زمانی که مرسدس بنز در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ مدل افسانهای SLR مکلارن را معرفی کرد، توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کرده و تا مدتها در صدر اخبار دنیای ماشین بود. البته فروش این فرزند اتحاد مرسدس و مکلارن طبق انتظار پیش نرفت و کمتر از فروش سالانه ۵۰۰ دستگاهی بود که دو شرکت پیشبینی کرده بودند. در ابتدا مرسدس اعلام کرد که از این گرند تورر ۳۵۰۰ دستگاه تولید خواهد کرد اما تا پایان تولید آن در سال ۲۰۱۰ مجموعاً تنها ۲,۱۵۷ دستگاه SLR ساخته شد.
بااینحال، این بدان معنا نیست که SLR مکلارن خودروی خوبی نبود. در سینهٔ این هیولا یک نیروگاه ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته بود که ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که برای آن زمان اعداد بسیار چشمگیری بودند؛ اما آنچه که در این ماشین چندان جالب نبود، گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک مبدل گشتاوری آن بود. با همهٔ اینها، مرسدس SLR مکلارن در مقایسه با رقبای جدید خود چه عملکردی خواهد داشت؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، CarWow این ساختهٔ افسانهای مرسدس و مکلارن را در برابر آستونمارتین DBS سوپرلگرا و فراری GTC4 Lusso قرار داده است.
روی کاغذ مشخصات فنی SLR به فراری نزدیکتر است چراکه زیر کاپوت کشیدهٔ GTC4 Lusso یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۶۹۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۷ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است؛ اما مزیت اصلی این شوتینگ بریک ایتالیایی برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است هرچند که بیشترین وزن را هم در بین سه خودرو دارد. قویترین خودروی این جمع اما آستونمارتین DBS سوپرلگرا است. پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V12 توئین توربوی این ماشین ۷۲۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه DBS با ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن، سبکترین عضو گروه هم محسوب میشود. البته در اینجا هم دقیقاً مثل مرسدس نیروی موتور فقط به چرخهای عقب منتقل میشود.
بنابراین در این رقابت شاهد رویارویی سوپرشارژر، توربوشارژر و تنفس طبیعی با یکدیگر هستیم. خب با توجه به همهٔ این مواردی که بیان شد، به نظر شما کدامیک از این گرند توررهای قدرتمند پیروز درگ خواهند شد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، ویدئوی زیر را تماشا کنید.
مشخصات فنی
مرسدس SLR مکلارن | فراری GTC4 Lusso | آستونمارتین DBS سوپرلگرا | |
پیشرانه | ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ | ۶.۲ لیتری V12 تنفس طبیعی | ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار | ۶۹۰ اسب بخار | ۷۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۸۰ نیوتن متر | ۶۹۷ نیوتن متر | ۹۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۷۵۰ کیلوگرم | ۱۹۰۰ کیلوگرم | ۱۷۰۰ کیلوگرم |
قیمت | ۲۵۰ هزار پوند | ۲۴۰ هزار پوند | ۲۲۵ هزار پوند |
new reventon
۳۰ تیر ۱۳۹۹SLR زیباترین ماشین ساخته شدس. نه مثس اومده نه میاد
ترکیب سنت و مدرنیته.فقط عقب ماشین میتونست خیلی بهتر باشه
محمد
۳۰ تیر ۱۳۹۹آقا یکی بهشون بگه اینقدر از slr کار نکشید. کلکسیونیه عامو.
Reza
۳۰ تیر ۱۳۹۹SLR و دیگر هیچ
NAVID۰۰۹۸
۳۰ تیر ۱۳۹۹نمیشه گفت زیباترین ساخته دست بشر اما میشه گفت SLR یکی از بهترین مشترکات خودرویی از مرسدس و مکلارن هست که بعد از خود مکلارن بعد از F1 افسانهای تولیدش کرد ، اما مکلارن دیگه نتونست ادن چیزی باشه که میتونست باشه .
ببینید ماشین ۲۰ سال پیش را دارند با خودروهای امروزی مقایسه میکنند که اگر این اقتدار مرسدس نیست پس چیه ؟!
فکر کنم مانی خوشبین ۵ تا SLR داره و عاشق این ماشینه که اتفاقاً این نشون میده که ما ایرانیها هممون عاشق مرسدس بنزیم که این خودش نشون میده ما ایرانیها همیشه عاشق بهترینهائیم و جنس خوب را میشناسیم .
