دنده عقبمرسدس بنز

کراس اوور لوکس مرسدس بنز در 20 سال پیش

شاید امروزه باور اینکه مرسدس زمانی کراس اوور نمی‌ساخت سخت باشد. البته این کمپانی G واگن را دارد اما این خودرو همیشه به عنوان یک اسب کاری پُرنفس شناخته می‌شده نه یک کراس اوور لوکس و البته مدتی نیز در آمریکای شمالی غایب بوده است.


البته همه‌چیز از ۲۰ سال پیش تغییر کرد. در آن زمان مرسدس M کلاس، اولین شاسی‌بلند کراس اوور لوکس ساخته شد. این خودرو در تأسیسات Tuscaloosa آلاباما از خط تولید خارج می‌شد و نواده‌ی آن که امروز با نام GLE شناخته می‌شود هنوز هم در آنجا تولید می‌گردد.


در سال ۱۹۹۷ بسیاری از رقبای کنونی هنوز وارد بازی نشده بودند. ب ام و X5 تنها دو سال بعدتر وارد بازار شد. پورشه کاین پنج سال بعد و آئودی Q7 نیز هفت سال بعد تولید شدند. در آن زمان حتی کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور وجود نداشتند و البته لکسس RX اواخر همان سال تولید شد.


قبل از تولید M کلاس تنها گزینه‌های واقعی برای کسانی که شاسی‌بلندی لوکس می‌خواستند آفرودرهای حقیقی نظیر رنجروور و چندین گزینه‌ی ژاپنی بودند که از تریم هایی لوکس‌تر و نشان‌هایی مرغوب‌تر استفاده می‌کردند. از جمله‌ی این خودروها می‌توان به لکسس LX (ساخته شده بر پایه‌ی تویوتا لندکروزر)، آکورا SLX (شکل گرفته بر مبنای ایسوزو تروپر) و اینفینیتی QX4 (بر مبنای نیسان پث فایندر) اشاره کرد.


این روزها حتی جگوار، بنتلی و مزرانی نیز در این کلاس خودروهایی داشته و رولزرویس، استون مارتین و لامبورگینی نیز به زودی ساخته‌های خود را روانه‌ی بازار خواهند کرد.

البته از آن زمان تاکنون مرسدس محصولات کراس اوور خود را بسیار گسترش داده که از آن جمله می‌توان مدل‌های کوچک‌تر GLA و GLC، مدل بزرگ‌تر GLS و خودروهای کوپه‌ی GLC و GLE را نام برد. به زودی نیز نسل جدید G کلاس معرفی خواهد شد. این خودرو در سال ۱۹۷۹ معرفی شد اما تنها از طریق بازار خاکستری وارد آمریکا می‌شد تا اینکه در سال ۲۰۰۲ به‌صورت رسمی بخشی از محصولات ارائه شده‌ی مرسدس در آنجا شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. ROHAM

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (757 ديدگاه)

    یا بهترین یا هیچ!

  2. amir

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    ML میساختیم وقتی خبری از اسکالید و نویگیتور نبود…

    1. Ali

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (128 ديدگاه)

      زمانی که کلمه ML اختراع نشده بود کمپانی JEEP شاسی بلند میزد(Wagoneer)

      1. #ali.m#

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        کاملا درست گفتی .
        جیپ wagoneer یا همون جیپ اهو در ایران .اولین شاسی بلند لوکس جهان حساب میشه که از سال 1991 تولید میشده.
        متاسفانه بعضی از دوستان بدون هیچ اطلاعی اظهار نظر میکنن و ادعا هم دارن .
        ممکنه این کامنت دوبار نشون داده بشه که دلیلش اینه که سایت برام سخت بالا میاد و برای کامنت گذاشتن هم با مشکل مواجه هستم.مجبورم چند بار یه کامنتو بفرستم.

        1. پرهام

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (741 ديدگاه)

          واگنیر از سال ۱۹۶۳ شروع شده ساختش!

        2. #ali.m#

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          ببخشید (تا )سال 1991 تولید میشه نه( از )سال 1991 اشتباه شد

    2. كوروش

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      و با قدرت هنوز هم می سازنند :)

      یا خودرو المان یا هیچ

    3. Nima

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1659 ديدگاه)

      امیرجون جیپ گرند واگنیر میساختیم که اولین شاسى بلند لوکس دنیا بود وقتى که هیچ کس نمیدونست شاسى بلند لوکس چیه!
      این بنده خدا فقط کادیلاک و لینکلن رو دیده.

