در دنیای خودرو، مدلهای جذابی مثل سوپراسپرتها، سدانهای لوکس یا شاسیبلندهای اسپرت در مرکز توجهات هستند و کمتر کسی به ونهای بزرگ توجه میکند اما این جعبههای بزرگ جثه مهرههای بسیار مهمی در دنیای خودرو هستند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. یکی از این مدلها، مرسدس بنز اسپرینتر است که در انواع بسیار متنوعی از باری و مسافری گرفته تا شاسی وانت به بازار عرضه میشود. حال در این مطلب به سراغ نسخهٔ مسافری دوازدهنفرهٔ این ون آلمانی با فاصلهٔ محوری ۳,۶۵۷ میلیمتر رفتهایم تا نقاط قوت و ضعف آنرا بررسی کنیم.
برای سال ۲۰۱۹ نسل کاملاً جدید اسپرینتر با طراحی جدید و شیک به بازار آمد. در این نسل برای اولین بار یک پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی جدید و سیستمهای ایمنی فراوان برای اسپرینتر ارائه شده است. ما با این ون بزرگ در شمال کالیفرنیا در طول بزرگراههای طولانی، جادههای پیچدرپیچ، مسیرهای مرتفع و خیابانهای شهری رانندگی کردیم و بهعنوان نتیجهگیری باید گفت اسپرینتر جدید ماشین بسیار چشمگیری است که پشت فرمان بسیار کوچکتر از آنچه به نظر میرسد احساس میشود و راحتتر از آن چیزی است که از ریشههای کاری آن انتظار میرود.
نقاط قوت
پیشرانهٔ چهار سیلندر شجاع
هنگامیکه مرسدس بنز اعلام کرد برای اولین بار نسل جدید اسپرینتر را با یک پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ عرضه میکند، تعجب کردیم که چطور ممکن است چنین موتور کوچکی بتواند نهتنها وزن ونی به این بزرگی را بلکه همهٔ چیزهایی که برای حمل آن طراحی شده یعنی از نزدیک به ۱۶۰۰ کیلوگرم بار گرفته تا ۱۵ نفر را جابجا کند؛ اما این موتور ۲ لیتری که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد، نشان داد که بهخوبی از پس از وظیفهٔ سنگین برمیآید. حتی با وجود نُه سرنشین در کابین، این موتور چهار سیلندر مشکلی در شتاب گیری در بزرگراهها یا حرکت در ترافیکهای کُند نداشت. همکار این موتور یعنی گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک نیز شایستهٔ تحسین است زیرا زمان تعویض دندهها و انتخاب دندههای آن همواره قابلتوجه بود. مرسدس بنز همچنین بهخوبی صدای پیشرانه را سرکوب کرده و حتی زمانی که موتور سخت در حال کار است نیز بهسختی میتوان صدای آنرا در داخل شنید.
سواری عالی برای چنین ون بزرگی
مرسدس بنز احتمالاً اسپرینتر را بیشتر برای استفادههای تجاری طراحی کرده تا حمل مسافر و بنابراین تعجبی ندارد اگر راحتی و کیفیت سواری در توسعهٔ این ون در اولویت نباشد؛ اما درواقع هرگز اینگونه نیست و حتی این نسخهٔ فاصله محوری کوتاه (فاصلهٔ محوری نسخهٔ کشیده ۴,۳۱۸ میلیمتر است) به نرمی از روی دستاندازها و معایب جاده عبور میکند و استحکام کیفیت ساخت آن نیز موجب شده از لرزشهای ساختاری که در سایر ونهای قدیمی تجربه کردهایم کاسته شود.
سیستمهای ایمنی بسیار مفید
هنگام رانندگی با این اسپرینتر جدید، مهارت رانندگانی که قبل از اختراع سیستمهای کمکی نقاط کور با ونهایی مثل این رانندگی کردهاند را تحسین کردیم. از بین سیستمهای ایمنی متعدد این ون آلمانی، دستیار نقاط کور را کاربردیتر و مفیدتر دانستیم زیرا آینههای جانبی و آینهٔ دید عقب اسپرینتر برای ونی با این اندازه خیلی کوچک هستند. البته این ماشین از سیستمهای ایمنی بسیار بیشتری برخوردار است که مشابه آنها را در خودروهای لوکس حال حاضر بازار میبینیم. ازجملهٔ این سیستمها میتوان به ترمز اضطراری اتوماتیک، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، کروز کنترل تطبیقی، دوربین دید ۳۶۰ درجه و تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد که از وجود همهٔ آنها خشنود شدیم. البته به یاد داشته باشید که هیچکدام از این سیستمها بهصورت استاندارد ارائه نمیشوند.
نقاط ضعف
صندلیهای آخر ناراحت
اسپرینتر مورد آزمایش ما مجهز به چهار ردیف صندلی بود که ردیف آخر که دارای چهار صندلی است، درست روی محور عقب ون قرار دارد. هنگام آزمایش ون، یکی از مسافران در ردیف آخر نشست و معتقد بود این تصمیم خوبی است اما هنگام عبور از روی یک دستانداز در بزرگراه، به هوا پرتاب و از انتخاب خود بشدت پشیمان شد! به همین دلیل همهٔ ما متفقالقول شدیم که صندلیهای آخر اسپرینتر بسیار ناراحت هستند و بهتر است از نشستن در آنجا اجتناب شود.
صدای جیرجیری که علت آن پیدا نمیشود
در طول رانندگی با اسپرینتر، صدای جیرجیر آزاردهندهای از کابین آن به گوش میرسید که هرگز نتوانستیم علت آنرا پیدا و برطرف کنیم. البته باید توجه داشت که این یک خودروی تجاری است و قطعات زیادی در آن وجود دارد که میتوانند منشأ صداهای ناخوشایند باشند. بااینحال همهچیز در یک جادهٔ صاف ساکت است اما هنگام عبور از مسیرهای خشن، اسپرینتر یادآوری میکند که برخلاف اکثر مدلهایی که نشان مرسدس را بر پیشانی دارند، یک خودروی لوکس نیست.
نشان مرسدس، قیمت مرسدس
قیمت پایهٔ ون مسافری اسپرینتر با فاصلهٔ محوری ۳,۶۵۷ میلیمتر از ۴۴,۱۹۰ دلار آغاز میشود درحالیکه قیمت نمونهٔ مورد آزمایش ما ۶۰,۹۷۲ دلار بود. برای کسانی که بیش از شش فرزند دارند، ونی مثل این، خواه از مرسدس، خواه از فورد یا رم، ممکن است تنها گزینه باشد اما کسانی که میتوانند فرزندان خود را در یک مینیون سنتی جای دهند، هزینهٔ بسیار کمتری را برای خودرویی راحتتر و لوکستر صرف میکنند؛ بنابراین تنها دلیل انتخاب ونی مثل یک اسپرینتر دوازدهنفره برای کسانی که کمتر از شش فرزند دارند، این میتواند باشد که تا حد امکان فرزندان خود را از یکدیگر دور نگهدارند!
رقبا
فورد ترانزیت
نیسان NV
دوج رم پرومستر
مشخصات فنی
Mercedes Benz Sprinter 2020 | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
وزن | ۲۵۴۴ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۲۲۷۰ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۱۵۶۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۱۲ نفر |
قیمت پایه | ۴۴,۱۹۰ دلار |
قیمت تستشده | ۶۰,۹۷۲ دلار |
ممد ژانگولر
۲۷ اسفند ۱۳۹۸این ماشینو از نزدیک دیدم و فوق العادست . فقط کاربردش کاملا صلیغه ایی است و بیشتر برای کارهای تخصص امنیتی و جابجایی تیمهای خاص استفاده میشه و به نظرم تو مقاله نوشته بود خانواده هایی که ۶ تا بچه دارن خیلی دور از واقعیته
چون دیگه وجود نداره حتی گوسفند و گاو چرونهاشم توش موندن چه برسه آدمهای معمولی و شهری و بیشتر مال فیلمهای قدیمه یکی بیش از ۴ تا بچه داشته باشه و این ماشین به نیت اون انگشت شمار خانواده ها ساخته شده باشه . تو خیابونهای اروپا از این مدل بنز زیاد میبینید و کاملا ماشین نون در بیاریه .
فرید
۴ فروردین ۱۳۹۹فولکس هایس بهتره
Farzad
۲۷ اسفند ۱۳۹۸اسپرینتر عالیه اما رقباشو بیشتر میپسندم
?Mashin?
۱ فروردین ۱۳۹۹اشتباهت همینه
فری
۲۷ اسفند ۱۳۹۸حیف علامت بنز رو این ماشین
Mad.z.Max
۲۷ اسفند ۱۳۹۸هیچ کجای مقاله گفته نشد که موتورش دیزله یا بنزینی. که البته از روی دور شمار موتور میشه فهمید بنزینیه
علیرضا
۲۷ اسفند ۱۳۹۸هنگامیکه مرسدس بنز اعلام کرد برای اولین بار نسل جدید اسپرینتر را با یک پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ عرضه میکند
مقاله رو خوندی اصلا!!!!!
Mad.z.Max
۲۷ اسفند ۱۳۹۸خوندم کامل! اتفاقا بخشی که میگی رو بیشتر از یبار نگا کردم. دوستمون متن رو تکمیل کردن :)
امیر دهقان
۲۷ اسفند ۱۳۹۸والا هیچ تغییری تو متن ایجاد نشده و این قسمت مربوط به موتور بنزینی از ابتدا تو متن بوده