مرسدس بنز

ستاره‌ای که هنوز می‌درخشد: مرسدس SL کد R129

اگر بخواهید بین خودروهای روباز دهه ۹۰ میلادی یکی را انتخاب کنید، قطعاً کلاس SL مرسدس بنز یکی از بهترین گزینه‌هاست؛ رودستری به‌یادماندنی که در آن سال‌ها با کارایی، پرستیژ و مهندسی کم‌نظیر خود حتی در فیلم‌های سینمایی هم حضور پررنگی داشت و به قول “کلینت ایست وود (Clint Evastwood)” بازیگر و کارگردان سرشناس مهندسی آن شبیه هیچ‌یک از خودروهای دیگر نبود.

1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
۱۹۹۰-۲۰۰۲ Mercedes-Benz SL-Class
در آن زمان (که زیاد هم دور نیست) دلیل جذابیت و موفقیت R129 در بازار و همچنین فیلم‌های سینمایی چند چیز بود: روح سرسخت و لوکس آلمانی در خود داشت، قوای محرکه قوی و قابل‌اطمینان مشترک با کلاس S (از ۶ تا ۱۲ سیلندر) را ارائه می‌کرد، به‌صورت استاندارد از سقف تاشوی برزنتی خودکار بهره می‌برد، برای علاقه‌مندان سقف تاشوی فلزی قابل سفارش بود که ازنظر نفوذناپذیری در انواع آب‌وهوا دقیقاً با یک خودروی کوپه برابری می‌کرد، از همه مهم‌تر هم این‌که در بین تمامی خودروهای رده‌بالای نسبتاً جوان تقریباً باسابقه‌ترین بود و کم‌تر خودروی اسپورتی به‌اندازه آن سواری راحتی داشت.
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
۱۹۹۰-۲۰۰۲ Mercedes-Benz SL-Class
زمانی که این نسل (که نسل چهارم کلاس SL محسوب می‌شود) به‌عنوان مدل ۱۹۹۰ وارد بازار آمریکا شد، مدیر طراحی وقت مرسدس بنز آقای “برونو ساکو (Bruno Sacco) آن را بهترین خودرو در بین رقبای هم‌گروهش نامید. در زیر بدنه، تفاوت زیادی با کلاس S کد W140 وجود دارد (که عده‌ای آن را دارای مشکلاتی می‌دانستند) اما در عوض در پلتفرم و سامانه تعلیق اشتراکات زیادی با مدل موفق کلاس E کد W124 دیده می‌شود که در محبوبیت آن هم بی‌تأثیر نبود.
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
۱۹۹۰-۲۰۰۲ Mercedes-Benz SL-Class
در R129 از فناوری‌های الکترونیکی به میزان زیادی استفاده‌شده اما پیچیدگی‌های فنی‌اش آن‌قدر هم زیاد نیست که خودتان اصلاً نتوانید دستی ب سر و رویش بکشید و تعمیرات جزئی‌اش را انجام دهید. البته در صورت بروز خرابی یا مشکلات دیگر قطعات یدکی آن قیمت زیادی داشته و شاید کمیاب نیز باشند، اما به مرسدس بنز اعتماد کنید چون هر خودرویی که می‌سازد تا سال‌های سال می‌تواند بدون اذیت و آزار رفیق راهتان شود.
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
۱۹۹۰-۲۰۰۲ Mercedes-Benz SL-Class
با هم نگاهی به زیر کاپوت می‌اندازیم. نسخه ۶ سیلندر از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ با نام 300SL و از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ با نام SL320 شناخته می‌شد (در سال ۱۹۹۴ تغییراتی در سبک نام‌گذاری محصولات مرسدس بنز صورت گرفت). در دوره اول از پیشرانه ۳ لیتری DOHC با قدرت ۲۲۸ اسب بخار و گشتاور ۲۷۲.۵ نیوتون‌متر استفاده می‌شد، در دوره دوم هم نمونه بهبودیافته همان پیشرانه مورداستفاده قرار گرفت که ازنظر قدرت تغییری نداشت اما گشتاورش به عدد ۳۱۴.۵ نیوتون‌متر رسیده بود. کمی بالاتر نسخه ۸ سیلندر قرار داشت که همان سری ۵۰۰ بود. دو پیشرانه ‌V8 در این سری بکار گرفته شد: یکی نمونه دست‌ساز DOHC (کد M119) با خروجی ۳۱۵ اسب بخار و ۴۷۰.۴ نیوتون متر (بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸)، دیگری هم نمونه SOHC (کد M113) با قدرت ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۵۹.۶ نیوتون متر (بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲).