SLR از اون دست ماشینهائیه که تاریخ مصرف نداره و مطمئناً هر چه سال جلوتر میره و به سن این خودرو اصافه میشه ، از اون طرف گران و گرانتر میشه و فکر میکنم در سالهای پیش رو میتونه قیمت یک میلیون دلاری را بگذراند و هروز گرانتر بشه .
این خودرو احساسبرانگیزه و طرفدارش هم نباشی ولی دوستش داری .
مرتضی
۳۰ تیر ۱۳۹۹درسته ، تازه به نظرم یه مقدار در حق مرسدس ظلم شد در این درگ، مثلا نسخه 722s رو باید میاوردن با توجه به سال ساخت جدیدتر اون دوتا
ایمان جباری
۳۰ تیر ۱۳۹۹به نظرم مجلات خودرویی معتبر که توانایی جمع کردن بهترین هایپر کارها و سوپر اسپرت ها رو دارن باید بزرگ ترین درگ دنیا رو برگزار کنن
مطمئناً خیلی جذاب و دیدنی میشه این درگ
بهترین و سریع ترین ماشین هر برند باید حضور داشته باشه
Enzo
۳۰ تیر ۱۳۹۹خداییش انگار نه انگار که SLR طراحیش واسه دوازده سیزده سال پیشه .فنیشم
با این سن واقعا خوبه .بعضی از ماشینا زمان هیچ تاثیری روشن نداره .حرف نداره این ماشین
" Swedish Arrogant Tiger"
۳۰ تیر ۱۳۹۹هنوز بیشتر :17 سال پیش
بهنام
۳۰ تیر ۱۳۹۹اون رنگ نقره ای اس ال آر، رینگ های توربینی، آبشش های اون ماشین، کاپوت کشیده، درهای افسانه ای. این ماشین حتی زیر کاپوتش هم هنر ریخته. فکر نمیکنم منظره ای زیباتر از موتور اس ال آر هنوز ساخته شده باشه. در کل هر سه تا عشقن ولی اس ال آر واقعا افسانه هست.
NAVID۰۰۹۸
۳۰ تیر ۱۳۹۹بهنام عزیز
چه تفسیر زیبایی از SLR داشتید .
زیبا بود ? .
جداً کلمات قدرتمندن و میتوانند با نویسندگی خوب به دل خواننده بنشینند .
ای کاش سردبیر پدال یه ترتیبی میداد در برخی از مقالات که ایرانیها اون خودرو را دوست دارند (( مثل بنز ، کادیلاک ، تویوتا ، bmw که ما ایرانیها ارادت خاصی به این محصولات داریم )) و مانند نوشتههای اون زمان مهندس فرهاد کاشانی نازنین در مجله خودرو که وقتی میخواندی ، از زمان دور میشدی و تا به خودت میومدی میفهمیدی زمان در خواندن مقالات مجله خودروی اون زمان میایسته با نویسندگانی که عشق به خودرو داشتند و نه فقط مترجم و خبرنگار که یکی از دلایل ماندگاری برخی نویسندگان و مجلات ، عشق هست و نه فقط شغل .
فکر کنم حدود ۵۰۰ تا مجله خودرویی برای دهه ۸۰ دارم که بهترینش مجله ماشینه ولی مهندس فرهادی دهه ۷۰ فعالیت بیشتری داشتند اما این روزها فقط در اینستاگرام فعال هستند و در کالیفرنیا زندگی میکنند و اینکه به شدت شخصیت خاکی و رُکگو هستند .
آرمان
۳۰ تیر ۱۳۹۹من نمیدونم چرا ولی این اس ال ار برعکس اس ال اس بلک سیریز پشتش به دلم نمی شینه مخصوصا گلگیر عقبش
" Swedish Arrogant Tiger"
۳۰ تیر ۱۳۹۹اس ال ار افسانه ای.
حتی اگه سال ساخت رو هم در نظر نگیریم هم فراری، هم استون مارتین از نظر فنی مزیت هایی نسبت به اس ال ار داشتن و هیچ چیز از ارزش های این اسطوره کم نمیشه.
♤ANGUS_812♤
۳۰ تیر ۱۳۹۹شاید بهترین گرند تورر ها برای آستون مارتین باشه
شاید بهترین ماشین های جاده رو فراری بسازه
ولی SLR یه شاهکار به تمام معناس به نظرم اصلا با این دوتا قابل مقایسه نیست
AMG///
۳۰ تیر ۱۳۹۹slr یه زمانی مث bmw m5 غول درگ بود
الان دیگه slr کلکسیونیه
یا اگه میخواست درگ بده باید با Carrera GT و pagani zonda
درگ میداد
اما هنوزم قدیمی نشده امیدوارم مرسدس آبدیتش کنه
❤SLR❤
بهراد
۳۰ تیر ۱۳۹۹نحوه ی باز شدن کاپوت SLR یه دنیاییه واسه خودش.