    4. ونوم اف ۵

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      شورلت شاسی بلند میزد وقتی هنوز شاسی بلند کسی نمیدونست چیه ( سابربن )

      1. #ali.m#

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        هنوز مونده خیلیا بفهمن امریکا پدر خودرو سازیه دنیاست.

        1. Amir

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          اگه آلمانی ها نبودن اصلا خودرو ساخته نمیشد ????

          بعضی ها بنز به این بزرگی و اون همه داستانش رو فراموش کردن !!!

        2. كوروش

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1129 ديدگاه)

          پدر خودروسازی !!!!!!!؟

          بیخیال دوباره ….

        3. #ali.m#

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          مجید جون اگر بر مبنای شما باشه که نیکولاس جوزف کوگنو پدر خودرو سازیه پس فرانسه پدر خودرو سازی دنیاست ؟؟!!!!
          به اولین ها نیست .

        4. amir

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          یک ساعته دوستان عشق ماشین امریکایی دارن بحث ” اولین SUV لوکس ” رو میکنن که نمیدونم فلان مدل جیپ بوده
          .
          برای همین بحث اولین ها رو مطرح کردم
          .
          خودمم قبول دارم همه چیز اولین بودن نیست
          بلکه بهترین بودن هم مهمه
          .
          و خودروسازان آلمانی هم اولین هستند و هم بهترین ….
          بلانسبت شما اگر تمام متعصبین پدال هم جمع بشن نمیتونن این واقعیت رو تغییر بدن …

  3. Saman

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (177 ديدگاه)

    بنز m کلاس نسل اول طراحی خارجی خوبی نداشت و بیشتر شبیه ون بود تا suv و مهندس فرهاد کاشانی نویسنده محترم مجله ماشین از کیفیت بد این بنز ناراضی بود و رنجروور را به m کلاس ترجیح داده بود و در مقاله ای در مجله ماشین به تمام موارد کیفیت بد بنز m اشاره کرده بودن :-)

    1. asa

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (569 ديدگاه)

      اگر هنری فورد نبود کارل بنز با زنو بچش باید ۲۴ ساعته تو حیات خونشون کار میکرد تا بتونن یک ماشین درست کنن که حتی پیچ و مهره هاش با ماشین قبلی یکی نبود ??
      اگر هنری فورد نبود اتومبیل جایگاه ماشین های پرنده را داشت که ساخته شدن ولی هرکسی نمیتونه داشته باشه.??
      اگر آمریکا نبود هروقت کارل بنز مریض میشد تولید خودرو هم متوقف میشد.????
      اره ما آمریکایی بازا یک همچنین کسایی هستیم. ????

      1. #ali.m#

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        متاسفانه المانی باز ها میخوان همه چیز رو وارونه بگن اگر بر مبنای اوناباشه جوزف کوگنو که پدر خودرو سازی دنیاست فرانسویه پس با منطق اونا فرانسه باید پدر خودروسازیه دنیا باشه?
        اما حقیقت اینه که امریکا پدر خودرو سازیه و بس من خودم ژاپنی بازم ولی حقیقت اینه و باید قبول کرد.

        1. amir

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          دوست عزیز
          این بحث پدر خودروسازی دنیا رو شما مطرح کردی و گفتی که امریکایی ها هستند ( که من 100در100 باهاش مخالفم )
          خودت این بحث رو مطرح کردی ، چرا میای حرف تو دهن ما میذاری و بر مبنای همین حرف به ما میگی متعصب ؟؟؟؟!!??????
          اسم این جوزف کنگو !! اصلا تا حالا به گوش من نخورده.

          پدر خودروسازی دنیا به نظر من هنری فورده.
          اولین خودروساز جهان هم بنزه ، همه هم قبول دارن ،

          ارزش بنز اینه که شرکتی پایه گذاشته که هنوز چابرجا و بسیار قدرتمنده.

          در ضمن یک زمانی بله ، امریکا وارث صنعت خودروسازی بود ، یک زمانی هم انگلستان قوی ترین امپراتوری تاریخ بود . و یک زمان ایران بزرگترین قلمرو در جهان رو داشت. زمانی که از هر 10 ماشینی که در جهان وجود داشت 8 تاش رو GM می ساخت ، اما اون دوران خیلی خیلی خیلی خیلی !!! وقته که به تاریخ پیوسته. حالا چه شما خوشت بیاد و چه نیاد دوست خوبم.

