آئودی A4 و مرسدس بنز C از محبوبترین سدان های پریمیوم کامپکت بشمار میروند و رقیب سرسخت یکدیگرند. نسل جدید هردوی این سدان ها بهتازگی به بازار آمده است و تمرکز بیشتری بر تجمل و رفاه سرنشینان دارند. در ادامه نگاهی دقیق به این دو خوشتیپ آلمانی میاندازیم تا کمک کنیم بهترین انتخاب را از میان آنها داشته باشید.
طراحی خارجی
نسل نوین مرسدس بنز C کلاس با نگاهی کامل به سدان پرچمدار S کلاس طراحیشده است تا جایی که میتوان آن را یک S کلاس کوچک دانست. جلوپنجره و چراغهای LED جلو تا حدودی موجب تمایز C کلاس از S کلاس شده است درحالیکه خطوط جانبی و فرم کلی چراغهای عقب با برادر بزرگتر مشترک است. کیت AMG نیز برای این خودرو قابل سفارش است که رینگهای آلیاژی بزرگتر و جزئیات تهاجمیتری را به آن اضافه میکند. بدون شک C کلاس جدید خودروی خوشتیپی است اما سبک اخیر طراحی مرسدس بنز و شبیه شدن بیشازحد کلاسهای C، E و S به یکدیگر، به مذاق خیلیها خوش نیامده و منتقدین فراوانی دارد.
نسل فعلی آئودی A4 که در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد را میتوان یک فیس لیفت کامل از نسل قبلی دانست. درحالیکه DNA کلی طراحی A4 با دیگر برادران خود مشترک است اما در کل طراحی ظریفتری از رقیب اشتوتگارتی دارد. در A4 چراغهای LED جلو و جلوپنجرهٔ ششضلعی معروف آئودی درعینحالی که آئودی بودنش را بهوضوح نشان میدهند، با مدلهای بزرگتر A6 و A8 نیز متمایزند. در کل احتمالاً طراحی خارجی آئودی A4 ازنظر برخی خریداران زیباتر از C کلاس بچشم آید.
طراحی داخلی
علیرغم اینکه انتقادات زیادی به طراحی بیرونی نسل جدید C کلاس وارد شد اما اکثراً طراحی داخلی و داشبورد آن را تحسین کردهاند. داشبوردی خیرهکننده با طراحی شیک و استفاده از مواد باکیفیت موجب شده طراحی داخلی C کلاس لوکستر از رقبا احساس شود. C کلاس جدید به آخرین نسخه از سامانهٔ اطلاعاتی-سرگرمی Comand مرسدس بنز مجهز شده که هرچند بهخوبی سیستم MMI آئودی نیست اما نسبت به مدلهای قبلی مرسدس بنز بسیار بهبودیافته است.
کیفیت بالا و طراحی پیچیده از ویژگیهای طراحی یک آئودی مدرن است و A4 هم از این قاعده مستثنی نیست. برای مجلل و لوکس جلوه دادن بیشتر، در کابین A4 از یک طراحی بسیار زیباتر از مدلهای قدیمی و مقدار زیادی از مواد نرم استفادهشده و کاربرد فراوان تریم فلزی واقعی نیز به چشم میخورد که حداقل به شیک و مدرنی کابین C کلاس هست. از دیگر ویژگیهای کابین A4 سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بسیار عالی MMI و سیستم دیجیتالی نمایشگر آمپر سفارشی است. این سیستم با قیمتی معادل ۴۵۰ پوند، جزئی از پکیج سفارشی ۲۰۰۰ هزار پوندی است که هرچند گران است اما ارزشش را دارد.
ازنظر کاربردی بودن، هر دو خودرو خوب بوده و همسان عمل میکنند. در هردوی آنها برای ۴ نفر فضای کافی در اختیار داشته و در عقب و جلو از فضای پای راحت و زیادی برخوردارند. متأسفانه در هر دو خودرو تونل انتقال نیرو به چرخهای عقب وجود دارد که این یعنی صندلی میانی عقب فقط برای کودکان در مسافتهای کوتاه مناسب است. حجم صندوق بار هر دو خودرو یکسان و معادل ۴۸۰ لیتر است که البته در نسخهٔ سدان کمی کاربرد آن محدود است. هرچند که نسخهٔ استیشن هر دو خودرو نیز وجود دارد.
