در رقابتی که برای عرضه سیستمهای خودران وجود دارد برخی خودروسازان روشهای بسیار متفاوتی را در پیش گرفتهاند. اگرچه راههای متنوعی برای عرضه سیستمهای رانندگی خودکار کامل به بازار وجود دارد اما بزرگترین تفاوت در این زمینه را میتوان در عملکرد تسلا و مرسدس مشاهده کرد.
در مقالهای که توسط اتوموتیونیوز اروپا منتشر شده ما تفاوتهای روش تسلا و مرسدس در عرضه سیستمهای کاملاً خودران را میبینیم. تسلا با خبرسازی زیادی این تکنولوژی را عرضه کرده و مشتریان با بهروزرسانی از راه دور میتوانند آن را داشته باشند. این مزیت به تسلا اجازه داده یک تکنولوژی جدید را با سرعت بسیار زیادی عرضه کند و از این نظر بتواند با کمپانیهای سازنده گوشیهای هوشمند و بهروزرسانیهای سریع آنها مقایسه شود.
زمانی که روش تسلا در عرضه سیستم خودران را با مرسدس مقایسه کنیم میتوانیم تفاوتهای زیادی را بین این الکتریکیساز جوان با پدر خودروسازی جهان مشاهده کنیم. تسلا دوست دارد یک تکنولوژی را بهصورت بخش به بخش عرضه کرده و از دادههای مشتریان برای بهبود محصولات آتی خود استفاده کند. این در حالی است که احتمال از کار افتادن این تکنولوژی وجود دارد.
در سمت دیگر مرسدس تنها به برخی رانندگان تست تائید شده اجازه استفاده از این ویژگی را روی خودروهای تست خود میدهد و تا زمانی که خود شرکت و دولت سیستم خودران را تائید نکنند آن را روی محصولات خود نصب نمیکند. روش تسلا نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد اما باید به یاد داشت که پیشرفت صورت گرفته در این روش همیشه جواب نمیدهد مخصوصاً زمانی که جان مصرفکنندگان در معرض خطر قرار گیرد.
در دنیای خودرو شکی نیست که تسلا کاملاً درخشان ظاهر شده و تغییرات شگرفی را در آن به وجود آورده است. اگرچه تسلا حتی روی خودروسازان قدیمی نیز تأثیر گذاشته اما به نظر نمیرسد روش آنها در تست گسترده و سپس عرضه یک تکنولوژی را تغییر داده باشد.
پارسا
۱۲ آبان ۱۳۹۹درود بر پدر خودروسازی
Hamidreza
۱۲ آبان ۱۳۹۹خب بنظرم کار مرسدس درست تره …
اما بیاین ی جوری دیگه ب این قضیه نگاه کنیم
فرض کنید تسلا به خیلی از خریدار ها اجازه استفاده از اون تکنلوژی رو نمیداد …
اونوقت چه اتفاقی میفتاد؟ قاعدتا خیلی از خریدار ها سمت تسلا نمی رفتند … چون از سیستم خود ران خبری نبود ؛ از طرفی تسلا در دریافت داده و بررسی اونها و … به مشکل بر میخورد چون اونقدر فروش نداشت تا بتونه بازخورد ها رو بررسی کنه ؛ از اونجایی که تسلا شرکتی تازه کاره باید دست به این کار بزنه … با این کار هم سر زبون ها میفته هم فروشش بیشتر میشه هم سریع تر میتونه این سیستم رو کامل کنه … و از اونجا که از پشتیبانی فروش خودرو های بنزینی ( بر خلاف مرسدس) برخوردار نیست ؛ چاره ای جز این نداره … جون اون چند نفر هم خیلی براش اهمیت نداره چون تسلا نگفته ماشین رو بزارین رو حالت خود ران و خودتون روزنامه بخونید! عموما تقصیر خود خریدار هاست …
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۱۲ آبان ۱۳۹۹حمیدرضا جان حرفت درست
ولی در آن صورت سیستم خودران به چه دردی میخوره
Hamdreza
۱۲ آبان ۱۳۹۹AMG عزیز
خب …
هر وقت سیستم خود ران ب تکامل رسید و شد حدودا بهش اعتماد کرد (به هر حال کامپیوتره دیگه) اون موقع مرسدس میاد و اجازه میده همه ازش استفاده کنند … این روش صحیح کاره از نظر بنده حقیر البته …
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۱۲ آبان ۱۳۹۹????
پارسا
۱۲ آبان ۱۳۹۹تفاوت بنز و تسلا تفاوت یه کمپانی بهرحال سنتیه (مرسدس) با یه اب کمپانی(به زودی) داده محور
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\||///
۱۲ آبان ۱۳۹۹کار بنز کاملا درست تره
باید سیستم از همه لحاظ کامل باشه
تسلا معمولا حالت آزمایشی داره و کامل نیست…
بازهم پدر صنعت خودروسازی….
