۷۵: جهان ۴۷۴. آمریکا ۰.
- سال ۱۹۷۶: جهان ۱۴۷۵. آمریکا ۰.
- سال ۱۹۷۷: جهان ۱۷۹۸. آمریکا ۴۶۲.
- سال ۱۹۷۸: جهان ۱۶۶۵. آمریکا ۴۳۷.
- سال ۱۹۷۹: جهان ۱۸۳۹. آمریکا ۵۷۶.
- سال ۱۹۸۰: جهان ۱۲۹. آمریکا ۳۱۷.
- سال ۱۹۸۱: جهان ۴. آمریکا ۰.
- جمع کل: جهان ۷۳۸۰. آمریکا ۱۸۱۶.
reza
۱۳ تیر ۱۳۹۳هر چقد تعریف کنی بازم کمه
عاشق این مدل های قدیمی هستم :)
یه ماشین تمیز تو این مدل ها بیشتر چشمو میگیره تا خیلی از ماشین های صفر جدید
ایرانی
۱۳ تیر ۱۳۹۳یادش به خیر… : بنز 220 و 280 … ب ام و 518 … آئودی 100 .. تویوتا کارینا … ولووهای 200 و 700 … و … چه آرزوهایی… انقدر که به زمان خودش به اون ماشینا علاقه داشتم الان به ماشینهای این دوره مثل قدیم علاقه ندارم …
ASTON MARTin
۱۶ مهر ۱۳۹۳هنوزم ماشینای ما به این سطح نرسیدن!ببینید تو چه سالی دنده اتومات بوده و برا یه سدان چه قدرتی به ارمغان میاورده
حرفی نمیزاره
زیگما
۱۳ تیر ۱۳۹۳خوبه منبعش رو بالا گذاشتما!
اصلا تاریخچه رو بخون هیچ حرفی در مورد بوش نزده!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود .
باشه زیگمای عزیز . اصلا ولش کن . اما داداشم من این مطلب
رو چشم بسته ننوشتم . خودمم اطلاعات داشتم . با مجلاتم
مقایسه کردم .
جیجیلی . :)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود .
زیگما جان من این مطلب رو پیدا کردم :
هتریک ، یک بازنشسته صنعت بود. او در سال 1953 یک اختراع به نام خود ثبت ، اختراعی که صنعت خودرو تحت تاثیر خود قرار داد. « کیسه ای نرم برای وسایل نقلیه»!! شماره ثبت این اختراع در آمریکا 2649311 است!
دلیل اختراع هتریک داستانی بود که درباره خود و خانواده اش اتفاق افتاده بود :
«سال 1952 هتریک همراه همسر و دخترش در حال رانندگی در جاده نیوپورت با یک شورولت مدل 1948 بود ، آهویی در کنار جاده ایستاده بود که ناگهان به طرف خودروی وی حرکت می کند و به جلوی ماشین می خورد ، هتریک کنترلش را از دست داده و داخل گودالی در کنار جاده می افتد ، در این حادثه او و همسرش زخمی و دختر 7 ساله او به شدت به داشبورد ماشین برخورد میکند. هتریک بعد از برگشتن به خانه تمام ذهنش مشغول آن حادثه بود . از آن موقع شروع به طراحی ” کیسه نرم ” می کند » !
او در آن زمان 250 دلار صرف اختراعش کرد. ولی در سال 1953 یک مخترع آلمانی طرح هتریک را کامل کرد : ” کیسه قابل باد شدن ” که بعد نامش ایربگ شد.
بعد از آن کارخانه های خودروسازی زیادی مثل فورد و جنرال موتور شروع به آزمایش و استفاده از این طرح کردند. لازمه آزمایش این بود که کیسه باید سریع باد شود و نرم باشد( کمتر از 40 میلی ثانیه). در آن زمان کیسه های هوا بعد از برخورد سرنشینان به داشبورد باز می شدند ! درسال 1960 آلن کا برید که مهندس میکانیک بود سنسوری را اختراع کرد که در هنگام تصادف پیامی به ایربگ بفرستد تا آن باد شود. این فن آوری بارها و بارها از آن زمان مورد تغییر و بهسازی قرار گرفت.