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
۱۹۹۰-۲۰۰۲ Mercedes-Benz SL-Class
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
۱۹۹۰-۲۰۰۲ Mercedes-Benz SL-Class
بالاتر از همه این‌ها سری ۶۰۰ بود که با پیشرانه ۶ لیتری ۱۲ سیلندر (کد M120) از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ روی خط تولید رفت. این پیشرانه که در اصل از یک ‌جفت بلوک ۶ سیلندر تشکیل شده بود قدرت ۳۸۹ اسب بخار و گشتاور ۵۶۹.۴ نیوتون‌متر تحویل می‌داد. چند نکته در مورد این سری قابل‌ذکر است: تجربه رانندگی با آن خارق‌العاده بوده و حسی کاملاً متفاوت نسبت به سری‌های پایین‌تر داشت، نوای پیشرانه در حالت ایستاده و هنگام شتاب گیری‌ها شدیداً گوش‌نواز بود، به خاطر افزایش وزن خشک خودرو درمجموع پیشرفت قابل‌توجهی در توان و کارایی آن ایجاد نمی‌کند، برای نگه‌داری آن هم باید به یاد داشته باشید که هرچه باشد یک مرسدس بنز ۱۲ سیلندر است و شاید بیشتر تعمیرکاران خودرو از بابت مهارت کم تمایلی به دست‌وپنجه نرم کردن با آن نداشته باشند.
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
۱۹۹۰-۲۰۰۲ Mercedes-Benz SL-Class Engine
هنوز هم ارزش خریدن دارد؟
جواب قطعاً مثبت خواهد بود. R129 یک رودستر اصیل و باوقار با تمامی ویژگی‌های ذاتی مرسدس بنز است که تجربه رانندگی به‌یادماندنی‌اش با کیفیت ساخت بسیار خوب و مهندسی کم‌نظیر درهم‌آمیخته تا پس از گذشت دو دهه از ورودش به بازار و معرفی نسل‌های بعدی هنوز هم راحتی و کارایی چشمگیری داشته باشد. هندلینگ در شهر و جاده بسیار خوب بوده و کل مجموعه مانند یک توپ غوطه‌ور در ماده‌ی سیال روی آسفالت به جلو می‌رود، اما در مسیرهای ناهموار به خوبی جاده‌های مسطح نیست. سر پیچ‌ها هم با کمک تقسیم وزن نزدیک به ۵۰/۵۰ کاملاً تحت کنترل است و حس ناامنی به راننده القا نمی‌کند. بد نیست بدانید هم‌اکنون این نسل مرسدس SL با کارکرد کمتر از ۱۰۰ هزار مایل (۱۶۰ هزار کیلومتر) حدود ۱۰ هزار دلار قیمت دارد که برای مدل‌های تازه‌نفس‌تر بیشتر می‌شود. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که چنین بهایی در مقابل چنین خودرویی واقعاً ارزش دارد و اگر به چشم سرمایه‌گذاری به آن نگاه نکنید از خرید خود هرگز پشیمان نخواهید شد.
1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
۱۹۹۰-۲۰۰۲ Mercedes-Benz SL-Class
مشخصات مرسدس SL500 نسل چهارم (کد R129) با پیشرانه M119
قوای محرکه: V8 به حجم ۵ لیتر، DOHC، دارای ۳۲ سوپاپ
حداکثر قدرت: ۳۱۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: ۴۷۰.۴ نیوتون‌متر در ۳۹۰۰ دور بر دقیقه
جعبه‌دنده: ۵ سرعته خودکار
محور محرک: عقب
سامانه تعلیق (جلو/عقب): اِسترات (Strut)، فنرلول / چند اتصالی، فنرلول
ترمزها: دیسک‌های منفذ دار
وزن خشک: ۱۸۸۶.۹ کیلوگرم
زمان تولید: از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲
تعداد فروخته‌شده: ۲۰۴,۹۴۰ دستگاه (در سراسر دنیا)
قیمت اصلی (وقت): از ۷۳,۱۵۰ تا ۱۳۶,۱۹۵ دلار
قیمت کنونی: از حدود ۷,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ دلار (NADA)

