پس از معرفی کانسپت پیکاپ مرسدس بنز X کلاس در ماه اکتبر گذشته، حالا سازندهٔ آلمانی سرانجام رسماً نسخهٔ تولیدی این پیکاپ را در کیپ تاون آفریقای جنوبی رونمایی کرده است. هرچند برخی منابع، X کلاس را نخستین پیکاپ از یک برند پریمیوم میدانند، اما نمیتوان این ادعا را پذیرفت چراکه پیشازاین دو برند لوکس کادیلاک و لینکلن هم اقدام به معرفی پیکاپهایی کردهاند.
همانطور که بارها گفته شده، در زیر پوست مرسدس بنز X کلاس، همان پلتفرم نیسان ناوارا قرار دارد که در پیکاپ رنو آلاسکان هم بکار رفته است. این پیکاپ بهعنوان بخشی از یک برنامهٔ توسعهٔ مشترک میان نیسان و مرسدس بنز ساخته شده و سازنده وعده داده است که X کلاس غیر از تغییر برند و تغییرات ظاهری، پیشرفتهای بزرگی نسبت به دو برادر دیگر خود دارد.
بخش عمدهٔ طراحی بیرونی X کلاس از سایر خودروهای سبد محصولات مرسدس بنز گرفته شده است. بهعنوانمثال، دماغهٔ این پیکاپ و خصوصاً جلوپنجرهٔ آن، شباهت آشکاری را به مدل GLS نشان میدهد که در اطراف این جلوپنجرهٔ برجسته، چراغهای LED قرار گرفتهاند. از دیگر ویژگیهای ظاهری این پیکاپ لوکس آلمانی نیز میتوان به پوششهای پلاستیکی بدنه، گلگیرهای عضلانی و چراغهای عمودی عقب اشاره کرد.
همچنین برخی تجهیزات جانبی بیرونی مانند زیر پاییهای جانبی، باربند کرومی و پوشش محفظهٔ بار را هم میتوان برای X کلاس سفارش داد. این پیکاپ در سه نسخهٔ مختلف شامل Pure مخصوص کار (نمونهٔ مشکیرنگ موجود در تصاویر)، Progressive چندمنظوره (نمونهٔ زردرنگ موجود در تصاویر) و Power جهت استفادهٔ شهری (نمونهٔ سفیدرنگ موجود در تصاویر) تولید خواهد شد.
اما صرفنظر از این مدلها، تمامی نسخههای X کلاس دارای یک فضای بار کاربردی هستند که بهطور استاندارد مجهز به نورپردازی و یک خروجی برق ۱۲ ولت است. این خروجی میتواند برای تجهیزاتی چون کمپرسور باد یا ارّه مورداستفاده قرار گیرد. این پیکاپ همچنین دارای سپر عقبی است که بهصورت یکپارچه با زیر پایی طراحی شده است اما امکان برداشتن این سپر هم وجود دارد که در این صورت میتوان درِ عقب را بهصورت ۱۸۰ درجه باز نمود.
در کابین X کلاس نیز بسیاری از عناصر مدرن مرسدس بنز مانند غربیلک فرمان سهپرهٔ چندمنظوره و دریچههای تهویهٔ دایره شکل دیده میشود. در میانهٔ داشبورد خودرو یک نمایشگر ۵.۴ اینچی استاندارد یا ۸.۴ اینچی سفارشی قرار میگیرد درحالیکه تجهیزاتی چون صندلیهای برقی و اتصال بلوتوث هم برای آن در نظر گرفته شده است. نسخههای پایهٔ این خودرو دارای صندلیهای پارچهای مشکی هستند اما برای تیپهای بالایی امکان سفارش تودوزی چرمی هم وجود دارد. همچنین برای این پیکاپ لوکس آلمانی، آپشنهای مختلف دیگری چون داشبورد چرمی و تریم چوبی نیز قابلسفارش خواهد بود درحالیکه در بخش عقبی کابین هم فضای کافی برای نشستن سه سرنشین وجود دارد.
در زمان عرضه به بازار، X کلاس با سه پیشرانهٔ مختلف قابل خریداری خواهد بود که دو نمونهٔ آنها دیزلی و یکی بنزینی بوده و همگی چهار سیلندر هستند. مدل دیزلی اول X220d نام دارد که به پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری توربودیزل با ۱۶۰ اسب بخار قدرت مجهز است درحالیکه مدل بعدی X250d است که از موتور بایتوربودیزل با ۱۹۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند. نسخهٔ بنزینی این پیکاپ لوکس هم که X200 نامیده میشود، از پیشرانهای ۱۶۵ اسب بخاری نیرو میگیرد.