رانندگی
مجموعهٔ تعلیق هر دو خودرو عملکرد مناسبی دارد اما اگر تمایل به مجموعهای بهتر داشته باشید میتوانید سیستم تعلیق اسپرت تطبیقی آئودی را با ۶۰۰ پوند و سیستم تعلیق بادی مرسدس بنز را با ۸۹۰ پوند سفارش دهید. C کلاس عمدتاً بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشود اما بهتازگی نسخهٔ چهارچرخ محرکی بنام C220d با گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک عرضهشده است. نسخههای پایهٔ آئودی A4 بهصورت دیفرانسیل جلو ارائه میشوند اما در تیپهای بالاتر و با موتورهای قدرتمندتر، سیستم چهارچرخ محرک کواتروی آئودی بهصورت استاندارد عرضه میشود.
پیشرانه
ازنظر موتورهای قابل سفارش، برای هر دو سدان گزینههای فراوانی وجود دارد. مرسدس تا حدودی نسبت به موتورهای دیزل خصومت دارد چراکه از ۴ پیشرانهٔ قابل سفارش برای C کلاس، فقط یک نمونه دیزل و بقیه بنزینی هستند. C200d نسخهٔ پایه است که با موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری و ۱۳۶ اسب بخار قدرت، شتاب صفرتا صدی معادل ۹.۷ ثانیه دارد. اکثر خریداران ترجیح میدهند مدلهای C220d یا C250d را انتخاب کنند که هر دو مجهز به موتور دیزل ۲.۱ لیتری اما با دو سطح قدرت متفاوت ۱۷۰ و ۲۰۴ اسب بخار هستند. این دو مدل به ترتیب شتاب صفرتا صدی برابر با ۷.۴ و ۶.۶ ثانیه دارند. برای مصرف سوخت کمتر، مدل هیبریدی C300h وجود دارد که با یک موتوربرقی ۲۷ اسب بخاری، ۰.۲ ثانیه شتاب کمتری داشته و از مصرف سوختی معادل ۳.۵۷ لیتر در صد کیلومتر برخوردار است. مدل C200 مجهز به موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۱۸۴ اسب بخاری است که شتاب صفرتا صدی معادل ۷.۳ ثانیه دارد. درنهایت مدل پلاگ این هیبریدی C350E نیز قابل خریداری است که مجموعاً قدرتی معادل ۲۸۰ اسب بخار و شتاب صفرتا صد ۵.۹ ثانیهای دارد درحالیکه مصرف سوخت آن عدد شگفتآور ۲.۱ لیتر در صد کیلومتر (135MPG) ادعاشده است.
A4 هم مانند C کلاس طیف گستردهای از موتورها را پیش روی خریداران قرار میدهد. نسخهٔ پایه دارای موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزل با ۱۴۸ اسب بخار قدرت است که A4 را در ۸.۹ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت میرساند. نسخهای دیگر از همین موتور با ۱۸۸ اسب بخار قدرت نیز وجود دارد که شتاب صفرتا صد را به ۷.۷ ثانیه کاهش میدهد. کسانی که بهقدرت بیشتری نیاز دارند میتوانند موتور ۳ لیتری V6 دیزل را با دو سطح قدرت ۲۱۵ و ۲۶۸ اسب بخار انتخاب کنند که به ترتیب شتاب صفرتا صدی معادل ۶.۶ و ۵.۳ ثانیهای را برای ماشین فراهم میکنند. پیشرانههای بنزینی A4 شامل دو نمونهٔ ۴ سیلندر ۱.۴ و ۲ لیتری است که مدل ۲ لیتری با دو سطح قدرت ۱۸۸ و ۲۴۸ اسب بخار و شتاب صفرتا صد ۷.۲ و ۵.۸ ثانیه ارائه میشود. موتور بنزینی ۱.۴ لیتری نیز ۱۴۸ اسب بخار قدرت داشته و خودرو را ظرف ۸.۷ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت میرساند.