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. Lord Cezar

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (300 ديدگاه)

    مانند الماس با ارزش هست . کاش تو ایران بشه یه نمونه کارکرده مثل این داشت .

    1. Mostafa&S

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (318 ديدگاه)

      بقیه چیزاش به کنار همین که دندش اتوماتیک هست خیلیه تو کشور من دنده اتومات و کیسه هوا الان آپشن حساب میشه…

      1. Xman

        ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (546 ديدگاه)

        جایه بسی تاسفه!!!!

    2. آرمااااان

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      اااااااااااااااااااااااااااااااااااا
      اس ال 500 فکر نمیکردم نسل قدیمیش این شکلی باشه
      هرچی باشه بنز همیشه بنزه
      ولی نسلایی 2014 2015 واقعا حرف نداره

      1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

        ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        ببخشید اینجا کامنت میزارم اما کی گفته قویترین مدل این نسل، SL600 بوده؟
        اس ال73 با موتور M120 با حجم 7.3 لیتر در این ماشین (و توان 530 اسب) که البته این موتور بعد ها در پاگانی زوندا هم استفاده شد البته با حجم های مختلف از 7.3 بگیر تا 6.0

        1. Amin.

          ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (211 ديدگاه)

          دوست عزیز این پیشرانه‌ای که بهش اشاره کردی ساخت آ اِم گ هست یا نه؟؟

        2. « شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (137 ديدگاه)

          اینم لینک عکس موتور 7.3 لیتری 12 سیلندر:
          http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/1999-sl73_amg/800×600/wallpaper_08.htm
          عجب غولیه!!!

        3. Reza :: Deutschland :: Mercedes

          ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          بله ساخت آ ام گ هست

    3. Hitler

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      یا خود خود خدا.10هزار تا؟سی و سه میلیون تومن؟من میکنمش دوبل 70تومن؟مفته وللههههههههه مفته.من به حساب این میزارم که سالی یه بار موتور عوض کنم به قیمت خود خودرو.خب حدس بزنید چی؟در عرض ده سال من 330خرج کردم براش و هنوز هم ارزششو داره.
      درحالی که در طی سالها تنها کاری که دارنده این میکنه،زدن بنزین و عوض کردن قطعات مصرفیش هس.
      ممنون خدا،***،مردم،خودم، که دست به دست هم دادیم تاااااااااااااااا زندگیمونو خراب کنیم.

    4. محمد

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (302 ديدگاه)

      مصداق بارز ابهت به تمام معنا.
      من از نسل های قدیمی بنز یعنی 2008 به قبل بیشتر از نسل های جدیدش خوشم می یاد.
      قدیمیا طراحی منسجم تر وشیک تری داشتد وکیفت بالاتر ولی نسل جدیدش نمی دونم چرا مثل قدیمیا تو دل برو نیست. یجورایی طراحی نسل جدیدش داره به سمت کره ای ها میره مخصوصا خطوط روی بدنه. این گونه طراحی ها تاریخ مصرف دارند وبعد یه مدت کسل کننده میشن.

    5. یاس

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پیدا میشه از اینا تو ایران؟؟

  2. نوید جهرمی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    با این قیمت؟؟؟؟؟؟؟ حیفه
    اون وقت ما ماشین دسته دوممنون رو گرون تر از موقعی ک خریدیم میفروشیم.

