مرسدس بنز اتاق تانک، زاده دورانی از صنعت خودروسازی است که خودروها با دوام و برای ماندگاری ساخته میشدند نه برای اینکه در عرض چند سال تبدیل به یک دورریختنی شوند! امروزه در جهان عاشقان ماشین، کمتر کسی پیدا میشود که اسمی از مرسدس بنز اتاق تانک یا همان مرسدس بنز S کلاس W140 نشنیده باشد. این خودروی شگفتانگیز از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ میلادی بر روی خط تولید مرسدس بنز قرار داشت. W140 S320 در ایران به دلیل ابعاد، مقاومت بدنه و کاربرد دیپلماتیک آن به نام اتاق تانک مشهور شده است. میتوان گفت این S کلاس بهنوعی آخرین خودروی مرسدس بود که در آن هزینه ساخت هیچ اهمیتی نداشت و مهندسان و طراحان سعی میکردند بهترینها را برای خریدار به ارمغان بیاورند.
همانطور که میدانید مرسدس بنز از ابتدا تا کنون همواره ابداعکننده سیستمها و امکانات جدید در خودروها بوده. در ادامه قصد داریم به ۱۲ ویژگی شگفتانگیز مرسدس بنز اتاق تانک بپردازیم. با پدال همراه باشید.
همچنین بخوانید: مرسدس بنز ۶۰۰SEL رنتک با پیشرانه ۱۲ سیلندر، هیولای خاطرهانگیز!
همچنین بخوانید: برفپاککنهای مجیک ویژن مرسدسبنز
۱. اولین خودرویی که مجهز به سامانه کنترل پایداری شد
مرسدس بنز اتاق تانک اولین خودرویی بود که به سامانه کنترل پایداری یا همان ESP مجهز شده بود. البته در سالهای ابتدایی تولید این خودرو، این سامانه بهصورت آزمایشی بر روی آن نصب میشد؛ اما پس از ۳ سال به طور استاندارد بر روی همه W140 ها قرار گرفت.
۲. شیشههای دوجداره
مرسدس بنز S کلاس W140 از شیشههای دوجداره بهره میبرد. البته برخلاف تصور عموم این شیشهها ضدگلوله نبودند و فقط عایق صوتی و دمایی بسیار بهتری نسبت به شیشههای یک جداره بودند.
۳. مرسدس بنز اتاق تانک بهعنوان تاکسی هم استفاده میشده!
در همه کشورها مردم معمولاً خودروهای کم استهلاک، بادوام و ارزانقیمت را بهعنوان تاکسی انتخاب میکنند. اما جالب است بدانید اتاق W140 مرسدس بنز S کلاس در برخی از کشورها بهعنوان تاکسی استفاده میشده!
۴. روشن شدن بخاری زمانی که خودرو خاموش است
یکی دیگر از ویژگیهای اعجابانگیز این خودرو امکان استفاده از بخاری درحالیکه خودرو خاموش است. (با بخاری درجا اشتباه گرفته نشود)
۵. اولین چراغ زنون بر روی مرسدس بنز اتاق تانک استفاده شد.
این S کلاس اولین خودرویی بود که با چراغهای هالوژنی همیشگی خداحافظی و از چراغهای زنون استفاده کرد.
۶. آینه دید عقب برقی
اکثر خودروهایی که در حال حاضر تولید میشوند مجهز به آیینههای تنظیم شونده و تاشو برقی هستند؛ اما تاکنون دیدهاید آینه دید عقب خودرویی بهصورت برقی تنظیم شود؟ مرسدس بنز سالها پیش این ویژگی عجیب را بر روی S کلاس W140 قرار داد.
۷. برف پاککنهای حساس به سرعت
امروزه خودروهایی که مجهز به سامانه برفپاککن خودکار هستند معمولاً زمانی که سرعت خودرو زیاد میشود، سرعت برفپاککنها را نیز زیادتر میکنند. ۳۰ سال پیش مرسدس بنر اتاق تانک بدون اینکه از سامانه برفپاککن اتوماتیک بهره ببرد این امکان را برای راننده فراهم کرده بود.