اگر خواهان نسخههای اسپرت و قدرتمند این دو خودرو باشید باید سراغ مدلهای S4، RS4، C450 AMG وC63 AMG بروید. البته هنوز مدلهای S4 و RS4 جدید معرفی نشدهاند بنابراین در حال حاضر انتخابها به C450 AMG و C63 AMG محدود میشود. مرسدس بنز C450 AMG مجهز به موتور ۳ لیتری V6 با ۳۶۷ اسب بخار قدرت است درحالیکه C63 AMG از نیروگاه ۴ لیتری V8 با ۴۷۶ اسب بخار قدرت سود میبرد که شتاب صفرتا صد ۴.۱ ثانیهای را برایش به ارمغان میآورد؛ اما اگر بازهم بیشتر از این میخواهید میتوانید C63 AMG S را با ۵۱۰ اسب بخار قدرت انتخاب کنید که ۰.۱ ثانیه سریعتر بهسرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد. این درحالیکه است که آئودی اعلام کرده است که نسل جدید S4 با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 به بازار خواهد آمد که ۳۵۴ اسب بخار قدرت خواهد داشت؛ اما به دلیل اینکه اطلاعاتی از نسل جدید RS4 در دست نیست بهناچار باید به بررسی نسل قبلی بپردازیم که مجهز به پیشرانهٔ قدرتمند ۴.۲ لیتری V8 با ۴۵۰ اسب بخار قدرت است. البته احتمالاً این قدرت در نسل جدید افزایش خواهد داشت.
ارزش در برابر قیمت
مدلهای بنزینی معمولی و با گیربکس دستی در آئودی ۲۵,۹۰۰ پوند (۳۷,۸۰۰ دلار) و در مرسدس بنز ۲۷,۶۶۵ پوند (۴۰,۴۰۰ دلار) قیمت دارند که اختلاف قیمت ۱۷۶۵ پوندی را نشان میدهد. البته این مدلها چندان مجهز نبوده و فاقد تجهیزاتی چون ناوبری ماهوارهای، روکش چرم صندلیها و گرمکن صندلیها هستند. اگر مدلهای بالاتر و با تریم اسپرت را سفارش دهید در آئودی هزار پوند و در مرسدس دو هزار پوند بیشتر باید بپردازید درحالیکه اگر خواهان مدلهای AMG-Line و S-Line باشید مجدداً باید همین مبالغ را پرداخت کنید. البته فهرست قیمت مدلهای مختلف با پیشرانههای گوناگون دیزلی و بنزینی و گیربکسهای دستی و اتوماتیک بسیار طولانی است و لیست تجهیزات سفارشی و قابلیت شخصیسازی خودرو نیز تقریباً بیپایان است! یکی از نسخههای تقریباً کامل C کلاس یعنی C220 AMG Line 4Matic قیمتی معادل ۳۶,۶۲۵ پوند (۵۳,۴۰۰ دلار) دارد درحالیکه یک A4 2.0TDI S-Line کواترو ۳۴,۷۷۵ پوند (۵۰,۷۷۰ دلار) قیمت دارد. در صورت سفارش رنگ متالیک، ۶۵۰ پوند به قیمت خودروها اضافه میشود و اگر به دنبال تجهیزات بیشتری باشید باید پکیج پریمیوم پلاس ۲۹۹۵ پوندی C کلاس و پکیج تکنولوژی ۱۴۵۰ پوندی A4 را سفارش دهید.
نتیجه
مرسدس بنز C کلاس اساساً یک مینی S کلاس است. مشخصات مناسب، قدرت کافی، مصرف سوخت مناسب و طراحی داخلی خارقالعاده از آن یک خودروی بسیار مناسب برای سفرهای طولانی و پیمودن بزرگراهها ساخته است؛ اما در سوی دیگر آئودی A4 قرار دارد که نشاندهندهٔ نقاط قوت یک آئودی اصیل همچون کیفیت عالی و تکنولوژی پیشرفته است. هرچند مرسدس بنز کمی خوی اسپرتی دارد اما هنوز هم بهقدر کافی راحت هست که در بزرگراهها احساس آرامش کنید. ولی در کل و با بررسی تمامی موارد میتوان آئودی A4 را بهعنوان پیروز این نبرد آلمانی معرفی کرد.
عبدالله
۸ خرداد ۱۳۹۵بسیار عالی
mehdi
۸ خرداد ۱۳۹۵بنز ژرمن شپرده آئودی ژرمن دوربرمن.اهل فناش می دونن چی میگم.
