روزهای ابتدایی استفاده از سیستمهای اطلاعات سرگرمی خیلی جالب نبوده است. بجای کمک به رانندگان برای مدیریت خودروی خود از پشت فرمان، نسخههای اولیهی iDrive بامو مای فورد تاچ فورد تنها باعث میشدند رتبهی این برندها در مطالعه کیفیت ابتدایی جی دی پاور تنزل یابد. استفاده از این سیستمها سخت بود و جذابیت زیادی هم نداشت. همچنین سیستمهای کنترل صوتی آنها به ندرت کار میکرد.
اما این روزها سیستمهای بسیار بهتری تولید شدهاند و سیستم MBUX مرسدس بنز آن را ثابت میکند. این سیستم از صفحهنمایش بسیار زیبا و اینترفیس هوشمندی سود میبرد. البته هنوز هم برخی مشکلات قدیمی سیستمهای اطلاعات سرگرمی قبلی در MBUX به چشم میخورند که بخش اعظم آن به دلیل جاهطلبی سازندگان این سیستم بوده است؛ اما بررسی کلی این سیستم نشان میدهد که MBUX بیشترین پتانسیل را در بین تمامی سیستمهای اطلاعات سرگرمی جدید بازار داراست.
- دستیار مجازی
یکی از برجستهترین ویژگیهای MBUX دستیار مجازی بدون نام آن است. اگرچه این سیستم میتواند آدرس را برای ناوبری بپذیرد و از طریق کنترل صوتی ایستگاه رادیوی موردعلاقه را انتخاب میکند اما مرسدس توانایی دیگری را هم به آن اضافه کرده است. علاوه بر طیف وسیع سیستمهای خودرویی که میتوانند از طریق صوت کنترل شوند (همچون نورپردازی داخلی و گرمایش صندلیها)، MBUX میتواند با استفاده از پردازش ابری به سؤالهای پیچیده پاسخ دهد.
میخواهید بدانید که چه کسی در سال ۱۹۹۷ استنلی کاپ را برنده شد یا به دنبال پایتخت کنیا هستید؟ MBUX میتواند به شما بگوید که پاسخها دیترویت رد وینگز و نایروبی هستند؛ و البته این سیستم میتواند به جملههای عادی پاسخ دهد بنابراین نیازی به استفاده از زبان گفتاری سخت و اتوکشیده نیست.
البته این سیستم کاملاً بینقص نیست. کاملاً واضح نیست که MBUX چه سیستمهایی را میتواند کنترل کند و جتی اگر سؤالی را بپرسید که سیستم پاسخش را میداند شاید نتواند آن را تشخیص دهد. MBUX همچنین به کلمات بیش از حد حساس بوده بنابراین حواستان به تلفظ کلمات باشد.
- آزادی دستورات
یک مشکل بزرگ سیستم اطلاعات سرگرمی در سالهای گذشته این بود که مالکان را مجبور به استفاده از یک نوع خاص از اینترفیس میکرد. اگر یک صفحهنمایش وجود داشت شما از آن استفاده میکردید. اگر اهرم و نشانگر وجود داشت شما از آن استفاده میکردید.
اما MBUX بجای یک یا دو اینترفیس دارای چهار اینترفیس است. کنترلهای صوتی از جمله مهمترین آنها هستند اما شاید شما هرگز با مرسدس خود صحبت نکنید. یک پد پیگیری دستورات نیز جایگزین اهرم و نشانگر سنتی کامند شده و ژستهای حرکتی مشابه گوشیهای هوشمند را برای کنترل صفحهنمایش ۱۰.۳ اینچی مرکزی میپذیرد. همین صفحهنمایش بهصورت لمسی هم کار میکند و پاسخهای فوقالعادهای را با گرافیک جذاب ترکیب میکند؛ و اگر دستهای خود را روی فرمان نگاه دارید خواهید توانست با تاچ پدهای روی هر پرهی فرمان کار کنید.
این نوع از آزادی عمل کاملاً گیراست و به مالکان تجربهی خوشایندی را اعطا میکند.
- نشان دهنده و طرحهای قابل تنظیم
تغییر طرح پشت آمپرها چیز جدیدی نیست اما MBUX به سطح خارقالعادهای رسیده است. علاوه بر سه حالت متفاوت پشت آمپرها (مدرن کلاسیک، اسپورت و سفارشی)، هر طرح دارای اطلاعات خاص خود بوده و صفحات نمایش را برای نمایش مواردی همچون ناوبری، دستیار راننده و راندمان کلی شخصیسازی میکند.