طرز عملکرد ایربگ :
کیسه هوا متصل به یک سنسوری است که هنگام ضربه خوردن یک پیام الکتریکی به inflator میفرستد با تولید سریع گاز نیتروژن کیسه هوا باد میشود ، این عمل در حدود یک بیستم ثانیه انجام می گیرد !
ایر بگ ممکن است برای سرنشینان خطرناک باشد . دلیلش هم این است که اولا ، کیسه هنگام عملکرد به طرف سرنشین باد میشود ثانیاً پر شدن کیسه بسیار سریع است. این دلایل اهمیت کمربند ایمنی را نشان میدهد . همچنین برای افرادی با قد کوچک ، ایربگ میتواند خطر ناک باشد. چون در این صورت ضربه ای که باید از طرف bag به قفسه سینه سرنشین وارد شود به سر و گردن او وارد خواهد شد! این موضوعات اهمیت کمربند ایمنی را نشان میدهند. به یاد داشته باشیم ایربگ هنگامی در کم کردن جراحات وارد بر سرنشین در هنگام تصادف موثر است که همراه با کمر بند ایمنی باشد.
با رشد روز افزون خودرو و فن آوری های مرتبط با آن علم ایربگ هم رشد کرده بطوری که امروزه برای موتوسیکلتها هم ایربگ نصب میشود . آخرین فن آوری در زمینه کیسه هوا این است که اخیرا کمپانی های بزرگ خودرو سازی قصد دارند برای تصادف با افراد پیاده هم ایربگ تعبیه کنند !
reza
۱۳ تیر ۱۳۹۳اقا میلاد چشو چال مایی با این اطلاعات مفید :)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود بر شما و بر همه کسایی که منت سر من گذاشتند و تشکر کردند .
به امید خدا یواش یواش مطلب میذارم . دوست دارم در مطالبم بیشتر اطلاعات
باشه تا صرفا معرفی .
من پارسال به پدال گفتم که برات مطلب مینویسم ، اما فقط دوتا نوشتم .
دوباره امسال قول اول اردیبهشت رو دادم ، اما خوردم به یک امر خیر که
بازم نشد ، اگر خدا یاریم کنه ، ازین پس ادامه خواهم داد .
همین کامنتهای شما به ادم روحیه میده .
مطالب قدیمی که نوشتم :
غول های 16 سیلندر .
سمند دیزل .
reza
۱۳ تیر ۱۳۹۳شما ثابت شده ای اقا میلاد
من خودم خیلی زورم میاد مطالب طولانی رو بخونم
ولی شما خلاصه و مفید توضیح میدی ادم راقب میشه بخوندنشون
تشکر :)
علی
۱۳ تیر ۱۳۹۳با سلام مجدد به دوستان گرامی
اول یه عذر خواهی می کنم از همه دوستان من هر چی دنبال اون گواهی ثبت اختراع ایربگ به اسم بنز گشتم در کامپیوترم پیداش نکردم حتما فردا دنبالش می گردم و براتون می زارم در مورد سیستم ABS باید بگم که ابداع شرکت بوش هستش و اینو حتی تو فیلم های اولیه بنز که داره این سیستم رو امتحان می کنه ارم بوش هم زیر نام ABS هست ولی مقاله اون رو هم حتما واستون می زارم به قول جرمی کلارکسون اگه می خاید ببینید که در سالهای بعد چه اسباب بازیهایی رو ماشینتون هست یه مرسدس اس کلاس سال بخرید.
