کامیونهای مرسدس بنز در بازار خودروهای سبک و سنگین یکی از بهترینهای دنیا هستند. این کمپانی مشهور به تازگی از نسل جدید کامیون پرچمدار آکتروس رونمایی کرده است. مرسدس میگوید این کامیون ایمنترین، کاراترین و ارتباطیترین کامیون تاریخ میباشد. رونمایی این خودرو بهصورت آنلاین صورت گرفته اما رونمایی عمومی آن از بیستم تا بیست و هفتم سپتامبر و در هانوفر آلمان خواهد بود.
از نظر بصری تا زمانی که رانندهی حرفهای کامیون نباشید نخواهید توانست تغییرات طراحی بزرگتری را در مقایسه با نسل قبلی آکتروس پیدا کنید اما حتی ناآشناترین افراد نیز شاهد حذف آینههای جانبی بزرگ و استفاده از دوربینهای کوچک و شیک خواهند بود. این خودروساز از دوربینهای یاد شده به عنوان بهبودی چشمگیر از نظر آئرودینامیک، ایمنی و هندلینگ کامیون نام میبرد. سیستم یاد شده از دو دوربین نصب شده در بیرون کامیون استفاده میکند و اطلاعات مسیر را روی دو صفحهنمایش ۱۵ اینچی متصل به ستون A کابین نمایش میدهد.
این سیستم که به اصطلاح Mirror Cam نامیده میشود نه تنها در زمان رانندگی مفید بوده بلکه راننده در زمان استراحت نیز میتواند تنها با فشار یک دکمهی تعبیه شده در نزدیکی تخت خواب از محیط پیرامونی خود اطلاع یابد. این ویژگی حتی در زمانی که کامیون کاملاً خاموش است نیز کار میکند. البته نقطههای مناسب برای اتصال آینههای مرسوم نیز روی بدنه در نظر گرفته شدهاند.
دیگر بهبود قابلتوجه نسل جدید آکتروس در مقایسه با مدل قبلی اینترفیس انسان-ماشین است که کاملاً اصلاح شده است. این سیستم هماکنون دارای دو صفحهنمایش مرتبط است که مشابه نمونههای بکار رفته در خودروهای سواری مرسدس بنز میباشد. این سیستم تمامی اطلاعات پایهی مربوط را به اطلاع راننده میرساند. خب صحبت از سیستمهای پیشرفته شد و باید گفت آکتروس جدید دارای جدیدترین نسل دستیار رانندگی فعال است که شامل کروز کنترل تطبیقی با عملکرد حرکت و توقف و دستیار حفظ کامیون بین خطوط میباشد. سیستم مورد بحث اساساً یک رانندگی نیمهخودکار را به ارمغان میآورد که عناصر جدیدی داشته و شامل کنترل عرضی و ترکیب کنترل عرضی و جانبی در هر سرعتی میباشد.
بخش کامیونهای مرسدس بنز همچنین با افتخار اعلام کرده نسل جدید آکتروس در جادههای شهری تا ۵ درصد کممصرفتر از نسل قبلی بوده و در جادهها نیز ۳ درصد کممصرفتر است. این امر عموماً به خاطر آئرودینامیک بهتر و استفاده از اکسل عقب بهبود یافته به دست آمده است.
مهدی
۱۶ شهریور ۱۳۹۷استفاده دوربین به جای اینه از اون دست نوآوری های مزخرف هست که غیر از پیچیده تر شدن و هزینه تعمیرات بیشتر هیچ چیز دیگه ای نداره. یه اینه ساده که راحت تمیز میشه راحت عوض میشه وو وزن خاصی نداره و مقاومتی در مقابل باد نداره چیزی جز مزیت نداره
مزدا
۱۶ شهریور ۱۳۹۷ایده جالبی هستی ولی هزینه اش نسبت به ایینه معمولی خیلی زیاده
فرامرز
۱۶ شهریور ۱۳۹۷حرفتون راجع به پیچیدگی و هزینه درسته ولی دوربین امکانات خیلی بیشتری در اختیار راننده میگذاره مثل دید در شب، جلوگیری از نورهای خیره کننده، دید 360 درجه (در صورت امکان چرخش دوربین یا استفاده از چند دوربین). همچنین نیاز به سنسور نقطه کور هم حذف میشه. ائرودینامیک هم بهتر میشه.
aston martin
۱۶ شهریور ۱۳۹۷اتفاقا برا من همیشه سوال بوده
چطور تو قرن بیست یک کامیون باید نقطه کور داشته باشه؟؟؟
این تکنولوژی باید ظرف یک سال آینده در تمااام برند ها استفاده بشه
حتی ماشین سواری!!
سواریا چرا باید هنوز از آینده استفاده کنن؟ آینه برای تکنلژی 2018 احمقانست
محدودیت در دید
نمایش فاصله ها بصورت غیر واقعی”کم زیاد”
بازتاب نور راننده عقب و کورکردن چشم راننده
اضافه کردن به عرض خودرو و سخت تر کردن رانندگی”اکثر تصادفا برا آینه گرفتنه”
فقط بخشی از معایبشه
مصطفی
۱۶ شهریور ۱۳۹۷پیچیده میشه، ولی حده اقل توی بارون شدید مثل آینه بی استفاده نمیشه، ماشینای سنگین تو روزای بارونی واقعا چیزی تو آینه نمیبینن، تو اروپا هم که زیاد بارون میاد، در کل هم مزایا داره هم معایب
me84
۱۶ شهریور ۱۳۹۷.
دوست من اون پیچیدگی و هزینه های تعمیراتی که میگی، برای کشورهای جهان سومی هستش که هزینه ها براشون اولویت بالاتری نسبت به امنیت و رفاه داره.
اگه اون کشورهای جهان اول هم دیدگاه ما جهان سومیها رو داشتن، الان اونا هم هنوز داشتن ماشیناس 30 سال پیش تولید میکردن و با قیمت 20 برابر تولید به مردمشون میفروختن
me84
۱۶ شهریور ۱۳۹۷.
مقایسه کنید با کامیونهای 1921 که هنوز داره تو جاده ها راه میرن با اون سپرهای بلندشون که هرنوع ماشین سواری از روبرو باهاشون شاخ بشاخ بشه، سپرش مستقیم میره تو ستونهای سواری بدبخت.
net
۱۶ شهریور ۱۳۹۷ولی کابین اسکانیا قشنگتره و حس اوکس بودن میده.دوتا ال سی دی که برای کیلومتر و روی داشبورد هست خوبه ولی حاشیه زیاد داره ال سی دی.این اکتروز رو با کامیونهای پرچمدار اسکانیا و رنو و مان و ولوو از لحاظ زیبایی و تکنولوژی مقایسه کنید
...
۱۹ آبان ۱۴۰۱این ات و آشغالا چی بود مثال زدی
Sajjad
۱۶ شهریور ۱۳۹۷اگه نقاط کور رو ساپورت کنه عالی میشه
s.h
۱۶ شهریور ۱۳۹۷این کا رو یه بار 2 سال پیش ولوو رو fh امتحان کرد
Sajjad
۱۷ شهریور ۱۳۹۷این همه دیسلایک فقط سر تعصب بیش از حده
Mehran✌?
۱۶ شهریور ۱۳۹۷ولوو هم در کانسپتهایی که معرفی کرد آبه جای آینه بغل دوربین گذاشته بود! به نظرم فقط هزینههای نگهداری را بالا میبرد! از نظر تکنولوژی جالبه اما از نظر تجاری حداقل در شرایط فعلی به صرفه نیست!
ایلیا
۱۶ شهریور ۱۳۹۷فکر کنم مرسدس چند انبار پر از این تبلتا داره، رو هرماشینی که میسازه سه چهارتاشو میبنده ،اس کلاس باشه یا کامیون فرقی نداره
s.h
۱۶ شهریور ۱۳۹۷دهنت س.و.س
اره رو هر مماشین یه گونی تبلت میندازه فکر کنم مزایده ای خریده مونده رو دستش
net
۱۷ شهریور ۱۳۹۷چرا تولیدکنندگان کامیونهای پیشرفته اروپایی مثل اسکانیا ،ولوو،مان،رنو ،داف،ایویکو به سیستم صوتی اهمیت نمیدن؟مثلا از بلندگوهای و ساب با مارک خوب استفاده کنن و کیفیت رو بالا ببرن
Danial
۱۷ شهریور ۱۳۹۷باور کنید منم خودم بارها خواستم این کارو برایم اشین خودم انجام بدم ولی ب جز بخش هزینه که البته به اون حد هم زیاد نیست..
اینکه میگم زیاد نیست بسته به امکاناتی که بهم میده منظورمه ینی دیگه نقطه کوری تو ماشینت باقی نمیمونه و این خودش خیلی عالیه خیلی از تصادفاتی که تو جاده ها بین ماشین و موتورسوار ها پیش میادبخاطر همین نقطه کور آینه بغل ماشین ها هستش…
به هر حال صرفه نظر از قیمت مشکل اصلیم دزدیده شدن دوربین ها هست حداقل این فناوری تو کشور ما حداقل تا 50 سال دیگه قابل اجرا نیست خیلی از ماشین های خارجی رو میشناسم که مهد دزد های جا..ش برای دزدیدن دوربین های دید عقبشون هستن چه برسه به دوربین های این تیپی.
مسعود
۱۷ شهریور ۱۳۹۷از نظر نرم افزاری و ترکیب با بقیه سیستم های ماشین هم خیلی میتونه کارآمد باشه.