مرسدسبنز بهتازگی اطلاعات جزئیتری از موتور جدید توربو-دیزل ۲ لیتری چهار سیلندرش که برای پیشرانه مدل E 220d مورد استفاده قرار خواهد گرفت، منتشر کرده است.
دایملر با ارائه موتور OM 654 جدید برای E 220d مدل ۲۰۱۶ که در بهار آینده برای فروش به بازار ارائه میشود، راه برای یک خانواده جدید از موتورهای توربو-دیزل هموار میکند. این اولین موتور دیزل چهار سیلندر تمامآلومینیومی مرسدس محسوب میشود و از نظر اقتصادی، ۱۳ درصد نسبت به موتور قبلی ۲/۱ لیتری بهبود یافته است. با کاهش حجم به ۲ لیتر، وزن موتور از ۲۰۲/۸ به ۱۶۸/۴ کیلوگرم در یک ابعاد جمعوجورتر کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، از سطح نویز این موتور کاسته شده و به لطف استفاده از یک تکنولوژی جدید، میزان لرزشهای آن نیز کمتر شده است. موتور توربو-دیزل جدید مرسدسبنز از نسل چهارم انژکتورهای ریلی بهره میبرد و پیستونهای فولادی با پوشش سیلندر «نانو اسلاید» دریافت کرده است. این موتور ۲ لیتری، علاوه بر ویژگیهای صرفهجویانه، قدرت بیشتری نیز برای مرسدسبنز به همراه دارد. موتور قبلی ۲/۱ لیتری دارای قدرت ۱۶۸ اسببخار بوده که در نسخه جدید ۲ لیتری، این میزان به ۱۹۲ اسببخار در ۳۸۰۰ دور بر دقیقه افزایش یافته است. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی موتور جدید برابر ۴۰۰ نیوتنمتر است که از طریق یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک در بین ۱۶۰۰ تا ۲۸۰۰ دور بر دقیقه منتقل میشود. در مدل E 220d از مرسدسبنز کلاس E مدل ۲۰۱۶، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدت ۷/۳ ثانیه اتفاق میافتد و حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت ثبت میشود. در زمینه مصرف سوخت، این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر، در شهر بین ۴/۳ تا ۴/۷ لیتر، در جاده بین ۳/۶ تا ۴/۱ لیتر و به صورت ترکیبی بین ۳/۹ تا ۴/۳ لیتر مصرف میکند. ضمن اینکه میزان تولید آلودگی دیاکسید کربن در آن بین ۱۰۲ تا ۱۱۳ گرم در هر کیلومتر متغیر است.
موتور توربو-دیزل OM 654 بخشی از خانواده جدید موتورهای ماژولار مرسدس محسوب میشود که قرار است بهزودی برای پیشرانه تمام خودروها و ونهای این کمپانی مورد استفاده قرار گیرند. تنظیمات مختلفی برای این موتورها درنظر گرفته شده و با طراحیهای طولی و عرضی، همراه با دیفرانسیل جلو، عقب و AWD به کار گرفته خواهند شد.
به گفته مرسدس، مهندسی این موتورهای جدید برای مطابقت با معیارهای آلودگی آینده RDE انجام شده و با ویژگی «گردش دوباره گاز اگزوز به صورت چندگانه» ارائه میشوند. این موتورهای توربو-دیزل با سوخت AdBlue هماهنگ هستند و تمام قطعات مرتبط با کاهش آلودگیها مستقیماً بر روی موتورها نصب شده اند.
مرسدسبنز کلاس E با پیشرانه OM 654 قرار است که در بهار آینده در دسترس مشتریان قرار گیرد و قیمت آن از ۴۷ هزار و ۱۲۴ یورو در آلمان شروع خواهد شد.