  3. saeed.shariati

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (477 ديدگاه)

    همیشه یکی از چیز هایی که تو این ماشن واسم جالب بود برف پاک کن های رو چراغ بودن
    حالا فک کن v12باشه.مرسدس باشه.کوپه هم باشه دیگ میشه یه زندگی سالم

  4. ali2240

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (513 ديدگاه)

    این مرسدس در کنار پورشه911 و فراری 355 جز اسطوره های دنیای کودکیم بود و هنوزم عاشقشونم

  5. سامان از تبریز

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    ما یه سمندمدل 82 داریم که صاحب اولش 11.700 از کارخونه صفرشو خریده بود
    بعد به قیمت 9 میلیون فروخته بود به یکی
    اونم به قیمت 6 تومن به یه نفر دیگه فروخته بود
    اون یه نفر همه به قیمت 7.500 به ما فروخت
    ما هم 4 ساله میرونیمش الان از ما 14 میلیون میخوانش
    عجب مملکتی ????????????

    1. Xman

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      چه عجب بالاخره یکبار توی این سایت حرف راست زدی!!!!!!!!!!!!!!! البته من بازم شکدارم!

  6. رهگذر

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    پوستر قرمزشو داشتم اون سالها!! این (وی 124) چقدر عالی بوده تو چنین مدلی هم از توانائیهاش استفاده شده واقعا بنزای قدیمی واقعا افسانه ای بودند

  7. ebi

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    همیشه این مدل رو می خواستم با همه بی علاقگی به بنز

    1. Xman

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      مدلای بهتری هم هست ها!

    2. رهگذر

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      اسمت روت هست دیگه!

  8. AHMADREZA

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    عاشقشم

  9. فواد

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (291 ديدگاه)

    مرده این ماشین صد بار شرف داره به صفره پارس و سمند و دنا و رانا و ……………..

    1. Xman

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      خداییش شرف داره!!!!!!!!!!!!!

  10. احمد باقری

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشین جوندار و باحالیه

  11. Xman

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (546 ديدگاه)

    یه سری اپشن هایی داره که یکی دو قرن دیگه وارد ایران میشه!!!!!!!!!

  12. رضا

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    تو ایران به هر ماشین قدیمی و بعضا آشغالی میگن کلاسیک و قیمتهای نجومی و خنده دار روشون میزارن. اونوقت قیمت این عروسک رو نگاه کنین فقط 10000 تا!!!پبرین تو باما قیمت ماشینای قدیمی رو ببینین…

  13. سارا

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (217 ديدگاه)

    قیمتش رو من از 4000 دلار هم دیدم
    با این قیمتی که نوشتید مدل بالاتر میشه خرید مثل این :
    http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/mercedes-benz/sl/mercedes-sl500-low-mileage-example——————-2003/4557496

    1. محمد امین

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام

      اخه مدل ۲۰۰۳ هم از نظر مهندسی و قیافه از این کمتره و تو همه ی دنیا این مدل که به r129 معروفه از مدل بعدی تا ۲۰۰۸ پر طرف دار تره

  14. adel

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (171 ديدگاه)

    وااای عالیه… همیشه از این سبک بنز مخصوصا چراغهای جلوش خوشم میومد
    اصلا یه حس اشرافی گری و لوکس بودن داره
    هنوز هم بنظر این مدل قدیمی نیست و با وقار با ابهته…

  15. سعید

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    همه نسلهای SL فوق العاده زیبا و باابهت بودند و هستند و خواهند بود،این نسل هم شاهکاره،SL به همراه S و G سه اسطوره بنزند.
    من با SL که سقفش غیرفلزی باشه نمیتونم رابطه برقرار کنم،SL باید سقفش فلزی باشه مثل نسل کنونی

  16. erfan

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به معنای واقعی عاشقش شدم…

  17. genius

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    الحق والانصاف بنزای دهه 90 به نسبت مدلهای قرن بیست و یکم بنز،بیشتر حس بنز رو به بیننده القا میکردن!هرچند هنوزم از نظر من بنز تو هر کلاسیش یکی از خواستنی ترین برندها محسوب میشه.

  18. Mohoja

    ۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یدونه تو ایران هست طرف گذاشته ۱۵ میلیارد تو دیوارم هست
    باعث تاسفه این قیمتا بنظرم قیمت این ماشین در ایران اگر ۳ برابر جهانی حساب کنی میشه نصف نصف نصف ۱۵ تومن ینی ۱۸۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا