مرسدس بنز

190 E الکترو، تجربه‌ی الکتریکی مرسدس در سال 1990

اگر پروژه‌های مطالعاتی‌ای همچون مرسدس 190E بدون آلایندگی موردتوجه بیشتر قرار می‌گرفتند خودروهای الکتریکی بسیار زودتر همه‌گیر می‌شدند. در می سال ۱۹۹۰ بود که این خودروساز آلمانی مدل تمام الکتریکی ۱۹۰ E را در هانوفر معرفی کرد.

این یک کانسپت عادی برای مرسدس نبود زیرا ژرمن‌ها به دنبال استفاده از پلتفرم ۱۹۰ E به منظور تست پیکربندی‌ها و مجموعه باتری‌های گوناگون بودند. از جمله این باتری‌ها می‌توان به نمونه‌های سدیم-نیکل کلرید و یا سدیم-سولفور اشاره کرد که تراکم انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های کلاسیک سربی داشته‌اند.

در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۱ بود که مرسدس حتی نسخه پیشرفته‌تری از این خودرو با نام ۱۹۰ E الکترو را معرفی کرد. این خودرو همان فضای کابین و ویژگی‌های ایمنی مدل استاندارد درون‌سوز را حفظ کرده بود.

خودروی حاضر در نمایشگاه ژنو از دو پیشرانه مگنت دائمی DC استفاده کرده بود. این دو پیشرانه که در چرخ های عقب جای گرفته بودند حداکثر قدرت ۴۴ اسب بخاری را تولید می‌کردند. شاید قدرت این پیشرانه‌ها با توجه به استانداردهای امروزی خنده‌دار به نظر برسد اما باید گفت توسعه قوای محرکه الکتریکی در صنعت خودرو به مدت چند ده سال متوقف شده بود. از نظر شعاع حرکتی نیز این خودرو با یک‌بار شارژ مسافت ۱۱۰ کیلومتری را طی می‌کرد.

مرسدس ۱۹۰ E الکترو از باتری سدیم-نیکل کلرید و سیستم ترمز احیا شونده برای کمک به شارژ باتری در زمان رانندگی استفاده کرده بود. مرسدس همچنین به منظور جبران اضافه‌وزن ناشی از باتری‌های سنگین اقدام به حذف بسیاری از قطعات مکانیکی کرده بود و نتیجه این امر تولید خودرویی الکتریکی بود که نسبت به مدل درون‌سوز تنها ۲۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر بود.

مرسدس حتی در برنامه‌ای وسیع برای تست خودروهای الکتریکی شرکت کرد. این برنامه شامل مهیا کردن یک زمین بزرگ بود و مرسدس هم ۱۰ نمونه دست‌ساز از ۱۹۰ E الکترو با پیشرانه‌ها و باتری‌های گوناگون را برای تست‌ها فرستاد. برخی از آن‌ها کلاً فاقد گیربکس بودند و برخی نیز از گیربکس دستی استفاده می‌کردند.

جایگاه‌های شارژ ویژه با کالکتورهای خورشیدی هم در این زمین بزرگ نصب شده بود. در کل ۶۰ خودرو و ون از شرکت‌های گوناگون در این برنامه شرکت کرده بودند.

این خودروها توسط افراد گوناگون از جمله رانندگان تاکسی‌ها تست شدند. مرسدس می‌گفت به ندرت مشکلی دیده شد و خودروهای تست شده قابلیت اطمینان بسیار خوبی داشتند. یکی از خودروها حتی در یک سال به کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر رسید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (598 ديدگاه)

    بنز همیشه پیشرو….. ❤️

  2. meysam

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3627 ديدگاه)

    الکتریکی رو ادامه نداد و تسلا براش شاخ شد.
    هیدروژن رو هم بتازگی گذاشت کنار و در آینده هم نتیجشو میبینه. ممکنه تویوتا براش شاخ بشه.

  3. meysam

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3627 ديدگاه)

    جالبه که تویوتا و بی ام و ، هوندا و جنرال موتورز، هیوندای هم بتنهایی دارن رو هیدروژن کار میکنن و همزمان با الکتریکی پیش میبرن اما بنز کشید کنار

  4. ممد ژانگولر

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    ژرمنها بنا به دلایلی سیاسی اقتصادی همیشه به آمریکا میگن اول تو بخور!!!
    نمونه بارزش کوتاه امدن در برابر اجرای پروژه تسلاست
    برای هیچ کسی پوشیده نیست که آلمانها توان به ثبت و بهره برداری از پتانسیل خودروهای الکتریکی را داشتن ولی خوب آمریکا هم قویتره هم ثروتمندتر و از نفوذ بالایی بین کشورهای مختلف برخورداره و باید اول بخوره !!!حتی با یک بررسی میدانی خواهید دید در ضمینه تولید باتریهای پیشرفته یدی طولانی دارن و نمونه بارزش شرکت varta
    الان هم تنها شرکتی که داره میتازونه TESLA هستش و من خودم از طرفداراش هستم فقط و فقط به خاطر نرم افزارهای پیشرفتشه که آمریکا تسلا ثابت کرده خدای نرم افزاره و شکی درش نیست

    1. مهدی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (1328 ديدگاه)

      ربطی به اول خوردن یا نخوردن نداره بنز یه شرکت لوکس ساز هستش و طبیعتا یک ادم سرمایه دار خصوصا تو کشور هایی جهان سوم و شرق اسیا که بازار بزرگ بنز هستن اهمیتی به بنزین و این حرفا نمیده نتیجتا بنز به جای سرمایه گذاری روی تکنولوژی هایی که تو بازار هدفش اثری نداره تمرکزش رو روی ایمنی راحتی زیبایی محصول گذاشته چیزی که مزیت رقابتی هست و مشتری همین میخواد

      1. ممد ژانگولر

        ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (4150 ديدگاه)

        مهدی جون داداش اشتباه نکن الان برقی بودن و سیستم خودران داشتن خیلی هم مهم شده
        شما از آمار فروشها میتونی بفهمی که ترس از افت قیمت ماشین و فراگیر شدن ماشینهای برقی چقدر تونسته معادله بازار رو تغییر بده
        فکر کن این همه پول بنز بدی که از نظر نرم افزاری یک دهم تسلا هم نباشه یا ماشینی داشته باشی که در کاپوتشو باز میکنی با یک مشت پیچیدگیهای مکانیکی روبرو میشه که خاک و دوده و کثیفی همه جاشو اشغال کرده و هر ۵۰۰۰ کیلومتر باید بری فیلترو و روغن عوض کنی ولی ماشینهای برقی خوراکشون دیاک و آپدیت نرم افزاریه وسلام همین

  5. ارش

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    عاشق رنگ سورمه باشم.

  6. محمد

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    اگه مافیای نفت نبودن دنیا جای قشنگ تری بود دوستان جالبه بدونید 1914 نیویورک تاکسی برقی داشته و برقی ها پا به پای بقیه جلو می اومدن ولی به دلایل نفوذ مافیای نفت توسعه اونها متوقف میشه

  7. Farzad

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    چقدر این بچه بنز دوست داشتنیه .
    یه مشکی رنگ amg ‌…

  8. Behrouz. anzali

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (372 ديدگاه)

    جالبه که رنگشم سبز بود ! بمعنای خودروی سبز . کلیپ جالبی بود

  9. احمد

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (113 ديدگاه)

    خودرو های الکتریکی خیلی قبل تر از این زمان تولید شدند ولی برای اینکه همه چی خوب بهینه کار کنه یسری ابزار های دیگه هم لازم داشته و داره که خورد به گذر زمان تا این ابزار ها ساخته بشه مثل باتری های با مداومت بالا شارژ سریع باتری یا نمایشگر های دیجیتال که الان در همه خودرو ها هست یستم عامل ها اینا همه مقدمات یک خودروی الکتریکی خوب بود که در زمان های قبل این ابزار ها نبودند اگر بشریت دولت ها حاکمیت ها جنگ ها و دشمنی ها رو کنار بگذارند ابزار های رفاه لذت بشریت از زندگی خیلی سریع پیشرفت خواهد کرد اینترنت سال 1971 بوجود اومد چقدر همین اینترنت به بشر کمک کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا