بسیاری از کودکان دستپروده مکتب صنعتی دیترویت در اواخر قرن بیستم در امریکا، بر اساس گفتههای معلمانشان به این موضوع باور دارند که «هنری فورد» پدر اتومبیلهای بنزینی کنونی است. البته که آنها در اشتباه هستند؛ چرا که «فورد»، حتی در ایالات متحده نیز با «اولین اتومبیل» فاصله زیادی داشت. اگر این معلمان شریف برای چند دقیقه، نقاب خود را بردارند، به آسانی میتوانند بین «ایجاد محبوبیت» و «ساختن» اتومبیلهای بنزینی تمایز قائل شوند. در بحث «اولین اتومبیل» شاید کمتر کسی به اندازه «کارل بنز» سزاوار این عنوان باشد؛ کسی که سهچرخه بنزینی خودش را با نام «پتنت-موتورواگن»، اولین بار در سال ۱۸۸۵ ارائه کرد.
«بنز» با اعتقاد بر اینکه دست به یک نوآوری شگرف زده، در ۲۹ ژانویه ۱۸۸۶، اختراع خود را با عنوان «وسیله نقلیه با پیشرانه بنزینی» در اداره اختراعات جرمن ایمپریال در برلین با شماره DRP 37435 ثبت کرد. البته در این بازه زمانی رقبایی مانند «گاتلیب دایملر»، براداران «دوریا»، «جورج سلدن» حضور داشتهاند، ولی اختراع «بنز» به عنوان بهترین تاریخ رسمی برای تولد اتومبیل مدرن باقی مانده است؛ وسیلهای که بهتازگی به ۱۳۰ سالگی رسیده است. «بنز» این وسیله نقلیه را که به دلایلی واضح، «پتنتواگن»، «پتنت-موتورواگن» یا به شکلی سادهتر، «پتنت موتور کار» نامیده شده، اولین بار در سوم جولای ۱۸۸۶، در «رینگستراسه» مانهایم آلمان به نمایش گذاشت. این وسیله که از یک موتور تکسیلندر ۹۵۴ سیسی چهار زمانه در عقب برای پیشرانه بهره میبرد، کمتر از یک اسببخار قدرت به همراه داشت و با حدود ۴۰۰ دور در دقیقه در این موتور، میتوانست حداکثر سرعتش را به ۱۶ کیلومتر بر ساعت برساند. در این «اتومبیل»، یک شاسی لولهای فولادی و پنلهای چوبی در کنار سیستم انتقال قدرت زنجیری و چرخهای با پرههای بزرگ به کار رفته بود. شاید «کارل بنز» در آن روزها کمتر از حساسیت طراحیاش و الهامات آن بر زمانی بیشتر از یک قرن در آینده، باخبر بود. با اینکه گردش کوتاه «بنز» در مانهایم باعث شده که تا اندازهای، محل زادگاه این وسیله در تاریخ ثبت شود، ولی یک مسافرت برنامهریزینشده توسط «برتا»، همسر «بنز»، در سال ۱۸۸۸ باعث شد تا این وسیله نقلیه موتوری برای استفادههای روزانه به کار گرفته شود. بنز پس از معرفی «پتنت-موتورواگن»، به توسعه و بهینهسازی آن ادامه داد و در سال ۱۸۸۸، سومین نسخه بازنگریشده از آن را تکمیل کرده بود و به شکل منطقی، از نام «مدل III» برای آن استفاده میکرد. در ماه آگوست همین سال، «برتا» به همراه پسرانش «اوگِن» و «ریچارد»، «بنز» را برای یک مسافرت ۱۲۰ مایلی (۱۹۳ کیلومتری) تنها گذاشتند و مسیر مانهایم تا فورزهایم را برای دیدار با مادربزرگ با مدل III پیمودند. در نتیجه، کارآیی این وسیله نقلیه موتوری برای استفادههای روزمره اثبات شد. امروزه، مسیر «برتا بنز مموریال» در بَدِن ووتنبرگ میتواند مقصد بسیار خوبی برای گردشگری باشد. در نهایت، «بنز» با «گاتلیب دایملر» ارتباط برقرار میکند؛ کسی که دارای یک کالسکه موتوری در سال ۱۸۸۶ است، ولی اولین اختراع را به نام خود ثبت نکرده است. این دو، انقلابی در دنیایی اتومبیل آغاز میکنند و رکوردها، پیشرفتهای ایمنی و شهرت زیادی در این صنعت بهدست میآورند. وسیله نقلیه موتوری «کارل بنز» و کالسکه موتوری «گاتلیب دایملر» هماکنون در موزه مرسدسبنز واقع در اشتوتگارت آلمان به نمایش گذاشته شدهاند.۲۷ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
احسان
۱۲ بهمن ۱۳۹۴به این اسامی دقت کنید. فعلا اینا به یادم میاد:
کارل بنز
دایملر
نیسان
تویودا
دایهاتسو
اتوره بوگاتی
فورچیو لامبورگینی
انزو فراری
هنری فورد
آدام اوپل
سیتروئن
پینینفارینا
پونتیاک -فیسکر-مایباخ-مورگان- پاگانی-سوبارو – سوزوکی – – هوندا
یاد و خاطره شون گرامی
هیچکدوم خاورمیانه ای نیستند.
خاورمیانه همیشه تو جنگ بوده.
احسان
۱۲ بهمن ۱۳۹۴من ببخشید ولی یکی از اصلی ها یادم رفت
فردیناند پورشه
سامان اذری
۱۲ بهمن ۱۳۹۴کارل بنز اگه 2 رکعت نماز می خوند ثوابش بیشتر بود
??
:)
mohsen
۱۲ بهمن ۱۳۹۴نماز و اسلام افتاد دست من و شما مطمئن باش یکی مثل حضرت علی واسه ژاپنیا بود اونا الان مارو به عنوان باکتری هم حساب نمیکردن
king 918
۱۲ بهمن ۱۳۹۴باور کن میخواستم بت بگم گفتم ولش کن الان یادش میاد …………
احسان آرسنالی
۱۲ بهمن ۱۳۹۴شرمنده دادا
اولش گفتم که فعلا اینا یادم میاد.
بعد از ثبت نظر پورشه یادم افتاد.
کامنت های پدال با اندرویید ویرایش نمیشه یا ماله من اینجوریه؟ با کامپیوتر ویرایش میشه
با کروم اندروید میام
کارشناس
۱۲ بهمن ۱۳۹۴خاورمیانه را همونا برای تامین منابع صنایعشون به جنگ و تفرقه انداختند…
مرگ بر استعمار
انگلیس: پاکستان، فلسطین، اردن و …
فرانسه: الجزایر و …
ایتالیا: لیبی و …
mohsen
۱۲ بهمن ۱۳۹۴والا هر چقدر که فکر میکنم میبینم خودمون کردیم که لعنت به خودمون ما به تاریخ نگاه میکنیم میگیم اه بابا طرف بی لیاقت بوده کشور و فروخته اون یکی جاسوس بوده اگرم دانشمندایی بودن که اسم امروز ایران تو دنیا واسه خاطر اوناس ارزش کارشون و یه مشت شاه …. از کجا میدونست؟ اصلا الان کی میدونه اون موقع رازی الکل ساخته یکی نیموده بگه بیا جاشو بدم زیاد بزن از اینا پول بدم زیاد بیمارستان بساز یا وقتی مرده تشریح میکرده ملت میگفتن بی دین شده و ما به اونا الان میخندیم ولی الانم کارهایی میکنیم که بعد از به ماها میخندن…
عامل همه بدبختیا خلاصه خودمونیم
المان بعد جنگ جهانی بد تر از 8سال بعد جنگ ما بود ولی خودش خودشو ساخت
همه اینطورن تو محدودیت ها اوج میگرن چون انسان بالفطره راحت طلب هس اگه زور سرش نباشه 1cm حرکت نمیکنه
این دکترارو ببین حتی خفناشون اسماشون چقدر دهاتی هس قدرت رستم و …. اینا بچه ی دهن این شدن کامبیز و مانی و سوشی مال شهره
ما چیکار کردیم تحریم شد گفتیم دیگه میمیریم تاجر گفت تحریم مجبورم چینی بیارم مسئول گفت تحریم هس همش یه مشت دروغ یه مشت خالی بندی …
الانم گیرم اصلا امریکا یا همه با ما جون جونی شن هدفشون فقط سر کیسه کردن ماس وقتی ما به خودمون رحم نمیکیم اونا به ما میخوان رحم کنن
AliASg
۱۳ بهمن ۱۳۹۴خاورمیانه رو همین تفکری که شما داری عقب انداخت …
moein
۱۲ بهمن ۱۳۹۴چرا داداش داشته همین ایران خودرو رو رو برادران خیامی درست کردن که بعد از انقلاب تمام اموال ازشون گرفته شد و به زیر نظر دولت در اومد و شد این گند کاری قبل از انقلاب بعد از تویوتا به انواع بزرگ ترین و با کیفیت ترین خودرو ساز آسیا انتخاب شد و ماشین ها بنز و… رو تولید کردن
وقتی مال مفت و بی زحمت زیر دست یکی بیوفته همین میشه دیگه قدرشو نمی دونه
شرکت سایپام ماشین های خوبی تولید می کرد که با سهام سیتروئن ساخته شد که بعد از انقلاب تمامش ازش گرفته شد و دست خالی از ایران رفت حالا بعضی میان می گن چرا پژو یک شبه ایران رو ترک کرده به چه حقی این کار رو کرده .
تمام این حرکاتی که الان داره سرمون میاد حاصل رفتار خودمونه داداش
حیف که دیگه کاری نمیشه کرد
اشکان
۱۲ بهمن ۱۳۹۴شما ها یادتون نمیاد….ویران خودرو و سایپا هم اونموقع داشتند برنامه ی بدبخت کردن ملت ایران رو در آینده ی دور میریختند…..
رامکال
۱۲ بهمن ۱۳۹۴آهه ه ه ه چقدر زود گذشت 130 سال!!!!! (شوخی)
واقعا درود بر کارل بنز و کارل بنز ها خدا رحمتش بکنه.
درود بر آلمانی ها که دین بزرگی بر علم و فناوری و دنیای صنعت دارند.
Archi KHAN
۱۲ بهمن ۱۳۹۴انشاله 130 سال دیگه جشن ورشکستگی ایران خررو را بیگیرن آیندگان …
mohammad
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ایران خودرو ورشکست شده ولی اعلام نمیکنن. بدهیش به بانک خیلی بیشتر از داراییشه.
اینو جمعه همین هفته ای که گذشت تو برنامه غیرمحرمانه شبکه 2 اعلام کردن
BMW ///M
۱۲ بهمن ۱۳۹۴فقط ۱۳۰ سال از تولید اولین ماشین و شکل گیری خودرو میگذره.
واقعا صنعت ماشین چقدر سریع داره حرکت می کنه.
Mehrbod
۱۲ بهمن ۱۳۹۴چهره “برتا” (برتا رینگر) که همسر کارل بنز بوده است ، در متن گنجانده شده است .
ایشان نود و پنج سال هم عمر کرده و از نظر مالی شوهرش را پشتیبانی می کرده و اولین نفری بوده که سوار بر نخستین خودرو بنزین سوز و اولین بنز جهان !! ، مسافت طولانی را پیموده است . پس اولین راننده خودرو ، زن بوده است ..!
(*مهرداد*)
۱۲ بهمن ۱۳۹۴اولین شرکت و برندی که اتومبیل را به صورت خط تولید در کارخانه ایجاد کرد فورد بوده …و همچنین اولین برندی که اتومبیل را به نقاط دیگر جهان صادر کرد هم فورد بوده …
علی
۱۲ بهمن ۱۳۹۴اولین کمپانی ای که وانت دف جلو تولید کرد هم سایپا بود!!! D:
خلاصه هر کسی این وسط یه اولین برای خودش پیدا کرده بهش خوشه
هرچند این اولین ها هویت یه کمپانی رو تشکیل میده ولی به نظر نمیاد تفاخر به گذشته اونم از نوعی که ما ایرانیها هم اغلب گرفتارشیم راه چاره باشه.