خسته شده
۸ خرداد ۱۳۹۵مگه بهتر از ژرمن شپرد هم داریم با وفا با کلاس باوقار اصیل فوق العاده شجاع از همه مهمتر خوشکل اهل فنش نیستم ولی نژادهارو میشناسم و دیدم هیچکدوم مثل شپرد نیستن دوبر هم بد نیست ولی شپرد واقعا یه چیزه دیگست کلا دوست داشتنیه
Lord Cezar
۸ خرداد ۱۳۹۵C کلاس یعنی عشق . خیلیا از رو عکس به تشابه سری های مرسدس به هم ایراد میگیرن . ولی وقتی از نزدیک می بینید نظرتون عوض میشه . حالا اینا که چیزی نیست یه c63s رو ببینید اونوقت میفهمید چی میگم.
حرف نداره.
ناسا
۸ خرداد ۱۳۹۵نبرد دو شاخ المانی
خودروسازی هردو در تخصص خودشون خوب هستن والبته مقایسه خیلی خوبی بود.مرسی
MohammadreZa
۸ خرداد ۱۳۹۵اگه به من بگن بین BMW و بنز یکیو انتخاب کن من BMW رو انتخاب میکنم و هیچ وقت کلاس C رو به سری3 ترجیح نمیدم. بین Audi و BMW هم انتخاب اولم BMW هستش و بعد Audi.
و 100% بین این 2 تا A4 رو انتخاب میکنم.
Carbonado Aventador
۸ خرداد ۱۳۹۵هردو خودرو کاملا برابر هستن و این سلیقه هاست که مشخص میکنه کدوم بهتره!
من خودم A4 رو میپسندم!
علي
۸ خرداد ۱۳۹۵خودروهای شرکتهای آلمانی زیادی خوبن و بدون ایراد خاصی طراحی میشن. و این مثبت و منطقی بودن بیش از حد باعث میشه نتونی راجبشون زیاد بحث و جدل کنی و به نظر من این میتونه ی جور پاشنه آشیل باشه براشون. مثل این میمونه جهنمی وجود نداشته باشه و فقط بهشت باشه .
احمد باقری
۸ خرداد ۱۳۹۵هر دو خودرو، خیلی خوبن، اما من به شخصه مرسدس رو انتخاب می کنم، چون طراحی بیرونی و خصوصا طراحی درونی بسیار زیبا و با صلابتی داره که آدم کیف می کنه، مصرف سوختش هم عالیه.
رامتین
۸ خرداد ۱۳۹۵در کل بنظرم در محصولات آلمانی بعد پورشه که نماد نوآوری است، آئودی قرار میگیره که نشانی از عملکرد و زیبایی را با هم داره. کلا آئودی محصولات نسبتا بهتری از مرسدس و بی ام و میزنه و معمولا در یک سگمنت پیروز رقابته،
البته مردم ایران واقعا تعصبی هستند و کلا هیچی ندارند برای گفتن….
امیر.عارف
۸ خرداد ۱۳۹۵آخه چرا آدم را بر سر دو راهی قرار میدین مگه میشه بین این دوتا یکیشو انتخاب کرد؟ من که هر دوتاشو میخوام
Zonda R
۸ خرداد ۱۳۹۵@.F
با احترام به bmw ، اکورا ،اینفینیتی ، لکسوس و audi
بنظر شخصی بنده c class استاندارد تازه ای رو در این کلاس ایجاد کرده بخصوص در کابین
چند روز پیش روی پل ستارخان یه لکسوس is 250
F sport دیدم بسیار دوست داشتنی و خاص بود چند کیلومتر بعد وارد اتوبان حکیم شرق شدم سر ورودی گیشا یه c200 2015 سفید دیدم واقعا یه سر و گردن از is بالاتر بود
arash66
۸ خرداد ۱۳۹۵آئودی رو ببینی متوجه میشی که استاندارد یعنی چی …
Zonda R
۹ خرداد ۱۳۹۵Arash 66 عزیز
امیدوارم audi در سطحی برابر با بنز و bmw تو ایران دیده بشه چون واقعا با بودنش جلوه ی خاصی به خیابونا میده
همیشه طراحی audi مورد مدح و ستایش بوده ،سادگی در عین پیچیدگی
در گرافیک چراغ در خودروها جزو پیشگامان بوده و….