در اواسط سال ۲۰۱۸ اما نسخهٔ قویتری بنام X350d به بازار عرضه خواهد شد که به یک موتور V6 دیزلی با ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز خواهد بود. این مدل که پرچمدار خانوادهٔ X کلاس محسوب میشود، دارای پنج حالت رانندگی مختل شامل راحت، اقتصادی، اسپرت، دستی و آفرود خواهد بود. برای انتقال نیرو نیز بسته به نوع موتور، امکان انتخاب از میان گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک وجود خواهد داشت. بیشتر مدلهای X کلاس در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه خواهند شد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic هم وجود خواهد داشت.
هرچند X کلاس لوگوی ستارهٔ سهپر را بر پیشانی خود دارد اما مرسدس بنز میگوید این خودرو توانایی انجام وظایف کاری را دارد چراکه دارای فریم نردبانی و محور عقب Solid است. X کلاس ۵.۳۴ متر طول و ۱.۹۲ متر عرض دارد درحالیکه فاصلهٔ محوری آن برابر با ۳.۱۵ متر است. همچنین طبق اعلام مرسدس بنز، این پیکاپ ظرفیت باری معادل ۱.۱ تن دارد درحالیکه میتواند تا ۳.۵ تن را هم یدک بکشد. X کلاس در اروپا رقیب مستقیمی برای فولکسواگن آماروک خواهد بود.
X کلاس بهصورت استاندارد ۲۰۲ میلیمتر از سطح زمین ارتفاع دارد اما میتوان این فاصله را با سفارش پکیج آفرود به ۲۲۲ میلیمتر افزایش داد. این مدل، زاویهٔ ورودی معادل ۳۰.۱ درجه و زاویهٔ خروجی برابر با ۲۵.۹ درجه داشته و میتواند تا عمق ۶۰ سانتیمتری آب حرکت کند. مرسدس بنز X کلاس از ماه نوامبر امسال در اروپا عرضه خواهد شد درحالیکه قیمت آن در آلمان از ۳۷,۲۹۴ یورو آغاز میگردد. سپس این پیکاپ لوکس در اوایل سال آینده در بازارهایی چون آفریقای جنوبی و استرالیا و از اوایل سال ۲۰۱۹ در آرژانتین و برزیل عرضه خواهد شد. مرسدس بنز فعلاً برنامهای جهت عرضهٔ X کلاس در ایالاتمتحده ندارد.
فرشاد
۲۸ تیر ۱۳۹۶توقع داشتم بیشتر شبیه کانسپتش باشه، مخصوصا نمای پشتش که الان زیادی سادست و چراغش کوچیک، اون کانسپتی که چراغ عقبها به هم وصل بودن عالی بود. نمای جلوش و کابینش برای یه وانت خوب و رضایت بخشه. به این میگن یه کمپانی همه فن حریف.
Roham
۲۸ تیر ۱۳۹۶زیبا ترین قسمتش همون در عقبش تو مدل مفهومیش بود
کاش همون شکلی تولید می شد
الان شبیه اکثر وانت های دیگه شده و شاید بشه گفت خیلی های دیگه از این عقب خوش چهره تری دارن
فرید
۲۸ تیر ۱۳۹۶داشبوردش وعقبش بیش از حدساده هست
Ali.usa
۲۸ تیر ۱۳۹۶خیلی بنز دوست دارم ولی این دفعه نمیتونم بگم گل کاشته ?
DYBALA
۲۸ تیر ۱۳۹۶?
جواد
۲۸ تیر ۱۳۹۶تو کشورهای حاشیه خلیج فارس میتونه حسابی پر فروش باشه اما جدا از این خودرو هنوز یکی از بزرگترین برتری هایی که بنز نسبت به bmwداره طراحی داخلی متفاوت مدلهای این برند هستش که از نظر من خیلی خوبه
پژمان
۲۸ تیر ۱۳۹۶یه جوری میگی طراحی داخلی انگار چیه
کلا بنز دوتا طراحی داخلی داره که رو همه مدلاش سوار میکنه و شما هم خوشحال از اینکه اصالت داره
بعد هیوندای میاد سوناتا و النترا رو مث هم میزنه و شماها هم ژست تازه به دوران رسیده میگیرید میگید اصالت نداره
mohammadrr
۲۸ تیر ۱۳۹۶مرسی ک هیوندای النترا و سوناتارو با کله شرکت مرسدس بنز مقایسه کردی!!!