اگرچه میتوانید بهصورت مستقل بین صفحات نمایش مختلف سوئیچ کنید اما به حالت رانندگی هم ارتباط دارند. علاوه بر اینها تِم هایی وجود دارند که با تنظیمات گوناگون پشت آمپرها هماهنگ شده و نورپردازی خاصی هم دارند.
- ناوبری واقعیت افزوده
احتمالاً تابهحال درباره ویژگی واقعیت افزوده شنیدهاید. ظاهراً این ویژگی به آینده مربوط است اما MBUX برای اولین بار از آن سود برده و باید گفت واقعاً هم جذاب است.
سیستم واقعیت مجازی سفارشی این سیستم از دوربین جلو و سیستم ناوبری استفاده میکند. دوربین در سرعت پایین فعال شده و سپس نام خیابان و جهتهای ناوبری را در صفحهنمایش نشان میدهد.
در ادامه دو نقطهضعف این سیستم اطلاعات سرگرمی جدید را هم خدمت شما عزیزان عرض میکنیم.
- اطلاعات بیش از حد
ما علاقهمندیم با مرسدس بنز A کلاس جدید به سر کار برویم اما خب زمان کافی برای هماهنگی با MBUX نداریم. این سیستم بسیار عمیق و گاها پیچیده بوده و رانندگی کوتاه ما با آن زمان کافی برای یافتن تنظیمات موردنیاز که به دردمان بخورد را ایجاد نکرد.
- ناوبری ضعیف
امیدواریم این یک مشکل نرمافزاری پیش از تولید باشد اما در خلال استفاده از MBUX در A کلاس، سیستم ناوبری بهصورت منظم مختل میشد و جهتها را دیرتر نشان میداد. ما با خودرو دو بار از دوربرگردان رد شدیم.
در چنین وضعیت ویژهای نمیتوان مسیر صحیح را تشخیص داد. همچنین هیچ تضمینی درباره نشان دادن نزدیکترین مسیر و یا حتی مسیرهای درست وجود ندارد. به احتمال زیاد این سیستم بر پایه نرمافزارهای اولیه ساخته شده و در آینده بهبود خواهد یافت؛ اما خب نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.
منبع: motor1
Khosrow
۲۳ مهر ۱۳۹۷قراره از رانندگی لذت ببریم یا تبلت بازی کنیم / بشکنید این ادا بازیهارا / انالوگ — تنفس طبیعی و ..
یانکی
۲۳ مهر ۱۳۹۷الان معمولی ترین گوشیها واقعن پر سرعت و بدونه وقفه عمل میکنن.جی پی اس گوشی مرگ نداره حالا خودرو سازها دنبال چی میگردن خدا میدونه.به قول دوستمون جمعش کنید داستان ها رو
mahdy
۲۳ مهر ۱۳۹۷آره واقعا جزئیات رانندگی تو ماشینا دیگه خیلی داره بزرگ و گاها مزاحم میشه
ولی خب نه به این شوری که شما میگی
Mopar or No Car
۲۴ مهر ۱۳۹۷لذت رانندگی به جای خود امکانات و راحتی هم به جای خودش.
شما یه مدت ماشین مانیتور بزرگ داشته باشی دیگه ماشین مانیتور کوچیک تو ذوقت میزنه چه برسه بدون مانیتور. دیگه این سیستم های پیشرفته که جای خود دارن.
پارسا لطیفی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹اینا هنش حرفه
Amin
۲۳ مهر ۱۳۹۷از این سیستم خیلی تعریف کردن تو این مدت،البته کسایی که دیدن و قابلیت هاشو متوجه شدن،مرسدسه دیگه همیشه عالی
sina7
۲۴ مهر ۱۳۹۷همین که تو A class ازش استفاده کرده خیلی حرکت بزرگیه
" swedish arrogant tiger"
۲۳ مهر ۱۳۹۷بسیار عالی…
Amin
۲۳ مهر ۱۳۹۷همه این سیستم رو تحسین کردن از زمان معرفیش
خیلی عالی و کارآمد
emad1990
۲۳ مهر ۱۳۹۷بسیار کاربردی و خوب. و نکته مهم اینکه رو ارزونترین محصولاتش هم قرار داده سیستم رو
Omid
۲۳ مهر ۱۳۹۷جالب