با تشکر از آقا میلاد به خاطر این مقاله زیباش راستی اگه از خوانندگان قدیمی مجله ماشین نیز باشید و یادتون باشه مجله ماشین در مورد ابداع ایربگ توسط مرسدس بنز و استفاده از اون به صورت تولید انبوه و آزمایشاتی که طی 4-5 سال انجام داده بود مقاله مفصلی نوشته بود که در مجله های قدیمیم می گردم و اون رو هم واستون می زارم
باز هم ممنون و سپاس
مک میسل
۱۳ تیر ۱۳۹۳پدر بزرگم یدونه داشت…..یه شب داشتن تو کرج از جهانشر میدومدن فردیس که یهو خاموش میکنه.بنزین هم داشته.خلاصه از این تعویض گاه به اون تعویض گاه….اخر داداسقاطش کردن 3 میلیون گرفت.البته موتور اون2800بود.بعد اومد یه 405 اس ال ایکس خرید.الان میگه نش اون به 405 ایران خودنرو می ارزه
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود . بله علی جان . من خواندم .
زیگما
۱۳ تیر ۱۳۹۳اره اسم این دو نفر در لینک ها بود.
سیاوش
۱۳ تیر ۱۳۹۳باسلام
میلاد جان واقعا تبریک می گم بهت
واقعا عالی و مفید بود
به امید روزهایی درخشان تر….
واروژ
۱۳ تیر ۱۳۹۳عاشق اینجور مطالبم .. خیلی خودمونی و شیرین نوشته شده!
پدرم 250 us version داشت مدل 68 و خودم یه 92… لذت سواری و ابهت اون دو مدل ب تمام بنزها ماشینهایی ک بعدش داشتم میچربید!
سال 77 هم یه مدت کوتاه 450 SEL داشتم با کلی مکافات یه موتور نو براش خریدم تو جاده شیراز اسپرو سوسک میردم…
شلبى
۱۳ تیر ۱۳۹۳دوستان چرا الان نصف بیشتر نظراى صفحه قبل پرید، براى شما هم اینطوریه؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود .
بعضا اینجور میشه .
یک بار برو بیرون از سایت بعد بیا .
اگر درست نشد ، برو صفحه اول ، دکمه های کنترل و اف5 رو با هم بزن .
باز اگر درست نشد ، باید بزاری یذره بگذره .
شلبى
۱۳ تیر ۱۳۹۳ممنون میلاد جان ، درست شد
من توى بنزهاى قدیمى از بنزهاى شکارى هم خیلى خوشم میاد، از بچگى دیوونشون بودم.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود . شکاری یکی از مدلهای گران مرسدس بنز بود .
لازم به ذکر است که مدلهای شکاری هم مجهز به این موتور
بودند .
صادق
۱۳ تیر ۱۳۹۳میلاد جان، به دونه ای داداش
یعنی حتی اگه از شرکت بنز متنفر هم باشید، با خوندن تاریخچه این شرکت به وجد می آیید
خیلی مزایای حیرت انگیزی داره این ماشین
اما چیزی که بیشتر از همه منو به وجد آورد، روغن کاری خشک بود (البته این موضوع رو میلاد قبلا برام گفته بود)
فکر کنم توی تکنولوژی روغن کاری خشک از گرافیت استفاده میکنن
خلاصه داش میلاد، خسته نباشی
به امید اینکه مطالب بیشتر ازت ببینیم.
مجید
۱۳ تیر ۱۳۹۳سلام
این مدل نقطه اوج تاریخ اس کلاسه، بعد از اون دیگه هیچوقت اس کلاس نسبت به ماشینای هم عصرش اینقدر متمایز نبوده و نیست.
مجتبی(ساروی )
۱۳ تیر ۱۳۹۳من که کف وخون قاطی کردم همین العانشم خیلی از این امکاناتی که داره رو ماشینایی که ما در ارزوی داشتنشون هستیم هم نداره .میلاد جان تازه دارم علاقت رو به بنز درک میکنم .دستت درد نکنه خیلی عالی بود .فکرکنم تا دو سه روز تو هنگ باشم.ولی خیلی کم فروخته تو 6سال
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود .
به خاطر اینکه خیلی گرون بوده . گرون بودنش هم بیشتر به خاطر موتور و
سیستم تعلیق بوده .