ایول داره????
\\\||///
Hl>i
۱۲ آبان ۱۳۹۹بنز با بی ام و پروژه های مشترکی برای ساخت فن اوری های خودران داره که قراره محصولاتش تو سال 2024 به بازار بیان و گفته شده در سطح ۴ هستن، که این فن اوری میتونه در بزرگراه ها و در پارک کردن خودروها و برخی سیستم های دیگه بی نیاز به راننده عمل کنه تا راه برای خودروهای سطح ۵ هموار بشه
حالا تا قبل اون سالها هم بنز و هم بی ام و سال اینده اولین خودروهای سطح ۳ دنیا را میخوان به بازار بدن اونم فقط برا بازار المان
البته در ضمینه خودران شرکت های اینترنتی مثل الفابت (شرکت مادر کوگل) یا اوبر (سرویس هم سفر انلاین) هم فعالیت میکنن بنز و بی ام و بخاطر هزینه های بالا با هم شراکتی در خودران سرمایه گذاری کردن
البته این داستانها تا جای ادامه داره که خودروها هوشمند بشن و یجورای باهم حرف بزنن و از موقعیت هم باخبر بشن داستان یکم تخیلی میشه مثل فیلم های تخیلی هالیوودی که یه روزی اتفاق میفته
+|<i
نامجو
۱۲ آبان ۱۳۹۹هر روش معایب و مزایایی داره. روش مرسدس بنز عموما ایمنتره. اما اینم در نظر بگیرید که رانندگی خوکار بر پایه هوش مصنوعی هست و هوش مصنوعی برای پیشرفت و بهبود بیشتر به داده نیاز داره. هر چی داده بیشتر بگیره دقیقتر میشه. اینم در نظر بگیرید که داده های آزمایشی (یعنی داده ای که صرفا با آزمایشات قابل پیش بینی بدست میاد) در مقایسه با داده های حقیقی (بزرگ داده هایی که از طرف مصرف کننده به سازنده ارسال میشه) نمیتونه بازخورد دقیقی از عملکرد سیستم رو به سازنده القا کنه.
روش تسلا پر ریسکتره و خیلی راحت میشه به این شرکت خرده گرفت اما واقعا بازخوردی که تسلا بابتاین روش ارائه رانندگی خودکار در پیش گرفته داده های خیلی دقیقتر و مناسبتری به سازنده میده و این شرکت سریعتر میتونه به فناوری های پیشرفته رانندگی خودکار دست پیدا کنه.
Elmiraj
۱۲ آبان ۱۳۹۹مهم اینه که تیم نرم افزار تسلا آنقدر توانمده که رقبا حتی توان بکارگیری روشش را هم تا الان نداشتن ،،، چه رسد به سیستم خودران و نحوه دستیابیش به آن که تسلا ۸ سال تمامه روی آن کار میکنه….
.
نکته جالب روش تسلا ( شبکه عصبی ) آنجایی خودنمایی میکنه که تا به امروز تنها ۱۲ روز از ارائه بتای full self driving گذشته و در همین مدت کم دو آپدیت دریافت کرده و سیستم را به قدری ارتقاء داده که اکنون ماشین ها از پس جادههای خاکی ، دوربرگردان های ۱۸۰ درجه و مانور های ناگهانی هم برمیان ، و تسلا گفته که در آپدیت بعدی که ۸ روز دیگر هست میزان هوشیاری راننده پشت فرمان را به ۳۳ درصد کاهش میده یعنی یک سوم الان…!!!
Ramin
۱۲ آبان ۱۳۹۹اون روز دور نیست که تسلا نیازی به فرمون نداره وحتی سوار ماشین بشی ماشین حال واحوالتو بپرسه وبا حات حرف بزنه
این تکنولوژی هوش مصنوعی است.
تسلا بدونه شک تا چند سال آینده این تکنولوژی رو عرضه میکنه
تسلا همیشه بیشرو بوده حالا ماشین های دیگه دارن از روش کپی میکنن حالا چه باتری وچه خودران.
تسلا انقلاب قرن 21 است. من کاری با بنز ندارم.
تسلا پیشرو در تکنولوژی
سورنا
۱۲ آبان ۱۳۹۹عکس اول مقاله چقد خوبه کاش یه همچین چیزی تولید بشه …
حسین دهمرد
۱۲ آبان ۱۳۹۹مرسدس هرچقدر هم بخواد کامل کنه بازم کامپیوتر میتونه مثه آدم اشتباه کنه و ممکنه باعث حادثه بشه. بنظرم روش تسلا زودتر و واقعی تر به سطح بالای خودران میرسه. در هر دو روش احتمال اشتباه وجود داره
پیمان
۱۲ آبان ۱۳۹۹مثل سامسونگ و اپل، یکی محافظانه تر تکنولوژی هارو میده بیرون، اون یکی جسورانه تر. هر دوتا هم جواب میدن