          شما به قول خودت ژاپنی بازی ، هر جور دوست داری میتونی فکر کنی ، ولی بهت پیشنهاد میکنم اینقدر به این مرزبندی ها و یارکشی های مسخره ای که یه عده خیلی وقت پیش در پدال با اسامی آلمانی باز یا امریکایی باز یا ژاپنی باز یا … راه انداختن دامن نزنی. ( منظورم شخص خاصی نیست چون واقعا نمیدونم شروع کننده ی این داستان کی بوده. )

          در تمام سایت های خارجی هیچ وقت این اسامی و القاب به گوشم نخورده
          کسی میتونه خودش رو آلمانی باز بدونه که در 20 سال مثلا 5 میلیارد درآمد داشته و مثلا 8 تا ماشین خریده ، همه محصول بنز یا BMW ، در حالی که میتونسته مثلا لکسوس بخره و هر بار از روی عشق و علاقه ی خودش به سمت ماشین المانی رفته.
          این جور فردی شاید در بین تمام کاربران پدال وجود نداشته باشه.
          من و شما الکی خودمون رو با این القاب مسخره کردیم !
          من و شما ول معطلیم !!
          من که ماشین آلمانی ندارم.
          اون کسی هم که ماشین امریکایی یا ژاپنی داشته باشه به شرطی میتونه خودش رو امریکایی باز یا ژاپنی باز بدونه که بار ها در موقعیت انتخاب بین ماشین ژاپنی و مثلا آلمانی قرار داشته و ژاپنی رو انتخاب کرده.
          در حالی که اکثر کاربران پدال به دلیل قیمت ارزون تر ماشین های ژاپنی سراغشون رفتن و اگر مثلا به جای 150 میلیون میخواستن 500 میلیون داشته باشن ، شک نکن که به جای تویوتا کرولا میرفتن سراغ بنز C class .

          حتی اینکه من بخوام خودم رو یک آلمانی باز بدونم برام خنده داره.
          من فقط یک علاقمند به دنیای خودرو هستم ، حالا ماشین های المانی رو بیشتر دوست دارم. همین و بس….

        2. amir

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          آلمانی باز اون کسیه که تا الان 20 مدل بنز داشته ( حالا یا خودش و یا نزدیکانش).
          ژاپنی باز اونیه که 400000 دلار واسه LFA داده و کاملا از انتخابش راضیه.
          نه من و شما و کاربران این سایت….
          خواهشا اینقدر مرزبندی نکن….
          ما همه رفیقیم با هم…

        3. كوروش

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1129 ديدگاه)

          حقیقت اینه که سواد شما در این زمینه بسیار ناقصه برتر بودن مهمه که المانی ها بی رقیب هستند ….

      2. NSX

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (544 ديدگاه)

        ببین بعد از بیشتر از یک قرن به کارل بنز چیا میگن. واقعا جالبه. حق بعضیا بود که بدون ماشین تو گرما و سرما مسافت وحشتناک برن اینور اونور تا دیگه همچین حرفایی نزنن

  4. ali.m

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    و rx بزرگ که در سال 1998معرفی شد .
    و با ورود RX به بازار، گروه جدیدی از اتومبیل به نام کراس اوور معرفی شد.
    یه جا میخوندم زمانی که نسل دوم ار ایکس معرفی میشه که خودروی جذابی مثل x3 تازه معرفی شده بوده و بسیار هم پر طرفدار بوده اما rx از 2008میشه محبوب ترین شاسی بلند لوکس در بازار امریکا .

  5. Sina

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (384 ديدگاه)

    مگه آون زمان سیستم تهویه برقی نبوده؟

  6. ونوم اف ۵

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    پدال جان چرا دسترسی به سایت مشکل شده نکنه داری فیلتر میشی

  7. ونوم اف ۵

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    راستی پدال بخش نظرات خودروهای اسپرت غیر فعاله

  8. شهاب

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این همه بحث و نظر !! یه نفر نگفت این ماشین اصلا کراس اور نیست و SUV هست ! SUV با کراس اورکه فقط برای شهر و آسفالت ساخته شده یه فرقهایی داره !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا