نیم قرن پیش، مرسدس R107 رویکردی بسیار مشابه SL جدید کنونی را ارائه کرد و حالا خواهیم دید که پس از ۳۶ سال، چه چیزهایی تغییر کرده و چه چیزهایی ثابت مانده است.
در طی نزدیک به ۷۰ سال، مرسدس SL از یک خودروی مسابقهای به یک کروزر راحت تبدیل شده و جدیدترین نسل آن، ویژگیهای هردو سمت را باهم ترکیب کرده است. این خودرو با کد R232، حالا محصول اختصاصی AMG محسوب میشود و برای اولین بار از زمان نسل R107 دههٔ ۷۰ و ۸۰، به یک رودستر ۲+۲ تبدیل شده است. نیم قرن پیش، R107 رویکردی بسیار مشابه SL جدید کنونی را ارائه کرد. این خودرویی اسپرتتر از قبل بود، برای اولین بار با پیشرانهٔ V8 ارائه شد و کابین لوکستر و جادارتری داشت. ازاینرو، تصمیم گرفتیم دو نسل R107 و R232 مرسدس SL را به ملاقاتی خانوادگی دعوت کنیم تا ببینیم طی ۳۶ سال چه چیزهایی تغییر کرده و چه چیزهایی همچنان ثابت مانده است.
SL کلاسیک
خودروی قدیمی جمع ما یک 560SL مدل ۱۹۸۷ است که در کنار مدل امروزی بسیار شیک به نظر میرسد. این خودرو همچنین ابعاد بزرگی هم دارد تا جایی که تنها حدود ۱۳ سانتیمتر کوتاهتر و کمعرضتر از همتای امروزی خود است. برخلاف R232، در این SL قدیمی خطوط تهاجمی دیده نمیشود و رویکرد مستطیلی در طراحی بیرونی، ظاهر خودرو را جاودانه کرده است. خودروی آزمایشی ما نمونهای دونفره بود زیرا از R107 تعداد کمی با صندلیهای عقب سفارشی ساخته شد.
این 560SL حدود ۱۷۸ هزار کیلومتر کار کرده است. به همین دلیل در کابین خودرو نشانههایی از کهنگی مثل فرسودگی چرمها دیده میشود. 560SL در بین تمام مرسدس بنزهای دودر دهه ۸۰ میلادی، بزرگترین پیشرانه V8 را داشت. یک غول ۵.۶ لیتری که ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. 560SL در سالهای پایانی عمر طولانی R107 ارائه شد و به همین دلیل، از گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکرد که در آن سالها تا حدودی قدیمی به نظر میرسید.
SL مدرن
SL جدید R232 پس از SLS، AMG GT و AMG GT چهاردر، چهارمین مرسدسی محسوب میشود که بهطور اختصاصی توسط AMG ساخته شده است. این خودرو که روی شاسی فضای آلومینیومی ساخته شده است، با نسل قبلی SL هیچ اشتراکی ندارد.
R232 در مدل SL43 با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر ارائه میشود اما نمونهٔ آزمایشی ما SL63 با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو است که ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این ارقام بیش از دو برابر بیشتر از SL کلاسیک هستند. همین موضوع در مورد گیربکس هم صدق میکند زیرا R232 به گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است. چیز دیگری که در این خودرو نسبت به R107 دو برابر شده، چرخهای محرک است زیرا SL63 از سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic بهره میبرد.
شباهتها
شاید فکر کنید بیش از سه دهه اختلاف سن، تفاوت بزرگی در پرفورمنس و تکنولوژی این دو ماشین را باعث شده است اما رفتارهای روزمرهٔ دو خودرو شبیه به هم احساس میشود. 560SL یادآور کاری است که کروزرها در گذشته انجام میدادند یعنی سواری راحت با حداقل سروصدا. خودرو گویی روی جاده شناور است و لاستیکهای فاق بلند دستاندازها را پیش از آنکه به کابین راه پیدا کنند از بین میبرند. SL63 هم هرچند سواری بسیار سفتتری دارد اما در نرمترین حالت تعلیق، انعطافپذیریای که از خودروهای اسپرت امروزی انتظار میرود را ارائه میکند.
فرایند باز و بسته کردن سقف نیز در هردو خودرو نامناسب است. در 560SL برای این کار به ابزار خاصی نیاز است تا بتوان چفت سقف در دو طرف کابین را شل کرد. سپس باید کاور پشت صندلی راننده را رها و کل این تشکیلات را در دو سمت خودرو تا کرد تا زمانی که صدای کلیک به گوش برسد. اگر بخواهید این کار را بهتنهایی انجام دهید حداقل دو دقیقه طول خواهد کشید. باز شدن سقف در SL63 سریعتر بوده و بهطور کاملاً خودکار در حدود ۱۵ ثانیه تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت جمع میشود اما کنترلهای سقف در نمایشگر لمسی تعبیه شدهاند که کار با آن دشوار خواهد بود.
تفاوتها
هرچند این دو SL شباهتهایی دارند اما ۳۶ سال پیشرفت را نمیتوان نادیده گرفت. مغز الکترونیکی هوشمند SL63 امکان تنظیم تقریباً همه چیز را مطابق با سلیقهٔ راننده فراهم میکند. در این خودرو همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک متغیر، تعادل جلو و عقب را بر اساس حالت رانندگی تنظیم کرده و حس چابکی محرک عقب را همراه با کشش و پایداری ناشی از انتقال نیرو به چرخهای جلو فراهم میکند. یکی دیگر از ویژگیهای مدرن این ماشین سیستم فرمان گیری چرخهای عقب است و سیستم کنترل سواری فعال هم خودرو را در پیچها کاملاً پایدار نگه میدارد. ازآنجاییکه AMG سازندهٔ ماسل کارهای اروپایی است، SL63 از چهار سر اگزوز عقب خود با صدای رعدآسای V8، سمفونی جذابی را برای سرنشینان مینوازد. بهطورکلی، R232 خودروی بسیار توانمندی است اما جذابترین رانندگی را در این کلاس ندارد.
البته 560SL هم در سال ۱۹۸۷ چابکترین سواری را نداشت زیرا این ماشین درواقع نقش یک گرند تورر لوکس با سواری آرام را بازی میکرد. در اینجا هم مطمئناً وقتی پدال گاز تخته شود، صدای جذابی از هشت سیلندر بلند خواهد شد اما نه بهگونهای که سرها را از یک کوچه آنطرفتر بچرخاند. فرمان وزن خوبی دارد که برای اعتماد به واکنشهای خودرو کافی خواهد بود. هنگام تخته کردن گاز، دماغه مثل قایق بالا میآید اما هیچ اثری از هرزگردی و جلبتوجه چرخهای عقب دیده نمیشود.
داخل
کابین 560SL فضای شیک دهه هشتادی دارد. در اینجا همه چیز قهوهای است و چیزی برای حواسپرتی وجود ندارد. آمپرهای آنالوگ کاملاً خوانا و واضح هستند و صندلیهای لوکس R107 با اینکه از ماساژور خودروهای مدرن بیبهرهاند اما در رانندگیهای طولانی بسیار راحت خواهند بود. در داخل R232 تنها چیزی که شبیه مدل قدیمی به نظر میرسد چهر دریچهٔ تهویهٔ دایرهای در بالای داشبورد است. صفحه آمپر دیجیتالی خودرو کاملاً قابل تنظیم است، تودوزی چرمی مشکی کاملاً نرم است و صندلیها با توجه به ماهیت اسپرت SL63 بهخوبی از بدن پشتیبانی میکنند ولی به دلیل قیمت بسیار بالای این رودستر آلمانی، از دیدن چند قطعهٔ پلاستیکی روی کنسول مرکزی و پانلها متعجب شدیم.
زمانهای مختلف، اهداف متفاوت
560SL زمانی که به بازار عرضه میشد، حدود ۴۸ هزار دلار قیمت داشت که با احتساب تورم معادل ۱۳۰ هزار دلار امروز است. اکنون اما ارزش این خودرو بسیار کمتر شده و میتوان نمونههای تمیزی مثل خودروی آزمایشی ما را با قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار پیدا کرد. SL63 اما نسبت به سلف خودرو بسیار گرانتر شده است و نمونهٔ آزمایشی ما حدود ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد. هرچند R232 از برخی جهات از الگویی که R207 در دههٔ ۷۰ و ۸۰ ارائه کرد دور شده اما SL63 هنوز هم یک کروزر عالی خواهد بود که سرنشینان خود را با محیطی لوکس احاطه میکند و سطح پرفورمنس پورشه ۹۱۱ توربو را به خریداران SL هدیه میدهد.
