مرسدس بنز در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ نسخهٔ پروتوتایپ GLC F-Cell را رونمایی کرد. چندی پیش نیز نسخهٔ تولیدی این خودرو معرفی شد و حالا مرسدس بنز اولین نمونههای آنرا به وزارتخانههای ملی و منطقهای در آلمان و همینطور شرکتهایی مثل راهآهن آلمان، Air Liquide و… تحویل داده است. سایر شرکتها و افراد حقیقی نیز میتوانند از طریق برنامهٔ اجارهٔ مرسدس بنز که از بهار سال آینده آغاز میشود، GLC F-Cell را در اختیار داشته باشند.
این خودرو به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی منحصربهفردی مجهز است که میتواند با هیدروژن هم کار کند. به لطف این قوای محرکهٔ نوآورانه، GLC F-Cell ترکیبی از بُرد زیاد با زمان سوختگیری کوتاه در جایگاههای هیدروژن را ارائه کرده و هیچگونه آلایندگی تولید نمیکند؛ بنابراین، GLC F-Cell اولین خودروی پلاگینهیبریدی هیدروژنی دنیا محسوب میشود و درنتیجه میتواند هم با برق و هم با هیدروژن کار کند.
GLC F-Cell به یک موتور الکتریکی با ۲۱۰ اسب بخار قدرت مجهز شده است که انرژی موردنیاز آن توسط پکیج باطریهای لیتیوم یون ۱۳.۵ کیلووات ساعتی تأمین میشود. هنگامیکه خودرو در حالت تمام الکتریکی قرار گیرد، با یکبار شارژ کامل این باطریها میتواند تا ۵۱ کیلومتر را بپیماید. شارژ باطریها نیز از طریق شارژر ۷.۴ کیلووات ساعتی و سوکت استاندارد خانگی انجام میگیرد. به گفتهٔ مرسدس بنز، شارژ این باطریها از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد حدود یک ساعت و نیم طول میکشد.
اما علاوه بر پکیج باطری، GLC F-Cell به دو مخزن هیدروژن فیبر کربنی هم مجهز شده که میتوانند ۴.۴ کیلوگرم هیدروژن را ذخیره کنند. در صورت پُر بودن این مخزنها، خودرو میتواند تا ۴۳۰ کیلومتر را با استفاده از هیدروژن طی کند. بُرد این کراساوور لوکس در حالت هیبریدی نیز به ۵۰۰ کیلومتر میرسد. هنگامیکه مخازن هیدروژن خالی شوند میتوان همانند خودرویی با موتور درونسوز، آنها را ظرف تنها سه دقیقه در جایگاههای هیدروژن پُر کرد. در GLC F-Cell سیستم سلول سوختی جمعوجور مثل یک موتور درونسوزی معمولی، در محفظهٔ پیشرانه قرار گرفته است درحالیکه موتور الکتریکی و باطریها هم در بخش عقبی خودرو نصب شدهاند. مخازن هیدروژن نیز در کف ماشین جای گرفتهاند.
GLC F-Cell درمجموع به چهار حالت مختلف شامل هیبریدی، F-Cell، باطری و شارژ مجهز است. در حالت هیبریدی، خودرو از هر دو منبع قدرت خود، یعنی الکتریسیته و هیدروژن استفاده میکند اما در حالت F-Cell، ماشین فقط هیدروژن مصرف میکند و شارژ باطریها حفظ میشود. در حالت باطری نیز GLC بهصورت تمام الکتریکی کار میکند و سیستم سلول سوختی غیرفعال میشود؛ و نهایتاً در حالت شارژ هم اولویت اصلی، شارژ کردن باطریها خواهد بود.
مرسدس بنز در ابتدا GLC F-Cell را فقط در شهرهای بزرگ آلمان که از جایگاههای هیدروژن بهرهمند هستند عرضه میکند. این شهرها شامل اشتوتگارت، دوسلدوف، برلین، هامبورگ، فرانکفورت، مونیخ و کلن میشود. البته GLC F-Cell برای فروش عرضه نمیشود و فقط امکان اجارهٔ آن وجود دارد. اشخاص حقوقی (شرکتها) و حقیقی (افراد معمولی) میتوانند این کراساوور پلاگینهیبریدی هیدروژنی را در برنامههای بلندمدت یا کوتاهمدت اجاره کنند. در این برنامهها، تمامی تعمیرات و نگهداری خودرو بر عهدهٔ مرسدس بنز خواهد بود.
shirko
۲۵ آبان ۱۳۹۷چقد شبیه ای کیو سیه !!
علی رضا
۲۵ آبان ۱۳۹۷تو عکس دومی رینگ مشکی خیلی بهش میاد
Sajjad
۲۵ آبان ۱۳۹۷خیلی عالیه که به سوی هیدروژنی شدن دارن پیش میرن
این روند باید ادامه پیدا کنه تا معمول شدن هیدروژن
mahdy
۲۵ آبان ۱۳۹۷البته سجاد هیدروژن خییلی گرونه ها
درسته که بازده خیلی بیشتری داره ولی خب با این وجود هم خییلی گرونتره
Sajjad
۲۶ آبان ۱۳۹۷هر تکنولوژی نوینی در ابتدا گرونه و بعد که عمومی میشه ارزون میشه
بعد مدتی جا میفته
فقط یکی باید خیلی جدی دنبال کنه این قضیه رو
مثل تسلا که باعث شد الکتریکی رواج پیدا کنه
ایمان
۲۵ آبان ۱۳۹۷همیشه اولین ها متعلق به ستاره دنیای خودرو هست ??
AMG 63
۲۵ آبان ۱۳۹۷واقعاً حقى که مرسدس به گردن صنعت خودروسازى داره هیچ شرکت دیگه اى نداره . این همه هزینه تحقیق و توسعه و پیشرفت تکنولوژى کردن فقط از مرسدس بنز بر میاد
علی
۲۵ آبان ۱۳۹۷با سلام
دوستان دقت کردین یه ارگانی رو در نظر بگیرید که میره این ماشین رو اجاره می کنه کارهاشو باهاش انجام می ده هم برق و هم هیدورژنش مقرون به صرفه است و در آخر هم تعمیراتش بر عهده شرکته نه اون ارگان…..
خیلی ایده به درد بخوریه
Mercede kaviani
۲۵ آبان ۱۳۹۷چرا تمام اتوموبیل های الکتریسیته و هیدروژنی فقط اجاره داده میشوند و برای قروش نیستند ؟