:||||||||||||||
Roham
۲۸ تیر ۱۳۹۶خدایی بنز رو استتار کنی هم معلومه که بنزه ولی کدوم یکی از شرقی ها دو نسل رو با یه چارچوب ساختن که مثلا توسان نسل اول و دوم و سوم و … از دور بشه شناخت؟
نسل جدیدش که میاد تا از نزدیک نبینیش نمیشه فهمید که از همون برنده
بنز و بی ام و و پورشه و امثال این شرکتای کار درست امضا دارن ، به روز میشن ولی
از دور میشه شناختشون
ولی شرقی ها هر نسل رو یه شکل جدید می سازن
معین
۲۸ تیر ۱۳۹۶حالا باید دید چقدر از تویوتا هایلوکس یا فورد سری F بهتره
بنظرم که بهتر نیست
هرکی هم بخره فقط خاسته یه بنز بخره نه یه وانت
AHMADREZA
۲۸ تیر ۱۳۹۶برادر این اصلا برای مقایسه با تویوتا هایلوکس و فورد سریF ساخته نشده
شاهین پسر
۳۱ تیر ۱۳۹۶عزیز دیگه با فورد اصلا مقایسش نکن
فورد حرفه اش اینه که پیکاپ و تراک بسازه ولی بنز و تیوتا چی؟!
هیکل فورد f150 رو فقط با اینا مقایسه کن حالا قدرت و مانور و پلتفرم و انجنینش بماند
امیر
۹ اسفند ۱۳۹۶اصلا هایلوکس و اف و بنز ایکس تو یه رده نیستن ک اینو میگی
یه هیچ وجه قابل قیاس نیستن
فرشاد
۲۸ تیر ۱۳۹۶شما میتونین یه کمپانی پیدا کنین به جز مرسدس بنز که همزمان هایپر کار، سوپر اسپورت، خودروی سوپرلوکس، خودروی فرمول یک، وانت، انواع سواری شهری، بهترین آفرودر، آمبولانس، ماشین آتش نشانی، ماشین پلیس، تاکسی، دوچرخه، ماشین ارتشی، قایق، ون لوکس، کامیون، تریلی و. . . رو با بهترین کیفیت بسازه؟
كوروش
۲۸ تیر ۱۳۹۶وجود نداره
DYBALA
۲۸ تیر ۱۳۹۶TOYOTA ?
yashar
۲۸ تیر ۱۳۹۶تویوتا مگه هایپرکار، سوپراسپرت و فرمول یک داره؟!!!
فقط میدونم لمانز داره
تورج
۲۸ تیر ۱۳۹۶منم مثل شما عاشق این برندم، تمام فرمایشات شما هم درست، گرچه دنیای خارج، دنیای رقابته
.
.
.
ولی
.
دیدن یه وانت با آرم بنز، ضد حاله
Nima
۲۸ تیر ۱۳۹۶Ford
ماندانا
۲۹ تیر ۱۳۹۶بله
فولکس با 13 تا شرکت زیرمجموعه همین کارو خیلی بهتر داره انجام میده
Nima
۲۸ تیر ۱۳۹۶جلوش خیلى خوبه
کابینش خییییلى سادس (یه نگاه به آمریکایى ها بندازین)
عقبش هم قشنگ نیس(چراغاش کوچیک و یکم ناقصه)
بنز برند خییییلى تاپى هست ولى وانت ساز نیس.
از نظر یدککشى در حد هایلوکس هست که خوبه فقط هایلوکس 150 کیلو بیشتر میتونه ببره.
sina
۲۸ تیر ۱۳۹۶پیکاپ ماشین کاره . کی میره با این کار کنه اخه؟؟!!!
کارایی میکنه بنز :/
DEADPOOL
۲۸ تیر ۱۳۹۶این بود؟ ?
اون موقع یجوری میگفتن لوکسه که گفتم یاخدا چی میخاد باشه اگه حمله نمیکنین نظرشخصیمو بگم که واقعا زشته زشت☹
بهرحال بنزه ومردم دوسش دارم ولی منکه خوشم نیومد
سامان اذری
۲۸ تیر ۱۳۹۶فروش و سود بیشتر به چه قیمتی ؟؟؟؟
به نظر من اعتبار برندش رو اورد پایین
فرض کنید یه بنز اس 600 میباخ دارید
بعد با همون آرم ماشینتون یه وانت ببینید
خب طبیعیه که ماشینتون از چشمتون بی افته
برا همونه که اکثر میلیاردر ها
با وجود سوپر لوکس فوق العاده ای مثل اس 600 میباخ میرن رولزرویس و بنتلی میخرند
داریوش
۲۸ تیر ۱۳۹۶همانطور که بارها گفته شده، در زیر پوست مرسدس بنز X کلاس، همان پلتفرم نیسان ناوارا قرار دارد که در پیکاپ رنو آلاسکان هم بکار رفته است. این پیکاپ بهعنوان بخشی از یک برنامهٔ توسعهٔ مشترک میان نیسان و مرسدس بنز ساخته شده
اینهمه سر و صدا کرد اخرش همین?