(*مهرداد*)
۱۳ بهمن ۱۳۹۴خیلی راحت میتونی تو اینترنت و گوگل یه سرچ ساده کنی و ببینی که اینایی که گفتم صحت داره یا نه …بنده مثله بعضی علما بدون مطالعه چیزی نمیگم …!
كوروش
۱۲ بهمن ۱۳۹۴بنز واقعا پدر این صنعته نه فقط بنز بلکه المان فقط و فقط هم با تلاش به اینجا رسیدن و در همین جایگاه موندن همیشه اولن ( ژاپن و چین و کره هم بخاطر تلاششون اینقدر موفقن) شما نگاه کن امریکا و فرانسه هم یه زمانی ابر قدرت دنیایی خودرو بودن ولی حالا (قبل از تسلا) مثل بقییه کشورا خودرو می زنند اصالت دارند ولی خب دیگه تو تکنولوژی برتر نیستند
ولی دقیقاً المان هر فناوری که رو می کنه فردا شرق و غرب رو خودرو هاشون پیاده می کنند
و دنیا در حال تلاش روز و شب ولی ما همچنان فقط و فقط حرف می زنیم مثل برنامه های صداو سیما فایدش چیه ما که نفمیدیم ؟؟؟؟؟!
Nima
۱۲ بهمن ۱۳۹۴داداش انقدر نوشتم که بخونی (بازم هست)
در میانه قرن بیستم نام کادیلاک در محدوده ایالات متحده به نامی مترادف با کیفیت بالا تبدیل شد. عبارتهایی نظیر کادیلاک ساعتها اشاره به برند رولکس دارد. شعار فعلی کادیلاک این است: زندگی، آزادی و کار. این شعار به حقوقی اشاره دارد که در بیانیه استقلال ایالات متحده شرح داده شدهاست.
کادیلاک به تعریف مهندسی پیشرفته، تجمل و سبک در آغاز صنعت خودروسازی کمک نمود و خودروهای کادیلاک به عنوان خوش ساختترین خودروهای جهان شناخته شدند. تولید دقیق برای قابلیت تعویض پذیری قطعات به صورت واقعی، یکی از اولینهای صنعت در سال ۱۹۰۸ میلادی بود.
کادیلاک اولین تولید کنندهای بود که اتومبیلهایی با اتاق کاملا بسته تولید نمود(سال ۱۹۱۰ میلادی).
در سال ۱۹۱۲ میلادی کادیلاک اولین تولید کنندهای بود که سیستم الکتریکی شامل راه اندازی، روشنایی و استارت را به خدمت گرفت.
در سال ۱۹۱۵ میلادی آنها اولین خودروسازی بودند که خنک سازی موتور را به کمک ابزارهای دما سنجی انجام دادند و در سال ۱۹۲۲ میلادی اولینی بودند که کنترل حرارتی کاربراتور موتور را معرفی نمودند.
کادیلاک همچنین اولین خودروسازی بود که موتورهای هشت سیلندر بالانس را ساخت(۱۹۲۳ میلادی).
در سال ۱۹۱۲ میلادی کادیلاک اولین خودروسازی بود که سیستم راه اندازی الکتریکی (استارت) را به صورت استاندارد ارایه مینمود. این سیستم توسط چارلز کترینگ توسعه داده شد و به عنوان ابزار راحتی برای بانوان راننده به بازار عرضه شد.
در سال ۱۹۱۰ کادیلاک اولین کمپانی بود که موفق به تولید اتومبیلی شد که اتاقک آن کاملا متصل به شاسی اش بود.
در سال ۱۹۲۷ کادیلاک نخستین شرکت در جهان شد که طراحان صنعتی اش را به طراحی بدنه خودرو تشویق کرد.
در سال ۱۹۲۸ کادیلاک نخستین سیستم تعویض دنده با استفاده از چرخ دنده را تولید کرد که تحول عظیمی در صنعت خودرو به حساب میآمد.
کادیلاک نخستین شرکتی بود که اتومبیلی با سقف تمام فلزی تولید کرد که بسیار امن تر و بی صداتر از سایر سقفهای آن زمان که از چوب و چرم ساخته میشد بود.
در سال ۱۹۴۱ کادیلاک نخستین خودروی لوکس جهان با دندهٔ اتوماتیک را تولید کرد.
در بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ کادیلاک با سرمایه گذاری که کرد توانست نخستین موتور ۱۶سیلندر جهان را طراحی کند، همچنین در بین همین سالها کادیلاک اولین موتور ۱۲سیلندر جهان را نیز تولید کرده بود.
از دیگر ابداعاتی که که کادیلاک وارد صنعت اتومبیل سازی جهان کرد سیستم تهویهٔ هوای داخل اتومبیل بود، این سیستم که به صورت خودکار قادر بود خود را با شرایط محیط وفق دهد در سال ۱۹۶۴ بر روی اتومبیلهای کادیلاک به کار گرفته شد.
در سال ۱۹۳۴ کادیلاک انقلاب بزرگی را در خط تولید اتومبیل ایجاد کرده بود، در این سال مخترعی به نام هنری اف. فیلیپس دستگاهی را به بازار عرضه کرد که به صورت خودکار میتوانست پیچ و مهرهها را محکم نماید. کادیلاک اولین خودرو ساز جهان بود که از تکنولوژی فیلیپس استفاده کرد.
و موتور های نورث استار(اوج تکنولوژی موتور) و کادیلاک اولین ماشینی بود که از ایربگ توی سال های 1974 استفاده کرد.
همچین آمریکا رو با فرانسه مقایسه میکنی انگار سه غول خودروسازی آمریکا رو نمیشناسی؟
آمریکا هم فقط تسلا نیست تا دهه 40 70درصد خودرو های بازار آمریکایی بودن.
جدیدا هم کلی تکنولوژی دادن بیرون (آخریش همین آینه کادیلاک و سیستم صوتی خاصش) و صندلی لینکلن و اتاق ساکت فورد با پکیج vignale
(*مهرداد*)
۱۳ بهمن ۱۳۹۴آمریکا همین الان هم ابرقدرت خودروسازی هست …
خسته شده
۱۳ بهمن ۱۳۹۴خب باشه یا نباشه آلمان باشه یا نباشه برای ما چه حاصل هر کاری میکنن برای خودشونونو مردمشون میکنن و بس من نمیدونم الان ژاپن این همه پیشرفت کرده یا بکنه یا نمیدونم فرانسه و برزیل پیشرفت کنن یا ترکیه و آفریقای جنوبی پیشرفت کنن چه سودی برای ما داره که این همه به خاطراونا باید در سر و کله خودمون بزنیم اگه قرار به پیشرفت ما باشه که دویست سال فرصت داشتیم تا درست بشیم دقت کنید اگه در این دویست سال شانسی چند نفر و داشتیم که کار درستی هم کردن و میخواستن بکنن چه بلایی سرشون اومد یکی کشته شد یکی و تبعید شد یکی و آواره شد و یکی زندانی اینارو هیچ دول خارجی و انجام نداد فقط خودمون خواستیم که کشته بشن تبعید بشن آواره بشن زندانی بشن تاریخ همیشه برای ما تکرار شده ما باید تاریخ و عوش کنیم تاریخ داره همیشه مارو تغییر میده چون از چشم و گوش و زبان و عقل نمیخوایم کار بکشیم هیچ کشوری الکی قوی نشد و سطح زندگی و معیشت مردمش بالا نرفت جز اینکه جان برادر کار کرد
احمد باقری
۱۲ بهمن ۱۳۹۴واقعا یکی از بهترین اختراعات بود.
ALIUnited
۱۲ بهمن ۱۳۹۴بنز از اول خاص بوده تا الان
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۳ بهمن ۱۳۹۴درود . البته این را باید اضافه کرد که در سال های قبل از 1900 بر اساس شواهد ، میشه گفت که بزرگترین خودروساز دنیا بود .
(*مهرداد*)
۱۳ بهمن ۱۳۹۴طوری نمیشه اگه موقع نظر دادن یه کم مطالعه داشته باشیم ….و احساسی چیزی ننویسیم …همچنین واقعیات را در نظر بگیریم و نظر شخصی را به عموم تحمیل نکنیم …