کمپانی مرسدس بنز از اصطلاح کلی BlueEFFICIENCY برای توصیف همه تدابیری که به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به کار گرفته می¬شوند، استفاده می¬کند. مانند آیرودینامیک پیشرفته، اقدامات مربوط به صرفه¬جویی در وزن، کنترل هوشمند واحدهای فرعی، Nanoslide و غیره. فناوری Nanoslide یکی از راه¬های ایجاد سطحی صیقلی در جداره داخلی سیلندرها است که باعث کاهش اصطکاک داخلی در اجزای موتور شده و در نتیجه کاهش مصرف سوخت، سایش و استهلاک کمتر موتور و نیز کاهش وزن موتور را در پی دارد. Nanoslide از روش پوشش دهی اسپریِ قوسیِ سیم دوقلو (TWAS) برای اعمال پوشش روی جداره داخلی سیلندر استفاده می¬کند. در این روش سیم¬های آهن-کربن به وسیله یک قوس الکتریکی ذوب می¬شوند و جریانی از گاز، قطره-های مذاب را روی جداره¬ داخلی سیلندر اسپری می¬کند. نتیجه کار، پوشش سطحیِ آلیاژ آهن-کربن نانو کریستال کاملاً صیقلی (مشابه آینه) با ضخامت تنها 0.1 تا 0.15 میلیمتر است. با استفاده از این فناوری، اصطکاک به میزان بیش از 50 درصد کاهش پیدا می¬کند که بسیار برتر از گذشته است و همچنین اگر محفظه میل لنگ نیز از جنس آلومینیوم ¬باشد، موتور به میزان قابل توجهی سبک¬تر خواهد شد. ذکر این نکته لازم است که این تکنولوژی جایزه MATERIALICA Design & Technology را در سال 2011 در رقابت با 150 رقیب در زمینه نوآوری¬های تکنولوژیکی برنده شد و کلید موفقیتش روش اعمال آن است. مرسدس بنز در سال 2005، موتور 6.3 لیتری V8 AMG را با استفاده از این روش پوشش دهی کرد و از سال 2006 تمام موتورهای 6.3 لیتری AMG به این روش تولید شدند. امروزه نیز طیف وسیعی از موتورهای مرسدس بنز به این تکنولوژی مجهز هستند.
دوستان گرامی لطفا براقی و تمیزی این موتور و اشکال زیبای هندسی اون رو با عکس هایی که خودروسازان ایرانی از ابداعات و اختراعات خودشون منتشر میکنند مقایسه بکنید و بعد پی به همه چیز خواهید برد. این جا از یک چیز صفری که رونمایی میکنند این قدر بد جوشکاری شدست که حالت درجا ازش بهم میخوره. جوشکاری هاشون مثل پیشونی آدمیه که دون عرق روش نشسته. ه هههه ههه هه.
ماشینهای دیزلی از سه روش برای کم کردن آلودگی استفاده میکنند. ۱_سیستمSCRیا برگشت گازهای خروجی ۲_سیستم EGRیا استفاده از ادبلو ۳_استفاده از فیلترDPFدر اگزوز کامیونها با استفاده از روش اول و دوم استاندارد یورو۶ را پاس میکنند. ولی این موتور از هر سه روش استفاده کرده.شاید میخاد از یورو۶ هم بالاتر باشه.
78درصد هوا نیروژن و 21 درصد اکسیژن است.در حالت عادی این دو با هم ترکیب نمیشوند ولی در دماهای بالا با هم ترکیب شده و گازسمی اکسید نیتروژنNOX را بوجود میاورند.این دمای بالا در محفظه احتراق وجود دارد وباعث بوجود آمدن ان میشود.سیستم EGRمقداری از گاز خروجی را برگشت داده و پس از خنک کردن دوباره به محفظه احتراق میفرستد،که این کار سبب کاهش اکسیژن شده ودمای احتراق پایینتر آمده و از تشکیل نیترات اکسید میکاهد.البته یه کم قدرت موتور کاهش پیدا میکنه ولی آلایندگیش کمتر میشه.تو ایران معمولابعد یه مدت سیستم را برمیدارند چون هم احتیاج به سرویس داره و هم قدرت بیشتر میشه. سیستم scr ادبلو-مایعی از جنس آمونیاکNH3 داخل اگزوز بر اساس میزان NOXروی دود خروجی اسپری میشه ;که باعث واکنش اکسید نیتروژن شده و تبدیل به آب ونیتروژن میشود که هر دو بی خطر هستند. فیلتر DPFیا فیلتر دوده-یه فیلتر شبیه کاتالیزور است که در اگزوز نصب میشه وکارش گرفتن دوده است.این فیلتر فکر کنم بیش از 80درصد دوده را میگیرد
خب بنزه!الکی نبود که خودروهای ضدگلوله هیتلر رو فقط خودش می ساخت!والله من که زیاد سررشته ندارم ولی یه سؤال!این دیزل سوختی که ما استفاده می کنیم تأثیری در راندمان و طول عمرِ این پیشرانه ها داره!