ارادت
احسان ایودی
۸ خرداد ۱۳۹۵دم ایودی و بنز گرم
جفتشون عالین
اکبر
۸ خرداد ۱۳۹۵سلام
یک سوال از سایت پدال داشتم
مطمئن هستین اعداد مربوط به مصرف سوخت درست هستند؟کم مصرف ترین خودرو حال حاضر دنیا تویوتا پریوس با مصرف 4 لیتر در صد کیلومتر هست اون هم با فناوری هیبریدی و بهره گیری از موتور الکتریکی در کنار موتور بنزینی و کاربرد آیرودینامیک درطراحی.البته این و هم میدونیم که در حالت کلی مصرف سوخت موتور های دیزلی نسبت به موتور های بنزینی کم تر هست.اما چه طور ممکنه خودرویی با این ابعاد و وزن و قدرت همچین مصرف کمی داشته باشه؟ا مورد مصرف سوخت حتی در مورد سایر مقالات و خودروها که از فناوری هیبرید هم استفاده نمیکنند وجود داره و در این سایت بارها مشاهده شده است.در حالی که حداقل بنده در هیچ سایت دیگری چنین اعدادی را در مورد مصرف سوخت مشاهده نکرده ام.اگر ممکن است کمی در این مورد توضیح دهید.
محمد حسین
۸ خرداد ۱۳۹۵آقایون ببخشید! یه سوال داشتم! از این مقاله نتیجه میگیریم که محصولات آئودی واقعا -در برخی موارد- با بنز برابری میکنه؛ خب باشه من هم این رو قبول دارم ؛ اما سوال من اینه که شما می تونید به سرعت آئودی A4 رو ازA6 -خصوصاًاز جلو-تشخیص بدید؟در موردS3و S6 چی؟ اگه دقت کنید این مسئله در مورد ب ام و M3 وM4 هم صدق میکنه!آیا این ها چیزی جز شباهت زیاد هستن؟!پس چرا طراحی های اون ها نقد پذیر نیست؟اگه شباهت زیاد واقعاً یک نقصه , اون ها که از خیلی قبل تر این کار رو انجام میدادن؛هر چند میدونم این یک سیاست صنعتیه و همه بهش عادت میکنیم!
reza ///AMG
۸ خرداد ۱۳۹۵اخه اونا از قبل هم اینطوری بودن ولی بنزا تفاوت ظاهری قابل توجهی داشتن و الان که شبیه هم شدن انتقاد میشه روش
moein
۸ خرداد ۱۳۹۵جفتشون دوتان !!!
البته به نظرم بنز دوتا تره !!!
ایهام داشت
بابك
۸ خرداد ۱۳۹۵اقای محمد حسین حرف شما درسته ولی این تفاوت ها در بنز یه نستالژی هستش وهمونا بود که دوست داشتنیه ولی الان …
سهیل
۹ خرداد ۱۳۹۵من تاحالا از آئودی زیاد خوشم نمیومد اما اینجا طراحیش رو دیدم و ویژگی فنیش رو خوندم خیلی عالیییه مخصوصا تنوع موتوریش من دوس دارم حتی ضعیف ترین نوع پیشرانه اش حداقل بیاد ایران من رنگ زردش رو میخرم چونکه خیلی خوشگله ودلمو بدجوری برده بنز متاسفانه جدیدا طراحیش یک نواخت شده باس بره یکمی از خلاقیت ب ام و کمک بگیره توی طراحی
محمدرضا کیوان
۹ خرداد ۱۳۹۵یعنی بگن مرسدس آشغال بوده و آئودی بهترین ماشین تاریخ رو ساخته باز هم ایران نظرش رو مرسدسه
چه وضعشه
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۳۰ بهمن ۱۳۹۵دمت گرم.
فقط آئودی.
هاینریش هیملر
۹ خرداد ۱۳۹۵ایودی با معرفی نسل جدید آ4 همه رو شگفت زده کرد.
تو رنکینگ کار اند درایور اول شد.
تو کارادوایس بالاترین امتیاز گروه خودش یعنی 9 رو کسب کرد.
به شدت عالی وبی نقص
Alireza
۱۰ خرداد ۱۳۹۵جات اینجاست❤(just Audi)…
arash66
۱۳ خرداد ۱۳۹۵خوشحالم طرفدارای آئودی داره بیشتر میشه ….