مرسدس بنز در خلق پیشرانههای V12 شگفتانگیز سابقهای طولانی و پرافتخار دارد اما در دههٔ ۹۰ این شرکت به فکر تولید یک نیروگاه ۱۸ سیلندر افتاده بود. بله، موتوری W شکل با هجده سیلندر، یعنی دو سیلندر بیشتر از موتور بوگاتی. در آن زمان، مرسدس بنز نسل W140 از S کلاس را تولید میکرد و به دنبال ساخت یک نسخهٔ پرچمدار جدید از این خودرو بود. به همین دلیل مهندسان در ابتدا ایدهٔ موتور ۸ لیتری W18 را ارائه کردند. این موتور M216 نام گرفت اما هرگز از مرحلهٔ طرح اولیه عبور نکرد.
مرسدس بنز برای ساختن چنین موتور عظیمی، طراحی W شکل را در نظر گرفته بود که از اتصال سه ردیف شش سیلندری با زاویهٔ ۷۵ درجه تشکیل شده بود. درنتیجه، این موتور W18 در اصل از سه موتور شش سیلندر خطی معمولی شکل میگرفت و میتوانست در بسیاری از قطعات با موتورهای شش سیلندر مرسدس اشتراک داشته باشد. مرسدس بنز قصد داشت این موتور هجده سیلندر را در دو مدل مختلف S کلاس با قدرتهای متفاوت ارائه کند. مدل پایه با نام ۸۰۰ SEL شناخته میشد و قرار بود ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور داشته باشد درحالیکه نسخهٔ قویتر با ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور در صدر خانوادهٔ S کلاس قرار میگرفت.
هرچند قرار گرفتن یک نیروگاه ۸ لیتری W18 در سینهٔ یک خودروی تولیدی میتوانست بسیار حیرتانگیز باشد اما نهایتاً پروژهٔ توسعهٔ این موتور لغو شد زیرا مدیران مرسدس به این نتیجه رسیدند که موتور ۶ لیتری V12 که این شرکت در آن زمان در حال توسعهٔ آن بود میتواند تمام نیازهای S کلاس و همینطور مدلهای اسپرت را برآورده کند.
محمد
۱۸ آبان ۱۳۹۹اگه میخواستن جالب میشد .ماشینی که موتور 18 سیلندر داره
NAVID۰۰۹۸
۱۸ آبان ۱۳۹۹احتمالاً با ۱۸ سیلندر میخواستند نیروگاه برق راه بندازند یا زمین شخم بزنند ، چه خبره آخه !
سنگینی موتور و استهلاک وحشتناکش بماند که نهایت استفاده این موتور اگر میومد نهایتش ۵سال بود نه بیشتر .
همین حالاشم میگن ۸ سیلندر زیاده و دیگه اکثریت دارند رو میاورند به ۶ سیلندر بودن و قدرت گرفتن از سوپر و توربو .
در دنیای خودروهای امروزی ، وزن و آیرودینامیک حرف اول را میزند که اگر همون دوران هم میخواستند بسازند اما نمیتوانستند چون گرون تموم میشد و علمش یا نبود یا کم بود .
Hadi
۱۸ آبان ۱۳۹۹همینجوری بنزین رد قورت میده…
احتمالا صدی ۴۰ میسوزوند…
Audi s8
۱۸ آبان ۱۳۹۹۱۸ سیلندر
بوگاتی هم ۱۶ سیلندره
امیر
۱۸ آبان ۱۳۹۹بنظرم هرشرکت بزرگی باید یه موتور بسیار خاص وحجیم روی خاص ترین محصولاتش داشته باشه…
اگه این موتور تولید میشد، قطعا امروزه یکی از جذاب ترین موتورهای تاریخ محسوب میشد
دانیال
۱۸ آبان ۱۳۹۹این تصویری که از این بنز گذاشتین چقدر با وقاره
تبریزی
۱۹ آبان ۱۳۹۹موضوع اصلی مقاله به کنار
ولی هیبت و طراحی ماشین هنوزم عاااالیه
مهدی
۱۸ آبان ۱۳۹۹18 سیلندر خیلی تعجب اوره ولی در حد بنز هست افرین به بنز که همچین فکرای بزرگی داره
♧SPEED♧
۱۸ آبان ۱۳۹۹تو اون دوره همچین قدرتی این موتور می تونست تولید کنه اگه الان ساخته می شد چه قدرتی تولید میکرد !!!
R@min
۱۸ آبان ۱۳۹۹خوب بود ابعاد موتورم ذکر می شد. ایده ترکیب سه تا 6 سیلندر خطی خیلی جالب بود.
ارشیاsvj
۱۸ آبان ۱۳۹۹۸ لیتر دیگه!!???
R@min
۱۸ آبان ۱۳۹۹نه طول و عرض و ارتفاعشو می گم
\\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///
۱۸ آبان ۱۳۹۹حتما خیلی جالب میشد
و البته پرمصرف!
blackburn
۱۸ آبان ۱۳۹۹باید یه تانکر بنزین ببندی به عقب ماشین
ارشیاsvj
۱۸ آبان ۱۳۹۹سه تا میل لنگ ینی؟
بابا خیلی خفن میشده.
البته به نظرم یه خورده سنگین میشد.
Ali_x76
۱۸ آبان ۱۳۹۹۳ تا میل لنگ که نمیشه، یدونه میل لنگ داره که هر ۳ بلوک بهش متصل شدن
چون ۳ بلوک متقارب (هم رس) هستن اینطوریه، اگه موازی بودن باید ۳ تا میل لنگ میذاشتن و پیچیدگی به شدت بالا میرفت.
OMID
۱۸ آبان ۱۳۹۹یه دونه میل لنگ داره
سه تا بانکر داره
مهدی موتورز
۱۸ آبان ۱۳۹۹سلام میشه بگین اگه مثلا یه همچین موتوری اگه حجم خیلی کمتری داشته باشه
الودگی کمتری داره؟
ینی در کل منظورم اینه که اگه یک موتور ۱۸ سیلندر با حجم ۲ لیتر رو میشه تولید کرد و کسی بهت گیر نده؟
حسین دهمرد
۱۹ آبان ۱۳۹۹کار که نشد نداره ولی واقعا ارزششو نداره. چون اندازه ی خودش بهت قدرت میده نه بیشتر. یه شیش سیلندر تخت با همون حجم هم میتونه همونقدر سریع باشه.وقتی بالاترین سطح اتومبیل رانی با یک قرن تجربه رسیدن به موتورهای شیش سیلندر دیگه نیاز به تجربه ی مجدد نیست. تعداد سیلندر بالاتر یعنی استهلاک بیشتر و پیچیدگی بیشتر.پس مصرفشم بیشتر از یه چهار سیلندر ۲ لیتریه آلایندگیشم بیشتره.
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۸ آبان ۱۳۹۹جالب بود، حیف شد از مرحله طراحی بالاتر نرفت.
واقعا اتاق تانک چنین موتوری هم میطلبید.
سامورایی از قله فوجی
۱۲ آذر ۱۳۹۹۱۸ سیلندر ??
امیرحسین
۱۵ آذر ۱۳۹۹قشنگه ولی آیینه هاش یه جوریه