رضا حوری
۲۳ شهریور ۱۳۹۴عزیز دل برادر . من ی استیشن واگن 230 سال 1985دارم . خونواده عاشقشن . مدل 6.9 _450 استثنایی تعمیر نشده گیرم میاد .? 09177099062
مرتضی
۱۳ تیر ۱۳۹۳میلاد دقیقا دست رو یکی از اسطوره های بنز گذاشتی فاصله مرسدس در اون سالها خیلی خیلی بیشتر از رقیباش بود به نسبت الان!!! و فکر کنم 500 و 600 اس سالهای دهه نود و سری ای سالهای دهه نود آخرین هاش باشن!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود . هنوز ارزوی سوارشدنش رو دارم .
:(
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ تیر ۱۳۹۳درود . نه توفیقی عزیز . چرا ناراحت بشم . هرکسی نظری داره و برای خودش
هم قابل احترام است .
ایرانی
۱۳ تیر ۱۳۹۳یاد باد آن روزگاران یاد باد… ای کاش از پوسترهای همان دوران استفاده میکردید…
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۱۴ تیر ۱۳۹۳بسمه تعالی
من عاشق بنزای قدیمی هستم.
به کمک میلاد علاقم به بنز بیشتر شده.داداش اگه وقت داشتی در مورد ماشینای فراری هم مطلب بذار،خوشحال میشیم.
sobhan
۱۴ تیر ۱۳۹۳بابا بزرگم یه آلبالویی شو داشت
yasin
۱۴ تیر ۱۳۹۳http://www.bama.ir/car/details-2-1449944/1985-mercedes-benz-sel-class-for-sale جون من این آگهی بخونین مخصوصا شما میلاد جان.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۴ تیر ۱۳۹۳درود .
یاسین میخواستی منو خرابم کنی ؟؟؟
داغون شدم . کاشکی تو قدیم به دنیا می امدم .
hero
۱۴ تیر ۱۳۹۳چه ابهتی داره!!!
با وجود اینکه رو ماشینای ژاپنی تعصب دارم ولی بنز یه چیز دیگست
فرزین
۱۸ تیر ۱۳۹۳آخر ماشین همینه آخر بنز هم همینه الان خود مرسدس بنز میخواد محبوبیت همچین مدلهایی از خودش رو دوباره احیا کنه البته تا حدودی موفق بوده اما نه مثل قبل نمیتونه این کار و بکنه … من با مدل 280se که داشتم با 240 تا سرعت تو یکی از اتوبانهای کشور روندم :) .. اصلا انگار نه انگار این ماشین برای سالها پیش بوده و البته ماشینی که داشتم خیلی سالم و نو بود.. خلاصه بی نظیره یک کلام.
pouya
۵ شهریور ۱۳۹۳من از این ماشین مدل 1978 فول آپشن را دارم
این خودرو فوق العادست
با تشکر از نویسنده محترم
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۷ شهریور ۱۳۹۳درود .
خواهش میکنم . هروقت سوارش شدی یاد من هم باش . دستم ازین مدل کوتاهه .
Ahmad..F12
۲۰ شهریور ۱۳۹۳میلاد عالی بود عالی
به حرفای زننده بعضی افراد هم توجه نکن هم توجه نکن داداش
احمد
۹ مهر ۱۳۹۳آقا اگه من بخوام با 90 یا 100 تومن یکی از این بنزا بگیرم
در شرایطی که میشه رفت یه الانترای صفر یا یه چیزی تو اون مایه ها خرید
به نظرتون کار اشتباهیه؟!
ضمناً من کلاً عشقه بنزم و رانندگی رو با یک بنز 230 (اتاقش معماری بود) یاد گرفتم.