هنوز خیلی راه داره.
رضا
۲۸ تیر ۱۳۹۶از لحاظ فنی خوب نمیشه هیچ ایرادی بهش گرفت ولی از لحاظ ظاهری انتظار بیشتری داشتم واقعا
Sardar
۲۸ تیر ۱۳۹۶مشتری این پیکاپ مثل هایلوکس نیست . این پیکاپو کسایی می خرن که کارایی هایلوکس رو در سطحی لاکچریتر می خوان . کسایی که ضمن داشتن یک ماشین کاری لازمه ابهت ماشینشون بالا باشه . اتفاقا مشتری خاصه خودشو داره و با ارزشه
شلبى
۲۸ تیر ۱۳۹۶یک اشتباه کامل از مرسدس بنز…
#ali.m#
۲۸ تیر ۱۳۹۶اصلا باهاش حال نکردم
مخصوصا داخلش .
Omid622
۲۸ تیر ۱۳۹۶با وجود اینکه برند بنز رو خیلی قبول دارم اما در بحث وانت اصلا به گرد پای سلطان این بخش اف ۱۵۰ مدل ۲۰۱۷(رپتور) نمیرسه واقعا جا داره به شورلت سیلورادو و تویوتا توندار و تویوتا تاکوما و رقبای آمریکایی برسه بنز خوب کاری کرد اینو به امریکا وارد نکرد که بدجور قافیه رو به غول های وانت آمریکای می بازه
کانسپت وانت بنز به چبز دیگه بود این یه چیزه دیگه
ارمان
۲۸ تیر ۱۳۹۶حیف کاش شبیه G کلاس میساختنش ?
شایدم بهتر بود بنز وانت نسازه
نویدی
۲۸ تیر ۱۳۹۶بنز واسه بالا بردن آمار فروشش چه کارایی میکنه ها!!!
پشتش وصله ناجوره!!جلو و عقبش همخونی ندارن.
ده سال پیش چراغ عقب نیسان پیک آپ این شکلی بود!
Pooya
۲۸ تیر ۱۳۹۶فک کنم پشتشو وقت نکردن طراحی کنن
Khosrow
۲۸ تیر ۱۳۹۶پشتش شبیه وانت پیکان خودمونه / چراغ جلوش زشت – بی منطق – تکرار مدلهای شاسی / عاشق بنزم ولی واقعا دارن به فنا میدن شکوه بنز -رو / یکی این واگنر رو بندازه بیرون / یه فرغون هم با ارم مرسدس بده بیرون بعد بشین هم بزن ..
shahmir
۲۹ تیر ۱۳۹۶کی دلش میاد با این بار بزنه؟ :)))
ارش
۲۹ تیر ۱۳۹۶اریسان از این خوشگلتره واقعا. به نظر من حرفه ای ترین وانت ساز دنیا ایران خودرو و سایپا هستن
شاهین پسر
۳۱ تیر ۱۳۹۶بنز هم کم کم داره از لوکس فروشی میکشه بیرون و اصالتشو از دست میده.یکم از رقباش یاد بگیره.بخاطر سود بیشتر به هر دری داره میزنه و با شانسشم لگد میزنه
بی ام و و آئودی هنوز تو لول خودشون هستن و این خوبه ولی بنز دیگه …. آخه پیکاپ 190 اسبی باید لگوی بننننننز روش باشه؟! ضایع نیست؟!حتما با اون رینگای شکنندش میخواد آفرود هم بره و بقیم براش دست و سوت بزنن اونم از روی تعصب چون بنننننزه
بعید بود از بنز.بچسبه به همون جی کلاسش و همونو ارتقا بده سراغ این داستانا نره
مسعود
۸ فروردین ۱۳۹۹به نظر من برای کسی که یه کشاورز بزگ پولداره یا باید به خاطر شغلش پیک آپ داشته باشه و در ضمن
پولدارم هست و دوس داره ماشینش لوکس باشه یا حداقل یه برند لوکس باشه برا اون فرد خیلی خوبه.