blackwing
۲۵ مهر ۱۴۰۲سوال اینجاست ، نسل جدید AMG GT این وسط چیکار میکنه !!؟ 🤷🏻♂️🤦🏻♂️
کولول خودرو شناس
۲۵ مهر ۱۴۰۲وقتی به مانیتور sl 63 نگاه میکنم فکر میکنم که چرا همچین ماشینی به همچین مانتوری نیاز داره؟
خودرو کروک که اکثرا سقفش بازه تو نور مستقیم خورشید چه دردی می خوره؟ یعنی دلیل خاصی داره؟
تازه حاشیه های مانیتور هم نسبت به سری s و سری a خیلی بیشتره به نوعی رزولوشن پایین تری داره
ولی در عوض 560 sl😍😍
مازیار
۲۵ مهر ۱۴۰۲چراغهای اروپایی برای بنز کلاسیک قشنگ تره اما این رنگش خیلی خوبه
R@min
۲۵ مهر ۱۴۰۲۹۱۱ و سری ۸ بسیار بهتر از این مدل هستن و از تبلت تسلا هم کپی نکردن. حتی کوروت E ray هم که اصلا دوسش ندارم از این مدل ارزش خرید خیلی بیشتری داره.
MehdiTurbo
۲۶ مهر ۱۴۰۲دقیقا مزخرف ترین طراحی بنز همینه
کلا طراحی تبلتی مزخرف حالا چه میخواد بنز باشه که کپی کرده باشه چه رولزرویس چه بنتلی چه لامبورگینی
دلیلشم سود بیشتر
امیدوارم بنز و خودروهایی این چنینی تو نسل بعد از این طراحی مزخرف تبلتی دست بردارن
اصلا از بنز بعید بود کابینش مثل تسلا کنه با اون کابین محشری که داشت کل کابین چرم دوزی بود با بهترین موقعیت دکمه ها نسل قبل اس و به دنبالش بعدش ای و سی بهترین کابین خودرویی بود که تا حالا تو عمرم دیده بودم ولی الان چی
علی یوسفی
۲۵ مهر ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بنز sl 1987 بنظرم در مقایسه با نسل های دیگه sl بیشتر جنبه های رفاهی و راحتی و لوکس رو دارا بوده ولی در نسل های بعدی و همین sl کنونی شاهد خصوصیات اسپورت هستیم ضمنا sl 1987 بدلیل همون اسکلت و خصوصیات رفاهی دارای یک مدل slc شد.
18:45
۲۵ مهر ۱۴۰۲💪😍👑
Hamilton1970
۲۵ مهر ۱۴۰۲دقت کنید طرح داشبوردش به نسل قدیم شباهت میده یه مقدار. واقعا برام جالب بود که بعد ۳۶ سال هنوز از اون طراحی یه مقداری پیروی میشه…
فقط امیدوارم نسل بعدش بنزینی بمونه و اگه نسخه برقیای هم داشت حداقل بنزینیه بمونه
علی
۲۵ مهر ۱۴۰۲جذابیت پدرش یه چیز دیگست
Enzo Ferrari 2008
۲۵ مهر ۱۴۰۲پدر و پسر یکسان هستن
JDM_Japan
۲۶ مهر ۱۴۰۲پسر خیلی رشد کرده!
JDM_Japan
۲۶ مهر ۱۴۰۲واقعا sl63 ماشین فوق العاده ای هست ولی نه با این قیمت!
آخه چه خبره ۲۰۰ هزار دلار! من باشم قطعا یه ۹۱۱ میگیرم بقیه شو عشق و حال میکنم
مهدی
۲۷ مهر ۱۴۰۲درود
۹۱۱ هم در همین محدوده قیمت هست دوست عزیز
و اتفاقا در نمونه ای که رقیب sl63 roadster هست حدود ۲۵۰ هزار دلار قیمت داره،۹۱۱ بیشتر در منطقه ی آ ام گ جی تی قدرت رقابت داره،رقبای sl میشه گفت ب ام و z4 و جگوار f type کانورتیبل هستن،
Arshia m3csl
۶ آبان ۱۴۰۲اره واقعا الکی گرونه ممکنه فروشش مثل جگوار f type بشه با این قیمت چون با پول کمتر استون مارتین ونتج رودستر میشه خرید یا پورشه ۹۱۱gts کابریولت یا کوروت z06 رودستر