مخصوصا اینکه ماشین ده سال پیشه، ببین مرسدس one و GT Black series چی هستن و ماشینای بعدی چی خواهند بود! GTR 73 ???
طراحی های بنز خیلی داره شبیه کانسپت هاش میشه و این خیلی خوبه.
ماشینای شهری برقی بشن ولی کاری با ماشینای پرفورمنس نداشته باشن عالی میشه.
بهراد
۳۱ تیر ۱۳۹۹https://www.aparat.com/v/LJFdO/بنز_SLR_در_تهران
:::فرشاد:::
۳۰ تیر ۱۳۹۹SLR خدای طراحی و پرستیژه.
Ali Keyhani
۳۰ تیر ۱۳۹۹اسم SLR میاد یاد خودروهایی همچون فراری انزو،پورشه کاررا GT یا لامبورگینی مورچیه لاگو میوفتادم و یاد و خاطره سالها پیش برام زنده میشه و حس خوبی به آدم میده
MAHDI
۳۰ تیر ۱۳۹۹درگ جذابی بود. مجله BOTB هم درگ جدیدی برگزار کرده که اونم جذابه که خودروهایی مثل:: مکلارن 720 و فراری 488پیستا و فراری 812 و لامبورگینی هوراکان پرفومانته و پورشه تایکان توربواس درش حضور دارن.
رضا
۳۰ تیر ۱۳۹۹بعد سال ها slr هنوزم از محصولات جدید بقیه شرگت ها و خود بنز هم زیباتره .slrو f1 تکرار نشدنی هستن . شرکتی که روزیf1رو ساخت الان داره سنا بدترکیب رو میسازه که فقط خشن هست و زیبایی نداره.کیفیت طراحی شرکت ها افت کرده.کاش انقدر که به پرفورمنس اهمیت میدادن یه ذره هم به طراحی اهمیت میدادن.
Ali Keyhani
۳۰ تیر ۱۳۹۹قرار بود یه مقاله راجب فراری P80/C گذاشته بشه اکر اشتباه نکنم یادم نیست توی کدوم پست گفته شده بود
امیدوارم فراموش نشده باشه
ایمان جباری
۳۰ تیر ۱۳۹۹آقا شاهین قول دادن که یک مطلب توپ درباره P80/C بزارن
SF90 استراداله هم اکثر مجلات خودرویی تستش کردن
ولی متاسفانه مطلبی ازش نمیزارن ??
خواهشاً از فراری بیشتر خبر بزارین تو سایت
" Swedish Arrogant Tiger"
۳۰ تیر ۱۳۹۹نمیدونم میدونستید یا نه ولی من همین الان فهمیدم طراح اس ال ار، وگنر بوده.
حالا نمیدونم بخاطر طراحی های جدیدش ازش ناراحت باشم یا بخاطر این بگم دمت گرم مرد که دنیا رو زیباتر کردی!
سورنا
۳۰ تیر ۱۳۹۹خدایی اس ال ار باشه بقیه دیده نمیشن حتی اگه فراری باشه …
امیر
۳۰ تیر ۱۳۹۹اس ال آر اسطوره ای هست تکرار نشدنی!
دقیقا مثل وایپر حیفش کردن
ای کاش با تغییر گیربکس قدیمیش و بازبینی موتورش هنوزم تولید میشد!
NAVID۰۰۹۸
۳۰ تیر ۱۳۹۹امیر جان
چی میگی رفیق ، اگه تا حالا تولید میشد که دیگه به چشم نمیومد .
خودرویی به چشم میاد که کمتر تولید داشته باشه و خاص باشه و اگر نه که هرچی بیشتر باشند ، ارزش و چشمنوازیش کمتر باشه .
دوستان توجه کردید در این درگ سه خودرو حظور دارند اما صحبتها و کامنتها از SLR میباشد ، خودرویی که برای ۲۰ سال پیشه ، این یعنی برندینگ ، یعنی ارزشمندی .
امیر
۳۰ تیر ۱۳۹۹اره حرف شما درسته و موافقم ولی منظور بنده صرفا طراحی جذاب و پرفورمنس فوق العادش برای زمان خودش بوده و اینکه با تولید محدود هم تا حدودی ارزش حفظ میشه مخصوصا اگه اون محصول خاص و اعجوبه باشه !