حمید
۲ اسفند ۱۳۹۴همیشه بهترین ،همیشه پیشرو واقعاً در نوع خودش بی نظیره
حسين
۲ اسفند ۱۳۹۴تکنولوژی نانواسلاید:
کمپانی مرسدس بنز از اصطلاح کلی BlueEFFICIENCY برای توصیف همه تدابیری که به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به کار گرفته می¬شوند، استفاده می¬کند. مانند آیرودینامیک پیشرفته، اقدامات مربوط به صرفه¬جویی در وزن، کنترل هوشمند واحدهای فرعی، Nanoslide و غیره.
فناوری Nanoslide یکی از راه¬های ایجاد سطحی صیقلی در جداره داخلی سیلندرها است که باعث کاهش اصطکاک داخلی در اجزای موتور شده و در نتیجه کاهش مصرف سوخت، سایش و استهلاک کمتر موتور و نیز کاهش وزن موتور را در پی دارد.
Nanoslide از روش پوشش دهی اسپریِ قوسیِ سیم دوقلو (TWAS) برای اعمال پوشش روی جداره داخلی سیلندر استفاده می¬کند. در این روش سیم¬های آهن-کربن به وسیله یک قوس الکتریکی ذوب می¬شوند و جریانی از گاز، قطره-های مذاب را روی جداره¬ داخلی سیلندر اسپری می¬کند. نتیجه کار، پوشش سطحیِ آلیاژ آهن-کربن نانو کریستال کاملاً صیقلی (مشابه آینه) با ضخامت تنها 0.1 تا 0.15 میلیمتر است.
با استفاده از این فناوری، اصطکاک به میزان بیش از 50 درصد کاهش پیدا می¬کند که بسیار برتر از گذشته است و همچنین اگر محفظه میل لنگ نیز از جنس آلومینیوم ¬باشد، موتور به میزان قابل توجهی سبک¬تر خواهد شد.
ذکر این نکته لازم است که این تکنولوژی جایزه MATERIALICA Design & Technology را در سال 2011 در رقابت با 150 رقیب در زمینه نوآوری¬های تکنولوژیکی برنده شد و کلید موفقیتش روش اعمال آن است. مرسدس بنز در سال 2005، موتور 6.3 لیتری V8 AMG را با استفاده از این روش پوشش دهی کرد و از سال 2006 تمام موتورهای 6.3 لیتری AMG به این روش تولید شدند. امروزه نیز طیف وسیعی از موتورهای مرسدس بنز به این تکنولوژی مجهز هستند.
moein
۲ اسفند ۱۳۹۴واقعا زبان ناتوان است از وصف تو گفتن
حجم موتور رو کاهش میده قدرتش رو می بره بالا عالیه عالیه
سهیل
۳ اسفند ۱۳۹۴توربو شتاب اولیه داره اما توی سربالایی و دراز مدت کشش نداره موتور تنفس طبیعی کشش بیشتری داره
کیانوش
۹ اسفند ۱۳۹۴موتور دیزل با اون نمودار گشتاور کشش نداشته باشه؟میشه بیشتر توضیح بدی؟
رامکال
۲ اسفند ۱۳۹۴دوستان گرامی لطفا براقی و تمیزی این موتور و اشکال زیبای هندسی اون رو با عکس هایی که خودروسازان ایرانی از ابداعات و اختراعات خودشون منتشر میکنند مقایسه بکنید و بعد پی به همه چیز خواهید برد.