یادمه وقتی بردمش واسه اسقاط (کاشکی میتونستم نگه ش دارم) مسئول پارکینگ نشست پشتش و همه ماشینایی که وسط پارکینگ بودند رو باهاش مثل لودر جابجا کرد و خوشحال بود می گفت این حالا حالاها واسه ما کار می کنه – اشک در چشمانمان حلقه زده بود…
احمد نادرپور
۱۲ دی ۱۳۹۳سلام، مرسی بابت اطلاعات خوب و دقیق شما، ممکن من رو راهنمایی کنید کدام مدل w116 رو برای مصرف شخصی مناسب می دونید و آیا پیشنهاد دیگری دارید، با کمال تشکر احمد نادرپور
arash
۸ اسفند ۱۳۹۳دوستان سلام
من یکی از این عروسک دارم.اگه طالب بودین تماس بگیرین
09124953437
بارمان
۴ فروردین ۱۳۹۴ما خودمون یدونه طلاییشو داریم سفارش آمریکا
حسن
۵ فروردین ۱۳۹۴با سلام فقط در مقایسه با کادیلاک سویل که هم دوران هستند کدام بهتره و مجهز تر ؟
رامین
۲۲ فروردین ۱۳۹۴من یک دونه 6.9 دارم که عاشقش هستم
هرکی خواست از نزدیک ببینه در خدمتشم 09121455329
محمد رضا
۱۲ مهر ۱۳۹۴اسطوره خودرو های جهان از همه امریکتیی ها سرتره
م.ی
۱۴ آذر ۱۳۹۴سلام، بنز sel 300 ya 500 مدتیه بدجور ذهنمو درگیر کرده ، میخواستم بدونم شما اطلاعاتی درمورد هزینه هاش دارین و لوازمش پیدا میشه یا نه. با تشکر
جواد علیزاده 371
۷ دی ۱۳۹۴ابتدا عرض کنم که من هم بیوک دارم هم بنز دانشجویی هم اکورد هم مزدا هم یه ماشین کره ای و عاشقشونم. عاشق اتومبیل هستم.
امابرگردیم به اصل مطلب واقعا نمیفهمم اینهمه بحث و جدل یعنی چی.. شماها که اینهمه اطلاعات دارید که باید فکرتون بازتر باشه. همیشه میگن تعصب الکی از روی بیسوادی و عدم اگاهیه.. شما ها که کلی اطلاعات در مورد تاریخچه خودرو دارین ،دیگه باید به این نقطه رسیده باشین که تمامی کمپانی های بزرگ و قدیمی خودرو ساز دنیا هرکدومشون سهمی در پیشرفت صنعت مهم خودرو داشتند و هرکدومشون دارای ارزش و احترام هستند. اگه صنعت خودروی المان نبود مطمنا خیلی از پیشرفتها حاصل نمیشد اگه امریکا هم نبود به همین ترتیب و انگلستان و فرانسه و ایتالیا.. همشون در نگاه کلی و با دید باز و بدون تعصبات عوامانه، قابل احترام هستند.هیچ اختراع و اکتشافی در طول تاریخ از خلا بو فقط توسط یک نفر بوجود نیومده . ده ها دانشمند در طول زمان روش کار کردند تا نهایت یک نفر محصول و اختراع نهایی رو در زمان و مکان مناسب تولید کرده. پس بهتره با دید ستایش به همه ی این بزرگان خودرو ساز نگاه کنیم و از شاهکارهایی که در طول سده اخیر برای انسانها ساختند لذت ببریم. حاصل کار دست جمعی تمامی اروپا و امریکا و بعدها ژاپن جیزی رو ساخته که بهش میگیم تاریخچه زیبای قرن خودرو.
با سپاس.
مرتضی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵خداوند دوست دارد وقتی بنده ای کاری انجام میدهد آنرا محکم و استوار انجام دهد…. خداییش این بنز از اون کاراییه که بشر خوب انجام دادش…
ایران
۳ بهمن ۱۳۹۶سلام این ماشیتپ همسایمون خریده 70 موتورش رو از دبی سفارش داده 20 تومن صوفیه جفت صندلی 2 ونیم دیگه فروش بکن چند میفروشه
آرش عزیزی
۲۵ فروردین ۱۳۹۷من عاشق 6.9هستم بی نظیره