آریا ماشین
۳۰ تیر ۱۳۹۹با کمترین گشتاور ، بیشترین وزن و استایل شوتینگ بریک تو درگ پیروز شد با اختلاف?
❤FERRARI GTC4LUSSO❤
ایمان جباری
۳۰ تیر ۱۳۹۹پاسخ فقط یک جمله کوتاه هست
?? انجین تاپ فراری ??
AMG///
۳۰ تیر ۱۳۹۹ایمان الان فراری ماشین های عالی تولید میکنه اما هیچکدومشون فراری نیستند
f8 تربریتو من عاشقشم اما فراری نیست
sf90 منو جادو کرد اما فراری نیست
روما نمیدونم در وصف زیباییش چی بگم اما فراری نیست
اگه بری پشت انزو بشینی بعد پشت اینا بشینی اینو میفهمی
ایمان جباری
۳۱ تیر ۱۳۹۹انزو یک ماشین افسانه ای و ادای احترامی به موسس این برند بزرگ بود ؛ یک پرچمدار واقعی
فراری ها همیشه بهترین بودن با این تفاوت که از سنت دارن فاصله میگیرن و به سمت مدرن شدن میرن
AMG///
۳۱ تیر ۱۳۹۹خیلی از ماشین ها به سوی مدرنیته رفتنو تغییر نکردن
مث لامبورگینی
ارشیاsvj
۳۰ تیر ۱۳۹۹من درحالت عادی استون رو میخوام ولی اسم SLRکبیر که میاد وضعیت غیرعادی میشه???
Saeed
۳۰ تیر ۱۳۹۹SLR با اینکه تو درگ اول نشد
ولی از همشون خاص تر و زیباتر بود
رنگ نقره ایش..
رینگ های کانسپتی مانندش
امیدوارم مک لارن و مرسدس بار دیگر باهمدیگه یه شاهکاری دیگر مثل SLR تولید کنن
Hamed
۳۰ تیر ۱۳۹۹دیگه طبیعیه SLR با اون گیربکس قدیمی نتونه رقابت کنه تو درگ ریس گیربکس نقش حیاتی داره
AMG///
۳۰ تیر ۱۳۹۹بیشتر ماشین های اسطوره ای مرسدس تکرار نمیشن
حتی اگه آبدیت جدیدش هم بیاد
مرسدس sls بجاش gt و gt r رو آوردن اما اونا اون حس sls رو نداشتن
من خودم عشق بنزم و میگم بعد سال 2013 بنز خودشو گم کرد و الان سال 2020 خودشو پیداکردو بنز شد
?Mercedes benz?
Behrouz. anzali
۳۰ تیر ۱۳۹۹واقعا زیباست slr .. ای کاش با سوپر اسپرتهای دوران خودش درگ برگزار میکردن
Hadi
۳۰ تیر ۱۳۹۹اون SLR لعنتی هیچوقت قدیمی نمیشه…
عشقه?…
امیر
۳۰ تیر ۱۳۹۹سلطان فراریه?
محمدهادی
۳۱ تیر ۱۳۹۹SLR
یه زمانی نه چندان دور نام این ماشین که میومد وسط،آدمو آماده ی دیدن یه مقاله یا مسابقه ی نفسگیر با ماشین هایی درنهایت تکنولوژی و پرفورمنس میکرد…
چقد زود گرد تاریخ روی اسم قشنگش نشست
تو قدیمی نمیشی،تکراری نمیشی لنتی
بعضی مدلای مرسدس بنز هستن که وجودشون آدمو مجبور میکنه به بنز احترام بذاری،حتی اگه طرفدار رقیب سنتیش BMW باشی
زنده باد بلندشدن ترمز هوایی روی کاپوت عقبت لنتی
ارشیاsvj
۳۱ تیر ۱۳۹۹اون دوره نسل طلایی بود
SLR
رونتون
انزو
کاررا جی تی
دیگه هیچوقت تکرار نمیشن ای ماشینا.
Danial
۳۱ تیر ۱۳۹۹من عاشق فراری ام ولی واقعاً اگر میتونستم یک روزی ماشین های اینچونینی گرون بخرم مطمینن SLR 722 میخریدم بدون شک این لعنتی هیچ وقت قدیمی نمیشه و هر چی بیشتر نگاش میکنی بیشتر علاقمندش میشم دیوانه وار زیباست.