۸. شیشه بالابرهای آنتی ترپ
مرسدس بنز اتاق تاک اولین خودرویی بود که از شیشهبالابرهای آنتی ترپ (سیستمی که هنگام وارد شدن فشار مضاعف بر شیشهبالابر، حرکت روبهبالا را متوقف و روبهپایین حرکت میکند) استفاده کرد.
۹. اولین ایربگ جانبی بر روی S کلاس W140 قرار گرفت
همانطور که مرسدس بنز در سال ۱۹۷۱ کیسه هوای راننده و سرنشین کناری را اختراع کرد؛ در سال ۱۹۹۱ از کیسه هوای جدیدی به نام کیسه هوای جانبی پردهبرداری کرد. این کیسههای هوا در کناریترین قسمت صندلیها قرار میگیرند تا هنگام برخورد از دو طرف، آسیبی به قفسه دنده انسان وارد نشود. جالب است بدانید دو سال پیش مرسدس بنز بر روی S کلاس W223 برای اولین بار از کیسه هواهای سرنشینان عقب رونمایی کرد. این ایربگها بر روی قسمت پشتی صندلیهای جلو قرار دارند و زمانی که تصادفی از جلو رخ دهد باعث میشوند سرنشینان با صورت به صندلی جلویی برخورد نکند. این کیسه هوا تا قبل از این بر روی هیچ خودرویی استفاده نشده بود.
۱۰. صندلیهای ارتوپدی!
یکی دیگر ویژگیهای عجیب و غریب اتاق W140 صندلیهای ارتوپدی بود. نحوه کار این صندلیها به این صورت است که هنگامی که شخصی بر روی آن مینشیند پس از مدت کوتاهی بالشتکهای بادی داخل صندلی بهطوری شکل میگیرند که صندلی به بهترین حالت برای فرم بدن شخص در بیاید! البته از این آپشن بر روی گرانقیمتترین نسخه S کلاس W140 استفاده میشد.
۱۱. وکیوم در صندوق عقب
امروزه در اکثر خودروهای گرانقیمت از سیستم وکیوم یا همان مکش درها استفاده میکنند؛ اما تقریباً هیچکدامشان وکیوم در صندوق را ندارند. محصول ۳۰ سال پیش مرسدس بنز مجهز وکیوم همه درها بهعلاوه در صندوق عقب بوده است!
۱۲. اولین موتور V12 تاریخ مرسدس بنز بر روی S کلاس W140 قرار گرفت
مرسدس بنز برای این خودرو پیشرانههای متعددی را در نظر گرفته بود. اما قویترین آنها موتور ۱۲ سیلندر ۶ لیتری بود. این موتور قادر به تولید ۴۰۲ اسببخار قدرت و ۵۸۰ نیوتونمتر گشتاور بود. این پیشرانه اولین V12 مرسدس بود.
اگر امروزه قصد خرید این خودرو را داشته باشید فقط باید ۱۶ هزار دلار (معادل ۸۰۰ میلیون تومان) برای یک نسخه سالم از آن هزینه کنید! واضح است که هیچکدام از خودروهای صفر کیلومتر امروزی با قیمت ۱۶ هزار دلار امکانات S کلاس W140 را به خریداران ارائه نمیدهد؛ اما در عوض هزینههای نگهداری بسیار پایینتری دارند.
به نظر شما مخاطبان عزیز پدال این خودرو پس از گذشت ۳۰ سال از عمرش ارزش خرید دارد؟
......
۴ بهمن ۱۴۰۲TOYOTA
SUPRA❤️🔥
KING KIAN
۲۹ آذر ۱۴۰۳سوپرا
هر چی ژاپنیه تو جیب اینه
گردن همه رو میزنه 💀💀💀