این جا از یک چیز صفری که رونمایی میکنند این قدر بد جوشکاری شدست که حالت درجا ازش بهم میخوره.
جوشکاری هاشون مثل پیشونی آدمیه که دون عرق روش نشسته.
ه هههه ههه هه.
Volvo Fh
۲ اسفند ۱۳۹۴ماشینهای دیزلی از سه روش برای کم کردن آلودگی استفاده میکنند.
۱_سیستمSCRیا برگشت گازهای خروجی
۲_سیستم EGRیا استفاده از ادبلو
۳_استفاده از فیلترDPFدر اگزوز
کامیونها با استفاده از روش اول و دوم استاندارد یورو۶ را پاس میکنند.
ولی این موتور از هر سه روش استفاده کرده.شاید میخاد از یورو۶ هم بالاتر باشه.
حسين
۲ اسفند ۱۳۹۴درود.
دوست عزیز کاش بیشتر در مورد مکانیزم عمل این سه روش توضیح میدادی
VOLVO FH
۲ اسفند ۱۳۹۴ببخیشید بر عکس نوشتم.
SCR سیستم استفاده از ادبلو
EGR سیستم برگشت گازهای خروجی
me84
۲ اسفند ۱۳۹۴طریقت بجز خدمت خلق نیست.
به تسبیح و سجاده و دلق نیست
قابل توجه ***
VOLVO FH
۲ اسفند ۱۳۹۴78درصد هوا نیروژن و 21 درصد اکسیژن است.در حالت عادی این دو با هم ترکیب نمیشوند ولی در دماهای بالا با هم ترکیب شده و گازسمی اکسید نیتروژنNOX را بوجود میاورند.این دمای بالا در محفظه احتراق وجود دارد وباعث بوجود آمدن ان میشود.سیستم EGRمقداری از گاز خروجی را برگشت داده و پس از خنک کردن دوباره به محفظه احتراق میفرستد،که این کار سبب کاهش اکسیژن شده ودمای احتراق پایینتر آمده و از تشکیل نیترات اکسید میکاهد.البته یه کم قدرت موتور کاهش پیدا میکنه ولی آلایندگیش کمتر میشه.تو ایران معمولابعد یه مدت سیستم را برمیدارند چون هم احتیاج به سرویس داره و هم قدرت بیشتر میشه.
سیستم scr ادبلو-مایعی از جنس آمونیاکNH3 داخل اگزوز بر اساس میزان NOXروی دود خروجی اسپری میشه ;که باعث واکنش اکسید نیتروژن شده و تبدیل به آب ونیتروژن میشود که هر دو بی خطر هستند.
فیلتر DPFیا فیلتر دوده-یه فیلتر شبیه کاتالیزور است که در اگزوز نصب میشه وکارش گرفتن دوده است.این فیلتر فکر کنم بیش از 80درصد دوده را میگیرد
احمد باقری
۲ اسفند ۱۳۹۴خیلی عالیه، واقعا یکی از غولهای تکنولوژِی دنیاست و هر روز یه چیز جدید بیرون میده. هر چی بگم کمه.
sina
۲ اسفند ۱۳۹۴نظرات زیر این مقاله عالی بود زیر بعضی از مطلب ها واقعا حرفای مسخره ای زده میشه. ولی امروز عالی بود
یاسین
۲ اسفند ۱۳۹۴خب بنزه!الکی نبود که خودروهای ضدگلوله هیتلر رو فقط خودش می ساخت!والله من که زیاد سررشته ندارم ولی یه سؤال!این دیزل سوختی که ما استفاده می کنیم تأثیری در راندمان و طول عمرِ این پیشرانه ها داره!